Συνεντεύξεις

Μιχάλης Ροδίτης: «Στη Ρόδο θα πρέπει να αλλάξει άρδην η λογική για το γιώτινγκ»

Δεν κατάφερε να ανακάμψει ο τουρισμός yachting στη Ρόδο και γενικώς στα Δωδεκάνησα φέτος για μία σειρά από λόγους τους οποίους αναλύει σε συνέντευξη που παραχώρησε στη «δ» ο ναυτιλιακός πράκτορας, Μιχάλης Ροδίτης. Μπορεί η Ρόδος να ζει φέτος το τουριστικό της «θαύμα» καθώς η κίνηση σπάει όλα τα κοντέρ, οι «επιδόσεις» όμως του γιώτινγκ δεν είναι οι προσδοκώμενες.
Και μπορεί στο παρελθόν η Ρόδος να έχει υποδεχθεί πολυτελείς θαλαμηγούς με προσωπικότητες διεθνούς φήμης, δεν επένδυσε όμως ποτέ στη συγκεκριμένη μορφή τουρισμού, από την οποία θα μπορούσε να αποκομίσει πολλά οφέλη.
Ακολουθεί αναλυτικά η συνέντευξη του κ. Μιχάλη Ροδίτη.
• Κύριε Ροδίτη, ο τουρισμός γιώτινγκ υπέστη πλήγμα λόγω της πανδημίας. Ανέκαμψε φέτος η συγκεκριμένη μορφή τουρισμού στη Ρόδο;
Δεν θα έλεγα ότι έπειτα από τα δύο τελευταία χρόνια της πανδημίας, ο τουρισμός γιώτινγκ είχε την αναμενόμενη ανάκαμψη. Το ποσοστό μείωσης σε σύγκριση με το 2019 είναι υψηλό. Τρεις παράγοντες έπαιξαν σημαντικό ρόλο σε αυτή την εξέλιξη. Αρχικά, προσέλκυσε ένα μεγάλο ρεύμα σκαφών το Ιόνιο, καθώς η κοντινή Αλβανία παρέχει αφορολόγητο πετρέλαιο ανεξαρτήτως χωρητικότητας του πλοίου και ανεξάρτητα με τη χρήση του σκάφους.
Με την τιμή του πετρελαίου στα δύο ευρώ κατά μέσο όρο στην Ελλάδα, η επιλογή του Ιονίου για τους ιδιοκτήτες των σκαφών είναι σαφώς ελκυστικότερη, αφού η δυνατότητα ανεφοδιασμού καυσίμων από την Αλβανία και ο περιορισμός των δαπανών έως και 60%, αποτελεί ένα ισχυρό κίνητρο. Επιπλέον, το Ιόνιο προσφέρει μία καλύτερη ακτογραμμή με πιο ήρεμες θάλασσες, ειδικά φέτος που είχαμε πολλά μελτέμια στα Δωδεκάνησα.
Τέλος, η διαδικασία ελλιμενισμού των σκαφών αναψυχής στο Αιγαίο και η τήρηση των διαδικασιών που προβλέπονται από τις σχετικές διατάξεις της σύμβασης Σένγκεν, συνεπάγεται αύξηση του κόστους, της γραφειοκρατίας – λόγω ασυνεννοησίας των υπηρεσιών – και καθυστερήσεις, ενώ στο Ιόνιο δεν ισχύουν όλα αυτά.
Πρέπει βέβαια να συνυπολογίσουμε ότι στα περισσότερα νησιά της Δωδεκανήσου δεν υπάρχουν οργανωμένες μαρίνες, αλλά μικτής χρήσης λιμένες. Στη Σύμη λ.χ. περιμένουν ουρά τα σκάφη έξω από το λιμάνι και τα περισσότερα δεν μπαίνουν καν μέσα αφού έχουν προτεραιότητα τα επιβατηγά, τα τουριστικά, τα ημερόπλοια…
• Υπάρχουν παρόλα αυτά προοπτικές για την ανάκαμψη αυτής της ειδικής μορφής τουρισμού στα Δωδεκάνησα; Ποιες θα ήταν οι προϋποθέσεις για να επιτευχθεί αυτό;
Όσο υπάρχει αυτή η ταλαιπωρία και η ασυνεννοησία, όσο ισχύουν οι αλλοπρόσαλλες νομοθεσίες και οι αυστηρές διαδικασίες σε τελωνεία και λιμεναρχεία και όσο παραμένει τόσο ακριβό το πετρέλαιο, δεν είναι εύκολο να δούμε ανάκαμψη του τουρισμού γιώτινγκ στα Δωδεκάνησα και στο Αιγαίο. Σκεφτείτε ότι μιλάμε για σκάφη που προμηθεύονται 70 τόνους πετρέλαιο τη φορά για μία κρουαζιέρα 10 ημερών. Το κόστος στην Αλβανία ανέρχεται στα 60.000 ευρώ και στην Ελλάδα 180.000 ευρώ. Αντίστοιχα, ένα μεσαίας κατηγορίας σκάφος το κόστος για την προμήθεια καυσίμων ανέρχεται στα 20.000 στην Αλβανία και 55.000 στην Ελλάδα. Και λάβετε υπόψη ότι τα χρήματα που εξοικονομεί κανείς από τα καύσιμα, τα δαπανά στην αγορά.
• Δεν έγιναν ποτέ προσπάθειες για την προώθηση του γιώτινγκ στη Ρόδο;
Η αλήθεια είναι ότι δεν δόθηκε ποτέ έμφαση στη συγκεκριμένη μορφή τουρισμού. Δεν υπήρξε ποτέ καμία σοβαρή πρωτοβουλία για τον κλάδο αυτό. Η Κολόνα π.χ. είναι το μόνο λιμάνι στη Ρόδο που μπορεί να φιλοξενήσει έως 20 σκάφη άνω των 50 μέτρων. Με απόφαση του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, ορίστηκε το στίγμα στα αλιευτικά σκάφη στη μέση του λιμανιού της Κολόνας και δεν νοιάστηκε κανείς.
• Έχετε αναφέρει ότι η μαρίνα Μανδρακίου είναι από τις ωραιότερες της Μεσογείου…
Όντως, η μαρίνα του Μανδρακίου είναι μία από τις ωραιότερες, αν όχι η ωραιότερη. Είναι όμως υποβαθμισμένη, φιλοξενεί και τα ημερόπλοια και λειτουργεί ουσιαστικά με 40 θέσεις χωρίς να παρέχει βασικές υπηρεσίες. Εάν οργανωθεί θα είναι μία από τις ελκυστικότερες μαρίνες στη Μεσόγειο κι ευρύτερα.
Η νέα μαρίνα φέτος είχε μεγαλύτερη κίνηση αλλά είναι μία μαρίνα με συγκεκριμένες προδιαγραφές. Αντίθετα με την Κολόνα δεν μπορεί να δεχθεί ταυτόχρονα είκοσι 50μετρα σκάφη.
Τα σκάφη αναψυχής έχουν μεταφερθεί στην Τουρκία, στην Πάρο, στη Μύκονο, στη Νάξο στη Μήλο, στην Ίο, λιγότερο στη Σύμη και ασφαλώς στο Ιόνιο. Θα μπορούσε η Ρόδος να αποτελεί σταθμό όπου θα παρέμεναν τα γιοτ μέχρι και 10 μέρες έως το επόμενο ταξίδι. Πρέπει όμως να απλουστευθούν οι διαδικασίες…
• Πιστεύετε ότι θα βελτιωθούν τα πράγματα το 2023;
Το 2023 η σεζόν για τον τουρισμό γιώτινγκ θα ξεκινήσει αργά και με πολύ χαλαρούς ρυθμούς. Αντίθετα στο Ιόνιο (το γιώτινγκ) θα εκτοξευθεί. Είχε το προβάδισμα από φέτος και όσοι είδαν ότι εξυπηρετούνται χωρίς προβλήματα, θα το προτιμήσουν και του χρόνου, αφού και το πετρέλαιο θα εξακολουθήσει να είναι φθηνό στην Αλβανία.
Στη Ρόδο θα πρέπει να αλλάξει άρδην η όλη λογική. Θα πρέπει να αποφασίσουμε εάν θέλουμε να είμαστε αποκλειστικά ένα νησί με τουρισμό all inclusive ή αν θέλουμε να αναπτύξουμε και άλλα – ποιοτικότερα – προϊόντα. Θα πρέπει επίσης να υπάρξει παρέμβαση στο Υπουργείο για την απλούστευση των γραφειοκρατικών διαδικασιών… Δεν γίνεται να ισχύουν άλλα πράγματα στο Αιγαίο και άλλα στο Ιόνιο. Δεν μπορούν να το αντιληφθούν αυτό οι ιδιοκτήτες των σκαφών.
• Ποιες είναι όμως οι απαιτήσεις των ανθρώπων που προτιμούν το γιώτινγκ;
Αρχικά πρόκειται για απαιτητικούς πελάτες που δεν θέλουν να ταλαιπωρούνται. Δεν νοείται να περιμένουν εγκλωβισμένοι στα σκάφη τους στην Κολόνα μία έως δύο ώρες για την διαδικασία της ταυτοπροσωπίας, επειδή δεν υπάρχουν οι αναγκαίες υποδομές και το απαιτούμενο προσωπικό. Είναι απαράδεκτα αυτά τα πράγματα. Είναι εντελώς διαφορετικό το status των ανθρώπων αυτών. Το 60% των ιδιοκτητών των σούπερ γιοτ, ταξιδεύουν με ιδιωτικά αεροσκάφη και οι υπόλοιποι επιλέγουν πάντα θέσεις vip στις κανονικές πτήσεις.
Αυτό που πρέπει να γίνει αντιληπτό, είναι ότι δεν δουλεύουν μόνο τα πρακτορεία με τα σκάφη αναψυχής, αλλά ένα ευρύ φάσμα της αγοράς. Και τα έσοδα που μπορεί να κερδίσει ο προορισμός από αυτή την ειδική μορφή τουρισμού, μπορεί να είναι πραγματικά πάρα πολλά. Δυστυχώς όμως στη Ρόδο δεν πήραμε ποτέ το γιώτινγκ στα σοβαρά!
• Μπορείτε να μας αναφέρετε κάποιες περιπτώσεις πελατών σας που εξυπηρετήσατε παλαιότερα; Υπάρχουν γνωστές προσωπικότητες που επισκέφθηκαν τη Ρόδο;
Έχουν επισκεφθεί το νησί διασημότητες παγκόσμιου βεληνεκούς από όλους τους χώρους, καλλιτέχνες, πολιτικοί κλπ. Αυστηρές ρήτρες εχεμύθειας στα συμβόλαια που υπογράφουμε δεν μας επιτρέπουν ποτέ να αποκαλύπτουμε την ταυτότητα των πελατών μας. Δεν μπορώ να σας αναφέρω ονόματα.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

  • Χατζηφουντας Εμμανουηλ    28.08.2022 13:28

    Ο Μιχάλης Ροδίτης είναι πολύ έμπειρος και έχει απόλυτο δίκιο. Εγώ θα πω για το λιμάνι της Τήλου που ντρέπομαι για την κατάντια και την αδιαφορία του Λ. Τ. Ρόδου.Και του Δήμου Τήλου.

Σχολιασμός άρθρου