«Το 2014 προδιαγράφεται και αυτό ως μία θετική χρονιά, με αυξητικές τάσεις, η ένταση των οποίων ποικίλει ανάλογα με την αγορά προέλευσης τουριστών αλλά και ως προς τους προορισμούς εντός της χώρας. Η αναλογία αφίξεων και εσόδων παραμένει ένα διαχρονικό ζήτημα και εξαρτάται από σειρά παραγόντων».
Την εκτίμηση αυτή για την εξέλιξη της φετινής τουριστικής σαιζόν κάνει σε συνέντευξή του στη «δ», ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων κ. Γιάννης Ρέτσος, βασιζόμενος στα στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί μέχρι τώρα.
«Πρωταρχικό ζητούμενο για τους ξενοδόχους, σε αυτήν τη φάση, είναι να εξακολουθήσει η χώρα να παρουσιάζει εικόνα σταθερότητας και ομαλότητας και να βρίσκεται στην επικαιρότητα μόνον λόγω θετικών εξελίξεων. Βεβαίως, θα πρέπει να ενταθούν οι δράσεις προβολής και marketing, ούτως ώστε να τροφοδοτείται η ζήτηση που ήδη υπάρχει», τονίζει ο κ. Γιάννης Ρέτσος.
Σε ερώτηση σχετικά με τις αλλαγές στο φορολογικό σύστημα ο κ. Ρέτσος δηλώνει πως οι ξενοδόχοι έχουν επωμιστεί μεγάλο βάρος των φορολογικών επιβαρύνσεων, αλλά πρέπει να σταματήσουν οι ανατροπές και οι δυσάρεστες “εκπλήξεις” και να υπάρξει ένα σταθερό φορολογικό πλαίσιο, ρεαλιστικό και ανταποκρινόμενο στις δυνατότητες της αγοράς.
Ο πρόεδρος της ΠΟΞ αναφέρεται και στα προβλήματα που παρουσιάζουν οι υποδομές.
«Οι υποδομές, όπως τα περιφερειακά αεροδρόμια, λειτουργούν στα όρια της φέρουσας ικανότητάς τους, κατά την αιχμή της τουριστικής περιόδου. Όσο αυξάνει ο αριθμός των επισκεπτών, τόσο μεγαλώνει και ο κίνδυνος, να βρεθούμε ενώπιον προβληματικών καταστάσεων, οι οποίες μπορεί να κάνουν μεγάλη ζημιά στην εικόνα των προορισμών και της χώρας γενικότερα», δηλώνει ο κ. Γιάννης Ρέτσος.
Η συνέντευξη του κ. Γιάννη Ρέτσου, αναλυτικά:
• Έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο αναφορικά με τη φετική τουριστική σεζόν; Θα είναι καλή τόσο σε αφίξεις όσο και σε έσοδα; Ποιο είναι το ζητούμενο από τους ξενοδόχους;
Είναι αρκετά νωρίς ακόμα για να μιλήσουμε για συγκεκριμένα ποσοστά και να σχηματίσουμε ακριβή εικόνα για την εξέλιξη της τουριστικής περιόδου. Αυτήν την περίοδο μπορούμε να συγκρίνουμε τον όγκο και τον ρυθμό των κρατήσεων σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι καθώς και τον αριθμό των αεροπορικών θέσεων που δεσμεύουν οι εταιρείες.
Σύμφωνα με τα μηνύματα που έχουμε μέχρι στιγμής, το 2014 προδιαγράφεται και αυτό ως μία θετική χρονιά, με αυξητικές τάσεις, η ένταση των οποίων ποικίλει ανάλογα με την αγορά προέλευσης τουριστών αλλά και ως προς τους προορισμούς εντός της χώρας.
Η αναλογία αφίξεων και εσόδων παραμένει ένα διαχρονικό ζήτημα και εξαρτάται από σειρά παραγόντων. Αν λάβουμε υπόψη ότι οι τιμές των συμβολαίων που υπεγράφησαν πέρυσι μεταξύ tour operators και ξενοδοχείων ήταν είτε στα ίδια επίπεδα με την περίοδο του 2013 είτε ελαφρά αυξημένες, τότε μπορούμε να περιμένουμε και καλύτερη πορεία και στα έσοδα.
Πρωταρχικό ζητούμενο για τους ξενοδόχους, σε αυτήν τη φάση, είναι να εξακολουθήσει η χώρα να παρουσιάζει εικόνα σταθερότητας και ομαλότητας και να βρίσκεται στην επικαιρότητα μόνον λόγω θετικών εξελίξεων. Βεβαίως, θα πρέπει να ενταθούν οι δράσεις προβολής και marketing, ούτως ώστε να τροφοδοτείται η ζήτηση που ήδη υπάρχει.
• Ποιες τουριστικές αγορές μπορούν να κάνουν πραγματικά τη διαφορά το φετινό καλοκαίρι;
Η εξέλιξη της περιόδου το 2013 μας έδειξε ότι ο ελληνικός τουρισμός πέτυχε μεγαλύτερη διείσδυση σε ορισμένες από τις παραδοσιακές αγορές αλλά και σχετικά πιο νέες ή αναδυόμενες αγορές. Για παράδειγμα η τουριστική κίνηση από τη Γαλλία κατέγραψε εντυπωσιακή ανάκαμψη και στις αφίξεις και στις εισπράξεις και πολύ ικανοποιητικά κινήθηκε και η Αμερικανική αγορά. Σημαντικοί αριθμοί τουριστών μας επισκέφθηκαν από αγορές που δεν είχαν δείξει πλήρως τη δυναμική τους, όπως η Τουρκία, η Σερβία, η Πολωνία και η Ουκρανία, ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε και κάποιες αγορές, όπως οι Σκανδιναβικές που αποτελούν «σταθερές αξίες».
Αναμφίβολα, το «αστέρι» της περυσινής περιόδου ήταν η Ρωσία.
Για τη φετινή περίοδο, τα μηνύματα που υπάρχουν από τις περισσότερες μεγάλες αγορές είναι θετικά. Υπάρχει καλή δυναμική και από αγορές που ήταν προβληματικές πέρυσι όπως π.χ. η Μ. Βρετανία αλλά ακόμα είναι λίγο νωρίς να ξεχωρίσουμε συγκεκριμένες «ταχύτητες» στις αγορές προέλευσης.
• Είναι εξοντωτικά για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις τα φορολογικά μέτρα που έχουν αποφασιστεί πρόσφατα και πώς θα αντιδράσει η ΠΟΞ;
Η ανάγκη εξυγίανσης και αναπροσαρμογής των δημοσιονομικών της χώρας μας, είναι επιτακτική και δεδομένη και όλοι μας, συμβάλλουμε στον βαθμό που μας αναλογεί σε αυτήν την προσπάθεια
Ωστόσο, οι φορολογικές και άλλες επιβαρύνσεις στις επιχειρήσεις στη χώρα μας, κινούνται πλέον στα όρια της οικονομικής ασφυξίας και εξόντωσης, από τη στιγμή που συνδυάζονται με την έλλειψη ρευστότητας, την αύξηση του λειτουργικού κόστους, τις οφειλές του Δημοσίου, κ.ο.κ.
Βιώνουμε μάλιστα το τραγελαφικό, μέτρα που ανακοινώνονται τη μία μέρα, όπως εν προκειμένω εκείνα με τα σαρωτικά πρόστιμα, να τροποιούνται την επόμενη και τη μεθεπόμενη, να ετοιμάζεται νέο νομοσχέδιο που με τη σειρά του θα τα τροποιήσει εκ νέου!
Η ΠΟΞ βρίσκεται, διαχρονικά, σε διαρκή πολεμική εναντίον κάθε πολιτικής που βασίζεται σε στυγνές και «τυφλές» φοροεισπρακτικές λογικές και κάθε άδικου ή υπερβολικού μέτρου που δυσχεραίνει αδικαιολόγητα τη θέση της ελληνικής ξενοδοχειακής επιχείρησης και φθάνει να απειλεί τη βιωσιμότητά της. Οι Ξενοδόχοι έχουν επωμιστεί μεγάλο βάρος των φορολογικών επιβαρύνσεων, αλλά είναι σαφές ότι πρέπει να σταματήσουν οι ανατροπές και οι δυσάρεστες “εκπλήξεις” και να υπάρξει ένα σταθερό φορολογικό πλαίσιο, ρεαλιστικό και ανταποκρινόμενο στις δυνατότητες της αγοράς.
• Εξαιτίας της κρίσης παρατηρείται αύξηση στις πωλήσεις ξενοδοχείων σε όλη τη χώρα;
Η εικόνα που υπάρχει και που βγαίνει προς τα έξω είναι διττή αλλά και λίγο πλασματική. Οπωσδήποτε, είναι μεγαλύτερος ο αριθμός των ξενοδοχείων που διερευνούν την αγορά για πιθανό ενδιαφέρον αγοραστών και επενδυτών. Από την άλλη πλευρά, είναι γνωστό ότι υπάρχουν επενδυτικά σχήματα που, αντίστοιχα, διερευνούν την αγορά για ευκαιρίες και εξαγορές. Ωστόσο, ο αριθμός τέτοιων αγοραπωλησιών δεν φαίνεται να ανταποκρίνεται σε κάποιο αξιοσημείωτο μέγεθος.

• Πώς θα εξασφαλιστεί η πολυπόθητη ρευστότητα στα ξενοδοχεία για να καλύψουν τις αυξημένες υποχρεώσεις τη στιγμή που δεν έχει ξεπεραστεί η κρίση; Πώς μπορεί να συνδράμει σε αυτό το κράτος;
Βασική πηγή χρηματοδότησης και κίνησης κεφαλαίων για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις είναι το χρηματοπιστωτικό σύστημα, δηλαδή οι Τράπεζες. Είναι γνωστή σε όλους μας η κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει οι σχέσεις και οι συναλλαγές των επιχειρήσεων με το τραπεζικό μας σύστημα και η ανάγκη υιοθέτησης μίας νέας πολιτικής που θα διευκολύνει τις επιχειρήσεις και θα αποκαταστήσει τις ροές των κεφαλαίων, είναι επείγουσα και επιτακτική. Τις προάλλες και ύστερα από ένα μακρύ διάστημα “σιωπής”, ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος μας είπε, μεταξύ άλλων ότι βραχυχρόνια θα παραμείνουν περιορισμένες οι δυνατότητες πιστωτικής επέκτασης και εν ολίγοις προανήγγειλε τον “θάνατο” των επιχειρήσεων, που δεν μπορούν να πείσουν για τη βιωσιμότητά τους.

Η ΠΟΞ έχει υποβάλει από καιρού συγκεκριμένο πλέγμα προτάσεων, όπως, το διπλασιασμό του χρόνου αποπληρωμής των δανείων των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, τη θέσπιση ανώτατου πλαφόν επιτοκίου χορηγήσεων για τις βιώσιμες επιχειρήσεις, που δε θα ξεπερνά το 6%, την πρόβλεψη απαλλαγής όλων των ξενοδοχειακών δανείων από την εισφορά του Ν. 128/1975, τουλάχιστον έως 31/12/2015, κ.λπ.

Σε κάθε περίπτωση, αυτό που χρειάζεται τώρα είναι ένα συνεργάσιμο και λογικό τραπεζικό σύστημα που να κατανοεί τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες της αγοράς από τη μία πλευρά και να συνυπολογίζει τις επιπτώσεις του κρατικού και φορολογικού παραλογισμού που βιώνουμε χρόνια τώρα, στη λειτουργία και στη θέση των επιχειρήσεων.

• Έχει γίνει δεκτή η πρόταση της ΠΟΞ για τη θέσπιση ολιγοήμερης περιόδου «σχολικής ανάπαυλας» κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου, στα πρότυπα πολλών ευρωπαϊκών χωρών;
Το πνεύμα της πρότασης της ΠΟΞ, η οποία πρέπει να σημειώσω ότι έχει θέσει και εξακολουθεί να θέτει το θέμα αυτό στους αρμόδιους κυβερνητικούς αξιωματούχους από το 2011, είναι απλή: Να δημιουργηθεί μία σχολική ανάπαυλα λίγων ημερών στην καρδιά της χειμερινής περιόδου – όπως γίνεται σχεδόν σε όλες τις χώρες της Ευρωπαικής Ενωσης – η οποία να συνδυαστεί με δράσεις πολιτιστικού και εκπαιδευτικού χαρακτήρα, με την ανάδειξη της πολιτισμικής κληρονομιάς των επιμέρους περιοχών, όπως επίσης, του περιβάλλοντος, των οικοσυστημάτων και γενικά της φυσικής κληρονομιάς, συμπεριλαμβανομένου του αγροτικού τοπίου.

Η προστιθέμενη αξία ενός τέτοιου “θεσμού” για την μαθητιώσα νεολαία, αλλά και τις χειμαζόμενες περιοχές της περιφέρειας, θα είναι πολύ μεγάλη και θα διαχυθεί σε πολλά επίπεδα. Και είναι ευνόητο ότι θα αποτελέσει μία σημαντική ενίσχυση για πολλές περιοχές της χώρας μας που έχουν πληγεί βαριά από την κατάρρευση του εσωτερικού τουρισμού.

Το τελευταίο διάστημα, η πρότασή μας έγινε δεκτή με μεγάλο ενδιαφέρον, ακόμα και από τον ίδιο τον πρωθυπουργό και τώρα βρισκόμαστε στο στάδιο της εξειδίκευσης και της επεξεργασίας από τα συναρμόδια υπουργεία, προκειμένου να μπορέσει να υλοποιηθεί.

• Πού πρέπει να εστιαστεί η στρατηγική Marketing και η προβολή και προώθηση του τουριστικού προϊόντος σε συνδιασμό με τη λειτουργία της Marketing Greece;
Κατ’ αρχάς, το τουριστικό μας προϊόν πρέπει να οργανωθεί και να εξιδεικευθεί θεματικά και γεωγραφικά, ούτως ώστε να επιτευχθεί η μέγιστη αποτελεσματικότητα στην προώθηση και προβολή του. Εκεί εστιάστηκε αρχικά η προσπάθεια της Marketing Greece και σε αυτήν την κατεύθυνση συνεχίζει, όπως είδαμε και με την παρουσίαση του νέου διαδικτυακού κόμβου “discovergreece.com”. Για να το πω με λίγα και απλά λόγια, πρέπει να βρούμε και να αξιοποιήσουμε κάθε διαθέσιμο δίκτυο προβολής και marketing για να προσεγγίσουμε τις πελατειακές ομάδες, τις ανάγκες και προτιμήσεις των οποίων μπορεί να ικανοποιήσει η Ελλάδα ως προορισμός και στη συνέχεια, κάθε ενδιαφερόμενος να επισκεφθεί την Ελλάδα, να μπορεί να ενημερωθεί επαρκώς και σε βάθος για όλη την παλέττα του προϊόντος και των υπηρεσιών μας και να επιλέξει προορισμό και κατάλυμα.

Το φάσμα επιλογών είναι πραγματικά εντυπωσιακό και με την ορθή ανάδειξη και προώθησή του, όχι απλώς θα διευρύνουμε την πελατειακή μας βάση και θα εντείνουμε τη διείσδυσή μας στις αγορές ενδιαφέροντος, αλλά θα μπορέσουμε να επιλύσουμε και χρόνια ζητήματα, όπως π.χ. η επιμήκυνση της περιόδου και η ανάπτυξη των ειδικών και εναλλακτικών μορφών τουρισμού.

• Θεωρείτε πως έχουν τύχει βελτίωσης σημαντικές υποδομές όπως για παράδειγμα τα περιφερειακά αεροδρόμια, ενόψει της έναρξης της σεζόν; Θα προχωρήσει, θεωρείτε, η διαδικασία της παραχώρησης των αεροδρομίων σε ιδιώτες;
Οι υποδομές όπως τα περιφερειακά αεροδρόμια, λειτουργούν στα όρια της φέρουσας ικανότητάς τους, κατά την αιχμή της τουριστικής περιόδου. Όσο αυξάνει ο αριθμός των επισκεπτών, τόσο μεγαλώνει και ο κίνδυνος να βρεθούμε ενώπιον προβληματικών καταστάσεων, οι οποίες μπορεί να κάνουν μεγάλη ζημιά στην εικόνα των προορισμών και της χώρας γενικότερα. Η πρώτη και η τελευταία εντύπωση κάθε επισκέπτη σε έναν προορισμό, είναι το αεροδρόμιο και η οποιαδήποτε δυσάρεστη εμπειρία είναι αρκετή για να επηρεάσει ή και να αλλοιώσει την εμπειρία που έχει αποκομμίσει από το ταξίδι του.

Πιστεύουμε ότι οι παρεμβάσεις που γίνονται ή έχουν δρομολογηθεί, είτε είναι αποσπασματικού και προσωρινού χαρακτήρα, είτε έχουν καθυστερήσει τραγικά. Η διαδικασία παραχώρησης της διαχείρισης των αεροδρομίων βρίσκεται το τελικό της στάδιο τώρα που μιλάμε και περιμένουμε να δούμε το ενδιαφέρον που θα εκδηλωθεί για να πάρουμε μία πρώτη εικόνα του πώς εξελίσσεται. «Κυριακή κοντή γιορτή» λοιπόν!

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ