Τις εκτιμήσεις του για την επόμενη μέρα στην κρουαζιέρα και πώς θα μπορούσε να διαμορφωθεί το τοπίο στην Ελλάδα, κάνει σήμερα σε συνέντευξή του στην «δ» ο κ. Ιωάννης Μπρας, Founder & CEO της Εταιρείας Συμβούλων Five Senses Consulting.
Επίσης μιλάει για το δίκτυο των υδατοδρομίων και τα υδροπλάνα αλλά και για την φετινή τουριστική σεζόν λέγοντας: «Η επόμενη μέρα ξεκινά τώρα για όλους και είναι στο χέρι μας να είναι καλύτερη…»
• Κύριε Μπρα, υπάρχει έντονη ανησυχία για την επόμενη μέρα της κρίσης του κορωνοϊού στον κλάδο της κρουαζιέρας. Τι πρέπει να γίνει και πώς εκτιμάτε ότι μπορούμε να σχεδιάσουμε το μέλλον της κρουαζιέρας ως χώρα;
Η στρατηγική πρόληψης που ακολούθησε η Ελλάδα σε σχέση με την διασπορά του ιού COVID-19 έχει πιάσει τόπο και σχεδόν το σύνολο του ξένου τύπου και τηλεοπτικών δικτύων χρησιμοποιούν την χώρα μας ως BestPractice για τον τρόπο αντιμετώπισης της πανδημίας. Η δραματική εξάπλωση του Covid-19 και ο μεγάλος αριθμός θυμάτων σε γειτονικές χώρες που είναι κύριοι αποδέκτες πολλών εκατομμυρίων τουριστών και ανταγωνιστές μας, δίδει στη χώρα μας ένα συγκριτικό πλεονέκτημα για την απορρόφηση του όποιου τουριστικού κύματος προκύψει μετά την άρση περιορισμών μετακίνησης. Η πολυνησιωτικότητα αλλά και τα σημεία ειδικού ενδιαφέροντος (Ακρόπολη, Κνωσσός, Αρχαία Ολυμπία, Μετέωρα, Μυστράς, παλιά πόλη Ρόδου κτλ.) της χώρας μας δίνει ένα επιπλέον πλεονέκτημα με τη δυνατότητα προγραμματισμού 5-7 ήμερων Κρουαζιέρων μόνο σε ελληνικούς προορισμούς κάτι που δεν μπορούν να κάνουν οι γειτονικές χώρες. Η χώρα μας καλείται να εκμεταλλευτεί αυτό το θετικό momentum και να το αξιοποιήσει για την επόμενη μέρα όταν θα ανοίξουν ξανά οι αγορές και θα υπάρχει η δυνατότητα μετακινήσεων και ταξιδιών.
Οι περισσότερες εταιρείες κρουαζιέρας έχουν παγώσει το σύνολο των προγραμμάτων τους για ακόμα 60+ ημέρες δίνοντας έτσι χρόνο για την απαραίτητη αναδιοργάνωση, προμήθεια και εκπαίδευση για το είδος, τον τρόπο και την γενικότερη λειτουργία των εγκαταστάσεων υποδοχής στις πύλες εισόδου και τα λιμάνια.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έδωσε τις συστάσεις της και αναμένουμε ακόμα πιο λεπτομερείς οδηγίες το επόμενο διάστημα αλλά το σίγουρο είναι ότι θα υπάρξουν νέα αυστηρά πρωτόκολλα και νέα στρατηγική πρόληψης και ελέγχου, ειδικά τους πολλούς επόμενους μήνες, που θα λειτουργεί ουσιαστικά και καθησυχαστικά όχι μόνο από την πλευρά της κρουαζιέρας/ ακτοπλοΐας αλλά και από την πλευρά του λιμανιού/ προορισμού.
Θα πρέπει όμως να δούμε πώς θα είναι η επόμενη μέρα και καλό θα είναι να πάρουμε μία γεύση της νέας πραγματικότητας. Θα πρέπει η λειτουργία όλων των λιμανιών μικρών και μεγάλων να πάει σε ειδική κατηγορία λειτουργιάς ISPS Level 2 με αυξημένα μέτρα και από την πλευρά των πλοίων και από την πλευρά των λιμανιών. θα πρέπει σε συνεργασία τα αρμόδια υπουργεία να κάνουν συγγραφή και έκδοση οριζόντιων οδηγιών και κανόνων αλλά και να επικοινωνηθούν σε όλες τις εταιρείες ότι για να έρθετε στα λιμάνια μας αυτά είναι τα στάνταρ που πρέπει να ακολουθείτε και εμείς από την πλευρά μας αυτά τα στάνταρ ακολουθούμε. Θα πρέπει επίσης να υπάρξουν κεντρικές αποφάσεις για το πως/ποιος εφαρμόζει αυτές τις αποφάσεις και πως/σε ποιον γίνεται η χρέωση.
Μελέτες που ήδη έχουν γίνει από την εταιρεία μας δείχνουν για μια δέσμη 27 μέτρων από την πλευρά των πλοίων και ακόμα 12 από την πλευρά των λιμανιών/προορισμών. Μεταξύ αυτών θερμομετρήσεις, τακτικές απολυμάνσεις, νέα πρωτόκολλα εισόδου ακόμα και τεστ ίσως να γίνουν μέρος της καθημερινότητας για τα επόμενα χρόνια.
Η κάθε χώρα και ο κάθε προορισμός πρέπει να δημιουργήσουν το σχέδιό τους για την νέα κατάσταση με διάρκεια τουλάχιστον μέχρι και το 2021 και φυσικά να επικοινωνήσουν στις εταιρείες κρουαζιέρας το μήνυμα ότι είστε ευπρόσδεκτοι με αυτές τις προδιαγραφές. Θα πρέπει να γίνει ένα Capacity Analysis του κάθε προορισμού που να ανταποκρίνεται στα σημερινά δεδομένα που επιβάλλει η διαχείριση του ιού και που θα δίνει τις νέες προδιαγραφές και τις νέες χωρητικότητες στον προορισμό σε σχέση με τον αριθμό των πλοίων ανά ημέρα ακόμα και των επιβατών ανά ημέρα κτλ.
Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι όλες οι εταιρείες κρουαζιέρας ξαναγράφουν από την αρχή τον προγραμματισμό τους όχι μόνο για φέτος αλλά και για τα επόμενα χρόνια. Οι διάφορες ‘Κασσάνδρες’ που ήδη έχουν αρχίσει και κατηγορούν με άκρως φοβικό τρόπο και για τα δικά τους συμφέροντα ο κάθε ένας την κρουαζιέρα δεν θα πρέπει να εισακουστούν καθώς τα στοιχεία μιλούν από μόνα τους και σίγουρα καμία εταιρεία που έχει επενδύσει εκατοντάδες εκατομμύρια δεν θα διακινδυνεύσει την υγεία πληρώματος και επιβατών χωρίς τις απαραίτητες σοβαρές προφυλάξεις και πρωτόκολλα. Η σοβαρότητα, η ευελιξία και η άμεση συνεργασία μαζί τους θα προσδιορίσει και τις σχέσεις του κάθε προορισμού για τα επόμενα χρόνια. Οι μικροί ελληνικοί προορισμοί μπορούν να χτίσουν μια νέα σχέση εμπιστοσύνης και να συστηθούν / ξανασυστηθούν μαζί τους ανοίγοντας νέους ορίζοντες, ειδικά στην κατηγορία luxury, που έχει και το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για αυτούς τους προορισμούς.
• Τι γίνεται με τα υδροπλάνα; Όλα ήταν σχεδόν έτοιμα για να προχωρήσει το σχέδιο…
Η δημιουργία δικτύου Υδατοδρομίων είναι ένα πολύ ενεργό Project που εξελίσσεται παρά τις δυσκολίες στην σύνταξη των απαραίτητων μελετών λόγω του Covid-19. Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου έχει αναβαθμίσει την χωρητικότητα και προχωρά στην αδειοδότηση 30 υδατοδρομίων σε όλο το Νότιο Αιγαίο προσδοκώντας να δημιουργήσει το μεγαλύτερο δίκτυο στην Ελλάδα.
Σήμερα έχει ολοκληρωθεί η πρώτη φάση και προχωρά δυναμικά η δεύτερη, αν και υπήρξε μία μικρή καθυστέρηση λόγω της αδυναμίας μεταφορών για την απαραίτητη μέτρηση θορύβου και άλλων χαρακτηριστικών που είναι απαραίτητα στην ολοκλήρωση των φακέλων.
Στην δεύτερη φάση καθορίζονται οι υδατοδιάδρομοι προσγείωσης των υδροπλάνων αλλά και η χωροταξία των επίγειων και λοιπόν θαλασσίων εγκαταστάσεων όπως οι πλωτές προβλήτες. Αυτή η διαδικασία πρέπει να αναδείξει την χωρητικότητα του κάθε προορισμού και μέσα από την εξέταση του τοπικού ανάγλυφου αλλά και όλων των άλλων χαρακτηριστικών να προσδιορίσει τον κατάλληλο εξοπλισμό που θα εξασφαλίσει την λειτουργικότητα του κάθε υδατοδρομίου.
Είναι πολύ σημαντικό σε αυτήν την διαδικασία η συνεργασία όλων των τοπικών φορέων που θα αναδείξει τις βέλτιστες τοποθεσίες για την αυριανή λειτουργία των υδατοδρομίων.
Παραμένω συγκρατημένα αισιόδοξος ότι τους επόμενους μήνες θα ολοκληρωθούν οι χωροθετήσεις και θα ετοιμαστούν οι φάκελοι για τις διαδικασίες προμήθειών του εξοπλισμού που θα είναι προσαρμοσμένοι για το κάθε νησί ξεχωριστά.
Ο στόχος παραμένει η δημιουργία ενός δικτύου (cluster) που θα εξυπηρετεί όλη την Περιφέρεια και θα συνδέει τα νησιά και με το κέντρο. Με αυτές τις προϋποθέσεις θεωρώ ότι θα υπάρξει ενδιαφέρον από εταιρείες υδροπλάνων για τη δημιουργία ενός στόλου που θα λειτουργεί όλο τον χρόνο και θα αυξήσει τη νησιωτικότητα κάτι που είναι όπως γνωρίζουμε στις βασικές επιδιώξεις του Περιφερειάρχη Νοτίου κ. Γ. Χατζημάρκου.
• Θα ήθελα την άποψη και εκτίμησή σας για την φετινή τουριστική περίοδο. Υπάρχει έδαφος για την πολυπόθητη «επιμήκυνση» – ένα χρόνιο αίτημα των νησιωτών;
Η σημερινή κατάσταση μάς επιτρέπει να αρχίζουμε να μιλάμε για την επιστροφή των τουριστών από τις αρχές Ιουλίου. Νομίζω ότι οι εξελίξεις της τεχνολογίας στο θέμα των τεστ (Αξιόπιστα, Γρήγορα & Φθηνά) θα μας δώσουν σύντομα την δυνατότητα για ελέγχους που θα επιτρέψουν τα ταξίδια σε μεγάλη κλίμακα καθώς θα βελτιώνεται και η ψυχολογία των ταξιδιωτών. Παρόλα αυτά η φετινή χρονιά θα είναι πολύ δύσκολη και τα τουριστικά έσοδα για την Ελλάδα δεν αναμένονται μεγαλύτερα από 8-10 δις Ευρώ.
Ειδικά στον τομέα κρουαζιέρας ενώ φέτος αναμένονταν περ. 32 εκ. επιβάτες παγκοσμίως δεν αναμένονται να ξεπεράσουν τα 8-10 εκ.
Η μεγάλη ευκαιρία για τη μείωση της ζημιάς αλλά και της δημιουργίας προϋποθέσεων για την επόμενη χρονιά είναι η επέκταση της τουριστικής σεζόν. Είναι η μοναδική φορά στην ιστορία που Αεροπορικές Εταιρείες, Tour Operators, Ξενοδόχοι, Επιχειρήσεις και εργαζόμενοι βρίσκονται στο ίδιο μήκος κύματος και θέλουν ακριβώς το ίδιο πράγμα, να μειώσουν τις ζημιές τους. Η Κρήτη και η Ρόδος αλλά και άλλες περιοχές μπορούν να υποστηρίξουν τουρισμό μέχρι και τον Νοέμβριο χωρίς ιδιαίτερα θέματα καθώς υπάρχουν και οι υποδομές και ο καιρός είναι σαφώς πολύ καλύτερος από τις Βόρειες χώρες. Το Υπουργείο τουρισμού είναι ήδη σε συνεννόηση για το θέμα αλλά θα πρέπει όλοι μας να συμβάλουμε ώστε αυτή η προσπάθεια να είναι επιτυχημένη αλλά και να γίνει το νέο trend για τα επόμενα χρόνια.
Το πρώτο βήμα έχει γίνει στην χώρα μας με την κρουαζιέρα καθώς ο Νοέμβριος είναι ήδη ένας μήνας που τα τελευταία χρόνια είναι αρκετά ενεργός και τα ταξίδια πραγματοποιούνται με μεγάλες πληρότητες.
Το δεύτερο βήμα έγινε με την Αθήνα που στα τελευταία χρόνια έχει γίνει προορισμός για όλο το χρόνο. Νομίζω ότι ήρθε η ώρα να γίνει και το τρίτο και πιο σημαντικό για τους υπόλοιπους Ελληνικούς προορισμούς. Η επόμενη μέρα ξεκινά τώρα για όλους και είναι στο χέρι μας να είναι καλύτερη.

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ