Συνεντεύξεις

Θ. Kόντες: «Παραμένει άγνωστη η ημερομηνία επανεκκίνησης του θαλάσσιου τουρισμού»

Το 2020 αναμενόταν να αποτελέσει χρονιά «ορόσημο» για την κρουαζιέρα. Ίσως χρειαστούν 4 και πλέον έτη για να φτάσουμε στις προ coronavirus εποχές, δηλώνει σε συνέντευξή του προς τη «δ» ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιέρας και Φορέων Ναυτιλίας, Θεόδωρος Κόντες, σημειώνοντας ότι τα πράγματα για την κρουαζιέρα δεν είναι εύκολα παγκοσμίως και ότι δεν είναι δυνατόν να επιστρέψει ο κλάδος στα επίπεδα των προηγουμένων ετών.
Ο κ. Κόντες δηλώνει ότι η λιμενική και τουριστική πολιτική αποτελεί βασική προϋπόθεση για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας και του θαλάσσιου τουρισμού που έχει να προσφέρει πολλά στην πατρίδα μας. Χρειάζεται όμως τα συναρμόδια Υπουργεία να συνεργαστούν με τους ανάλογους φορείς και να προγραμματίσουν με κάθε τρόπο την πολιτική που είναι απαραίτητο να ακολουθήσουν.
Διαβάστε παρακάτω τη συνέντευξη του κ. Κόντε αναλυτικά:
• Κύριε Κόντε ποια θα είναι η επόμενη μέρα για το θαλάσσιο τουρισμό; Πιστεύετε ότι θα «περισωθεί» μέρος της φετινής σεζόν; Πότε υπολογίζετε ότι θα γίνει η επανεκκίνηση της κρουαζιέρας;
Παρά τις φιλόδοξες προσδοκίες μας για την φετινή season 2020 ότι θα ήταν μια από τις καλύτερες των τελευταίων ετών, παρουσιάζοντας βελτίωση περίπου 10 % από το 2019, η εν λόγω πανδημία δυστυχώς ανέτρεψε τα δεδομένα δραματικά για την κρουαζιέρα παγκοσμίως. Έτσι λοιπόν επηρέασε και την πατρίδα μας, αλλά και όλη την περιοχή μας σε πολύ μεγάλο βαθμό με τεράστιες ζημιές σε όλο το industry αλλά και στους προορισμούς της χώρας μας. Η χώρα μας ευτυχώς ενεργοποιήθηκε άμεσα με τα υγειονομικά μέτρα που εφάρμοσε και κράτησε την πατρίδα μας ψηλά στην λίστα επιτυχίας του εν λόγω ιού. Αυτό βέβαια το θετικό αποτέλεσμα θα βοηθήσει να περιοριστεί η τεράστια ζημιά του τουριστικού προϊόντος μας λόγω εύλογης ασφάλειας των τουριστών και των tour operators που προσπαθούν να προωθήσουν την Ελλάδα για διακοπές έστω και για περιορισμένο χρονικό διάστημα.
Η κρουαζιέρα βέβαια είναι μια άλλη ιστορία και μετά την συνολική ακινητοποίηση των πλοίων φαίνεται ότι το restart δεν είναι εύκολη υπόθεση γι’ αυτό και παραμένει άγνωστη η ημερομηνία επανεκκίνησης του θαλάσσιου τουρισμού. Βέβαια εκτός από την μη πρόβλεψη της κεντρικής Κυβέρνησης για να ανακοινώσει τον χρόνο της εκκίνησης μια που τα λιμάνια παραμένουν κλειστά, αλλά και οι εταιρείες / tour operators έχουν προβλέψει ημερομηνίες επανέναρξης των δραστηριοτήτων των, αλλά συνεχώς επεκτείνουν την ακινητοποίηση και μέχρι στιγμής συζητούν για τέλος Ιουλίου ή και Αύγουστο. Βέβαια αντιλαμβανόμεθα τις δυσκολίες που έχουν για να επαναφέρουν με ασφάλεια τους επιβάτες άμεσα και ιδιαίτερα στα μεγάλα πλοία που τα νούμερα είναι ιδιαίτερα υψηλά (πλήρωμα και επιβάτες). Έτσι λοιπόν είναι δύσκολο να προβλέψουμε τι θα γίνει αυτή τη season. Τα πράγματα δείχνουν ότι ορισμένες εταιρείες δεν θα δραστηριοποιηθούν φέτος και προγραμματίζουν επανεκκίνηση τέλος του έτους (Δεκέμβριο) σε άλλους προορισμούς. Είναι όμως ορισμένες που υπολογίζουν επανεκκίνηση τέλος Ιουλίου ή Αύγουστο, αλλά φυσικά με πολύ χαμηλές τιμές, μικρή πληρότητα και συνήθως τα πιο μικρά πλοία. Αναμένουμε την εξέλιξη.
• Όπως αναφέρατε, διαφαινόταν σημαντική ανάκαμψη του θαλάσσιου τουρισμού φέτος. Πόσος χρόνος θα χρειαστεί ώστε να… επουλωθεί το πλήγμα που υπέστη η κρουαζιέρα; Μπορεί να ελπίζει η Ελλάδα στην τόνωση του κλάδου από το 2021;
Η εν λόγω κατάσταση της κρουαζιέρας παγκοσμίως δεν είναι εύκολη υπόθεση και δεν είναι δυνατόν να επανέλθει στα επίπεδα του 2019 για πολλά χρόνια στο μέλλον. Η πρόβλεψή μας είναι ότι ίσως χρειαστούν 4 και πλέον έτη για να φτάσουμε στις προ coronavirus εποχές.
• Έχετε δηλώσει ότι η Λιμενική και Τουριστική Πολιτική είναι οι δυο πιο κρίσιμες προϋποθέσεις για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού. Τι θα πρέπει να γίνει προς αυτή την κατεύθυνση;
Σχετικά με την Λιμενική και Τουριστική Πολιτική έχουμε αναφερθεί επανειλημμένως και κάποια στιγμή η Κεντρική Κυβέρνηση πρέπει να ασχοληθεί σοβαρά. Ο Θαλάσσιος Τουρισμός γενικότερα έχει να προσφέρει πολλά στην πατρίδα μας, αλλά είμαστε και μια Χώρα που έχει λαμπρόν μέλλον λόγω της πολυνησίας, της ακτογραμμής μας, των καιρικών συνθηκών, των αρχαιολογικών μνημείων και πολλά άλλα. Χρειάζεται άμεσα τα συναρμόδια Υπουργεία να συνεργαστούν με τους ανάλογους φορείς και να προγραμματίσουν με κάθε τρόπο την πολιτική που είναι απαραίτητο να ακολουθήσουν. Έτσι λοιπόν πρέπει να αξιολογηθούν οι υπάρχουσες λιμενικές υποδομές και να βελτιωθούν σε ορισμένους προορισμούς. Να βελτιωθούν οι προσφερόμενες υπηρεσίες στους λιμένες, αλλά και στις τοπικές κοινωνίες να βελτιωθεί η ασφάλεια επιβαινόντων στα πλοία, αλλά και διαδικασίες ελέγχου αυτών και των πλοίων ούτως ώστε όλοι να θεωρούν ασφαλή προορισμό την χώρα μας. Επίσης να βελτιωθούν τα ωράρια και οι υπηρεσίες στους αρχαιολογικούς χώρους. Επιπλέον απαιτείται σωστή διαφήμιση αλλά και προγράμματα για την επέκταση της τουριστικής περιόδου με τελικό στόχο την Full Year Operation στον θαλάσσιο τουρισμό. Το Yachting επίσης έχει λαμπρό μέλλον στην πατρίδα μας για τους λόγους που προαναφέραμε αλλά και στον τομέα αυτόν απαιτούνται περισσότερες μαρίνες για ελλιμενισμό σκαφών, αλλά και βελτίωση υπηρεσιών. Ακόμη ιδιαίτερα αναγκαίο να είμαστε ανταγωνιστικοί στις υπηρεσίες από γειτόνους ανταγωνιστές και απαραίτητη προϋπόθεση να μειωθούν οι φόροι (VAT) στα επίπεδα προηγουμένων ετών, μια που πρόσφατα υπερδιπλασιάστηκε απωθώντας σκάφη να ενεργοποιούνται στη Δυτική Μεσόγειο και άλλους προορισμούς.
• Η Ρόδος αποτελεί ένα από τους δημοφιλείς σταθμούς για την κρουαζιέρα. Πιστεύετε ότι μπορεί να προσελκύσει περισσότερα κρουαζιερόπλοια στο μέλλον;
Η Ρόδος είναι μια μεγαλόνησος με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και ιστορία, πολλά αξιοθέατα, και περιτριγυρίζεται από πανέμορφα νησιά της Δωδεκανήσου. Έτσι λοιπόν νομίζουμε ότι η Ρόδος έχει λαμπρό μέλλον μαζί με τα άλλα πανέμορφα νησιά και μπορεί να γίνει ειδικός προορισμός μια που διαθέτει διεθνές αεροδρόμιο αλλά και φιλοξενεί πολλούς επισκέπτες / τουρίστες ετησίως. Και φυσικά μεγάλος αριθμός αυτών θα επιθυμούσαν να έχουν κάποια εμπειρία στον θαλάσσιο τουρισμό ή yachting. Συγκεκριμένα στο παρελθόν εταιρείες χρησιμοποιήσαν την Ρόδο ως homeporting για την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και αυτό θα πρέπει να επαναδραστηριοποιηθεί. Τέλος είχαμε προγραμματίσει δρομολόγια και έχουν προταθεί σε εταιρείες με μικρά / μεσαίου μεγέθους κρουαζιερόπλοια να εκτελούν short cruising (3μερες και 4ημερες κρουαζιέρες) στην περιοχή.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου