Ηρθε η ώρα να αποκτήσουν τα νησιά της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου νέα τουριστική ταυτότητα ώστε να διεκδικήσουν περισσότερους τουρίστες από τη Γερμανία.
Αυτό είναι ένα από τα συμπεράσματα που προκύπτουν από την έρευνα που εκπόνησε το Ινστιτούτο Διοίκησης και Τουρισμού της Γερμανίας και φέρει τον τίτλο: «Αυθόρμητοι συσχετισμοί με το brand Ελλάδα».
Το Ινστιτούτο Διοίκησης και Τουρισμού (IMT) είναι ένα διακεκριμένο Κέντρο για οικονομικά προσανατολισμένη τουριστική έρευνα, το οποίο διεξάγει όλες τις δραστηριότητες του Πανεπιστημίου στους τομείς της ειδίκευσης και της διαβούλευσης, καθώς και των σχετικών διεπιστημονικών σπουδών.
Το Ινστιτούτο πραγματοποίησε τον Νοέμβριο του 2012 έρευνα αγοράς που σχετίζεται με την γερμανική εξερχόμενη αγορά. Η αντιπροσωπευτική έρευνα, όπως προαναφέρθηκε, ονομάζεται «Αυθόρμητοι συσχετισμοί με το brand «Ελλάδα». Θέτοντας διαφορετικές επιλογές απάντησης, ο πληθυσμός της Γερμανίας ρωτήθηκε τι τον συνδέει αυθόρμητα με τον προορισμό Ελλάδα».
Συζήτηση για τα συμπεράσματα της έρευνας έγινε χθες σε συνάντηση που είχαν ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου κ. Γιάννης Μαχαιρίδης και η αντιπεριφερειάρχης κ. Λίτσα Φτακλάκη με τον διευθυντή του Ινστιτούτου Διοίκησης και Τουρισμού της Γερμανίας Bernd Eisenstein και την διαχειρίστρια του έργου κ. Karola Tippmann.
“Πιστεύουμε πως η έρευνα που διενεργήθηκε θα μας βοηθήσει να έχουμε καλύτερη εικόνα για την συγκεκριμένη αγορά που είναι για μας πολύ σημαντική”, δήλωσε ο κ. Γιάννης Μαχαιρίδης, ανοίγοντας τη συνάντηση.
“Υπάρχουν αριθμητικά στοιχεία στην έρευνα τα οποία δεν θα πρέπει να αξιολογήσουμε με αρνητικό τρόπο. Θα πρέπει να πούμε πως η Ρόδος και άλλα μεγάλα νησιά της Περιφέρειας, όπως για παράδειγμα η Μύκονος, αναγνωρίζονται πολύ από τους Γερμανούς”, δήλωσε ο κ. Bernd Eisenstein και πρόσθεσε πως ειδικά η Ρόδος έχει τον υψηλότερο βαθμό σε ό,τι αφορά την αναγνωρισιμότητά της, από τους Γερμανούς. Παρ’ όλα αυτά οι Γερμανοί φοβούνται να έρθουν για διακοπές στην Ελλάδα διότι πιστεύουν ότι κάποιοι θα τους «προπηλακίσουν»!
Ο διευθυντής του Ινστιτούτου Διοίκησης και Τουρισμού της Γερμανίας τόνισε πως δεν έχει την ίδια αναγνωρισιμότητα η περιφέρεια σαν σύνολο νησιών.
“Το στοιχείο αυτό δεν θα πρέπει να δημιουργήσει παρανοήσεις γιατί είναι γνωστά ως τουριστικοί προορισμοί τα νησιά. Η Ρόδος, για παράδειγμα, συνεχίζει να αποτελεί στόχο δηλαδή πολύ αναγνωρισμένο προορισμό διακοπών για τους Γερμανούς” δήλωσε.
Σε ερώτηση αν το πολιτικό κλίμα που επικρατεί στην Ελλάδα επηρεάζει αρνητικά και τη Ρόδο, ο διευθυντής του Ινστιτούτου Διοίκησης και Τουρισμού της Γερμανίας, δήλωσε:
“Το γενικότερο πολιτικό κλίμα δημιουργεί αρνητικές εντυπώσεις για την Ελλάδα. Αυτό επηρεάζει και τη Ρόδο. Θέλω να σας αναφέρω πως τα στοιχεία που είχαν επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τους Γερμανούς έχουν αρχίσει να εκλείπουν. Αργά και σταθερά υποχωρούν. Είναι σημαντικό να σταθεροποιηθεί η κατάσταση στην Ελλάδα”.
Σε ερώτηση για τον τρόπο με τον οποίο γινόταν μέχρι τώρα η προβολή ο κ. Bernd Eisenstein δήλωσε πως το μοντέλο που εφαρμοζόταν έφερε την υποβάθμιση.
«Ο τρόπος της διαφήμισης που είχε επιλεγεί έφερε την υποβάθμιση με αποτέλεσμα να φθάσουμε σε δυσμενές σημείο. Έχει σημασία τι σκέφτονται οι Γερμανοί για την Ελλάδα και τη Ρόδο. Παίζουν ρόλο ακόμη και οι τιμές. Πιστεύω ότι τώρα πλέον ο κάθε τουριστικός προορισμός, το κάθε νησί, θα πρέπει να προβάλλεται με τέτοιο τρόπο ώστε να ξεχωρίζει».
Σε ό,τι αφορά τον ανταγωνισμό που υφίστανται τα Δωδεκάνησα και οι Κυκλάδες από την Τουρκία, ο κ. Bernd Eisenstein τόνισε πως σε επίπεδο τιμών δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί.
«Τα νησιά δεν μπορούν να ανταγωνιστούν την Τουρκία στις τιμές. Η γειτονική χώρα θα είναι πάντα φθηνότερος τουριστικός προορισμός. Πρέπει να βρεθεί, λοιπόν, ένα νέο τουριστικό προϊόν που δεν θα υπάρχει πουθενά αλλού και να βελτιωθούν οι υπηρεσίες που παρέχονται στους τουρίστες. Στις τιμές δεν μπορεί να υπάρξει ανταγωνισμός», τόνισε ο διευθυντής του Ινστιτούτου Διοίκησης και Τουρισμού της Γερμανίας.
Ο κ. Bernd Eisenstein τόνισε ακόμη πως το πρόβλημα δεν είναι οικονομικό και έφερε ως παράδειγμα τις βρόμικες παραλίες στη Μαγιόρκα, που έγιναν η αιτία να χαθούν χιλιάδες τουρίστες.
«Η κρίση δεν είναι μόνο οικονομική. Η Μαγιόρκα είχε πρόβλημα με τις παραλίες που ήταν βρόμικες. Αυτό δείχνει πως χρειάζεται να γίνει νέα προσπάθεια στον κλάδο και κυρίως αναπροσαρμογή της τουριστικής πολιτικής. Τα πρακτορεία προωθούν τους προορισμούς από τους οποίους θα έχουν κέρδος. Ως εκ τούτου κάθε νησί θα πρέπει να έχει τη δική του ταυτότητα. Πάνω σε αυτό θα πρέπει να βασιστεί και η διαφήμιση που θα γίνει. Δεν θα πρέπει να στηρίζονται πια οι προορισμοί στο μοντέλο “ήλιος και θάλασσα”», δήλωσε ο κ. Bernd Eisenstein.
Στο γεγονός ότι η οικονομική κρίση μπορεί να γίνει η αιτία να βρεθούν νέοι τρόποι προσέλκυσης των τουριστών, αναφέρθηκε η διαχειρίστρια της έρευνας κ. Karola Tippmann.
«Η κρίση μπορεί να γίνει μεγάλη ευκαιρία για τον τουρισμό. Είναι δυνατό να γίνει η αιτία να βρεθούν νέοι τρόποι προσέλκυσης των τουριστών. Έχουμε μείνει στο παλιό παραδοσιακό μοντέλο. Πρέπει το προϊόν να βελτιωθεί και να γίνει καλύτερο για να αυξηθούν και οι αφίξεις», δήλωσε η κ. Karola Tippmann.
Ο περιφερειάρχης, στα πλαίσια της παρουσίασης της έρευνας, συζήτησε με τους παρευρισκόμενους τη σημασία που έχουν τα αποτελέσματα αυτά, η αξιοποίηση των οποίων θα συμβάλει στην αναβάθμιση του τουριστικού μας προϊόντος.
Επιπλέον, συζητήθηκε η ανάγκη να αναδειχθεί το κάθε νησί ξεχωριστά με τη δημιουργία μιας ισχυρής ταυτότητας προορισμού, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι η τουριστική βιομηχανία είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστική καθώς οι ξένοι επισκέπτες έχουν απεριόριστη ελευθερία να ενημερωθούν, να επιλέξουν και να απορρίψουν.
Κοινό σημείο αναφοράς υπήρξε η ανάγκη να αναστραφεί το αρνητικό κλίμα που έχει δημιουργηθεί για τη χώρα μας τα τελευταία χρόνια και να αναπροσαρμοστεί η τουριστική μας πολιτική, προβάλλοντας τα νησιά μας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στο εξωτερικό.
«Θα χρειαστεί αρκετός χρόνος για να ξεπεραστούν τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν στη χώρα . Συμφωνώ πως θα λειτουργήσει θετικά για τον τουρισμό η βελτίωση της εικόνας της. Αν αντιμετωπιστούν τα ζητήματα που παραμένουν ανοικτά θα αναστραφεί το αρνητικό κλίμα που υπάρχει στην Γερμανία», δήλωσε ο κ. Γιάννης Μαχαιρίδης και πρόσθεσε πως τη μεγάλη ζημιά την έκαναν τα μέσα μαζικής ενημέρωσης που έδιναν έμφαση στα προβλήματα που υπήρχαν.
«Σε απόσταση αναπνοής έχουμε και την Τουρκία που μας ανταγωνίζεται στον τουρισμό. Εκεί το κόστος το εργασιακό είναι πολύ μικρότερο σε σχέση με την Ελλάδα. Πώς να ανταγωνιστούμε μια τέτοια βιομηχανία;», αναρωτήθηκε ο κ. Μαχαιρίδης που αναφέρθηκε και στην υπερπληθώρα ξενοδοχειακών κλινών που υπάρχουν στη Ρόδο.
Ολοκληρώνοντας τη συνάντηση τέθηκαν οι βάσεις για μια επίσημη και συνεχή συνεργασία της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου, του Παρατηρητηρίου Βιώσιμου Τουρισμού με τη Γερμανική Περιφέρεια Schleswig-Holstein και το Ινστιτούτο Διοίκησης και Τουρισμού, μια συνεργασία η οποία όχι μόνο θα αποφέρει οφέλη στα νησιά μας αλλά θα συμβάλει και στη βελτίωση του κλίματος μεταξύ των δύο χωρών.
https://www.dimokratiki.gr/arxeio/den-tha-prepi-na-stirizonte-i-proorismi-sto-montelo-ilios-ke-thalassa/















