Ειδήσεις

Λιγότερα τροχαία από… τύχη λέει έρευνα του Πολυτεχνείου Κρήτης

Oριακή μείωση σε όλες τις κατηγορίες, τόσο των ατυχημάτων όσο και των παθόντων, καταγράφηκε και το 2013 σύμφωνα με τα στοιχεία έρευνας που εκπόνησε το Εργαστήριο Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης με τίτλο «Εκτίμηση της επικινδυνότητας των περιφερειακών ενοτήτων της Ελλάδας με βάση τα τροχαία ατυχήματα το 2013». Διατυπώνεται παράλληλα χαρακτηριστικά η άποψη ότι «η μείωση αυτή των ατυχημάτων είναι συγκυριακή και τυχαία. Σε μεγάλο βαθμό οφείλεται στην κρίση. Με το που θα βρεθεί η χώρα πάλι σε τροχιά ανάπτυξης και κυκλοφορήσει ξανά ο κόσμος στους δρόμους, τα τροχαία πρόκειται να αυξηθούν».

Και πάλι όμως, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, «η μείωση δεν είναι τόσο μεγάλη όσο το 2012 που είχαμε 1.431 λιγότερα ατυχήματα και 1.672 λιγότερους παθόντες σε σχέση με το 2011. Σημαντικό και συνάμα ευχάριστο είναι το γεγονός της περαιτέρω μείωσης του αριθμού των νεκρών που μειώθηκαν κατά 110 το 2013».

«Το ετήσιο κόστος των τροχαίων ατυχημάτων εκτιμάται περίπου στα 200 εκατ. ευρώ» αναφέρουν οι ειδικοί και συνιστούν: «Τώρα που όλα μετρούνται στην οικονομία, να ένα πεδίο από όπου μπορούν να εξοικονομηθούν χρήματα».

Οι πιο επικίνδυνοι
Η έρευνα διενεργήθηκε από τους κ. Κωνσταντίνο Ζοπουνίδη, καθηγητή Πολυτεχνείου Κρήτης, μέλος της Βασιλικής Ακαδημίας Οικονομικών και Χρηματοοικονομικών Επιστημών της Ισπανίας και επισκέπτη καθηγητή του Audencia Nantes School of Management, κ. Μιχαήλ Νικολαράκη, διδάκτορα Πολυτεχνείου Κρήτης, κ. Μιχαήλ Δούμπο, αναπληρωτή καθηγητή Πολυτεχνείου Κρήτης και μέλος του Εργαστηρίου Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης,και τον μεταπτυχιακό φοιτητή κ. Ανδρέα Δαριβιανάκη.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, οι νομοί Πρέβεζας, Εύβοιας, Αργολίδος, Ηλείας και Ευρυτανίας κατατάσσονται στις πρώτες θέσεις με τους πιο επικίνδυνους. Ακολουθούν εκείνοι της Λευκάδας, της Αττικής, της Αρκαδίας, της Κεφαλληνίας, της Λακωνίας, της Ροδόπης, της Χαλκιδικής, της Ημαθίας, της Αιτωλοακαρνανίας και της Βοιωτίας. Αν γεννώνται ερωτήματα γιατί βρίσκονται σε αυτές τις θέσεις περιοχές με μικρό πληθυσμό, οι ερευνητές εξηγούν τη μεθοδολογία τους: «Για κάθε περιφερειακή ενότητα γίνεται αναγωγή της συμμετοχής κάθε είδους τροχαίου ατυχήματος και παθόντων σε σχέση με το σύνολο της χώρας και εν συνεχεία συσχετισμός με στοιχεία όπως πληθυσμός, κυκλοφορούντα οχήματα, μήκος εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου».

Προβληματισμό προκάλεσε στους ερευνητές η περίπτωση της Σάμου, «όπου είχαμε μόνο τέσσερα θανατηφόρα και κανένα άλλο ατύχημα, πράγμα στατιστικά αδύνατον».

Το οδικό δίκτυο
Επισημαίνεται ότι «στις περιοχές όπου έχει βελτιωθεί το οδικό δίκτυο έχουμε μείωση των ατυχημάτων, π.χ. Φθιώτιδα, Κορινθία που πριν από δέκα χρόνια ήταν στις πρώτες θέσεις επικινδυνότητας. Το πρόβλημα τώρα μεταφέρθηκε στις περιοχές όπου το οδικό δίκτυο δεν είναι σε καλή κατάσταση και ιδιαίτερα στα νησιά όπου το καλοκαίρι κυκλοφορούν πολλά ενοικιαζόμενα δίκυκλα σε ένα απαρχαιωμένο και κακώς συντηρημένο δίκτυο (Κυκλάδες, Επτάνησα, Δωδεκάνησα), εξ ου και οι πολλοί ελαφροί τραυματισμοί». Οπως λέει ο κ. Νικολαράκης, αρκετοί οδηγοί από τα μεγάλα αστικά κέντρα, έχοντας συνηθίσει να κινούνται σε καλό οδικό δίκτυο, «μεταφέρουν» την ίδια οδική συμπεριφορά σε δρόμους που δεν είναι σε καλή κατάσταση.

Οι ερευνητές τονίζουν με νόημα ότι «πολύ σωστά μέχρι σήμερα έχει δοθεί προτεραιότητα στους κεντρικούς οδικούς άξονες» αλλά σημειώνουν ότι «παραμελήθηκαν τα νησιά που τώρα δέχονται πολύ μεγάλο αριθμό τουριστών. Ετσι στο άμεσο μέλλον θα πρέπει να επανασχεδιασθεί η πολιτική, με προτεραιότητα στους μεγάλους τουριστικούς προορισμούς».

Προτάσεις
Οι ερευνητές επισημαίνουν ότι ως σήμερα φαίνεται να επιτυγχάνεται ο στόχος του Γ’ Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας (2011- 2020) για τη μείωση των νεκρών ως το 2020 κατά 50% σε σχέση με το 2010. Επειδή, όπως συμπληρώνουν, «υπάρχουν πολλές αστοχίες με σημαντικότερη το ότι δεν υπάρχει κεντρικός συντονισμός στις δράσεις όσων ασχολούνται με την οδική ασφάλεια στη χώρα, αποτέλεσμα είναι ο καθένας να κάνει ό,τι του κατέβει, χωρίς να λογοδοτεί και πολλές φορές αντίθετα με το στρατηγικό σχέδιο και σε βάρος του σχεδίου άλλου φορέα». Γι’ αυτό τονίζουν ότι «κάποιος πρέπει να έχει το “γενικό πρόσταγμα” και τη συνολική ευθύνη. Το σχέδιο υπάρχει, όλοι θα πρέπει να το εφαρμόζουν. Οποιος διαφωνεί ή έχει άλλη πρόταση θα πρέπει να εξετάζεται πρώτα και μετά να εφαρμόζεται».

Ο κ. Ζοπουνίδης προτείνει «με πρωτοβουλία της Βουλής σε πρώτη φάση να γίνει μια πανελλήνια συνδιάσκεψη-συνέδριο όλων των εμπλεκομένων για να καθοριστούν οι αρχικές κατευθυντήριες γραμμές, να συμφωνηθούν κάποιες κοινές δράσεις, να παρουσιασθεί το Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας επειδή πολλοί το αγνοούν και να εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα η εφαρμογή των οποίων θα αρχίσει την επομένη».

Προσθέτει μάλιστα ότι «με λίγη προσπάθεια, συντονισμό και δράση οι νεκροί από τροχαία μπορούν να κατέβουν κάτω από 500 το 2015».

Η αλλαγή συνηθειών
Πιο μικρή κυκλοφορία, πιο λίγα ατυχήματα
Ποιοι παράγοντες συνέτειναν στη μείωση των ατυχημάτων; Σύμφωνα με τους ερευνητές, αυτοί είναι η μείωση των διανυομένων χιλιομέτρων κάθε οχήματος στο ελάχιστο «λόγω της αυξημένης τιμής των καυσίμων και της επιδείνωσης της καταναλωτικής ικανότητας των οδηγών που κάνουν πλέον μόνο τις απαραίτητες μετακινήσεις ή προτιμούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς»· η μείωση της κυκλοφορίας των βαρέων οχημάτων «λόγω της πτώσης της οικοδομικής δραστηριότητας, των μεγάλων έργων και της διακίνησης λιγότερων εμπορευμάτων»· η μείωση της νυχτερινής διασκέδασης και των διακοπών· η μείωση του μέσου όρου της ταχύτητας για λόγους οικονομίας καυσίμου και η μείωση του στόλου των οχημάτων (κατάθεση πινακίδων) «ιδιαίτερα των παλαιών ή των μεγάλων κυβισμού αυτοκινήτων και παράλληλα η οριακή αύξηση της αγοράς νέων».

Αντίθετα, σύμφωνα με την έρευνα, καταγράφηκαν αύξηση της κίνησης των ενοικιαζομένων αυτοκινήτων και δικύκλων «λόγω της άφιξης μεγάλου αριθμού τουριστών, και αύξηση του στόλου τους (διόγκωση εταιρικών πωλήσεων κατά 15,6% συγκριτικά με το 2012)», αύξηση των μετακινήσεων των τουριστικών λεωφορείων και αύξηση των διανυομένων χιλιομέτρων από τα δίκυκλα.

Μάλιστα, στις προτάσεις των ερευνητών συγκαταλέγεται η προτεραιότητα στην αστυνόμευση των δικύκλων εντός των πόλεων για να περιορισθούν οι ελαφροί τραυματισμοί.
Πηγή: Το Βήμα

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου