Συνεντεύξεις

Π. Γεωργιάδης: «Ο θαλάσσιος τουρισμός μπορεί να γνωρίσει ακόμη μεγαλύτερη άνθηση»

Το γνωστό ναυτιλιακό πρακτορείο «Γεωργιάδης Τουριστική Α.Ε.» έχει συμπληρώσει πάνω από έναν αιώνα αδιάλειπτης λειτουργίας. Ιδρύθηκε το 1903 και είναι από τις αρχαιότερες επιχειρήσεις της Ρόδου με μεγάλη συμβολή στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών και στην ανάπτυξη του τουρισμού του νησιού. Πρακτορεύει και τροφοδοτεί τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια που προσεγγίζουν τη Ρόδο, οργανώνει εκδρομές και εξυπηρετεί επίσης εισερχόμενο τουρισμό. Είναι σπάνιο για τα ελληνικά δεδομένα μία επιχείρηση να εκτείνει τη λειτουργία της ανάμεσα σε δύο αιώνες, όπως συμβαίνει με το πρακτορείο Γεωργιάδη.
Ο 35χρονος Παύλος Γεωργιάδης, συνεχίζει σήμερα αθόρυβα και απολύτως προσηλωμένος στη δουλειά του, την ιστορία της οικογενειακής επιχείρησης, έχοντας «θητεύσει» δίπλα στο θείο του, τον αείμνηστο Κώστα Γεωργιάδη, ο οποίος επί σειράν ετών υπήρξε πρόεδρος της Ένωσης Τουριστικών Πρακτόρων Ρόδου και στον πατέρα του Γεώργιο Γεωργιάδη.
Σε συνέντευξη που παραχώρησε ο κ. Παύλος Γεωργιάδης στη «δ», μιλά για τον θαλάσσιο τουρισμό και τις νέες προκλήσεις και για τη συνέχεια της οικογενειακής επιχειρηματικής παράδοσης.
• Κύριε Γεωργιάδη, ποια είναι η εικόνα γύρω από το θαλάσσιο τουρισμό; Πώς εξελίσσονται τα πράγματα;
Θα έλεγα πώς είναι θετική μέχρι στιγμής. Μπορεί να μην προβλέπεται ακόμη ότι θα φθάσουμε στα επίπεδα του 2019, είμαστε όμως αρκετά κοντά. Βέβαια, προς το παρόν οι πληρότητες των πλοίων παραμένουν μειωμένες λόγω των περιορισμών. Όσο περνά όμως ο καιρός, τόσο θα βελτιώνονται τα πρωτόκολλα, πράγμα που σημαίνει ότι θα αυξηθεί η χωρητικότητα των πλοίων ενώ και στους επιβάτες θα επιτρέπεται να κινούνται ελεύθεροι στα λιμάνια-προορισμούς. Σύμφωνα με τις πλοιοκτήτριες εταιρείες, υπάρχουν κρατήσεις, ο κύριος όγκος τους αφορά όμως την περίοδο μετά τα μέσα Ιουλίου.
Για το 2022 είναι πολύ θετικά τα δείγματα. Υπάρχουν πάνω από 300 προγραμματισμένες προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων ήδη. Θεωρώ ότι θα είναι μία εξαιρετική χρονιά έπειτα από ένα καλό 2021 κατά το οποίο ο θαλάσσιος τουρισμός ξεκίνησε και πάλι δυναμικά.
• Ζει η Ελλάδα το comeback της κρουαζιέρας;
Η Ελλάδα είναι πρωτοπόρος στην κρουαζιέρα αυτή τη στιγμή. Είναι από τις πρώτες χώρες, αν όχι η πρώτη που υποδέχεται τόσο μεγάλο αριθμό κρουαζιερόπλοιων. Οι άλλοι προορισμοί ήταν πιο διστακτικοί. Θα έλεγα ότι έχει εκμεταλλευθεί η Ελλάδα το momentum της αγοράς. Υπάρχουν πολλά πλοία που παραμένουν ακινητοποιημένα, πράγμα θετικό για τη χώρα μας, καθώς έχοντας κάνει το πρώτο βήμα, μπορεί να καρπωθεί ευκολότερα μεγάλο μερίδιο της κίνησης, όταν πλέον επανεκκινηθεί πλήρως ο κλάδος.
Υπάρχουν όμως προκλήσεις και ποιες είναι αυτές;
Υπάρχουν νέες προκλήσεις όσον αφορά νέες νομοθεσίες και ζητήματα που θα πρέπει να ρυθμιστούν καλύτερα. Η πανδημία μάς έδειξε π.χ. τις αδυναμίες που υπήρχαν όσον αφορά στη διαχείριση μεγάλου όγκου εταιρειών. Με καλή οργάνωση και θέληση, σίγουρα μπορεί ο θαλάσσιος τουρισμός στην Ελλάδα και προφανώς στη Ρόδο, να γνωρίσει ακόμη μεγαλύτερη άνθηση.
Πολύς λόγος έχει γίνει για το μοντέλο bubble στην κρουαζιέρα, καθώς δεν επιτρέπεται στους επιβάτες των πλοίων να κινούνται ελεύθεροι στην αγορά. Θα αλλάξει αυτό;
Υπήρχε η εξής ιδιαιτερότητα με την κρουαζιέρα. Ο κλάδος παρέμεινε αδρανής πέρυσι καθ’ όλη τη διάρκεια της σεζόν. Δεν αποκτήθηκε συνεπώς η απαιτούμενη εμπειρία για την επανεκκίνηση του θαλάσσιου τουρισμού και τη διαχείριση των ιδιαίτερων συνθηκών που επικρατούν. Θεώρησαν λοιπόν οι εταιρείες ότι θα ήταν προτιμότερο να επανακινηθεί ο θαλάσσιος τουρισμός με αυστηρά πρωτόκολλα. Προσέγγισαν το άνοιγμα του θαλάσσιου τουρισμού συντηρητικά προκειμένου να συλλέξουν τα πρώτα δεδομένα και να δουν την πορεία της πανδημίας, ώστε στη συνέχεια να επεξεργαστούν τις πληροφορίες και να αναπροσαρμόσουν τα πρωτόκολλα μέχρι να αρθούν πλήρως οι όποιοι περιορισμοί.
Ένα άλλο πρόβλημα έχει να κάνει με τον εμβολιασμό του πληρώματος κάθε κρουαζιερόπλοιου η σύνθεση του οποίου είναι συνήθως πολυεθνική. Ο εμβολιασμός κάθε μέλους του πληρώματος εξαρτάται από τις ιδιαίτερες συνθήκες που επικρατούν σε κάθε χώρα. Είναι συνεπώς ένα σύνθετο ζήτημα. Έπρεπε να βρεθεί μία μέση λύση. Ναι μεν μπορεί να μεταφέρουν εμβολιασμένους επιβάτες κάποια πλοία, όμως μπορεί να μην είναι πλήρως εμβολιασμένα τα πληρώματα ή και το αντίστροφο.
Από τον Ιούλιο και έπειτα το μοντέλο του bubble θα περιοριστεί και θα υπερισχύσουν οι green κρουαζιέρες που αφορούν στα ταξίδια, όπου τόσο οι επιβάτες όσο και τα πληρώματα των πλοίων θα έχουν εμβολιασθεί κατά της Covid-19. Σε αυτή την περίπτωση οι επιβάτες θα μπορούν να κινηθούν ελεύθερα στους προορισμούς, αφού πρώτα θα έχουν τηρηθεί όλα τα υγειονομικά πρωτόκολλα.
Εξαρτάται βέβαια από την κάθε εταιρεία και το τι θα ισχύει για το πλήρωμα των πλοίων της. Είμαι σχεδόν βέβαιος ότι από τον Ιούλιο οι περισσότεροι, αν όχι όλοι, οι επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων που θα προσεγγίζουν τη Ρόδο, θα είναι ελεύθεροι να κατεβαίνουν στο νησί. Εμείς περιμέναμε τις green κρουαζιέρες πολύ πιο μετά. Ξεκίνησαν, όμως, από τις αρχές Ιουνίου πράγμα που σημαίνει ότι τα πράγματα εξελίσσονται ικανοποιητικά.
Και μη νομίζετε ότι και οι εταιρείες επιθυμούν να εφαρμόζουν το σύστημα bubble. Πρόκειται για ένα δύσκολο πρωτόκολλο και δαπανηρό ταυτόχρονα. Εφαρμόστηκε όμως αναγκαστικά μέχρι νεωτέρας.
Ας περάσουμε όμως σε ένα άλλο ζήτημα που έχει συζητηθεί πολύ κατά το παρελθόν… Θα μπορούσε να λειτουργήσει και πάλι το λιμάνι της Ρόδου ως home port και ποια θα ήταν τα οφέλη;
Έχει υπάρξει home port το λιμάνι της Ρόδου στο παρελθόν. Συγκεκριμένα λειτουργούσε ως partial home port, γινόταν δηλαδή μερική επιβίβαση και αποβίβαση 50 έως 500 ατόμων. Αυτός ο όγκος επιβατών ήταν σχετικά εύκολα διαχείρισιμος από το λιμάνι. Ήταν επίσης home port με full turnaround operation. Στην περίπτωση αυτή γινόταν πλήρης επιβίβαση και αποβίβαση σε πλοίο χωρητικότητας 1500-1600 ατόμων. Βάσει των εγκαταστάσεών μας ήμασταν κατά τη γνώμη μου στο όριο των δυνατοτήτων. Διήρκεσε δύο χρονιές αυτή η κρουαζιέρα και όλοι ήταν ευχαριστημένοι. Απλά το πλοίο μετακινήθηκε αλλού και κάπως έτσι σταμάτησε η λειτουργία του home port.
Κοιτάξτε, το home port είναι κάτι σύνθετο. Πέρα από τις λιμενικές υποδομές, απαιτεί ένα καλό ξενοδοχειακό δυναμικό, το οποίο σαφώς διαθέτουμε, τροφοδοσία και εξυπηρέτηση, διαχείριση στερεών αποβλήτων και πάνω απ’ όλα απαιτεί ένα πολύ καλό προγραμματισμό και ένα ανάλογο σύστημα κρατήσεων στο λιμάνι.
Φυσικά και θα υπήρχαν πολλαπλά οφέλη για την τοπική κοινωνία. Συνήθως οι επιβάτες πριν και μετά την κρουαζιέρα μένουν στο νησί. Δεν κάνουν ένα απλό πέρασμα οπότε είναι μεγαλύτερη η κατά κεφαλήν δαπάνη.
• Συνεχίζετε λοιπόν την οικογενειακή παράδοση, αθόρυβα και αφοσιωμένος στο έργο σας. Ήταν μονόδρομος για εσάς;
Η οικογενειακή μας επιχείρηση χρονολογείται από το 1903 και είμαστε ακόμη εδώ απολύτως ενεργοί. Ανέλαβα προσωπικά το γραφείο μετά το θείο μου και τον πατέρα μου… Συνεχίζουμε δυναμικά. Είναι μικρόβιο η δουλειά αυτή. Όσο θυμάμαι τον εαυτό μου, ήμουν στο γραφείο και ασχολούμουν με ό,τι είχε να κάνει με την κρουαζιέρα… Εκεί ειδικευόμαστε και έτσι θα πορευτούμε χωρίς να αποκλείω τίποτε άλλο. Ωστόσο ο θαλάσσιος τουρισμός είναι ένας ιδιαίτερος κλάδος, απαιτητικός αλλά με προοπτικές.
• Ο θείος σας, ο αείμνηστος Κώστας Γεωργιάδης, υπήρξε ίσως ένας από τους πλέον επιτυχημένους προέδρους της Ένωσης Πρακτόρων. Τι θυμάστε από εκείνον;
Είχε συμβάλει τα μέγιστα σε αυτό τον τόπο. Πάντα κρατούσε ισορροπίες όσον αφορά στο θαλάσσιο αλλά και στον χερσαίο τουρισμό. Έδωσε πολλές λύσεις και έφερε πολλούς ανθρώπους και παρατάξεις κοντά ώστε να πορευτούν όλοι ενωμένοι για το καλό του τόπου και την τουριστική ανάπτυξη.
Μεγάλωσα λοιπόν δίπλα στο θείο μου και στον πατέρα μου που με δίδαξαν όλο το operation, το τι είναι ο θαλάσσιος τουρισμός πώς να βρίσκουμε λύσεις σε ό,τι προκύπτει ώστε να εξυπηρετούμε με τον καλύτερο τρόπο τον κόσμο. Ο πατέρας μου και ο θείος μου με γαλούχησαν και βρίσκομαι σήμερα σε αυτή τη θέση. Βέβαια αν και ο πατέρας μου συνταξιοδοτήθηκε, πάντα θα έρθει μία βόλτα από το γραφείο. Πέρασε όλη του τη ζωή στο λιμάνι, 45 ολόκληρα χρόνια και είναι λογικό να νοσταλγεί αυτή την εποχή!

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου