Τοπικές Ειδήσεις

Sunshine: Υπέβαλε προσφυγή στο ΚΕΣΥΠΟΘΑ κατά του πορίσματος του ΥΠΕΝ και των προστίμων ύψους 8,3 εκατ. ευρώ

• Στο δικόγραφο επικαλείται δηλώσεις υπαγωγής σε νόμους τακτοποίησης, ισχύουσες οικοδομικές άδειες, το νέο καθεστώς για τον αιγιαλό και υπηρεσιακό έγγραφο του Δήμου Ρόδου για την πεζογέφυρα

Μία από τις πιο πολυσυζητημένες πολεοδομικές υποθέσεις της Δωδεκανήσου περνά πλέον στη δεύτερη και πιο κρίσιμη φάση της. Μετά την έκθεση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για το ξενοδοχειακό συγκρότημα στην Ιαλυσό, που συνοδεύτηκε από πρόστιμα συνολικού ύψους άνω των 8,3 εκατομμυρίων ευρώ, η ιδιοκτήτρια εταιρεία κατέθεσε προσφυγή στο Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΚΕΣΥΠΟΘΑ).
Το αίτημα είναι σαφές: ακύρωση της έκθεσης αυτοψίας και όλων των συναφών πράξεων που απορρέουν από αυτήν, με βασικό επιχείρημα ότι οι περισσότερες κατασκευές έχουν ήδη υπαχθεί σε καθεστώς νομιμοποίησης ή καλύπτονται από ισχύουσες άδειες.
Η εξέλιξη αυτή μετατρέπει μια υπόθεση που ξεκίνησε με την καθαίρεση μίας πεζογέφυρας σε ένα πλήρες νομικό και θεσμικό μέτωπο.

Το πόρισμα του ΥΠΕΝ και οι βαριές οικονομικές κυρώσεις
Η αρχή έγινε, όπως έγραψε η «δημοκρατική» με την αυτοψία μικτού κλιμακίου ελέγχου, που πραγματοποιήθηκε μεταξύ 26 και 30 Μαΐου 2025, υπό την εποπτεία της Γενικής Διεύθυνσης Σώματος Επιθεωρητών και Ελεγκτών του ΥΠΕΝ. Παρόντες ήταν στελέχη της Οικονομικής Αστυνομίας, υπηρεσιακοί παράγοντες της Κτηματικής Υπηρεσίας Δωδεκανήσου και η τοπική αστυνομία.
Το πόρισμα που συντάχθηκε στις 10 Ιουλίου 2025 περιέγραψε εκτεταμένες παραβάσεις, πολύ πέρα από τη μεταλλική πεζογέφυρα που είχε αρχικά συγκεντρώσει τη δημοσιότητα.
Το πόρισμα ειδικότερα χαρακτηρίζεται εξαιρετικά επιβαρυντικό. Δεν αφορά μόνο στην πεζογέφυρα. Αφορά συνολικά την πολεοδομική νομιμότητα του ξενοδοχειακού συγκροτήματος, καθώς διαπιστώθηκαν σοβαρότατες υπερβάσεις στη δόμηση που δεν είχαν δηλωθεί κατά την υπαγωγή της επιχείρησης στον νόμο περί αυθαιρέτων.
Καταγράφηκαν αυθαίρετες κατασκευές σε κοινόχρηστο χώρο, κτίσματα εκτός εγκεκριμένου περιγράμματος, πρόσθετοι όροφοι και βοηθητικές εγκαταστάσεις που δεν συμπεριλήφθηκαν ποτέ στους φακέλους τακτοποίησης. Οι επιθεωρητές τεκμηριώνουν με φωτογραφίες, σχέδια και επιτόπια μέτρηση ότι η επιχείρηση λειτουργεί επί σειρά ετών με σημαντικό αριθμό μη νομιμοποιημένων επιφανειών.
Με βάση τις διαπιστώσεις αυτές, επιβλήθηκαν δύο κατηγορίες προστίμων:
• Πρόστιμο ανέγερσης ύψους 5.600.000 ευρώ για κατασκευές χωρίς οικοδομική άδεια.
• Πρόστιμο διατήρησης ύψους περίπου 2.700.000 ευρώ για τη συνέχιση λειτουργίας των αυθαίρετων κατασκευών.
Το συνολικό ύψος των προστίμων, που ανέρχεται σε 8,3 εκατ. ευρώ, αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα που έχουν καταλογιστεί ποτέ σε τουριστική επιχείρηση του Αιγαίου.

Η στρατηγική της προσφυγής
Η εταιρεία, μέσω του δικογράφου που κατατέθηκε στο ΚΕΣΥΠΟΘΑ, επιχειρεί να αποδομήσει το πόρισμα σε πολλαπλά επίπεδα. Κατά κύριο λόγο, ισχυρίζεται ότι οι περισσότερες από τις παραβάσεις που καταγράφηκαν έχουν ήδη υπαχθεί στον νόμο 4178/2013 περί τακτοποίησης αυθαιρέτων. Συγκεκριμένα, επικαλείται δύο δηλώσεις υπαγωγής (Α/Α 2157466 και 2157478), οι οποίες βρίσκονται «υπό περαίωση» και καλύπτουν, σύμφωνα με την εταιρεία, τις υπερβάσεις στα τμήματα Α και Β του οικοπέδου.
Στο δικόγραφο περιλαμβάνεται μάλιστα πίνακας αντιπαραβολής, στον οποίο κάθε εύρημα του πορίσματος αντιστοιχίζεται με συγκεκριμένο φύλλο καταγραφής (ΦΚ) από τις δηλώσεις υπαγωγής, ως απόδειξη ότι η επιχείρηση έχει ήδη προβεί στις απαιτούμενες ενέργειες τακτοποίησης.
Για τις πολεοδομικές παραβάσεις στο τμήμα Γ, η εταιρεία επικαλείται την ισχύουσα έγκριση δόμησης του 2014, σημειώνοντας ότι προτίθεται να καταθέσει αναθεώρηση έως το τέλος του 2025. Όπως αναφέρει, «πάγια πρακτική είναι η τελική αναθεώρηση να γίνεται προς το τέλος ισχύος της άδειας, ώστε να συμπεριλαμβάνονται όλες οι ενδιάμεσες τροποποιήσεις».

Ο αιγιαλός και το νέο νομικό πλαίσιο
Ένα από τα ισχυρότερα επιχειρήματα της εταιρείας αφορά στο νέο νομοθετικό πλαίσιο για τον αιγιαλό και την παραλία. Σύμφωνα με το άρθρο 23, παρ. 9 του ν. 5092/2024, εκτάσεις που μέχρι πρότινος ανήκαν στη δημόσια κτήση και θεωρούνταν κοινόχρηστες μεταφέρθηκαν στην ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου, χωρίς να προβλεφθούν μεταβατικές διατάξεις.
Η εταιρεία υποστηρίζει ότι ο αμμοχαλικώδης χώρος βορείως των εγκαταστάσεών της, για τον οποίο εγκαλείται, πλέον δεν μπορεί να θεωρηθεί κοινόχρηστος, καθώς εμπίπτει στο νέο καθεστώς. Επικαλείται επίσης την ύπαρξη Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου Ιαλυσού (ΦΕΚ 1052 Δ/1994), το οποίο, σε περίπτωση νέου καθορισμού ορίων αιγιαλού, περιορίζει τον κοινόχρηστο χώρο μέχρι τη ρυμοτομική γραμμή.
Το έγγραφο του Δήμου για την πεζογέφυρα
Κεντρική θέση στο δικόγραφο κατέχει και η επίκληση του υπ’ αριθ. 16990/7-4-2025 εγγράφου της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Ρόδου. Το έγγραφο αυτό ενέκρινε προσωρινά την τοποθέτηση της πεζογέφυρας για τη θερινή περίοδο. Σύμφωνα με την εταιρεία, το έγγραφο αποδεικνύει ότι η κατασκευή πραγματοποιήθηκε με συναίνεση της τοπικής αυτοδιοίκησης και συνεπώς οι παραβάσεις που αφορούν στην πεζογέφυρα (Α13–Α15 του πορίσματος) δεν μπορούν να θεωρηθούν αυθαίρετες.
Η νομική διαδικασία και τα αιτήματα
Η εταιρεία κατέθεσε την προσφυγή παραδεκτά και εμπροθέσμως, συνοδευόμενη από το νόμιμο παράβολο των 1.000 ευρώ. Ζητά να ακυρωθεί το πόρισμα της Γενικής Διεύθυνσης Επιθεωρητών του ΥΠΕΝ, να απαλλαγεί από τις επιβληθείσες κυρώσεις και να αναγνωριστεί ότι έχει ήδη δρομολογήσει τις διαδικασίες τακτοποίησης.
Το ΚΕΣΥΠΟΘΑ, που αποτελεί το ανώτατο συλλογικό όργανο κρίσης ενδικοφανών προσφυγών σε πολεοδομικά ζητήματα, θα αποφανθεί προσεχώς επί μίας υπόθεσης που συνδυάζει νομικές, θεσμικές και πολιτικές διαστάσεις.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου