Πολύ άσχημα τα νέα από την τουριστική Γερμανία

Πολλή δουλειά, σωστό μάρκετινγκ και δυνατή στρατηγική, χρειάζεται πλέον για την προσέλκυση Γερμανών τουριστών τόσο στην υπόλοιπη Ελλάδα όσο και στη Ρόδο.
Αυτό προκύπτει από την ανάλυση των αποτελεσμάτων της έρευνας που παρουσιάστηκε προχθές βράδυ στο ξενοδοχείο «Rodos Palace» από το Ινστιτούτο Διοίκησης Επιχειρήσεων και Τουρισμού της Ανώτατης Σχολής Εφαρμοσμένων Επιστημών Westküste Γερμανίας.
Η “δ” παρουσίασε ήδη χθες όλα τα αποκαλυπτικά στοιχεία που δείχνουν τη σημαντική υποχώρηση της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού στη γερμανική αγορά.
Στην εκδήλωση για την παρουσίαση των αποτελεσμάτων έδωσαν το «παρών» ο περιφερειάρχης κ. Γιάννης Μαχαιρίδης, η αντιπεριφερειάρχης κ. Λίτσα Φτακλάκη, ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων κ. Αντώνης Καμπουράκης, ο πρόεδρος του τουριστικού τμήματος του ΕΒΕΔ κ. Κ. Καστελοριζιός, ο πρόεδρος του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων κ. Γιώργος Ματσίγκος, ο γραμματέας της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων κ. Κάσεντ, ο διευθυντής του ΠΡΟΤΟΥΡ κ. Χ. Παλογιαννίδης, ο εντεταλμένος σύμβουλος του Δήμου κ. Μανώλης Σαββής κ.ά.
Την παρουσίαση της έρευνας έκαναν ο διευθυντής του Ινστιτούτου Διοίκησης και Τουρισμού της Γερμανίας κ. Bernd Eisenstein και η διαχειρίστρια του έργου κ. Karola Tippmann.
Η εκδήλωση άνοιξε με την σύντομη τοποθέτηση της αντιπεριφερειάρχη κ. Λίτσας Φτακλάκη για τις προσδοκίες που υπάρχουν σε ό,τι αφορά την προσέλκυση τουριστών από τη Γερμανία και τις παρεμβάσεις που θα πρέπει να γίνουν για την αύξηση των αφίξεων.
Στη συνέχεια πήρε το λόγο η κ. Karola Tippmann η οποία υπογράμμισε, μεταξύ των άλλων, πως δεν θα πρέπει τα πράγματα να αφήνονται στην τύχη τους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας η χώρα μας είναι στη 12η θέση της κατάταξης ως τουριστικός προορισμός για τη συγκεκριμένη χώρα. Η γειτονική Τουρκία βρίσκεται στην τρίτη θέση των προτιμήσεων μαζί με την Ισπανία και την Ιταλία.
Ξεκινώντας την παρουσίαση ο καθηγητής κ. Bernd Eisenstein αναφέρθηκε στη λειτουργία του Ινστιτούτου Διοίκησης Επιχειρήσεων και Τουρισμού. Ο διευθυντής του Ινστιτούτου παρουσίασε και γραφήματα που έδειξαν τη σημαντική διαφοροποίηση που σημείωσαν οι αφίξεις των τουριστών το έτος 2011 σε σύγκριση με το 2004. Για το Νότιο Αιγαίο τόνισε πως οι αφίξεις και οι διανυκτερεύσεις αυξήθηκαν σε ποσοστό 29% μετά το 2006. Δεν μπόρεσε να εξηγήσει από την άλλη τη ραγδαία αύξηση που σημείωσαν οι αφίξεις στα Ιόνια νησιά.
“Πριν 20 χρόνια στην ευρωπαϊκή αγορά δεν υπήρχαν τόσοι προορισμοί. Επιπλέον τώρα ο καθένας μπορεί να βρει ό,τι θέλει με τη βοήθεια του διαδικτύου. Επίσης θα πρέπει να πούμε ότι τα πάντα αλλάζουν. Διαφοροποιούνται και οι απαιτήσεις σε επίπεδο ποιότητας αφού οι πελάτες ταξιδεύουν περισσότερο και τώρα πλέον έχουν περισσότερες απαιτήσεις”, δήλωσε ο διευθυντής του Ινστιτούτου Διοίκησης Επιχειρήσεων και Τουρισμού.
Όπως υποστήριξε ο καθηγητής Bernd Eisenstein, το 90% των Γερμανών έχει την Ελλάδα στο μυαλό του ως τουριστικό προορισμό, αλλά το 57% τη θεωρεί ελκυστική και μόλις το 16% δήλωσε πως θέλει να την επισκεφτεί για διακοπές.
«Είμαστε σε μια αγορά στην οποία υπάρχει πληθωρισμός απαιτήσεων» τόνισε και παρουσίασε πέντε άξονες στους οποίους πρέπει να κινηθούν οι αλλαγές στον ελληνικό τουρισμό ώστε να προσελκύσει περισσότερους επισκέπτες και να αυξηθούν τα έσοδα.
Η πρώτη αλλαγή συνδέεται με τον αυξημένο επαγγελματισμό από τους φορείς του κλάδου, η δεύτερη με τον προσανατολισμό στη ζήτηση, η τρίτη με τη δημιουργία ενός πολύ ισχυρού προφίλ για τον ελληνικό τουρισμό, ώστε να ανταγωνιστεί τους γειτονικούς προορισμούς, η τέταρτη με την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου σχεδίου παροχής υπηρεσιών σε όλη την αλυσίδα του τουριστικού προϊόντος και η πέμπτη με την ενίσχυση της συνεργασίας των φορέων του τουρισμού.
“Είναι σημαντικό να υπάρχει προσατολισμός των φορέων που ασχολούνται με τον τουρισμό στη ζήτηση. Θα πρέπει δηλαδή και στο Νότιο Αιγαίο να διευρυνθεί το τουριστικό προϊόν και να δημιουργηθούν νέα ενδιαφέροντα που θα προσελκύσουν και περισσότερους τουρίστες”, τόνισε ο κ. ο B. Eisenstein.
Το στοιχείο της έρευνας, που ίσως θα έπρεπε να προβληματίσει τους φορείς είναι πως μόνο το 1,7% των Γερμανών το 2012 δήλωσαν πως επιθυμούν να έρθουν για διακοπές διάρκειας πέντε ημερών στην Ελλάδα. Μόνο το 1,3% των Γερμανών θέλουν να έρθουν στη χώρα μας και να μείνουν περισσότερες ημέρες. Τον Ιανουάριο του 2013, το ποσοστό των Γερμανών που δήλωσαν ότι θέλουν να έρθουν για διακοπές στη χώρα ήταν 0,8%. Αντιθέτως επιθυμία να επισκεφθούν την Αυστρία δήλωσαν οι Γερμανοί σε ποσοστό 4% και σε ποσοστό 6,9% την Τουρκία.
Η Ελλάδα κατέχει σήμερα περίπου το 1,8% της γερμανικής τουριστικής αγοράς, είπε ο κ. καθηγητής και πρόσθεσε πως το ένα τρίτο των Γερμανών δεν έχουν αποφασίσει ακόμη σε ποιο προορισμό θα κάνουν τις διακοπές τους.
Ακόμη και με πληρωμένα τα έξοδα μόνο το 1,3% των Γερμανών δήλωσαν πως θα ήθελαν να έρθουν στην Ελλάδα! Μεταξύ των 27.000 Γερμανών, στους οποίους ετέθη το ερώτημα υπήρξαν και κάποιοι που δήλωσαν πως θα ήθελαν να έρθουν στη Ρόδο, δήλωσε ο καθηγητής.
“Θα πρέπει ακόμη να διερευνηθούν πολύ προσεκτικά οι επιθυμίες των Γερμανών τουριστών καθώς όλα έχουν αλλάξει πλέον. Πρέπει να προσανατολιστείτε προς τη ζήτηση. Πρέπει να βρείτε πράγματα που μπορείτε να κάνετε καλύτερα από τους ανταγωνιστές σας, στις καλύτερες δυνατές τιμές. Επίσης ο κάθε προορισμός θα πρέπει να γίνει γνωστός στους ταξιδιώτες. Να μην ξεχνάτε πως ο μέσος καταναλωτής λαμβάνει 3000 μηνύματα προσφορών. Είναι ανάγκη, λοιπόν, να δημιιουργηθεί ένα προφίλ που θα κάνει τη διαφορά από τους ανταγωνιστές”, δήλωσε ο Γερμανός καθηγητής.
Από την έρευνα φάνηκε πως το 82% των Γερμανών που έλαβαν μέρος δήλωσαν πως γνωρίζουν τη Ρόδο. Σε ποσοστό 18% είπαν, πως ο προορισμός, τους είναι άγνωστος.
Ακόμη το 13% των Γερμανών δήλωσαν πως θέλουν να κάνουν στα επόμενα τρία χρόνια σύντομες διακοπές στην Ελλάδα.
Σημαντικό στοιχείο της έρευνας είναι και το γεγονός ότι το 57% των ερωτηθέντων δήλωσαν πως συμπαθούν την Ελλάδα. Σε ποσοστό 49% οι Γερμανοί διαβεβαίωσαν πως συμπαθούν τη Ρόδο.
Σε ερώτηση τι σκέπτονται όταν ακούν τη λέξη “Ελλάδα”, οι περισσότεροι από τους Γερμανούς δήλωσαν, τον ήλιο, τα ομόρφα τοπία, τον καλό καιρό, το φαγητό, το κρασί και την κρίση.
“Δεν είναι, λοιπόν, η κρίση αυτό που έρχεται αμέσως στο μυαλό όταν ακούνε τη λέξη «Ελλάδα». Σε σημαντικό ποσοστό όμως οι Γερμανοί (4,4%) πιστεύουν πως οι Ελληνες δεν τους συμπαθούν εξαιτίας των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν. Οι άνθρωποι αυτοί δεν θα έρθουν για διακοπές”, δήλωσε ο κ. B. Eisenstein.
“Σε ποσοστό 3,8% οι Γερμανοί, δηλαδή 38 άτομα, δήλωσαν πως σκέπτονται τη Ρόδο όταν ακούνε τη λέξη Ελλάδα”, τόνισε ο καθηγητής.
“Παρακολουθήσαμε την παρουσίαση της έρευνας στην Αθήνα. Διαπιστώσαμε πως καμία Ρόδος ή άλλος προορισμός δεν μπορεί να προσπεράσει την εικόνα της χώρας για τους Γερμανούς. Το ζήτημα είναι τι θα γίνει για να αυξηθούν οι αφίξεις γιατί κατάντησαν να φθάσουν στις 198.000 από τις 400.000 που ήταν πριν από χρόνια”, τόνισε στην τοποθέτησή του ο πρόεδρος της ΕΞΡ κ. Α. Καμπουράκης που ρώτησε τον καθηγητή αν υπάρχουν ελπίδες να επιστρέψουν στη Ρόδο οι Γερμανοί που τώρα προτιμούν άλλους προορισμούς.
“Οι Γερμανοί επιστρέφουν γρήγορα στους προορισμούς. Μόνο ένα ποσοστό 4-5% θεωρούν πως οι Ελληνες δεν τους συμπαθούν. Υπάρχει ελπίδα να επιστρέψουν”, απάντησε ο καθηγητής.
“Υπάρχουν πολλά που μπορούν να γίνουν. Πρέπει να τεθούν στρατητικοί στόχοι, να παρέχονται υπηρεσίες υψηλής ποιότητας και να δημιουργηθεί ένα ισχυρό προφίλ για τον προορισμό”, τόνισε ο καθηγητής. Σε ερώτηση του εντεταλμένου συμβούλου κ. Μανώλη Σαββή αν ενοχλούν τους τουρίστες τα προβλήματα που παρουσιάζουν οι υποδομές, ο καθηγητής απάντησε, πως τα στοιχεία αυτά δεν εξετάστηκαν στην έρευνα.
“Εχουμε απέναντί μας ένα γίγαντα που δεν μπορούμε να ανταγωνιστούμε. Πρέπει να πούμε πως έχει αλλάξει και ο τρόπος προσέγγισης των αγορών.Δεν μας ξάφνιασε το γεγονός ότι η Ισπανία είναι στην πρώτη θέση της προτίμησης των Γερμανών. Το είδαμε και εμείς όταν πήγαμε στις Βαλεαρίδες”, δήλωσε ο περιφερειάρχης κ. Γ. Μαχαιρίδης.