Με σύνθημα “Όχι στην αδικία – Η Ρόδος απαιτεί ισότητα στον ΦΠΑ! Δικαιοσύνη-Αξιοπρέπεια-Ενότητα. Μας αφορά όλους”, ο εμπορικός κόσμος του νησιού ετοιμάζεται για το συλλαλητήριο διαμαρτυρίας ενάντια στην απόφαση της κυβέρνησης να εξαιρέσει τη Ρόδο από την επαναφορά των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου, με πληθυσμό κάτω των 20.000 κατοίκων, από 1-1-2026.
Σε όλα τα νησιά που εντάσσονται στο μέτρο, πλην της Ρόδου, οι συντελεστές ΦΠΑ θα μειωθούν κατά 30%. Η μείωση αυτή σημαίνει απτά οφέλη για τους κατοίκους: χαμηλότερο κόστος σε τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης, μικρότερη επιβάρυνση σε υπηρεσίες εστίασης και τουρισμού, αλλά και φθηνότερα προϊόντα όπως φάρμακα και βιβλία. Παράλληλα, η κυβέρνηση εκτιμά ότι θα ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα των τοπικών επιχειρήσεων και του τουρισμού, ενώ θα σταλεί και ένα σαφές μήνυμα στήριξης στις τοπικές κοινωνίες που κρατούν ζωντανές τις πιο ευαίσθητες περιοχές της χώρας.
Η συγκέντρωση θα πραγματοποιηθεί το προσεχές Σάββατο 25 Οκτωβρίου, στην πλατεία Ελευθερίας στις 12 το μεσημέρι, με διοργάνωση από την Ομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών (ΟΕΒΕΔ) και τον Εμπορικό Σύλλογο Ρόδου. Όπως δήλωσε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου, Κώστας Σπανός, “είναι η ώρα να πιέσουμε. Πρέπει να αρθεί η αδικία. Δεν μπορεί η νησιωτικότητα να υπολογίζεται με βάση το πληθυσμιακό κριτήριο”, και υπογράμμισε ότι είναι θέμα πολιτικής βούλησης για ν’ αποκατασταθεί η αδικία και να συμπεριληφθεί η Ρόδος στο μέτρο. Ο κ. Σπανός απηύθυνε κάλεσμα όχι μόνο προς τους επιχειρηματίες, αλλά όλη την κοινωνία για να δώσει το “παρών” στη συγκέντρωση.
“Ο προϋπολογισμός θα κατατεθεί πάρα πολύ σύντομα στη βουλή και είναι κρίσιμο το συγκεκριμένο διάστημα διότι στον προϋπολογισμό προβλέπονται τα ποσά τα οποία θα εξυπηρετήσουν τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, μαζί και με αυτό και η μείωση του ΦΠΑ στα υπόλοιπα νησιά, πλην της Ρόδου. Είναι λοιπόν η ώρα να πιέσουμε, να δείξουμε ότι το θέλουμε, είναι η ώρα να δείξουμε ότι πρέπει να αρθεί αυτή η αδικία που μας πείραξε αρκετά και με τον τρόπο με τον οποίον έγινε, θέτοντας ένα πληθυσμιακό κριτήριο στη νησιωτικότητα, είναι πρώτη φορά που το βλέπουμε αυτό το πράγμα, νησιωτικότητα να προσδιορίζεται μέσα από ένα πληθυσμιακό κριτήριο και να μένει απέξω ένας μεγάλος προορισμός, ο οποίος όμως δεν παύει να είναι νησιωτικός και να έχει όλα τα προβλήματα της νησιωτικότητας που έχουν και οι υπόλοιπες νησιωτικές περιοχές που άσχετα με το μέγεθός του, είναι εποχικός, έχει τα θέματα τα οποία έχει, όσον αφορά στη διαχείριση, στη συγκοινωνία κλπ. Και το κύριο θέμα είναι αυτό της ανταγωνιστικότητας και της αύξησης της καταναλωτικής δύναμης των πολιτών. Αυτό που θα πρέπει να καταλάβουν οι πολίτες είναι ότι το ΦΠΑ τους αφορά άμεσα, και όταν λέμε τους αφορά άμεσα τους αφορά πάρα πολύ άμεσα. Ανά 100 ευρώ αν γίνει η μείωση του ΦΠΑ κατά 30% θα κερδίζουν 7, άρα ένα μέσο νοικοκυριό το οποίο καταναλώνει 1.000 ευρώ τον μήνα θα κερδίσει 70 ευρώ τον μήνα, νομίζω ότι αυτό είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό στατιστικό στοιχείο και θα πρέπει να το έχει υπόψιν ο κόσμος τη στιγμή που η ελαφρύνση κατά 2% στον φόρο εισοδήματος είναι περίπου στα 50 ευρώ ετησίως», όπως εξήγησε ο πρόεδρος του ΕΣΡ μιλώντας στη «δ».
Η αποτίμηση της σεζόν
Έναν μήνα πριν το κλείσιμο της φετινής τουριστικής σεζόν, ο κ. Σπανός σχολίασε τα αποτελέσματά της για τον εμπορικό κόσμο της Ρόδου, λέγοντας τα εξής:
«Η τουριστική σεζόν του 2025 είχε πολύ κόσμο. Aυτό δεν μπορεί να το αμφισβητήσει κανείς, από κει και πέρα όμως το αποτέλεσμα αυτού του κόσμου στην αγορά δεν ήταν ούτε το αναμενόμενο, ούτε το προσδοκώμενο. Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τη συγκεκριμένη καταναλωτική συμπεριφορά. Οι πελάτες μας, οι περισσότεροι, έρχονται από χώρες όπου είναι και αυτοί πιεσμένοι από τις οικονομικές κρίσεις αλλά και από τον πληθωρισμό τον τελευταίο χρόνο. Το δεύτερο κομμάτι έχει να κάνει με τη διάρκεια της παραμονής τους. Έχουμε λιγότερες μέρες παραμονής, με αποτέλεσμα να ενδιαφέρονται περισσότερο για την ξεκούρασή τους ή για να προλάβουν να δουν κάποια συγκεκριμένα τοπόσημα, οπότε δεν έχουν πολύ χρόνο για την αγορά. Κι ένα τρίτο κομμάτι αφορά στην καταναλωτική συνήθεια ειδικά προς τις νεαρότερες ηλικίες, οι οποίες έχουν χάσει τα ποσοστά του ενδιαφέροντος για αγορές στα φυσικά καταστήματα, αλλά ενδιαφέρονται περισσότερο για αυτό που λέμε ψηφιακή αποτύπωση της εμπειρίας τους. Υπάρχουν καινούργια επαγγέλματα, υπάρχουν φωτογράφοι οι οποίοι παρακολουθούν ανθρώπους 24 ώρες το εικοσιτετράωρο, υπάρχουν Instagramικά ξενοδοχεία, εστιατόρια μέσα στα οποία πας να βγάλεις φωτογραφίες, stories τα οποία ανεβάζεις και κάνεις 5 μέρες διακοπές και 20 ημέρες stories. Όλο αυτό συντείνει στο να είμαστε περίπου στα περσινά επίπεδα».
Για τα στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα για το ταξιδιωτικό ισοζύγιο του Νοτίου Αιγαίου με μία εντυπωσιακή αύξηση των τουριστικών εισπράξεων, ο κ. Σπανός σχολίασε ότι καλό θα ήταν να δούμε ποια είναι η κατανομή αυτής της δαπάνης, γιατί και το τουριστικό πακέτο έχει ακριβύνει πάρα πολύ κι έχει επιβαρυνθεί και πάρα πολύ με τέλη και εισφορές. “Αν θεωρήσουμε ότι μία 7ήμερη παραμονή σε ένα 5στερο επιβαρύνεται με 15 ευρώ την ημέρα, νομίζω ότι αμέσως έχουμε ένα πολύ όμορφο κατοστάρικο συν στη δαπάνη, γιατί και αυτό προσμετράται μέσα. Αν λοιπόν βάλουμε μία μεσοσταθμική αύξηση των ξενοδοχείων τα τελευταία δύο χρόνια γύρω στο 20% συν την επιβολή όλων των τελών, τα οποία έχουν πέσει πάνω στο πακέτο του τουρισμού, είμαι κάθετα αντίθετος σε τέτοιες πρακτικές, αλλά το κράτος χρειάζεται λεφτά και θα τα πάρει από την παχιά αγελάδα, οπότε σε αυτό το κομμάτι θα πρέπει να δούμε πως αυτό έχει επηρεάσει και ποια είναι η κατανομή», δήλωσε μεταξύ άλλων.