Ειδήσεις

Αφιξη φόρων στα 14 αεροδρόμια

Εξι θεσμοθετημένοι φόροι απειλούν να εκτοξεύσουν στα ύψη τα αεροπορικά εισιτήρια και κυρίως το κόστος χρήσης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.

Σήμερα δεν εισπράττονται, λόγω της σωστής επιλογής των ελληνικών κυβερνήσεων για ενίσχυση της ανάπτυξης και του τουρισμού, είναι όμως βέβαιο ότι θα μπουν στον «λογαριασμό» έως το τέλος του έτους, οπότε αναμένεται να περάσουν στον έλεγχο της γερμανικής ημικρατικής Fraport.

Οι σπουδαιότερες επιβαρύνσεις, που έως τώρα καλύπτονται από τον κρατικό προϋπολογισμό, αφορούν το σύστημα πυροσβεστικών μέσων και τον έλεγχο ασφαλείας των επιβατών, αρμοδιότητες που στα περιφερειακά αεροδρόμια ασκούνται αντίστοιχα από την Πυροσβεστική και την ΕΛ.ΑΣ. Δεν εισπράττονται επίσης τα τέλη θορύβου και κυρίως το κόστος για την επίγεια εξυπηρέτηση.

Αυξήσεις αναμένονται όμως και στις ισχύουσες επιβαρύνσεις των αεροδρομίων, καθώς σήμερα τα τέλη στάθμευσης για πέντε ώρες σε ένα μεσαίου τύπου αεροσκάφος «Μπόινγκ 738» με 150 επιβάτες ανέρχονται στα 100 ευρώ, όταν σε ανάλογες εγκαταστάσεις στην Ευρώπη χρεώνονται 675 ευρώ.

Η βέβαιη προσαρμογή στα ευρωπαϊκά δεδομένα θα αυξήσει τα εισιτήρια κατά 4,5 ευρώ ανά επιβάτη.

Είναι μάλιστα το… ευνοϊκότερο σενάριο, καθώς η Fraport διαχειρίζεται το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης, το ακριβότερο στην Ευρώπη, όπου το τέλος στάθμευσης είναι ιδιαίτερα «αλμυρό» και ανέρχεται στα 775 ευρώ.

Τα αποκαλυπτικά στοιχεία παρουσιάστηκαν από τον Μανώλη Καμηλάκη, στέλεχος της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), σε ημερίδα για τις αερομεταφορές που οργάνωσαν στις Βρυξέλλες οι ευρωβουλευτές Σοφία Σακοράφα και Νίκος Χουντής.

Με συγκεκριμένα στοιχεία ο εκπρόσωπος των εργαζομένων στην ΥΠΑ τεκμηρίωσε τα επιχειρήματα των κινημάτων κατά της ιδιωτικοποίησης, σύμφωνα με τα οποία η 40ετής παραχώρηση σε ιδιώτες των 14 πιο δυναμικών αεροδρομίων της χώρας δεν εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον και επιπλέον θα βλάψει τον τουρισμό.

Οι ιδιώτες μέσα στην επόμενη 40ετία, σύμφωνα με υπολογισμούς, θα εισπράξουν 23 δισ. ευρώ, ενώ το Δημόσιο θα πάρει μόνο 16 δισ. ευρώ από την γερμανική προσφορά!

Να σημειωθεί ότι το κατ’ αποκοπήν τίμημα, που θα καταβληθεί μετά την παράδοση των 14 αεροδρομίων, έχει οριστεί σε 1,23 δισ. ευρώ και η Fraport έχει δεσμευτεί για επενδύσεις συνολικού ύψους 1,4 δισ. ευρώ, από τα οποία μόνον τα 330 εκατ. ευρώ προβλέπεται να υλοποιηθούν μέσα στα τέσσερα πρώτα χρόνια της παραχώρησης.

Εκτός από το αρχικό ποσό και τις επενδύσεις, το συνολικό τίμημα περιλαμβάνει το ετήσιο μίσθωμα των 22,9 εκατ. ευρώ και την απόδοση του 25% των ακαθάριστων εσόδων.

Οι ίδιοι οι Γερμανοί, όπως τόνισε ο Μ. Καμηλάκης, υπολογίζουν ότι σε όλη την περίοδο της παραχώρησης θα καταβάλουν στο Δημόσιο 7,89 δισ., ενώ το ίδιο χρονικό διάστημα και με τα σημερινά δεδομένα, τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια θα απέδιδαν στα κρατικά ταμεία 9,5 δισ. ευρώ!

«Είναι οικονομικό και κοινωνικό σκάνδαλο», τόνισε στην εισήγησή του ο Λάμπρος Ντούσικος, μέλος της πανελλαδικής επιτροπής κατά της ιδιωτικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων, ενώ στην παρέμβασή της η καθηγήτρια του Πολυτεχνείου Ελένη Πορτάλιου αναφέρθηκε στην καθοριστική σημασία του αγώνα για την κατάργηση του ΤΑΙΠΕΔ.

«Πρέπει να αγωνιστούμε για να μην περάσει η αντίληψη ότι δεν υπάρχει άλλος δρόμος», υπογράμμισε η Σοφία Σακοράφα. «Δεν έχουμε ιδιωτικοποίηση, αλλά παράδοση των αεροδρομίων στο γερμανικό Δημόσιο», πρόσθεσε ο Νίκος Χουντής.

efsyn.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου