Συζητείται το ολοκληρωμένο πλαίσιο δράσης του Δήμου Ρόδου

Αντικείμενο συζήτησης θα αποτελέσει στις προσεχείς συνεδριάσεις της Οικονομικής Επιτροπής και του δημοτικού συμβουλίου το ολοκληρωμένο πλαίσιο δράσης του Δήμου Ρόδου για το τρέχον έτος.
Στο θέμα αυτό αναφέρθηκε χθες, ομιλώντας στους δημοσιογράφους ο γραμματέας του Δήμου Ρόδου κ. Παύλος Τσίπρας τονίζοντας με την ευκαιρία πως το κράτος αντιμετωπίζει με αυστηρότητα τους ΟΤΑ και ελέγχει πλέον τα πάντα αλλά δεν φροντίζει ώστε να εγκριθούν το συντομότερο δυνατό οι προσλήψεις εποχικού προσωπικού.
“Κάναμε όλες τις απαραίτητες διαδικασίες για τις προσλήψεις εποχικού προσωπικού αλλά οι αρμόδιοι φορείς σε κεντρικό επίπεδο δεν δίνουν τις εγκρίσεις. Θα προσπαθήσουμε να καλύψουμε το κενό προχωρώντας σε προσλήψεις 80 εργαζομένων με δίμηνες συμβάσεις”, δήλωσε ο κ. Παύλος Τσίπρας και πρόσθεσε πως η απροθυμία του υπουργείου Εσωτερικών για την έγκριση των προσλήψεων εποχικού προσωπικού τινάζει στον αέρα τον προγραμματισμό του Δήμου.
Ο κ. Τσίπρας αναφερόμενος στη συνέχεια στο ολοκληρωμένο πλαίσιο δράσης του Δήμου τόνισε πως στην ουσία συνοψίζει το πενταετές επιχειρησιακό πρόγραμμα, το ετήσιο πρόγραμμα δράσης και τον προϋπολογισμό του Δήμου Ρόδου για το έτος 2013.
«Mε κοινή απόφαση των υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών καθορίστηκαν οι διαδικασίες και τα κριτήρια για την παρακολούθηση του Ολοκληρωμένου Πλαισίου Δράσης που συνέταξαν οι υπηρεσίες μας”, δήλωσε ο γραμματέας του Δήμου Ρόδου.
“Ολα αυτά θα είναι κενό γράμμα αν ο Δήμος Ρόδου δεν μπορέσει να λειτουργήσει με τον τρόπο που πρέπει. Μας δημιουργούν προβλήματα και καθυστερούν τις προσλήψεις προσωπικού. Ζητούν όμως από μας να κάνουμε λεπτομερειακή καταγραφή όλων των δαπανών και περιγραφή των έργων”, δήλωσε ο κ. Τσίπρας.
Στην σχετική εισήγηση που κατατέθηκε για έγκριση στην Οικονομική Επιτροπή αναφέρονται μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:
Στο ολοκληρωμένο πλαίσιο δράσης θα αποτυπώνονται σε ενοποιημένη και συνοπτική μορφή τα στοιχεία του ετήσιου προϋπολογισμού του Δήμου Ρόδου, τα οποία συνιστούν τις εκτιμήσεις ως προς τα έσοδα και τα έξοδα του αντίστοιχου οικονομικού έτους.
Οι εκτιμήσεις αυτές αποτελούν τους ετήσιους στόχους εσόδων και δαπανών που θέτει o Δήμος δια της κατάρτισης του προϋπολογισμού του, ο βαθμός επίτευξης των οποίων ελέγχεται κατά τη διάρκεια του έτους με βάση τα αποτελέσματα που προκύπτουν από την εκτέλεσή του και με γνώμονα το επίπεδο συμβολής του στην επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων που τίθενται για το σύνολο των ΟΤΑ της χώρας, σύμφωνα με το ν. 4093/12.
Eπισημαίνεται πως ο Δήμος θα πρέπει με βάση το νόμο πλέον να θέτει στόχους καθορίζοντας μηνιαίο πρόγραμμα εκτέλεσης του προϋπολογισμού του και αποτυπώνοντας δι αυτού τη χρονική πορεία εκπλήρωσης των ετήσιων εκτιμήσεών του εσόδων και δαπανών, σε επίπεδο μηνός και τριμήνου καθώς και σωρευτικά από την αρχή του έτους (Ιαν.-Μάρτιος, Ιαν.-Ιούνιος, Ιαν.-Σεπτ. και Ιαν.-Δεκ.).
Για την κατάρτιση του προγράμματος αυτού λαμβάνεται υπόψη η χρονική πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού του προηγούμενου έτους σε συνδυασμό με κάθε άλλο στοιχείο που μπορεί να αξιοποιηθεί από τον ΟΤΑ, προκειμένου να αποδοθεί ένα πρόγραμμα ρεαλιστικό και αξιόπιστο. Το πρόγραμμα καταρτίζεται με βάση την αρχή της ισοσκέλισης του προϋπολογισμού υπό την έννοια ότι το σύνολο των εξόδων δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει το σύνολο των εσόδων, περιλαμβανομένου του ταμειακού υπολοίπου.
Οι στόχοι των εσόδων και των εξόδων αναλύονται σε υπο-ομάδες, οι οποίες αποτελούν αθροίσματα συγκεκριμένων επιμέρους Κωδικών Αριθμών (Κ.Α), η απόδοση των οποίων ελέγχεται κατά την εκτέλεση του προϋπολογισμού ώστε να εντοπίζονται και να αξιολογούνται αναλόγως οι πηγές τυχόν αποκλίσεων από τους συνολικά τιθέμενους στόχους.
Το πρόγραμμα εκτέλεσης του προϋπολογισμού του ΟΤΑ πρέπει να διασφαλίζει την ισοσκέλιση του προϋπολογισμού και να συμβάλλει στην επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων που έχουν τεθεί για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τόσο σε σχέση με τη διαφορά εσόδων και δαπανών όσο και ως προς τη μεταβολή των απλήρωτων υποχρεώσεων σε σχέση με την 31/12 του προηγούμενου οικονομικού έτους.
Η εξέλιξη των απλήρωτων υποχρεώσεων του ΟΤΑ σε σχέση με την 31/12 του προηγούμενου οικονομικού έτους λαμβάνεται επίσης υπόψη κατά την αξιολόγηση του προγράμματος εκτέλεσης του προϋπολογισμού του και επίτευξης των στόχων, με γνώμονα το βαθμό συμβολής του στους αντίστοιχους δημοσιονομικούς στόχους που έχουν τεθεί για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, σύμφωνα με το ν. 4093/12.
Για τον έλεγχο του βαθμού επίτευξης των στόχων, τον εντοπισμό αποκλίσεων αρνητικού χαρακτήρα και την αξιολόγηση της πορείας εκτέλεσης του προϋπολογισμού λαμβάνονται υπόψη οι εξής παράμετροι:
1. Η ισοσκέλιση του προϋπολογισμού και της εκτέλεσής του κατά τη διάρκεια του έτους και ετησίως (υπό την έννοια ότι τα συνολικά ετήσια έξοδα πρέπει να είναι μικρότερα ή ίσα των εσόδων.
H αδυναμία ισοσκέλισης του ετήσιου προϋπολογισμού ή του προσωρινού απολογισμού του ΟΤΑ κατά το κλείσιμο του προηγούμενου οικονομικού έτους συνιστά αυτοδίκαια αδυναμία επίτευξης των ετήσιων στόχων του έτους που αφορά ο προϋπολογισμός και συνεπάγεται την άμεση υπαγωγή του στο Πρόγραμμα Εξυγίανσης. Το ίδιο ισχύει σε κάθε περίπτωση που αποτυπώνεται μη ισοσκελισμένη εκτέλεση του προϋπολογισμού κατά τη διάρκεια του έτους.
2. Η πορεία είσπραξης των υπο-ομάδων εσόδων των γραμμών 3, 4 και 5 του πίνακα στοχοθεσίας (Επιχορηγήσεις για Επενδύσεις, Ίδια έσοδα – Έσοδα που προβλέπεται να εισπραχθούν από απαιτήσεις προηγούμενων οικονομικών ετών (ΚΑΕ 32-ΚΑΕ 85) και το επίπεδο των εξόδων των γραμμών 1, 4, 5, 6 και 7 του πίνακα (Κόστος προσωπικού, Δαπάνες για επενδύσεις, Πληρωμές ΠΟΕ, Μεταβιβάσεις σε τρίτους, Λοιπές λειτουργικές δαπάνες),

3. Η μεταβολή των απλήρωτων υποχρεώσεων του ΟΤΑ έναντι της 31/12 του προηγούμενου οικονομικού έτους, στην περίπτωση που σημειώνεται αύξηση.
Για τον εντοπισμό των αρνητικών αποκλίσεων, η πορεία είσπραξης των εσόδων εξετάζεται σε συσχετισμό με το βαθμό προσαρμογής των εξόδων για την αντιστάθμιση της πορείας αυτής σύμφωνα με τους δημοσιονομικούς στόχους καθώς και με την εξέλιξη των απλήρωτων υποχρεώσεων σε σχέση με το κλείσιμο του προηγούμενου έτους.
Οι στόχοι εσόδων και εξόδων αναμορφώνονται υποχρεωτικά, δια της ανάλογης αναμόρφωσης του ετήσιου προϋπολογισμού και του προγράμματος εκτέλεσής του στις ακόλουθες περιπτώσεις:

1.Εάν διαπιστωθεί απόκλιση από τις οδηγίες της ΚΥΑ για τη σύνταξη του προϋπολογισμού.
2.Εφόσον με βάση τα στοιχεία του υποβαλλόμενου ΟΠΔ, διαπιστωθεί από το Παρατηρητήριο απόκλιση από τις οδηγίες που παρασχέθηκαν για την κατάρτιση του προϋπολογισμού του αντίστοιχου έτους με την Κοινή Απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών.
Ανεξαρτήτως της απόδοσης των στόχων των συνολικών εσόδων, εάν καταγραφεί αρνητική απόκλιση σε ποσοστό άνω του 10% για κάποια από τις υπο-ομάδες εσόδων κατά το κλείσιμο του πρώτου τριμήνου του έτους, ο ΟΤΑ υποχρεούται να προβαίνει άμεσα σε μέτρα και παρεμβάσεις για τη διόρθωση της απόκλισης προς διασφάλιση του σωρευτικού στόχου του επόμενου τριμήνου (στόχος για την περίοδο Ιαν.-Ιούνιος), γνωστοποιώντας αυτά με ειδική έκθεση που συντάσσεται από τον προϊστάμενο των οικονομικών υπηρεσιών του (Έκθεση Δράσεων Επίτευξης Στόχων) στο Παρατηρητήριο, στον οικείο Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου και στην αρμόδια για την εποπτεία του αρχή. Στην έκθεση περιγράφονται λεπτομερώς τα μέτρα, ο χρόνος λήψης τους και τεκμηριώνονται με στοιχεία οι αναμενόμενες οικονομικές αποδόσεις τους.