Συνεντεύξεις

«Τα νησιά έχασαν την ανταγωνιστικότητά τους μετά την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ»

Στην διαπίστωση ότι τα νησιά έχουν χάσει την ανταγωνιστικότητά τους μετά την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ προβαίνει σε συνέντευξή του στην «δ» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου και γραμματέας της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας κ. Νικόλαος Μπόνης –ξεκαθαρίζοντας ότι «Εμείς, δεν θα σταματήσουμε να τους διεκδικούμε!»
Επιπλέον, ο κ. Μπόνης μιλάει για την εικόνα στην αγορά μετά την καραντίνα, τις επιχειρήσεις αλλά και την κατάσταση στον εμπορικό κόσμο.

• Κύριε Μπόνη, να ξεκινήσουμε από τις τελευταίες εξελίξεις αναφορικά με την αγορά της Ρόδου μετά την προσπάθεια για επιστροφή στην “κανονικότητα”.
Η πανδημία του κορωνοϊού ήρθε να ολοκληρώσει το δεκαετές σφυροκόπημα που δεχτήκαμε λόγω της οικονομικής κρίσης, που κατά βάση ήταν κρατική. Εμείς όλοι, υποστήκαμε αυτό που έπρεπε να είχε υποστεί το δημόσιο. Υπήρχαν βέβαια και κάποιες απώλειες κι εκεί αλλά την μεγαλύτερη ζημιά, την έπαθε ο ιδιωτικός τομέας.
Το λιανεμπόριο κατ’ επέκταση, βρέθηκε στην δίνη του κυκλώνα από την στιγμή που η κατανάλωση, εξαφανίστηκε. Ήρθε λοιπόν και η κρίση με την πανδημία του κορωνοϊού, να μας αποτελειώσει και να οδηγήσει τις περισσότερες επιχειρήσεις σε υποχρεωτικό κλείσιμο δύο μηνών. Ωστόσο, από την ημέρα που ανοίξαμε ξανά, επανήλθαμε σε μια κατάσταση που δεν έχει σχέση με την αγορά είναι μια αναμονή για πελάτες. Μην ξεχνάμε ότι η Ρόδος ζει από τον τουρισμό και φυσικά, βιώνουμε όλοι μια πρωτόγνωρη κατάσταση όπου ακόμη και με το άνοιγμα της σεζόν οι τουρίστες είναι πολύ λίγοι σε σχέση με άλλες χρονιές. Αυτό σημαίνει ότι η αγορά της Ρόδου και όλα τα καταστήματα όχι μόνον τα τουριστικά αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα. Βέβαια υπάρχουν τα εποχικά καταστήματα, τα οποία έχουν και την μεγαλύτερη ανάγκη από την βοήθεια του κράτους που είναι πολύ περιορισμένη.
Πάνω σε αυτό, ζητάμε να υπάρξει μια διαφορετική αντιμετώπιση απέναντι στον κλάδο που στην πραγματικότητα έχει μηδενικές πωλήσεις. Προς το παρόν το κράτος δεν έχει φροντίσει να δώσει λίγο παραπάνω ‘αέρα’ για να μπορέσουν να αναπνεύσουν και να μείνουν ανοιχτά για φέτος.

• Μετά το lockdown, πόσες ήταν οι επιχειρήσεις που δεν κατάφεραν να ανοίξουν;
Στην Ρόδο τα περισσότερα εμπορικά καταστήματα έχουν ανοίξει. Είναι λίγα όσα δεν κατάφεραν να ανοίξουν. Ωστόσο, αυτό δεν είναι ενδεικτικό της κατάστασης. Μην ξεχνάτε πως ακόμη δεν έχουμε δει την πραγματική διάσταση των συνεπειών της κρίσης.
Όσες επιχειρήσεις ήταν κλειστές είχαν… μηδενικά έξοδα. Ακόμη κι αν έπρεπε να πληρώσουν το 60% του ενοικίου τους, δεν τους έδινε κανένα πλεονέκτημα διότι έπρεπε να είχαν διαθέσιμα κεφάλαια. Μετά από την 10ετή κρίση, ποιος είχε τόσα πολλά διαθέσιμα κεφάλαια για να αντέξει;
Γι αυτό λέγαμε ότι οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, χρειάζονται ρευστότητα.
Αλλά αυτή η ρευστότητα υπήρξε μόνον από την επιστρεπτέα προκαταβολή –κι αυτή ήταν πολύ μικρή για να αντεπεξέλθει μια επιχείρηση. Τα 800 ευρώ σε έναν επιχειρηματία που είχε κλειστό το κατάστημά του, την επιχείρησή του, αντιλαμβάνεστε ότι ήταν μόνον για τον ίδιο, ατομικά.

• Κατά την διάρκεια της καραντίνας καταγράφτηκε άνοδος των κερδών σε συγκεκριμένες επιχειρήσεις: σούπερ μάρκετ, φαρμακεία κ.λπ. που ήταν ανοικτά και φυσικά οι διαδικτυκές πωλήσεις. Πώς είναι σήμερα τα πράγματα;
Αυτό δεν συνεχίζεται σήμερα. Οι επιχειρήσεις οι οποίες δούλεψαν την περίοδο της καραντίνας όπως είναι τα σούπερ μάρκετ, ήταν μόνον για συγκεκριμένους λόγους: επειδή ο κόσμος ήθελε να βγει να ψωνίσει και βεβαίως, να αποθηκεύσει τρόφιμα και αγαθά. Σαν φυσική συνέχεια, μετά την επάνοδο, ο κόσμος δεν συνέχισε αυτή την συνήθεια –άλλωστε δεν είχε και πολλά χρήματα.
Γι αυτό καταγράφεται μια κάμψη των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ. Όσον αφορά το διαδικτυακό εμπόριο, υπάρχει μια διαφορετική εξέλιξη. Βεβαίως, οι Ελληνες δεν έχουν συνηθίσει να ψωνίζουν μόνον με αυτό τον τρόπο, αλλά σήμερα το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει μπει στην ζωή μας –και θα μείνει με προοπτική να μεγαλώσει στα επόμενα χρόνια.
Είναι μια πώληση που έχει λιγότερα κόστη αλλά και για τον καταναλωτή, μεγαλύτερη ευκολία (μπορεί ανά πάσα στιγμή να ψωνίσει). Ωστόσο, οι επιχειρήσεις που πάνε καλύτερα είναι εκείνες που έχουν και φυσικό κατάστημα –επειδή δίνουν την δυνατότητα στον καταναλωτή να δει από κοντά τα προϊόντα.

• Πάντως, έχουμε παρατηρήσει ότι υπάρχει περιορισμένο στοκ στα προϊόντα που διατίθενται στα εμπορικά καταστήματα. Σε τι οφείλεται αυτό;
Είναι φυσιολογικό. Υπάρχουν δύο λόγοι: α. τα περισσότερα εργοστάσια ήταν κλειστά (δεν υπήρχε παραγωγή) και β. δεν μπορούν οι επιχειρήσεις να αγοράσουν πολλά εμπορεύματα σε στοκ. Το λιανεμπόριο στην Ελλάδα αποτελείται από μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις. Αυτοί που δεν είχαν ρευστότητα και δεν πήραν χρηματοδοτήσεις κ.λπ. Γι αυτό και τα εμπορεύματα είναι περιορισμένα.

• Να σας ζητήσω ένα σχόλιο για την καμπάνια του Επιμελητηρίου Δ/σου για τις τοπικές επιχειρήσεις. Είναι θετικό βήμα;
Βεβαίως και είναι θετικό βήμα. Το Επιμελητήριο είναι πάντα δίπλα στους επιχειρηματίες. Είναι από τα πιο δραστήρια Επιμελητήρια και πάντα βοηθά την αγορά. Ήταν ένα αίτημα από τους επιχειρηματίες που αγκαλιάστηκε και προωθείται. Άλλωστε δεν είναι η πρώτη φορά που το κάνει αυτό. Το θέμα είναι ο καταναλωτής να καταλάβει τι σημαίνει αυτό για τις τοπικές επιχειρήσεις.
Ο καταναλωτής θα πρέπει να βλέπει σε ένα κατάστημα τοπικής επιχείρησης, τον συγγενή του, τον φίλο του, τον δικό του άνθρωπο. Διότι πηγαίνοντας σε ένα πολυκατάστημα… τα χρήματα θα φύγουν το βράδυ.
Ο γείτονας, ο φίλος, ο συγγενής… είναι διαφορετική προσέγγιση.

• Να κλείσουμε με τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ. Το δικό μας αίτημα ως κάτοικοι νησιών και φυσικά όλων των φορέων και κοινωνικών εταίρων είναι μόνιμο. Μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι κ. Μπόνη;
Κοιτάξτε, είναι ένα μέτρο το οποίο είναι αναγκαίο! Σε κάθε σύσκεψη, συνάντηση, επίσκεψη σε υπουργούς κ.λπ. προσωπικά με την ιδιότητά μου ως πρόεδρος του ΕΣΡ και του γραμματέα της ΕΣΕΕ το θέτω πάντοτε.
Είναι ένα αίτημα το οποίο πρέπει να γίνει δεκτό από αυτή την κυβέρνηση, διότι τα νησιά έχουν χάσει την ανταγωνιστικότητά τους μετά την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ. Δεν το βιώνουμε αυτή την στιγμή λόγω της κατάστασης και του γεγονότος ότι η γείτων χώρα είναι κλειστή, αλλά παρ όλα αυτά το μέτρο πρέπει να επανέλθει.
Τα νησιά μας, βρίσκονται σε μεγάλη απόσταση από την ηπειρωτική χώρα και το κόστος μετακίνησης ανθρώπων και αγαθών, είναι πάρα πολύ μεγάλο. Υπήρξε μια προσπάθεια από την προηγούμενη κυβέρνηση με το Μεταφορικό Ισοδύναμο –αλλά ήταν ατυχής.
Αυτό το μέτρο δεν μας εκφράζει, δεν προσφέρει πολλά και τα νούμερα μαρτυρούν ότι δεν είναι ‘αναπτυξιακού χαρακτήρα’ όπως το είχε προσφέρει η προηγούμενη κυβέρνηση.
Μας πρόσφεραν το Μεταφορικό Ισοδύναμο ως αντιστάθμισμα της κατάργησης των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ –πράγμα που αποδείχθηκε στην πράξη ότι δεν ισχύει. Αυτά τα εργαλεία δεν βοηθάνε.
Ο ΦΠΑ ήταν δικαίωμά μας και πρόσφερε ανταγωνιστικότητα σε σχέση με τους γείτονές μας. Εμείς πάντως, οι φορείς και όσοι βρίσκονται σε κάποιες θέσεις, δεν θα σταματήσουμε να το διεκδικούμε!

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου