• Σχέδιο μεθοδικά οργανωμένο, διαδρομές μέσω Φετιγιέ, μαρτυρίες για πληρωμές έως 5.500 ευρώ ανά άτομο και κατασχέσεις σκαφών στο Αιγαίο • Αναλυτικά στοιχεία για τις ηλικίες και τις εθνικότητες των διακινητών και των μεταναστών
Σε νέα υπόθεση παράνομης μεταφοράς μεταναστών με χαρακτηριστικά οργανωμένου εγκλήματος εξελίσσεται η σύλληψη τριών ανδρών ηλικίας 39, 44 και 45 ετών, υπηκόων Τουρκίας, στη θαλάσσια περιοχή της Ρόδου.
Σύμφωνα με τις αρχές, οι τρεις άνδρες φέρονται να συμμετείχαν σε κύκλωμα διακίνησης μεταναστών από τα τουρκικά παράλια προς τα ελληνικά νησιά, με σημείο εκκίνησης την περιοχή Φετιγιέ και προορισμό την ακτή Λαχανιάς.
Το βράδυ της 25ης Μαΐου, έπειτα από συντονισμένη επιχείρηση που στηρίχθηκε σε αναλυτική αξιοποίηση πληροφοριών, περιπολικό σκάφος του Λιμενικού εντόπισε ύποπτη θαλαμηγό στην περιοχή της Λαχανιάς Ρόδου.
Το σκάφος, που έφερε σημαία Ηνωμένων Πολιτειών και το όνομα “LE PIETRE-ONE”, προσπάθησε να διαφύγει προς τα τουρκικά παράλια, παρακάμπτοντας τις φωτεινές και ηχητικές προειδοποιήσεις. Οι χειριστές του, σύμφωνα με την καταγραφή του Λιμενικού, προέβησαν σε συνεχείς επικίνδυνους ελιγμούς, αλλά τελικά το σκάφος ακινητοποιήθηκε εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων.
Σε αυτό επέβαιναν τρεις άνδρες – ηλικίας 39, 44 και 45 ετών – υπήκοοι Τουρκίας. Συνελήφθησαν επί τόπου.
Ταυτόχρονα, σε παρακείμενη ακτή, άνδρες του Λιμεναρχείου Ρόδου και της Αστυνομίας εντόπισαν και συνέλαβαν 76 αλλοδαπούς. Ήταν άνδρες, γυναίκες και παιδιά – 29 άντρες, 17 γυναίκες και 30 ανήλικοι. Οι περισσότεροι ήταν Σύροι, Παλαιστίνιοι και Υεμενίτες.
Μαρτυρίες επιβεβαιώνουν ότι όλοι επιβιβάστηκαν αρχικά σε φουσκωτό βοηθητικό σκάφος το οποίο τους μετέφερε στη θαλαμηγό και ακολούθως ξεκίνησε το θαλάσσιο ταξίδι από τις ακτές της Φετιγιέ στην Τουρκία προς τη Ρόδο. Κατά δήλωσή τους, καθένας κατέβαλε στους διακινητές περίπου 5.500 ευρώ.
Κατά τη διάρκεια της προανάκρισης, ο 39χρονος αναγνωρίστηκε ως κυβερνήτης της θαλαμηγού.
Ο 44χρονος διακινητής, σύμφωνα με καταθέσεις, λειτουργούσε ως βοηθός του στην πλοήγηση, αλλά και ως χειριστής του φουσκωτού που μετέφερε τους μετανάστες στο μεγαλύτερο σκάφος. Ο 45χρονος φέρεται να είχε ρόλο συντονιστή κατά την επιβίβαση, πλεύση και αποβίβαση.
Το σκάφος κατασχέθηκε, όπως και το βοηθητικό tender “MAKARA 2”, ενώ οι συλληφθέντες αντιμετωπίζουν βαριές κατηγορίες για διευκόλυνση παράνομης εισόδου, σύσταση εγκληματικής οργάνωσης και παραβίαση της μεταναστευτικής νομοθεσίας.
Η σοβαρότητα της υπόθεσης ενισχύεται από την αποκάλυψη ότι το ίδιο σκάφος είχε χρησιμοποιηθεί και σε προηγούμενη παράνομη μεταφορά στις 19 Απριλίου. Τότε, είχαν εντοπιστεί έντεκα άτομα, μεταξύ αυτών και ανήλικοι, και είχε ήδη κατασχεθεί το ίδιο tender με την επωνυμία του θαλαμηγού, γεγονός που δείχνει επαναλαμβανόμενη δράση, συγκεκριμένη δομή και στρατηγική προσέγγιση του δικτύου διακίνησης.
Τρεις ημέρες πριν το περιστατικό της Λαχανιάς, σημειώθηκε παρόμοιο επεισόδιο στη θαλάσσια περιοχή Κρητικών της Ρόδου. Ένα ταχύπλοο πνευστό σκάφος εντοπίστηκε ενώ αποβίβαζε επιβάτες και στη συνέχεια οι χειριστές του τράπηκαν σε φυγή. Ο ένας εξ αυτών, ένας 47χρονος Τούρκος υπήκοος, εμφανίστηκε την επομένη για να παραλάβει το σκάφος και συνελήφθη. Κατά την ανάκριση, ισχυρίστηκε πως τελεί υπό άδεια από σωφρονιστικό κατάστημα της Τουρκίας. Οι έντεκα μετανάστες που επέβαιναν στο σκάφος δήλωσαν καταγωγή από την Υεμένη, την Παλαιστίνη και το Κουβέιτ. Οι τιμές μεταφοράς, σύμφωνα με τις καταθέσεις, κυμάνθηκαν μεταξύ 700 ευρώ και 4.000 δολαρίων.
Το κοινό μοτίβο των δύο υποθέσεων είναι σαφές: επιλεγμένες διαδρομές από Φετιγιέ ή Μαρμαρίδα της Τουρκίας, οργανωμένα δίκτυα που εκμεταλλεύονται την ανάγκη προσφύγων και μεταναστών, χρήση πολυτελών ή ταχύπλοων σκαφών, διακριτοί ρόλοι στους διακινητές, επαναλαμβανόμενες διαδρομές και σκόπιμη αποφυγή ελέγχων. Στο μεταξύ, οι επιβάτες –άνθρωποι καταπονημένοι, συχνά χωρίς έγγραφα και με ανήλικα παιδιά– στοιβάζονται σε μικρούς χώρους, εκτεθειμένοι σε κίνδυνο πνιγμού ή εγκατάλειψης.
Η ελληνική πλευρά, σε όλες τις ανακοινώσεις της, τονίζει την ανάγκη για ενίσχυση της ευρωπαϊκής συνεργασίας στον τομέα της επιτήρησης των θαλάσσιων συνόρων και της διάλυσης των δικτύων διακίνησης στις χώρες προέλευσης. Παράλληλα, αναγνωρίζεται ότι τα κυκλώματα λειτουργούν με πλήρη γνώση των αδυναμιών του συστήματος, αλλά και με την ανοχή ή εμπλοκή τοπικών δικτύων στα τουρκικά παράλια. Οι τιμές των “εισιτηρίων” δείχνουν ότι τα κέρδη είναι τεράστια – κάθε διαδρομή αποφέρει δεκάδες χιλιάδες ευρώ ανά αποστολή.