Συνεντεύξεις

«Η Ρόδος αποτελεί σημείο αναφοράς για την υπόλοιπη Ελλάδα και παράδειγμα προς μίμηση»

H επανεκκίνηση του τουρισμού, τα υγειονομικά μέτρα, οι προκλήσεις που γεννά η πανδημία του κορωνοϊού, η νέα εθνική στρατηγική τουριστικής προβολής και προώθησης και οι αναδυόμενες τάσεις που αναμένεται να επηρεάσουν την τουριστική αγορά στα επόμενα χρόνια, είναι τα ζητήματα που αναλύονται σε συνέντευξη της προέδρου του Εθνικού Οργανισμού Τουρισμού, Άντζελας Γκερέκου προς τη «δ».
Οι last minute κρατήσεις, όπως επισημαίνει η επικεφαλής του ΕΟΤ, θα «κυριαρχήσουν» και φέτος. Επικρατεί παρ’ όλα αυτά αισιοδοξία για πολύ καλύτερα αποτελέσματα απ’ ό,τι πέρυσι, χωρίς να αποκλείεται μάλιστα ο στόχος της επαναφοράς του 50% της κίνησης του 2019, εάν το επιτρέψουν τα υγειονομικά δεδομένα. Ωστόσο, κάθε συζήτηση για νούμερα και ποσοστά είναι μάλλον ουτοπική, όταν στην εξίσωση υπάρχει ένας άγνωστος Χ, μια μεταβλητή, που λέγεται Covid.
«Ο ΕΟΤ είναι πιο ευέλικτος από ποτέ και σε διαρκή ετοιμότητα απέναντι στην πανδημία, αξιοποιώντας όλα τα εργαλεία, που του προσφέρει το μάρκετινγκ», δηλώνει η κα Γκερέκου και υπογραμμίζει ότι «η τοπικότητα και οι επενδύσεις στις βιωματικές εμπειρίες θα αποτελέσουν ένα πολύ δυνατό στοιχείο για το μέλλον του τουριστικού brand της χώρας, ενώ υπάρχει ανάγκη για περισσότερες επενδύσεις που αφορούν στην πιστοποίηση των πράσινων προορισμών και επιχειρήσεων με ρεαλιστικά κριτήρια».
Η κυρία Γκερέκου δηλώνει πως «αποτελούν σημείο αναφοράς για την υπόλοιπη Ελλάδα και παράδειγμα προς μίμηση, τόσο η ομοψυχία όσο και τα γρήγορα αντανακλαστικά που επέδειξε η Ρόδος το 2020, συγχαίροντας όλους τους ανθρώπους του Τουρισμού και δη την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου που ενωμένη με υπευθυνότητα κάνει σπουδαίο έργο».
Διαβάστε παρακάτω αναλυτικά τη συνέντευξη της προέδρου του ΕΟΤ, κ. Άντζελας Γκερέκου προς τη «δημοκρατική»:
• Κυρία Γκερέκου, ο ΕΟΤ παρουσίασε πρόσφατα την νέα καμπάνια για την προβολή του ελληνικού τουρισμού στο εξωτερικό. Πού εστιάζει η καμπάνια και ποιοι είναι οι βασικοί στόχοι της;
Ο στόχος όλων μας είναι η Ελλάδα το 2021 να έχει καλύτερα αποτελέσματα από το 2020, σε ό,τι αφορά τα τουριστικά της μεγέθη και την διαχείριση της κρίσης αυτής.
Ο ΕΟΤ είναι πιο ευέλικτος από ποτέ και σε διαρκή ετοιμότητα απέναντι στην πανδημία, αξιοποιώντας όλα τα εργαλεία, που του προσφέρει το μάρκετινγκ. Όπως ήδη έχει ανακοινωθεί ο ΕΟΤ έχει καταρτίσει ένα τριετές στρατηγικό πλάνο προβολής και επικοινωνίας της Ελλάδας στις αγορές του εξωτερικού.
Βασικός στόχος της νέας επικοινωνίας για το 2021 είναι:
-η ανάκαμψη της χώρας ως κορυφαίου τουριστικού προορισμού
-η εδραίωση της ως “top of mind” ταξιδιωτικής επιλογής των ταξιδιωτών
-η προβολή της ως μοναδικού πολυνησιακού προορισμού, με απαράμιλλης ομορφιάς ενδοχώρα, που προσφέρει έναν μοναδικό πλούτο από αυθεντικές, εξατομικευμένες εμπειρίες, παρέχοντας υψηλού επιπέδου υπηρεσίες φιλοξενίας, σε όλη τη διάρκεια του χρόνου, με υπευθυνότητα ως προς την ασφάλεια και σεβασμό στο περιβάλλον.
‘’Όλα όσα θέλεις είναι στην Ελλάδα. Γι΄ αυτό η Ελλάδα είναι η εμπειρία που θες να ζήσεις μετά την λαίλαπα της πανδημίας. All you want is Greece, όπως είναι και το κεντρικό σύνθημα της καμπάνιας μας. Το μόνο που θες είναι η Ελλάδα για να επιστρέψει η αισιοδοξία και το χαμόγελο στα χείλη.
Το νέο αυτό διαφημιστικό πρόγραμμα είναι δομημένο κατά τέτοιο τρόπο, που θα μπορεί να προσαρμόζεται στις εκάστοτε συνθήκες, όσον αφορά στην πανδημία.
Για παράδειγμα η καμπάνια προβολής της Ελλάδας δεν θα είναι δίμηνη και τρίμηνη, όπως στο παρελθόν, αλλά θα είναι εξάμηνη και οκτάμηνη, ώστε να μπορεί να μετατεθεί χρονικά το πλάνο επικοινωνίας, αν η συγκυρία το απαιτεί.
Πέραν της κεντρικής καμπάνιας προβολής, θα υπάρξουν και άλλες 4 μικρότερες (Micro Campaigns), που θα προβάλλουν τη γαστρονομία, τον θαλάσσιο τουρισμό, τον τουρισμό υπαίθρου αλλά και τον τουρισμό υγείας και ευεξίας. Βασικό επιπλέον στοιχείο στην νέα μας καμπάνια είναι η στόχευση των ψηφιακών νομάδων, μια νέα τάση που αναπτύσσουμε καθώς και οι επισκέπτες με long term διαμονή.


• Η 14η Μαΐου είναι η ημερομηνία ορόσημο… για την επανεκκίνηση του ελληνικού τουρισμού. Ποιες είναι οι εκτιμήσεις για την επικείμενη τουριστική περίοδο, ποια μηνύματα λαμβάνετε από τις τουριστικές αγορές και πότε πιστεύετε ότι θα επιστέψουμε στους δείκτες (αφίξεις/έσοδα) του 2019;
Ο Υπουργός Τουρισμού, Κος Θεοχάρης επιβεβαίωσε ήδη, όπως ξέρετε, ως χρονικό ορόσημο για το επίσημο άνοιγμα του Ελληνικού Τουρισμού την 14η Μαΐου 2021, αναφέροντας ότι “είμαστε σχετικώς βέβαιοι ότι η συγκεκριμένη ημερομηνία είναι ασφαλής’’.

Το 2020 στην Ελλάδα ταξίδεψαν 7,4 εκατ. τουρίστες. Φέτος, στοχεύουμε να έχουμε αφίξεις που θα αγγίζουν το 50% του 2019, όταν είχαμε το ρεκόρ αφίξεων, με 31,3 εκατ. ταξιδιώτες. Οι last minute κρατήσεις, λόγω των συνθηκών, θα έχουν μεγάλο ποσοστό και φέτος.
Βέβαια το να μιλάμε για νούμερα, όταν στην εξίσωση υπάρχει ένας άγνωστος Χ, μια μεταβλητή, που λέγεται covid είναι μάλλον άτοπο. Η κρίση άλλωστε αυτή, μην ξεχνάμε, είναι ξεκάθαρα υγειονομική και είναι πολυπαραγοντική.
Μια αλλαγή στα υγειονομικά δεδομένα θα μπορούσε να αποτυπωθεί άμεσα στις αφίξεις, επιτυγχάνοντας τον στόχο της επαναφοράς του 50% της κίνησης του 2019.
Παρόλα αυτά, είμαστε αισιόδοξοι ότι θα πάμε πολύ καλύτερα από την περσινή χρονιά. Έχουμε περισσότερα όπλα, έχουμε λάβει όλα τα μέτρα.
Ο ξεκάθαρος και σαφής οδικός χάρτης προς την ανάκαμψη μπορεί να ανοίξει την πόρτα σε ένα καλοκαίρι με εξαιρετικά αυξημένη τουριστική κίνηση. Οι ενδείξεις δείχνουν ότι όλοι όσοι έχουν στερηθεί τις διακοπές σε ένα ηλιόλουστο μέρος, αδημονούν να ταξιδέψουν στην Ελλάδα, προσφέροντας παράλληλα μια πολύ σημαντική ενίσχυση στην εθνική οικονομία της χώρας.
Η διάθεση των πολιτών για ταξίδια σε μεγάλες χώρες – βασικές αγορές για τον ελληνικό τουρισμό, όπως η Βρετανία, η Γαλλία και η Γερμανία, εμφανίζεται αυξημένη κατά 20% για την περίοδο Μαΐου – Ιουνίου 2021.
Βέβαια πιστεύω και για την φετινή χρονιά θα επικρατήσει η τάση των last minute κρατήσεων, τόσο για τους καλοκαιρινούς όσο και για τους χειμερινούς μήνες.
Σίγουρα η διάθεση για ταξίδια δεν σημαίνει πως αυτομάτως μετουσιώνεται και σε κρατήσεις. Και αυτό διότι η πανδημία και η οικονομική κρίση που αυτή επέφερε, έχουν πλήξει σημαντικά την καταναλωτική εμπιστοσύνη αλλά και το διαθέσιμο εισόδημα όσων θέλουν να επισκεφθούν τη χώρα.
Η Ελλάδα πιστεύω ότι θα καταφέρει να διατηρήσει το προβάδισμα που είχε στα προηγούμενα χρόνια, χάρη και στα γρήγορα αντανακλαστικά που επέδειξε το περσινό καλοκαίρι.
• Ποιες είναι οι προϋποθέσεις για το ασφαλές άνοιγμα του τουρισμού; Ποιος είναι ο σχεδιασμός για το πιστοποιητικό εμβολιασμού;
Και φέτος η ασφάλεια του ταξιδιού θα συνεχίσει να είναι κορυφαίο ζητούμενο. Η χώρα μας, όπως και όλοι οι τουριστικοί προορισμοί, δοκιμάστηκε το 2020 σκληρά και έχουμε πλέον μεγαλύτερη εμπειρία. Τα πρωτόκολλα υγιεινής και η όλη προετοιμασία ήδη υπάρχει άρα θα είναι πιο εύκολο το ‘21 .
Το Πράσινο Ψηφιακό Πιστοποιητικό, που ανακοινώθηκε στις 17 Μαρτίου από την ΕΕ, είναι σε αυτή ακριβώς τη γραμμή.
Σύμφωνα και με δηλώσεις του Υπουργού:
στην Ελλάδα είναι ευπρόσδεκτοι τουρίστες οι οποίοι
-έχουν εμβολιαστεί
-ή βρέθηκαν αρνητικοί σε πρόσφατο τεστ
-ή έχουν αναρρώσει από τον COVID-19 και διαθέτουν αντισώματα.
Επίσης η Ε.Ε αφήνει στην διακριτική ευχέρεια των κρατών, να αναγνωρίσουν εμβόλια πέραν εκείνων, που αναγνωρίζονται από την ΕMA, τον επίσημο υγειονομικό φορέα της Ευρώπης.
Καταλαβαίνετε ότι το περιθώριο που αφήνει η ΕΕ για αναγνώριση του ρώσικου και κινέζικου εμβολίου είναι πολύ σημαντικό για την ελληνική τουριστική αγορά.
Πέρα όμως από τα αυστηρώς υγειονομικά μέτρα, η χώρα μας προσφέρει την ποιότητα και την αυθεντικότητα που αποτελούν βασικούς πυλώνες της καλής ζωής άρα είναι ο ιδανικός τόπος για την ”θεραπεία” στην μετά κόβιντ εποχή.
Την δουλειά που γίνεται από πλευράς Υπουργείου και ΕΟΤ για ένα ασφαλές και επιτυχημένο restart του τουρισμού μας αναγνώρισε και η Gloria Guevara, Πρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος του Παγκοσμίου Συμβουλίου Ταξιδιών και Τουρισμού (WTTC), η οποία συνεχάρη την Ελληνική Κυβέρνηση για τις τεράστιες προσπάθειες και τα στρατηγικά βήματα που κάνει προκειμένου να επιτευχθεί η επανεκκίνηση του παγκόσμιου τουρισμού από τις 14 Μαΐου του 2021.

Σε δήλωσή της τόνισε επίσης ότι «οι ενέργειες της Ελλάδας δείχνουν ένα δρόμο που θα μπορούσαν και άλλες χώρες να ακολουθήσουν, σε μια προσπάθεια εκκίνησης του ασφαλούς τουρισμού αλλά και αναζωογόνησης της οικονομίας τους μετά από τα πλήγματα της υγειονομικής κρίσης».
• Τι θα απαντούσατε σε κείνους που ισχυρίζονται ότι το άνοιγμα του τουρισμού το 2020 έφερε αύξηση των κρουσμάτων;
Η συσχέτιση της αύξησης των κρουσμάτων με το άνοιγμα του τουρισμού το 2020 είναι αβάσιμη. Το δεύτερο κύμα της πανδημίας “χτύπησε” την Ευρώπη περίπου προς το τέλος Οκτωβρίου – αρχές Νοεμβρίου του 2020 και σχεδόν ταυτόχρονα έπληξε και την Ελλάδα. Ο τουρισμός δεν είχε καμία σχέση με την έξαρση των κρουσμάτων.
Έλληνες ειδικοί εκτιμούν πως η συμβολή του τουρισμού στην εξάπλωση του ιού είναι της τάξης του 3%. Τα στοιχεία αποδεικνύουν ότι δεν εκδηλώθηκε δεύτερο κύμα έξαρσης της πανδημίας στο μέσον του καλοκαιριού, αλλά πολύ αργότερα, κατά μία εβδομάδα μετά από τις χώρες της Βόρειας Ευρώπης, προς το τέλος Οκτωβρίου-αρχές Νοεμβρίου. Επίσης, ακόμη και χώρες οι οποίες δεν άνοιξαν τα σύνορά τους για τον τουρισμό, όπως το Ισραήλ, επλήγησαν από το δεύτερο κύμα στο μέσον του καλοκαιριού.
• Ποιες θα λέγατε πως είναι νέες προκλήσεις για τον Τουρισμό και ποιες νέες τάσεις θα αναδυθούν στο μέλλον;
Πιστεύω ακράδαντα ότι είναι σημαντικό να αντιληφθούν φορείς, ιδιώτες, άνθρωποι που εμπλέκονται με τον τουρισμό, ότι η τοπικότητα και οι επενδύσεις στις βιωματικές εμπειρίες θα είναι ένα πολύ δυνατό στοιχείο επένδυσης για το μέλλον του τουριστικού brand της χώρας. Ο ευαισθητοποιημένος επισκέπτης θα επιλέγει περισσότερο ‘πράσινους’ προορισμούς, αειφόρους, που σέβονται τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
Χρειαζόμαστε περισσότερες επενδύσεις που αφορούν την πιστοποίηση των πράσινων προορισμών και επιχειρήσεων με ρεαλιστικά κριτήρια, που αφορούν σε πολιτικές εξοικονόμησης των φυσικών πόρων και σε σχέδια με την παροχή κινήτρων, που θα επιταχύνουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό ο οποίος είναι πλέον must. Ευτυχώς, όλο το διάστημα της καραντίνας, δεν έμεινε τίποτα πίσω, όσον αφορά στις επικοινωνίες, που ίσα ίσα, όπως είπα ήδη, κερδίσαμε χρόνο που είναι πολύτιμος σε περιόδους διαχείρισης κρίσεων.
Σε αυτά τα πλαίσια, σαν Κεντρική Διοίκηση αλλά και σαν Περιφερειακές και Τοπικές Αρχές οφείλουμε να επενδύσουμε όλοι σε ένα νέο μοντέλο ενός αειφόρου τουρισμού που ακολουθεί τις αρχές που θέτει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού “Travel, enjoy, respect” αλλά και support ο οποίος θα βασίζεται στον ίδιο τον άνθρωπο και θα στηρίζει τον άνθρωπο
• Πιστεύετε τελικά πώς η Ελλάδα έχει καταφέρει να «χτίσει» μία στιβαρή τουριστική ταυτότητα όλα αυτά τα χρόνια; Ποιο ρόλο μπορεί να διαδραματίσει ο ΕΟΤ και ποιοι είναι οι προσωπικοί σας στόχοι για την ενίσχυση του τουριστικού brand της χώρας;
Η Ελλάδα έχει ένα δυνατό brand name που βασίζεται στην προσωπική αντίληψη και τις ξεχωριστές εμπειρίες, που μπορεί να έχει κάθε επισκέπτης.
Εμπειρίες, οι οποίες με τη σειρά τους μπορούν να καταγραφούν, να διαμοιραστούν μέσω του διαδικτύου και να προσδώσουν επιπλέον αξία στον προορισμό Ελλάδα.
Σε αυτό το πλαίσιο, θεωρούμε ότι η διεύρυνση του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας με νέες μορφές εμπειριών θα προσδώσει την ουσιαστική ώθηση και υπεραξία που επιζητούμε!
Σε αυτή την κατεύθυνση ο ΕΟΤ παίζει σημαντικό ρόλο.
Ο Οργανισμός ψηφιοποιείται ταχύτατα, αναδεικνύοντας, μέσω του μάρκετινγκ και των digital εργαλείων επικοινωνίας, όλες τις νέες μορφές βιωματικών εμπειριών που προσφέρει η Ελλάδα.
Μετά τον covid ο ταξιδιώτης θα επιδιώκει όλο και περισσότερο την αυθεντική επαφή με τους ντόπιους, μέσω βιωμάτων που θα τον βοηθήσουν να κατανοήσει τον τόπο που επισκέπτεται αλλά και τον ίδιο του τον εαυτό μέσα από το ταξίδι του.
Ο νέος επικοινωνιακός σχεδιασμός του ΕΟΤ, που αποτελεί και προσωπικό μου όραμα, τοποθετεί τον άνθρωπο, την καλή διαβίωση, την διατροφή του, στο επίκεντρο του νέου εγχειρήματος. Ενός εγχειρήματος που θα συν-δημιουργείται από τους κατοίκους, τις επιχειρήσεις και τους επισκέπτες.
Επίσης η μεσογειακή διατροφή που αποτελεί ίσως το μεγαλύτερο αναξιοποίητο εθνικό κεφάλαιο της χώρας, καθώς εμπεριέχει τρεις υπέρτατες αξίες: την ευζωία, τον σεβασμό στο περιβάλλον και την ανάδειξη των προορισμών με αναφορά στην πολιτιστική ταυτότητα αλλά και την διαφορετικότητα κάθε τόπου.
Για την προβολή αυτής της Ελλάδας, ο ΕΟΤ αποτελεί τον συνδετικό κρίκο μεταξύ των παραγωγών και των αυθεντικών ελληνικών τοπικών προϊόντων με τους επισκέπτες μας. Γίνεται το σημείο αναφοράς με υψηλή και σταθερή αξία για τη σύνδεση της αγροδιατροφής με τον τουρισμό.
Στόχος μας έτσι είναι να ενισχύουμε τη διαφορετικότητα και να ενδυναμώνουμε το brand name κάθε περιοχής, σε όλους τους τομείς, πέρα από τον τουρισμό, με έμφαση στην ποιότητα και στις καλές πρακτικές.
Προσωπική μου θέση ήταν πάντα ότι η Ελλάδα είναι η χώρα του αληθινού ευ ζην. Και ευζωία δεν είναι βέβαια μόνο διατροφή. Είναι ο μοναδικός ελληνικός τρόπος ζωής, που αγκαλιάζει και φροντίζει το σώμα, το πνεύμα και την ψυχή του ανθρώπου.
Επενδύουμε σε ένα νέο μοντέλο ενός αειφόρου τουρισμού που ακολουθεί τις αρχές που θέτει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού “Travel, enjoy, respect” αλλά και support ο οποίος θα βασίζεται στον ίδιο τον άνθρωπο και θα στηρίζει τον άνθρωπο
• Κυρία Γκερέκου, το Υπουργείο Τουρισμού και ο ΕΟΤ έλαβαν το βραβείο του «Κορυφαίου Φορέα Τουρισμού Παγκοσμίως» στη διοργάνωση World Travel Awards (WTA) 2020. Αφιερώσατε αυτό το βραβείο σε όλους τους ήρωες και τις ηρωίδες της τουριστικής βιομηχανίας. Κλείνοντας αυτή τη συνέντευξη, ποιο μήνυμα θέλετε να στείλετε στη Ρόδο, στα Δωδεκάνησα, σε όλους τους ανθρώπους του Τουρισμού στην Ελλάδα, οι οποίοι ετοιμάζονται για μία ακόμη απαιτητική-όπως φαίνεται-τουριστική περίοδο…;
Αυτό το βραβείο πιστεύω ότι ανήκει στους ανθρώπους της τουριστικής βιομηχανίας. Γιατί ο τουρισμός είναι οι άνθρωποί του. Και όλοι αυτοί οι άνθρωποι θα είναι πάλι στην πρώτη γραμμή, καθώς διανύουμε ήδη μια ακόμα δύσκολη χρονιά. Η ανάκαμψη της γειτονικής Τουρκίας αποσπά σημαντικά μερίδια από τον αριθμό των ξένων επισκεπτών και τις εκτιμήσεις των επιχειρηματιών του κλάδου για τα φετινά έσοδα..
Σε αυτόν τον αγώνα η Ρόδος και τα Δωδεκάνησα συνολικά κρατούν ψηλά την ζήτηση. Το γεγονός ότι η Ρόδος στηριζόμενη στις δικές της δυνάμεις κατάφερε να δώσει τη μάχη σε ένα εξαιρετικά δύσκολο περιβάλλον και να πρωταγωνιστήσει στον παγκόσμιο τουρισμό ως ένας από τους πιο ασφαλείς προορισμούς, τη χρονιά που πέρασε, είναι μια μεγάλη νίκη για όλα τα Δωδεκάνησα.
Αποτελεί σημείο αναφοράς για την υπόλοιπη Ελλάδα και παράδειγμα προς μίμηση τόσο η ενότητα όσο και τα γρήγορα αντανακλαστικά που επιδείξατε. Όλοι μαζί εργαστήκατε πολύ σκληρά για να διασφαλίσετε ότι οι επισκέπτες μας θα παραμείνουν ασφαλείς και υγιείς και πρέπει να συνεχίσετε έτσι! Ένα μεγάλο μπράβο σε όλους σας και θερμά συγχαρητήρια στην περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου που ενωμένη με υπευθυνότητα κάνει σπουδαίο έργο!

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου