Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις Κολυμπίων

Από τον πρόεδρο της Δημοτικής Κοινότητας Αφάντου κ. Α. Καλοπήτα, μας απεστάλη προς δημοσίευση η ακόλουθη επιστολή:
Όσοι τολμούν σήμερα να εκτεθούν και να ασχοληθούν με τα κοινά, προαποφασίζουν την αποδοχή της άσκησης κριτικής των ενεργειών τους. Οι προσωπικοί και μειωτικοί χαρακτηρισμοί όμως, σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να θεωρηθούν άσκηση κριτικής. Απευθύνομαι λοιπόν στους «πολυπληθείς καταστηματάρχες», και αναφέρω τα εξής:
Θέλω, λοιπόν, να τους ενημερώσω για όλα αυτά τα θέματα που τους απασχολούν ξεκινώντας με μια μικρή ιστορική αναδρομή για τον τόπο μας, αλλά και για την απόφαση των ρυθμίσεων.
Ο οικισμός Κολυμπίων συστάθηκε από τους Ιταλούς, ως ένας πρότυπος αγροτικός οικισμός, ο οποίος περιλάμβανε ένα άρτιο αρδευτικό σύστημα, ωραίες αγροικίες (όχι πολλές στον αριθμό), όπου περιβάλλονταν από αχανείς καλλιεργήσιμες εκτάσεις και σίγουρα όχι με τόσους δρόμους όσους σήμερα.
Έπειτα, το Ελληνικό κράτος εφάρμοσε έναν αναδασμό κατά τις αρχές της δεκαετίας του 60, διαιρώντας την περιοχή σε μικρότερες εκτάσεις και εφαρμόζοντας ένα Ιπποδάμιο ρυμοτομικό σχέδιο, το οποίο διατηρούσε το χαρακτήρα του αγροτικού οικισμού.
Στην δεκαετία του 80, η τότε κοινότητα, μετατρέπει την περιοχή με το Π.Δ. 16.8/7.10.88 Καθορισμός ζώνης οικιστικού ελέγχου (ΖΟΕ), σε τουριστική, βασισμένη όμως πάνω στην ίδια ρυμοτομία, που έτσι όπως είναι διαμορφωμένη εξυπηρετεί αγροκτήματα με δρόμους πλάτους επί το πλείστον πέντε και έξι μετρά (Λονδίνου – Βερολίνου, Όσλο – Αθηνών) και μόνο δύο οδούς Ενωμένης Ευρώπης και Ευκαλύπτων με ρυμοτομική γραμμή 10 μέτρων στην Ευκαλύπτων, συγκεκριμένα αφαιρώντας πεζοδρόμια και δεντροστοιχία, το οδόστρωμα είναι μετά βίας είναι 5,5 έως 6,00μ.
Και ερχόμαστε σήμερα όπου αναλαμβάνει ένα τοπικό συμβούλιο και μια νέα δημοτική αρχή το 2011 έχοντας να αντεπεξέλθει μετά από μια θεομηνία που πολύ ξεχνάμε. Την αναφέρω γιατί έπαιξε ανασταλτικό ρόλο όσον αφορά την αναπτυξιακή της πολιτική, σε έργα υποδομής, προβολής και εικόνας των τουριστικών περιοχών, όπως τα Κολύμπια. Παρά ταύτα, βλέποντας και γνωρίζοντας την μεγάλη ανάπτυξη της περιοχής σε μονάδες ξενοδοχειακές που δεν είναι υποχρεωμένες να δημιουργούν στον ακάλυπτο χώρο τους (βάσει νομού) θέσεις στάθμευσης για εργαζόμενους και επισκέπτες φροντίσαμε με την αρ.7/20.5.2011 ομόφωνη απόφαση της δημοτικής κοινότητας , έχοντας ως απόλυτο γνώμονα την ασφάλεια των οχημάτων, των πεζών -επισκεπτών και ντόπιων-, την ανεύρεση χώρων στάθμευσης σε εύλογη απόσταση από την εργασία του καθενός και τον τόπο διαμονής των επισκεπτών και όχι όπως προτείνουν κάποιοι να δημιουργήσουμε πάρκινγκ χιλιόμετρα μακριά.
Ξεκινήσαμε, λοιπόν, μια διαδικασία θέσπισης κανονιστικής διάταξης στην περιοχή όπου επικρατούσε η απόλυτη αναρχία και ανομία (αυτοκίνητα να παρκάρουν όπου βρουν, πεζοί να διασχίζουν δρόμους χωρίς ασφάλεια κ.τ.λ.). έχοντας υπόψη, την άποψη του ¶γιου – φιλοσόφου Αυγουστίνου περί υπάρξεως του κάκου, (το κακό δεν υφίσταται από μόνο του αλλά από την έλλειψη του καλού), έτσι και η ανομία από την έλλειψη νόμων. Τη συγκεκριμένη κανονιστική διάταξη θέσαμε σε διαβούλευση με τους τότε εμπλεκόμενους φορείς, (ένωση ξενοδόχων, σύλλογο καταστηματαρχών Αφάντου, σύλλογο ταξί και ΚΤΕΛ, ΡΟΔΑ και τροχαία) και ενώ προσκλήθηκαν όλοι συμμετείχαν μόνο οι δύο πρώτοι, οι οποίοι συμφώνησαν με το μέτρο αυτό, με την επισήμανση πως οι Ευκάλυπτοι θα πρέπει να είναι είσοδος (το οποίο τηρήθηκε). Έπειτα, στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής με μελέτη από τις Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου και ακολούθως στο δημοτικό συμβούλιο, το οποίο με την υπ’ αριθμ. απόφαση 773/28-11-2011 ενέκρινε κατά πλειοψηφία, μειοψηφούντος της παρατάξεως του κ. Δ. Γάκη και του κ. Τάκη Πότσου ο οποίος ψήφισε παρών, στις αρχές του έτους 2012, έρχεται η επικύρωση της απόφασης από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου. Οι ρυθμίσεις δεν εφαρμόστηκαν το 2012 την καλοκαιρινή περίοδο για πολλούς και διαφόρους λόγους (κύριος λόγος η διεξαγωγή των εθνικών εκλογών), και επιπρόσθετα οι διαγωνισμοί για τα υλικά είτε αυτά είναι σήματα ή η μπογιά διαγράμμισης δεν μπορούσαν να υλοποιηθούν, καθώς και το γεγονός ότι προσλήψεις επιπλέον προσωπικού δεν έγιναν μέχρι τον περσινό Αύγουστο και είχαμε προτείνει να γίνουν οι ρυθμίσεις στο τέλος της σεζόν του 2012 για να δοκιμαστούν. Κυρίως, οι καταστηματάρχες πρότειναν να μην μπούμε σε αυτή τη διαδικασία στη μέση της τουριστικής περιόδου αλλά από την νέα, πράγμα το οποίο κάνουμε φέτος.
Όσον αφορά το σύλλογο καταστηματαρχών Κολυμπίων, (ο οποίος ιδρύθηκε στα τέλη της τουριστικής περιόδου του 2012 με μόνο και αποκλειστικό σκοπό την εναντίωση του στα μέτρα), επικαλούνται ότι δεν έχουν ενημερωθεί, πράγμα που δεν συνέβη, γιατί αν και νεοσύστατο σωματείο, πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις, είτε με δίκη μας παραίνεση , είτε με δική τους -κατά την διάρκεια του 2012 και πριν την έναρξη της σεζόν-, συζητώντας προβλήματα της περιοχής με την τελευταία να γίνεται τον Απρίλιο, οπότε τους γνωρίσαμε ότι το πρώτο 10ήμερο του Μαΐου θα ξεκινήσουν οι ρυθμίσεις , πράγμα το οποίο αποδέχτηκαν. Να επισημάνω ότι στις συναντήσεις συμμετείχαν οι ξενοδόχοι με εκπρόσωπό τους.

Ειδικότερα θα ήθελα να σταθώ και να απαντήσω στην επιστολή του συλλόγου καταστημαρχών Κολυμπίων που δημοσιεύτηκε στις 18 Μαΐου 2013:
Πρώτα από όλα να επισημάνω πως η προσπάθεια είναι συλλογική. Ό,τι γίνεται στη δημοτική κοινότητα είναι αποτέλεσμα συλλογικότητας και συνεργασίας και όχι δική μου και μόνον απόφαση. Να ευχαριστήσω, λοιπόν, τον πρόεδρο του συλλόγου και τον γραμματέα (και όσους άλλους κρύβονται πίσω από αυτήν την επιστολή που δεν έχουν το θάρρος νε εκφράσουν επώνυμα και ενυπόγραφα τη γνώμη τους) που το αποδίδει όλο αυτό σε εμένα χαρακτηρίζοντάς με, Μίνωα.
Δεύτερον, όπως φαίνεται και από τα προαναφερόμενα τελικά τη ρυμοτομία των Κολυμπίων δεν την έκαναν οι Ιταλοί και αυτή που υπάρχει για τη σημερινή χρήση δεν είναι και η καλύτερη. Καλό θα ήταν, αυτοί που νοιάζονται και αγαπούν την περιοχή (όπως αυτοαποκαλούνται στην επιστολή τους) να μάθουν πρώτα από όλα την ιστορία του τόπου μας, να μην είναι τόσο δουλοπρεπείς και να κρίνουν τα μέτρα αφού εφαρμοστούν πλήρως. Λίγη υπομονή, κύριοι.
Τρίτον, σας πληροφορώ ότι ποτέ δεν υπήρχαν πληροφοριακές πινακίδες στην περιοχή. Τόσα χρόνια άραγε πώς έβρισκαν οι επισκέπτες την έξοδο ή την είσοδο από τα Κολύμπια, δεν είναι απορίας άξιο; Μήπως την έβρισκαν με τη δική σας συμβολή, είτε του εργαζομένου του κάθε ξενοδοχείου; Ξαφνικά δεν μπορεί κανείς να δώσει πληροφορίες στους τουρίστες μας; Ή μήπως θέλετε να μας πείτε πως οι τουρίστες χάνονται βλέποντας τα σήματα (που πριν δεν υπήρχαν); Δεν υπήρχε μπέρδεμα; Οι πληροφοριακές πινακίδες θα τοποθετηθούν στα σημεία που είναι απαραίτητο.
Τέταρτον οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις όπως προαναφέραμε ήταν ενημερωμένες από την αρχή. Όταν αντιληφτήκαμε ότι δεν ανταποκρίνονται στη διαδικασία, τους επιδώσαμε έγγραφο λέγοντάς τους ότι έχουν την υποχρέωση να προσαρμόσουν τους κόμβους τους σύμφωνα με τις νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις. Μέχρι σήμερα κανένας δεν έχει ούτε απαντήσει, ούτε συμμορφωθεί.
Πέμπτον, έργα υποδομής στα Κολύμπια (αν και όπως είπαμε, είχαμε να διαπραγματευτούμε τον πρώτο καιρό μεγάλες φουρτούνες και καταστροφές) και δεν κρύβω ακόμα και σήμερα υφίστανται προβλήματα από τότε , αλλά πιστεύω μετά την υλοποίηση των τελευταίων έργων, που ήδη ψηφίστηκαν στο δημοτικό συμβούλιο, κλείνει οριστικά αυτό το κεφάλαιο, πολύ πριν εμφανιστούν «οι κύριοι καταστηματάρχες» στο προσκήνιο. Ως τοπικό συμβούλιο διασφαλίσαμε την υλοποίηση του έργου, προϋπολογισμού 800.000 ¤ το οποίο είχε ήδη δημοπρατηθεί το Νοέμβριο του έτους 2010 από την προηγούμενη δημοτική αρχή του τότε Δήμου Αφάντου, στο οποίο περιλαμβάνονται ασφαλτοστρώσεις νέων οδών και συντήρηση παλαιών. Επίσης έργο προϋπολογισμού 150.000,00 ¤, που αφορά την κατασκευή νέων πεζοδρομίων στα Κολύμπια που περιλαμβάνει και την περιοχή από τον ποταμό Λουτάνη προς το νέο ξενοδοχείο Μythos. Το ζητούμενο όμως για να υλοποιηθεί άμεσα αυτή η μελέτη, είναι η ανεύρεση χώρου για την κατασκευή του πεζοδρομίου, που αυτονόητο είναι ότι δεν μπορεί να κατασκευαστεί σε ένα δρόμο 6 μέτρων διπλής κατεύθυνσης , αλλά σε ένα δρόμο 6 μέτρων μονής κατεύθυνσης. Τα πιο πάνω έργα έχουν εξασφαλισμένες πιστώσεις (έργα περίπου ενός εκατομμύριου ευρώ) και το πιο σημαντικό η κατασκευή του αγωγού από Αρχάγγελο μέχρι Φαληράκι, όπου εκεί περιλαμβάνονται και τα εσωτερικά δίκτυα του οικισμού αλλά και των αγωγών ομβρίων.
Τέλος, σκοπός μου γενικότερα δεν είναι να είμαι ερειστικός , ούτε να ανταλλάσω φιλοφρονήσεις. Επίσης γνωρίζω και αποδέχομαι ότι όπου υπάρχει δράση θα υπάρξει και αντίδραση και είμαι ανοικτός σε όποιον επιθυμεί να κάνουμε μια εποικοδομητική συζήτηση για τον τουρισμό και σε θέματα που με αφορούν από τη θέση που κατέχω και ίσως και άλλα που άπτονται ενός ευρύτερου σχεδιασμού. Εμείς είμαστε πάντα εδώ για να ακούμε και να συζητάμε. Καλό θα είναι όμως να κρίνουμε αφού τηρήσουμε τις κυκλοφοριακές αλλαγές και να δούμε μαζί τα τυχόν προβλήματα. Προς το παρόν, θέλω να παρακαλέσω όλους , να συμμορφώνονται με τις όποιες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις κάνουμε, για την αποφυγή κάποιου ατυχήματος.

Με εκτίμηση
Ανδρέας Καλοπήτας
Πρόεδρος Δ.Κ. ΑΦΑΝΤΟΥ