Πιέσεις προς την τρόικα αλλά και το καθ’ ύλην αρμόδιο υπουργείο Οικονομικών για την αύξηση των κονδυλίων, με τα οποία χρηματοδοτούνται οι άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές προς τη νησιωτική χώρα, ασκεί το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, ώστε να καταστεί δυνατή η βιωσιμότητα κρίσιμων ακτοπλοϊκών συνδέσεων. Και αυτό διότι ενώ το 2009 ο προϋπολογισμός του υπουργείου για την επιδότηση των ακτοπλοϊκών συνδέσεων ήταν 130 εκατ., σήμερα έχει συρρικνωθεί, υπό την πίεση της δημοσιονομικής προσαρμογής, μόλις στα 70 εκατ.

Οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις, τον τελευταίο χρόνο, έχουν προβεί σε σημαντικό εξορθολογισμό της λειτουργίας τους, που περιλαμβάνει, βέβαια, και τη μείωση δρομολογίων. Αποτέλεσμα, όμως, είναι και ο περιορισμός της εξυπηρέτησης των τοπικών κοινωνιών με προφανείς συνέπειες στην οικονομική λειτουργία αλλά και τη διασύνδεσή τους με την ηπειρωτική χώρα.

Σημειώνεται πως μια σειρά από αιτίες, με κυριότερη την ύφεση, κατέστησε τα περισσότερα ακτοπλοϊκά δρομολόγια μη βιώσιμα οικονομικά. Σε μια περίοδο που η αγοραστική δύναμη βαίνει συνεχώς μειούμενη, το ύψος των ναύλων για ακτοπλοϊκές μεταφορές είναι αυξημένο, καθώς επηρεάζεται από παράγοντες που δεν ελέγχουν οι εταιρείες, όπως είναι τα καύσιμα, η υψηλή φορολόγηση και οι κρατήσεις υπέρ τρίτων. Ο ΦΠΑ, 13% για τους επιβάτες και 23% για τα οχήματα, είναι ο πιο υψηλός στην Ευρώπη σύμφωνα με την XRTC Business Consultants. Εχει υπολογιστεί από τους ακτοπλόους ότι η συνολική επιβάρυνση του εισιτηρίου από τη φορολογία και τις κρατήσεις υπέρ τρίτων είναι περίπου 22% στους επιβάτες, 32% στο αυτοκίνητο και 32% στα φορτηγά. Την τελευταία διετία έγιναν στοχευμένες παρεμβάσεις στο θεσμικό πλαίσιο, το δίκτυο και τις διαδικασίες, για να διατηρηθούν και να ενισχυθούν οι θαλάσσιες συγκοινωνίες και να αποτραπεί ο αφελληνισμός των πλοίων που θα οδηγούσε σε διόγκωση της ανεργίας. Ομως η μεγάλη μείωση των κονδυλίων για τις άγονες περιόρισε σημαντικά τις όποιες θετικές επιπτώσεις των παραπάνω κινήσεων.

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ