Συνέντευξη στη
Μαίρη Φώτη

Ο Τάσος Λέου ήξερε ότι όταν μεγαλώσει θα γίνει πιλότος, από τη στιγμή που στα οκτώ του χρόνια μπήκε για πρώτη φορά σε αεροπλάνο και ο παιδικός ενθουσιασμός του τον οδήγησε μέχρι το πιλοτήριο. Τα εκατοντάδες πολύχρωμα κουμπάκια εντυπωσίασαν το μικρό αγόρι, που έβαλε σκοπό μια μέρα, να καταφέρει να καθίσει στη θέση του κυβερνήτη… Όπως κι έγινε.


Ο Τάσος Λέου από την Κάρπαθο, έκανε το όνειρό του πραγματικότητα και σήμερα είναι κυβερνήτης στο μεγαλύτερο επιβατικό αεροπλάνο του κόσμου, το Airbus A380 της Emirates.
Στη συνέντευξή του σήμερα στη «δ», μιλά για την απόφασή του να γίνει πιλότος, για την διαδρομή από την Αυστραλία στην Κάρπαθο και από εκεί για το Λονδίνο και την Αμερική, την επιστροφή στην Ελλάδα και την απόφαση να τα αφήσει όλα πίσω και να φύγει για το Ντουμπάι όπου ζει σήμερα με την οικογένειά του, για το πώς το 8χρονο εκείνο αγόρι έκανε το όνειρό του πραγματικότητα και πώς είναι στα 41 σου χρόνια να πιλοτάρεις το μεγαλύτερο επιβατικό αεροσκάφος του κόσμου!

• Τάσο, ποσό καιρό είσαι στην Emirates;
Η πρόσληψή μου έγινε στις 14 Ιανουαρίου του 2011, όταν ήμουν 34 ετών.
• Αυτή τη δουλειά ονειρευόσουν να κάνεις από παιδί;
Εγώ γεννήθηκα στην Αυστραλία και η πρώτη μου επαφή με τα αεροπλάνα ήταν όταν ήμουν 8 ετών που πήγαμε οικογενειακώς στην Ελλάδα. Το ταξίδι από την Αυστραλία στην Ελλάδα το θυμάμαι σαν να ήταν χθες. Μάλιστα είχα ζητήσει από την μητέρα μου να με πάει στο πιλοτήριο και με πήγε. Θυμάμαι είχα εντυπωσιαστεί από τα πολλά χρωματιστά κουμπάκια… Κάθισα μέσα στο πιλοτήριο περίπου μισή ώρα. Και από τότε μαγεύτηκα με τα αεροπλάνα!


• Στην Ελλάδα πού μένατε;
Ηρθαμε από την Αυστραλία και πήγαμε στην Κάρπαθο όπου έμεινα μέχρι που τελείωσα το σχολείο. Εφυγα από την Κάρπαθο όταν έπρεπε να πάω στην Αθήνα για τις σπουδές μου, για να κάνω την προετοιμασία για το πανεπιστήμιο στην Αγγλία. Πήρα πτυχίο αεροδιαστημικής από το Λονδίνο και μετά αποφάσισα να πάω στην Αμερική για το πτητικό κομμάτι των σπουδών. Κι εκεί… πέφτω πάνω στα δραματικά γεγονότα με τους Δίδυμους Πύργους. Είχα ολοκληρώσει τις σπουδές μου, είχα πάρει τα πτυχία μου και εργαζόμουν στη σχολή που αποφοίτησα, ως εκπαιδευτής. Εμείς για να εργαστούμε ως πιλότοι πρέπει να βρούμε έναν τρόπο να προσθέσουμε ώρες στο ενεργητικό μας και ένας από τους τρόπους είναι να εκπαιδεύσεις καινούριους μαθητές και στη συνέχεια να πας στις αερογραμμές. Όταν έπεσαν οι Δίδυμοι Πύργοι σταμάτησαν όλα. Δεν ήξερα τι να κάνω… Σταματάει το όνειρο; Συνεχίζω; Τα παρατάω; Σκοπός μου ήταν να παραμείνω στην Αμερική επειδή εκεί ήταν η μεγάλη αγορά των αερογραμμών αλλά μετά τα δραματικά αυτά γεγονότα άλλαξαν τα δεδομένα, όμως και στην Ελλάδα τότε ήταν δύσκολο για να βρεις δουλειά στις αερογραμμές.
• Οπότε τι κάνεις; Φεύγεις από την Αμερική;
Ναι, φεύγω από την Αμερική. Εκκρεμούσε η στρατιωτική μου θητεία στην Ελλάδα και αποφασίζω να πάω στον στρατό. Το 2003 ολοκλήρωσα τη θητεία μου και το τοπίο των αερογραμμών μόλις είχε ξεκινήσει να αλλάζει στην Ελλάδα, με τη δημιουργία της Aegean που είχε προκύψει από την συγχώνευση άλλων εταιρειών και είχε ξεκινήσει διαγωνισμούς για προσλήψεις. Τον πρώτο διαγωνισμό τον έχασα διότι ήμουν ακόμα φαντάρος και μόλις απολύθηκα άρχισε νέος γύρος προσλήψεων. Το 2005 μπήκα στην Aegean, είχα όμως εργαστεί προηγουμένως στην Veravia που εκτελεί cargo πτήσεις, όχι ως πιλότος παρ΄ότι είχα τα πτυχία, αλλά στην επιμελητεία μέχρι να έρθει ο χρόνος να πετάξω ως πιλότος αλλά… δεν έβλεπα φως. Οπότε αποφάσισα να πάω στην σχολή Global που πετούσε στην Τανάγρα και εν συνεχεία στα Μέγαρα και να εργαστώ ως εκπαιδευτής πιλότων -ό,τι έκανα και στην Αμερική- και μάλιστα τους οργάνωσα και το ground school που αφορά στην θεωρητική εκπαίδευση της οποίας ήμουν υπεύθυνος. Πρόκειται για αρκετά καλή σχολή στην Ελλάδα, η οποία σήμερα βρίσκεται στην ακμή της και μάλιστα εκπαιδεύει και πολλούς ξένους πιλότους. Εμεινα εκεί μέχρι που πήγα στην Aegean. Πέταξα με 737 Boing που είχε τότε και στη συνέχεια τα Airbus 320, όταν άλλαξε το στόλο και πήρε πιο σύγχρονα αεροπλάνα. Εμεινα εκεί μέχρι που ήρθα στην Emirates το 2011.
• Πώς πήρες την απόφαση να πας στο Ντουμπάι;

Ο Κωνσταντίνος και Νικόλας την 28η Οκτωβρίου στο Ντουμπάι


Η σύζυγός μου είναι κι εκείνη από την Κάρπαθο αλλά έχει μεγαλώσει στον Καναδά. Όταν ήρθε η ευκαιρία της Emirates, ήμασταν 34 ετών. Της εξήγησα πώς έχουν τα πράγματα κι επειδή είχε εμπειρίες από τη ζωή στο εξωτερικό, δεν είχε αντίρρηση να με ακολουθήσει στο Ντουμπάι. Αρχικά συμφωνήσαμε να έρθουμε μαζί για το τετραήμερο που έπρεπε να προηγηθεί της πρόσληψης ώστε να διεκπεραιωθούν οι γραφειοκρατικές διαδικασίες και να δώσω τις απαραίτητες εξετάσεις για την πρόσληψή μου, κι αν σε αυτό το τετραήμερο πήγαιναν όλα καλά και της άρεσε και της ίδιας, τότε θα μέναμε, όπως κι έγινε. Τότε ο πρώτος μου γιος ο Κωνσταντίνος ήταν έξι μηνών και μόλις είχαμε αγοράσει σπίτι στο Πόρτο Ράφτη. Η κρίση δεν μας είχε αγγίξει ακόμα. Αυτό που με ώθησε να φύγω από την Ελλάδα ήταν το γεγονός ότι στην Aegean, παρ΄ότι είναι φανταστική εταιρεία και εξαιρετικοί οι άνθρωποι που τη διοικούν, οι οικονομικές απολαβές φτάνουν μέχρι ένα συγκεκριμένο σημείο. Επιπλέον, αν θες να ταξιδέψεις και να γυρίσεις όλο τον κόσμο, με την Aegean αυτό δεν ήταν εφικτό.

• Οπότε σου δίνεται μια τεράστια ευκαιρία με την Emirates.
Ακριβώς. Στην Emirates είχα την δυνατότητα να πετάξω το μεγαλύτερο αεροπλάνο στον κόσμο, το Airbus A380, που παίρνει 615 άτομα και το οποίο είναι όνειρο ζωής για τους περισσότερους πιλότους. Εγώ είμαι κυβερνήτης σε αυτό το αεροσκάφος το οποίο είναι σαν τρία A320 Airbus μαζί! Είναι τεράστιο. Αρκεί να σας πω ότι είναι διώροφο, διαθέτει δύο χώρους για σπαόπως επίσης και μπαρ στην διακεκριμένη θέση. Επίσης έχω την δυνατότητα να πετάξω σε όλο τον κόσμο Αφρική, Ευρώπη, Ασία, Αυστραλία, Αμερική, Νότια Αμερική… Πάμε παντού, η Emirates έχει περισσότερους από 150 προορισμούς αυτή τη στιγμή.
• Το πρώτο σου ταξίδι που πέταξες ως κυβερνήτης το θυμάσαι;
Κυβερνήτης έγινα στην Emirates. Όταν έφυγα από την Aegean ήταν η περίοδος που επρόκειτο να γίνω κυβερνήτης. Στην Emirates ωστόσο, και κυβερνήτης να ήσουν σε άλλη εταιρεία, πρώτα πετάς ως συγκυβερνήτης και μετά ως κυβερνήτης. Την πρώτη μου πτήση ως κυβερνήτης βεβαίως και την θυμάμαι, ήταν από Ντουμπάι στην Τζέτα.

Ταξίδι Τορόντο-Ντουμπάι με τη σύζυγό του Μαρία και τα παιδιά τους Κωνσταντίνο, Νικόλα και Εύη

• Πάντως πέρα από την αίγλη του επαγγέλματος, είναι τεράστια η ευθύνη του πιλότου.
Οπωσδήποτε είναι. Μέσα σε ένα αεροσκάφος, ειδικά όταν μεταφέρεις 615 άτομα, η ευθύνη είναι τεράστια. Εγώ σχεδόν σε κάθε πτήση, καλούμαι να αντιμετωπίσω ένα ιατρικό θέμα και είναι λογικό όταν είσαι 14 ώρες μέσα σε ένα αεροσκάφος. Είναι τόσοι πολλοί οι άνθρωποι και τόσες πολλές οι ώρες, που όλο και κάτι θα κληθείς να αντιμετωπίσεις. Είναι τεράστια ευθύνη αλλά είμαστε κατάλληλα εκπαιδευμένοι ώστε να μπορούμε να ανταποκριθούμε.
• Σου έχει τύχει κάποιο έκτακτο περιστατικό;
Ναι, βεβαίως. Αντιμετώπισα καρδιακή προσβολή σε πτήση από Ντουμπάι για Σίδνεϋ. Ευτυχώς στα αεροπλάνα πλέον υπάρχει δορυφορική τεχνολογία που συνδέουμε τον ασθενή-επιβάτη με μια συσκευή και η συσκευή αυτή στέλνει όλα τα δεδομένα σε ένα ιατρικό team στο έδαφος με ήχο και εικόνα, κι έτσι ο γιατρός είναι σαν να είναι μπροστά στον ασθενή. Ετσι κάναμε και σε αυτή την περίπτωση και αποφασίστηκε να προσγειωθούμε στην Σιγκαπούρη για να μεταφερθεί ο ασθενής στο πλησιέστερο Νοσοκομείο. Αυτά συμβαίνουν…

• Αυτή την περίοδο, ποιο δρομολόγιο εκτελείς;
Μπορούμε να επιλέξουμε εμείς τα δρομολόγια. Εγώ έχω συγγενείς στη Νέα Υόρκη και από την πλευρά της γυναίκας μου στο Τορόντο, επομένως πρώτη προτίμηση είναι αυτοί οι προορισμοί. Το καλοκαίρι ερχόμασταν και στην Αθήνα. Επίσης επιλέγω νέους προορισμούς μόλις ανοίξουν ή κάνω επιλογή ανάλογα με τη διάθεσή μου και τον καιρό! Αν θέλω ζέστη, αν θέλω χιόνι… Αυτά είναι τα πλεονεκτήματα του επαγγέλματος. Βέβαια εμείς οι πιλότοι δεν πάμε για διακοπές στους διάφορους προορισμούς, χρειάζεται χρόνος για να ξεκουραστούμε ώστε να κάνουμε την πτήση της επιστροφής γι αυτό είναι περιορισμένος ο ελεύθερος χρόνος μας.

O Τάσος Λέου και η σύζυγός του Μαρία στο Ντουμπάι, μπροστά στο Burj Khalifa το υψηλότερο κτήριο στον κόσμο

• Από το σπίτι χρειάζεται να λείπεις πολλές μέρες;
Με το αεροπλάνο αυτό, κάνουμε μακρινά ταξίδια. Συνήθως λείπω 3 με 4 μέρες αλλά όταν επιστρέψω μένω 2 με 3 ημέρες στο σπίτι. Επομένως ναι μεν λείπω αλλά όταν επιστρέφω έχω χρόνο να δω την οικογένειά μου, τη σύζυγο και τα παιδιά μου. Τα παιδιά πια, ο Κωνσταντίνος που είναι 8, ο Νικόλας που είναι 5 και η Εύη που είναι 3 ετών έχουν μάθει το πρόγραμμα του μπαμπά. Εγώ και η σύζυγός μου η Μαρία, θεωρούμε ότι είναι ιδανικό αυτό, δεν βαριόμαστε ο ένας τον άλλον! Η σπίθα παραμένει ζωντανή! Μόλις προσγειωθώ το πρώτο πράγμα που κάνω είναι να επικοινωνήσω με την οικογένεια.
• Το επόμενο επαγγελματικό σου βήμα ποιο θα μπορούσε να είναι;
Είμαι τώρα κυβερνήτης δύο χρόνια σε αυτό το αεροσκάφος και έχω ήδη αποφασίσει να μπω στον τομέα της εκπαίδευσης. Εχω περάσει την διαδικασία για να γίνω Type Rating Instructor, ώστε να εκπαιδεύω πληρώματα στο αεροσκάφος Α380 κι αυτό τόσο επειδή μου αρέσει, όσο κι επειδή περνάς περισσότερο χρόνο στο σπίτι. Τον Φεβρουάριο, λοιπόν, ξεκινάω την εκπαίδευση για να γίνω εκπαιδευτής και στη συνέχεια το επόμενο στάδιο είναι να γίνω εξεταστής. Εμείς ανανεώνουμε το πτυχίο μας ουσιαστικά δύο φορές τον χρόνο, αφού για δύο μέρες κάθε έξι μήνες περίπου, καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε μέσα στους εξομοιωτές προβλήματα, που είναι πιθανόν να αντιμετωπίσουμε στον αέρα.

• Όπως;
Όπως τι κάνουμε αν πάρει φωτιά ο κινητήρας του αεροσκάφους για παράδειγμα… Κάθε έξι μήνες αντιμετωπίζουμε στον εξομοιωτή πιθανές καταστάσεις έκτακτης ανάγκης. Δεν είναι μια δουλειά που απλώς παίρνεις το πτυχίο σου και την εξασκείς. Κάθε έξι μήνες πρέπει να αποδεικνύεις ότι είσαι ικανός να πετάς και να φέρεις την ευθύνη για τους ανθρώπους που μεταφέρεις.
• Σήμερα, στα 41 σου χρόνια, αισθάνεσαι ότι δικαίωσες εκείνο το οκτάχρονο αγοράκι που μπήκε στο πιλοτήριο και μαγεύτηκε;
Ναι, βεβαίως! Εκατό τοις εκατό. Αν δεν έκανα αυτή τη δουλειά, πάντα με έκαιγε κάτι μέσα μου…

Σχολιασμός άρθρου

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ