Τοπικές Ειδήσεις

Αποστόλης Ασπράκης: «Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου προχωράει στα έργα αποκατάστασης των ζημιών από την Bora»

• Ποια έργα ολοκληρώθηκαν και ποια βρίσκονται σε εξέλιξη • Το έργο αντιπλημμυρικής προστασίας του Αρχαγγέλου • Εν αναμονή της παρουσίασης της μελέτης για τον πλακοσκεπή ποταμό στην Ιαλυσό • Τα έργα στην Ιξιά προς το αεροδρόμιο και οι κυκλικοί κόμβοι • Κεντρικά θα λυθεί το θέμα με την αναγνώριση των οδών

Σε ενημέρωση εφ’ όλης της ύλης για τα έργα της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου που βρίσκονται σε εξέλιξη, προέβη χτες σε δηλώσεις που έκανε στους δημοσιογράφους, ο αναπληρωτής περιφερειάρχης, κ. Αποστόλης Ασπράκης.
Σχεδόν οκτώ μήνες μετά τη σφοδρή κακοκαιρία “Bora” του Δεκεμβρίου του 2024 που άφησε πίσω της εκτεταμένες καταστροφές στη Ρόδο, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου βρίσκεται σε τροχιά ρεκόρ για την αποκατάσταση των ζημιών. Παρακάμπτοντας την συχνά χρονοβόρα ελληνική γραφειοκρατία, η Περιφέρεια έχει σχεδόν ολοκληρώσει όλα τα έργα που εμπίπτουν στην αρμοδιότητά της, αποδεικνύοντας ταχύτητα και αποτελεσματικότητα. Η ταχύτητα με την οποία προχώρησαν οι εργασίες είναι αξιοσημείωτη, ειδικά σε σύγκριση με άλλες περιοχές της χώρας που έχουν αντιμετωπίσει παρόμοιες καταστροφές. Η έγκαιρη κινητοποίηση των αρμόδιων υπηρεσιών και η αποτελεσματική διαχείριση των πόρων επέτρεψαν την άμεση έναρξη των παρεμβάσεων, με στόχο την γρήγορη επιστροφή στην κανονικότητα για τους κατοίκους και τις επιχειρήσεις του νησιού. Τα έργα που έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί περιλαμβάνουν την αποκατάσταση υποδομών, όπως δρόμους, γέφυρες κ.α, που είχαν υποστεί σοβαρές ζημιές από την πρωτοφανή ένταση των καιρικών φαινομένων. Αυτή η ταχύτατη ανταπόκριση δεν αφορά μόνο στις άμεσες παρεμβάσεις, αλλά και στον σχεδιασμό και στην υλοποίηση έργων που θα ενισχύσουν την ανθεκτικότητα του νησιού σε μελλοντικές κακοκαιρίες.
«Η επιτυχία της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου στην αντιμετώπιση των συνεπειών της κακοκαιρίας “Bora” αποτελεί ένα θετικό παράδειγμα για το πώς η αποφασιστικότητα και ο συντονισμός μπορούν να υπερβούν τις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και να επιφέρουν απτά αποτελέσματα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Η Ρόδος ανακάμπτει με ταχύτατους ρυθμούς, με τις πληγές της κακοκαιρίας να κλείνουν η μία μετά την άλλη».
Αναλυτικότερα, τα έργα αποκατάστασης Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου:
1. Η πιο επικίνδυνη ζημιά ήταν στην οδό Τσαΐρι-Αεροδρόμιο γιατί κινδύνευε με κατάρρευση όλο το οδόστρωμα. Η υποσκαφή εκεί αντιμετωπίστηκε άμεσα.
2. Φαληράκι: κατασκευάστηκε νέος δρόμος για την αποκατάσταση της κυκλοφορίας.
3. Φαληράκι: κατασκευάστηκε και τοποθετήθηκε πεζογέφυρα.
4. Φαληράκι: κατασκευάζεται η νέα γέφυρα.
5. Στον δρόμο Καλυθιές – Ψίνθος αντιμετωπίστηκε άμεσα η υποσκαφή που εξαφάνισε το μισό οδόστρωμα.
6. Στον δρόμο Κρεμαστή – Μαριτσά, η υποσκαφή που εξαφάνισε το μισό οδόστρωμα αποκαταστάθηκε άμεσα.
7. Ο δρόμος Πεταλούδες – Ψίνθος, έγινε σχεδόν όλος εξ αρχής.
8. Στον δρόμο για τις Πεταλούδες, οι κατολισθήσεις αντιμετωπίστηκαν πλήρως με αναδιάταξη και ασφάλιση των πρανών.
«Αναφορικά με την παράκαμψη στο Φαληράκι που δόθηκε σε κυκλοφορία, βρισκόμαστε στη φάση της σκυροδέτησης του οριζόντιου τμήματος της γέφυρας, η οποία –σύμφωνα με τις εκτιμήσεις- θα παραδοθεί προς χρήση. Στην περιοχή της Ψίνθου, έχει αποπερατωθεί ο δρόμος κι έχουν πρόσβαση ακόμη και μεγάλα οχήματα. Επιπλέον, στον δρόμο Κρεμαστή – Μαριτσά έχει αποκατασταθεί πλήρως το οδόστρωμα, ενώ όλα τα υπόλοιπα βρίσκονται στην τελική φάση» -όπως είπε.
Το έργο αντιπλημμυρικής προστασίας  του Αρχαγγέλου
Ο ίδιος, μιλώντας για το αντιπλημμυρικό έργο του Αρχαγγέλου, ανέφερε ότι η ΠΝΑι φρόντισε να ξεμπλοκάρει, καθώς αποτελεί ένα απαραίτητο έργο για τον οικισμό. Όπως αποκάλυψε η “δ”, το έργο σχετικά με την Τάφρο Τ1 στον Αρχάγγελο Ρόδου βρίσκει πλέον νέα αφετηρία, μετά από ανακοίνωση του Υπουργείου Πολιτισμού που γνωστοποιεί, μεταξύ άλλων, ότι το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο γνωμοδότησε υπέρ της έγκρισης της μελέτης. Το έργο, ενταγμένο στο ΕΣΠΑ 2021-2027 και συνολικού προϋπολογισμού 5,16 εκατ. ευρώ για την Τάφρο Τ1, είχε βρεθεί στο επίκεντρο αντιπαράθεσης ανάμεσα στην ανάγκη άμεσης αντιπλημμυρικής θωράκισης και την προστασία του κηρυγμένου αρχαιολογικού χώρου ως και της «αισθητικής» των έργων. Το συνολικό έργο «Αντιπλημμυρική προστασία Αρχαγγέλου Ρόδου» περιλαμβάνει, πέρα από την Τάφρο Τ1, μια δεύτερη τάφρο (Τ2) και παρεμβάσεις σε υφιστάμενα ρέματα. Η επίσημη διαβίβαση απόψεων της Εφορείας Αρχαιοτήτων Δωδεκανήσου προς το Υπουργείο Πολιτισμού, με ημερομηνία 3 Αυγούστου 2025, περιγράφει έργο μεγάλης κλίμακας εντός του θεσμοθετημένου αρχαιολογικού χώρου, με κύριες συνιστώσες την κατασκευή της Τάφρου Τ1 μήκους 3.180 μ., της Τάφρου Τ2 μήκους 2.158 μ. και διευθετήσεις στις κοίτες των ρεμάτων Λειβαδίων–Μάκρωνα και Αγίου Γεωργίου. Η Τάφρος Τ1 έχει σχεδιαστεί ως ανοιχτή αποστραγγιστική υποδομή στους πρόποδες των υψωμάτων Κάραβος και Προφήτης Ηλίας, με διάνοιξη ορύγματος πλάτους περίπου 15 μέτρων, εκτεταμένους εκβραχισμούς, σκυροδετημένη διατομή και παράλληλη οδό συντήρησης πλάτους 5 μέτρων — ένα τεχνικό αποτύπωμα που κατά τόπους φτάνει τα 20 μέτρα.
Τα έργα στην Ιξιά προς το αεροδρόμιο και οι κόμβοι
Ερωτηθείς σχετικά με τα έργα που εκτελεί η ΠΝΑι στην Ιαλυσό (μετά τον κόμβο της Φανερωμένης μέχρι το ξενοδοχείο Sheraton) τα οποία και σταμάτησαν τους τελευταίους μήνες, ο κ. Ασπράκης δήλωσε: «Κατηγορήθηκα επειδή υποστήριξα τη δημιουργία του κόμβου στη Φανερωμένη, αλλά αποδείχθηκε ότι βοήθησε πολύ στη βελτίωση της κυκλοφορίας. Ένα ακόμη πρόβλημα παραμένουν οι στάσεις των λεωφορείων κατά τη διαδρομή μέχρι και το αεροδρόμιο που δεν έχουν εσοχές για να διευκολύνουν τα οχήματα που σταματούν για να επιβιβάσουν και να αποβιβάσουν κόσμο. Εξετάζουμε το ενδεχόμενο να καταργηθούν και κάποιες στάσεις. Είναι ένα θέμα το οποίο θα συζητήσουμε με τον αρμόδιο εντεταλμένο δημοτικό σύμβουλο Συγκοινωνίας του Δήμου Ρόδου, κ. Στέργο Παπαστεργή για να βρούμε λύσεις. Όπως έχουμε ανακοινώσει ξανά, θα δημιουργηθούν ακόμη εννέα κόμβοι στο νησί, ενώ εξετάζουμε το ενδεχόμενο να δημιουργηθούν στην Ιαλυσό, στην Κρεμαστή και σε άλλα σημεία. Από την άλλη, το κυκλοφοριακό παραμένει το πρώτο πρόβλημα στη Ρόδο και όχι μόνον μέσα στην πόλη. Ειδικά τον μήνα που διανύουμε, τον Αύγουστο, αναμένεται να αυξηθεί ο κυκλοφοριακός φόρτος λόγω και της μεγάλης τουριστικής κίνησης, καθώς βρισκόμαστε στο pic της σεζόν. Εμείς, σταματήσαμε τα έργα που εκτελεί η Περιφέρεια (για τα πεζοδρόμια από το ύψος του ξενοδοχείου Sheraton προς το αεροδρόμιο) και θα ξαναρχίσουμε τον Νοέμβριο. Ωστόσο, τα έργα που εκτελούνται στον κόμβο του αεροδρομίου συνεχίζονται κανονικά. Όπως είπε και ο περιφερειάρχης, κ. Γιώργος Χατζημάρκος, η ΠΝΑι θα προχωρήσει στην κατασκευή ακόμη 10 τέτοιων κόμβων σε όλο το νησί που θα αλλάξουν το προφίλ της κυκλοφορίας των οχημάτων και θα βελτιώσουν την κατάσταση σε μεγάλο βαθμό. Οι εργασίες στον κόμβο του αεροδρομίου εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν στους επόμενους δύο μήνες».
Ο πλακοσκεπής ποταμός στην Ιαλυσό
Ο αναπληρωτής περιφερειάρχης, είπε ακόμη ότι εκπονείται η μελέτη για τον πλακοσκεπή ποταμό στην Ιαλυσό την οποία αναλαμβάνει η ΠΝΑι με πιθανότερο σενάριο, να παραμείνει ανοιχτός. «Βρισκόμαστε σε αναμονή της παρουσίασης της μελέτης στο Περιφερειακό και στο Δημοτικό Συμβούλιο, στο πλαίσιο της διαβούλευσης που θα ακολουθήσει. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι η Ιαλυσός, με το άνοιγμα του πλακοσκεπούς ποταμού να παραμείνει λειτουργική και το έργο να προχωρήσει όσο γίνεται πιο γρήγορα» -είπε ο κ. Απσράκης.
Θυμίζουμε ότι, σύμφωνα με την αναλυτική συζήτηση για την Ιαλυσό που έγινε σε προηγούμενη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Νοτίου Αιγαίου, η πλέον ενδεδειγμένη λύση για τον πλακοσκεπή ποταμό είναι η αποκάλυψή του, γιατί μόνο έτσι πληρούνται οι προδιαγραφές της νέας επικαιροποιημένης νομοθεσίας που διέπει τα αντιπλημμυρικά έργα. Μάλιστα, σύμφωνα με τα στοιχεία που είχαν παρουσιαστεί στο Περιφερειακό Συμβούλιο, ο ποταμός σήμερα δέχεται μόλις 11 κυβικά νερό ανά δευτερόλεπτο και πρέπει να φτάσει τα 54 κυβικά το δευτερόλεπτο, υπολογιζόμενης της μέγιστης πλημμυρικής παροχής της 50ετίας, χωρίς να αποκλείεται το όριο αυτό να αναθεωρηθεί προς τα πάνω, αν επιδεινωθούν περαιτέρω τα έντονα καιρικά φαινόμενα, απόρροια της κλιματικής κρίσης. Κατά συνέπεια το άνοιγμα του ποταμού είναι μονόδρομος.
Ταυτόχρονα όμως και προκειμένου η Ιαλυσός να παραμείνει πλήρως λειτουργική και ταυτόχρονα να αναβαθμιστεί, ο περιφερειάρχης κ. Χατζημάρκος, ζήτησε από τους μελετητές να επεκτείνουν τη μελέτη περιλαμβάνοντας σε αυτήν και την ανάπλαση της περιοχής που έχει πληγεί. Η μελέτη αυτή, στο σκέλος της ανάπλασης που εμπίπτει στην αρμοδιότητα του Δήμου Ρόδου, θα παρουσιαστεί στο Δημοτικό Συμβούλιο προκειμένου να την εγκρίνει. Ο περιφερειάρχης είχε τονίσει άλλωστε στο Περιφερειακό Συμβούλιο, ότι παρότι στην αρμοδιότητα της Περιφέρειας είναι μόνο το υδραυλικό σκέλος που αφορά στον Τριαντενό ποταμό, εν τούτοις ο ίδιος ζήτησε να συμπεριληφθεί και η ανάπλαση, ακριβώς για να υπάρξει ολοκληρωμένη παρέμβαση που θα αναβαθμίσει τη λειτουργία και την αισθητική της πόλης της Ιαλυσού, ταυτόχρονα με τον πρωταρχικό στόχο που είναι η προστασία της ανθρώπινης ζωής και των περιουσιών των κατοίκων που τα τελευταία χρόνια υφίστανται αλλεπάλληλες καταστροφές από τα πλημμυρικά φαινόμενα.
Η οριστική ανάκληση του έργου ανάπλασης από την Ακαντιά έως  τη νέα μαρίνα Ρόδου
Κληθείς να σχολιάσει το θέμα που αποκάλυψε η “δ” για την οριστική ανάκληση του έργου ανάπλασης από την Ακαντιά έως την νέα μαρίνα Ρόδου από την ΠΝΑι, ο κ. Ασπράκης δήλωσε: «Δεν μπορούσαμε να κάνουμε διαφορετικά. Αυτό το έργο, αποτελεί το… σύμβολο της διοικητικής αποτυχίας. Διπλασιάστηκε το κόστος του, υπήρξαν προβλήματα και με την αλλαγή της όδευσης του αγωγού της ΔΕΥΑΡ το έργο κατέστη μη λειτουργικό. Δεν υπήρχαν άλλα περιθώρια».
Κεντρικά θα λυθεί το θέμα με την αναγνώριση των οδών
Ερωτηθείς σχετικά με το θέμα με την αναγνώριση των οδών, το οποίο ανέδειξε ο ίδιος τον περασμένο Ιούνιο, ο αναπληρωτής περιφερειάρχης επεσήμανε τα εξής: «Η παρέμβασή μου είχε να κάνει με τη διευκόλυνση των επιχειρήσεων. Ωστόσο, δεν είναι ένα θέμα για το οποίο επέρριψα τις ευθύνες αποκλειστικά στη δημοτική αρχή ή στους προηγούμενους που δεν είχαν προβεί στις απαραίτητες κινήσεις. Είναι μια παθογένεια… πολλών ετών. Προς τιμήν τους οι Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου Ρόδου δίνουν κάποιες λύσεις με άδειες. Αλλά η ολική θεραπεία θα γίνει με την αναγνώριση του χωροταξικού σχεδίου. Η λύση θα πρέπει να δοθεί κεντρικά. Την ευθύνη έχει το κεντρικό κράτος και βρισκόμαστε εν αναμονή, όταν μέσω του “Ερατοσθένη” θα αναγνωρισθούν δρόμοι έως και το 1978. Ωστόσο, η εκτός σχεδίου δόμηση παραμένει μια μεγάλη παθογένεια που προκαλεί πολλά προβλήματα στην πράξη. Δεν μπορεί να δώσει λύσεις η τοπική αυτοδιοίκηση σε αυτό. Ευελπιστούμε ότι θα προχωρήσει…» -κατέληξε ο κ. Ασπράκης.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου