Η Ρόδος σε τροχιά επανεκκίνησης των σχολικών υποδομών της – Μετά τη διήμερη συνάντηση στην Αθήνα, διασφαλίστηκε η χρηματοδότηση και η απεμπλοκή του έργου, ενώ παραμένουν τεχνικές εκκρεμότητες σε τέσσερις περιπτώσεις που θα επιδιωχθεί να λυθούν ακόμη και με νομοθετική ρύθμιση.
Η υπόθεση των 13 σχολικών μονάδων στη Ρόδο μέσω της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) έχει εξελιχθεί σε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα της ελληνικής διοικητικής πραγματικότητας.
Από την αρχική έγκριση της Διυπουργικής Επιτροπής ΣΔΙΤ στις 25 Οκτωβρίου 2018, το έργο πέρασε από αλλεπάλληλες αναβολές, ασαφή χρονοδιαγράμματα και γραφειοκρατικές εμπλοκές.
Η Ρόδος, που τα τελευταία χρόνια αντιμετωπίζει πιεστικές ανάγκες σε σχολική στέγη, είδε το σχέδιο των 13 νέων μονάδων να λιμνάζει. Όμως, η χθεσινή συνάντηση στο Υπουργείο Παιδείας με τον γενικό γραμματέα, κ. Γιάννη Παπαδομαρκάκη και η σημερινή που ακολούθησε με τεχνικούς συμβούλους και υπηρεσιακούς παραάγοντες αναδεικνύεται σε κομβικό σημείο: επιβεβαιώθηκε ότι η χρηματοδότηση των 41,7 εκατομμυρίων ευρώ δεν κινδυνεύει και δόθηκε το πράσινο φως για την απεμπλοκή σχεδόν του συνόλου των έργων.
Οι συναντήσεις στην Αθήνα και το νέο χρονοδιάγραμμα
Στη διήμερη σύσκεψη συμμετείχαν τεχνικοί και πολιτικοί εκπρόσωποι του Δήμου Ρόδου. Παρόντες ήταν ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Εργων και Υποδομών, κ. Σταύρος Τσούβαλης, η αντιδήμαρχος Διοικητικών Υπηρεσιών, Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης, κα. Σταματία Γιαννέλη, ο ειδικός συνεργάτης του Δημάρχου Ρόδου, κ. Γιώργος Κατάκος, ο οποίος παρακολουθεί στενά τον φάκελο του ΣΔΙΤ και η κ. Μίκα Μιχαλάκη, αρχιτέκτων στις τεχνικές υπηρεσίες του Δήμου Ρόδου.
Καθοριστικός στόχος ήταν η επιβεβαίωση της διαθεσιμότητας και της ωριμότητας των οικοπέδων, η επίλυση των ιδιοκτησιακών και πολεοδομικών εκκρεμοτήτων και η χάραξη συγκεκριμένου οδικού χάρτη για τη Β’ φάση του διαγωνισμού.
Σύμφωνα με όσα συμφωνήθηκαν, μέσα στις επόμενες δύο εβδομάδες θα πραγματοποιηθεί τηλεδιάσκεψη για τον καθορισμό του χρονοδιαγράμματος, με πρόθεση να υπάρξει ακόμη και νομοθετική ρύθμιση για τις τέσσερις πιο περίπλοκες περιπτώσεις.
Οι αιτίες της καθυστέρησης
Τα τελευταία επτά χρόνια, η πρόοδος του έργου σκοντάφτει σε μια σειρά από προβλήματα: πολεοδομικά ζητήματα, αρχαιολογικές αδειοδοτήσεις, αναπροσαρμογές προϋπολογισμών και καθυστερήσεις στις εσωτερικές διαδικασίες των υπηρεσιών. Η αλλαγή δημοτικών αρχών και οι διαφορετικές ερμηνείες για τη διαθεσιμότητα των οικοπέδων όξυναν το πρόβλημα, με αποτέλεσμα την απώλεια πολύτιμου χρόνου.
Η τεχνική εικόνα και τα δεδομένα των οικοπέδων
Σύμφωνα με τα επίσημα έγγραφα, το σχέδιο περιλαμβάνει έντεκα σχολικές μονάδες και δύο κλειστά γυμναστήρια. Εννέα ακίνητα είναι καθαρής δημοτικής ιδιοκτησίας, ενώ δύο εμπλέκουν το Ελληνικό Δημόσιο ή ιδιώτες.
Τα περισσότερα από τα οικόπεδα διαθέτουν ήδη ΦΕΚ καθορισμού χρήσης γης και εγκεκριμένες εκθέσεις αναγκαιότητας, ενώ σε τέσσερα απαιτούνται τελικές τροποποιήσεις ή αποσαφηνίσεις ιδιοκτησιακού καθεστώτος.
Η πλέον χαρακτηριστική περίπτωση είναι αυτή στο Ροδίνι, όπου γειτονική ιδιοκτήτρια διεκδικεί τμήμα γης που έχει ζητηθεί από το 2018 να παραχωρηθεί για τη δημιουργία νηπιαγωγείου. Οι υπηρεσίες επιδιώκουν την ταχεία νομική διευθέτηση του ζητήματος ώστε να μη χαθεί χρόνος. Αντίστοιχα, στο Αφάντου, όπου προβλέπεται κατασκευή Γυμνασίου, Λυκείου και κλειστού γυμναστηρίου, απομένουν να ολοκληρωθούν η οριοθέτηση ρέματος και η γεωλογική μελέτη.
Το διακύβευμα των 41,7 εκατομμυρίων ευρώ
Η χρηματοδότηση για το έργο είναι εξασφαλισμένη, αλλά ο χρόνος πιέζει. Αν δεν ολοκληρωθεί η Β’ φάση του διαγωνισμού μέσα στους προβλεπόμενους μήνες, υπάρχει ο κίνδυνος να μετακινηθούν οι πόροι σε άλλα ώριμα έργα. Το ποσό των 41,7 εκατομμυρίων ευρώ, που προέρχεται από το πρόγραμμα ΣΔΙΤ, αποτελεί όχι μόνο οικονομικό αλλά και κοινωνικό κεφάλαιο, καθώς θα καλύψει ανάγκες που αφορούν χιλιάδες μαθητές και εκπαιδευτικούς της Ρόδου.
Η μη αξιοποίηση αυτής της δυνατότητας σημαίνει διατήρηση των σημερινών προβληματικών συνθηκών: σχολεία που στεγάζονται σε ακατάλληλα κτίρια, έλλειψη αιθουσών και ανάγκη μεταστέγασης μονάδων που λειτουργούν προσωρινά εδώ και χρόνια.
Ο Δήμος Ρόδου διαθέτει την τεχνική υποδομή και τους φακέλους που αποδεικνύουν την ετοιμότητα των περισσότερων σημείων. Εκείνο που απαιτείται τώρα είναι συντονισμός, πολιτική βούληση και διοικητική συνέχεια.
Η κινητοποίηση στο Υπουργείο Παιδείας δεν είναι απλώς ένα γραφειοκρατικό βήμα. Είναι δοκιμασία αξιοπιστίας για τη δημοτική διοίκηση και για την ικανότητά της να περάσει από το στάδιο των εξαγγελιών στη φάση των εργοταξίων. Οι 13 σχολικές μονάδες αποτελούν επένδυση στη νέα γενιά και η καθυστέρησή τους μεταφράζεται σε χαμένη ευκαιρία για ολόκληρο το νησί.
 
	
	



















 
	 
	 
	 
	