• Με επιστολή του στη «Δημοκρατική», ο γνωστός δικηγόρος περιγράφει το πρόβλημα και προτείνει άμεσες παρεμβάσεις για την ασφάλεια και την καθημερινότητα χιλιάδων πολιτών
Αγαπητή Δημοκρατική,
Τον τελευταίο καιρό όσοι μετακινούνται από Ρόδο προς και από το αεροδρόμιο υφίστανται μία άνευ προηγουμένου ταλαιπωρία εξ αιτίας της δημιουργίας του συγκοινωνιακού κόμβου της Φανερωμένης και των ατελείωτων εργασιών που εκτελούνται με ρυθμό χελώνας στην οδό Ηρακλειδών. Δεν είμαι συγκοινωνιολόγος για να ασκήσω κριτική στη μελέτη του συγκεκριμένου έργου το οποίο στην πρακτική του εφαρμογή και πριν ακόμη ολοκληρωθεί εμφανίζει τεράστια “μειονεκτήματα” και λειτουργικά πρόβληματα. Δυστυχώς είμαι από αυτούς που σε καθημερινή βάση μετακινούμαι δύο φορές την ημέρα από Ιαλυσό προς Ρόδο και οι διαπιστώσεις και απορίες μου είναι οι εξής:
1) Θεωρώ ότι κεντρική φιλοσοφία της δημιουργίας του συγκεκριμένου κόμβου ήταν η μείωση των θανατηφόρων ατυχημάτων στην περιοχή Φανερωμένης που οφείλοντο στην υπερβολική ταχύτητα με την ελπίδα ότι με την κυκλική κίνηση του κόμβου τα οχήματα υποχρεωτικά θα μείωναν την ταχύτητά τους και συνεπώς δεν θα υπήρχαν ατυχήματα. Μέχρι εδώ θα μπορούσε να πει κανείς ότι ο κόμβος έσωσε ζωές παρόλο που προχθές ακόμη μία μοτοσικλέτα τρέχοντας με μεγάλη ταχύτητα πέρασε πάνω από τον κόμβο και ανετράπη χωρίς ευτυχώς θανατηφόρο αποτέλεσμα.
2) Προσπάθησα να εξηγήσω τη λογική των “ειδικών’’ συγκοινωνιολόγων (οι οποίοι προφανώς γνωρίζουν τη Ρόδο από τον χάρτη και την Γεωγραφία) να κατασκευάσουν τεράστια πεζοδρόμια δεξιά και αριστερά της οδού με αποτέλεσμα να στενέψει επικίνδυνα το πλάτος της οδού με συνέπεια τα δύο ρεύματα κυκλοφορίας να αφήνουν ελάχιστη απόσταση μεταξύ των δύο (μόνον) αντιθέτως κινούμενων αυτοκινήτων με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια οδηγών και οχημάτων.
3) Ενώ με το προηγούμενο καθεστώς υπήρχαν φωτεινοί σηματοδότες και στο σημείο του κόμβου δεν υπήρχε συνωστισμός σήμερα με την ύπαρξη του κόμβου έχει δημιουργηθεί τεράστιο πρόβλημα συνωστισμού και βραδυπορίας από την ανεξέλεγκτη ροή οχημάτων από ΜΗΔΕΙΑ προς ΦΑΝΕΡΩΜΕΝΗ και από τα οχήματα που κινούνται το πρωί από Ιαλυσό προς Ρόδο (από ώρα 08:00-10:00) και από Ρόδο προς Αεροδρόμιο το μεσημέρι από ώρα 14:00-16:00. Και όλα αυτά πριν ακόμη αρχίσει η τουριστική περίοδος οπότε η κυκλοφορία θα επιβαρυνθεί ακόμη περισσότερο από τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα αλλά και από την διέλευση των πεζών και των λουόμενων τουριστών οι οποίοι λόγω της έλλειψης σηματοδοτών διακόπτουν ανεξέλεγκτα την πορεία των αυτοκινήτων διασχίζοντας κάθετα τον δρόμο.
4) Την περασμένη Τρίτη 13/5/25 το μεσημέρι λόγω των παρά πάνω προβλημάτων η ουρά των αυτοκινήτων που εκινούντο από την πόλη προς το αεροδρόμιο άρχιζε σχεδόν από το άγαλμα του ΔΙΑΓΟΡΑ και έφτανε μέχρι το ξενοδοχείο ΜΙΡΑ-ΜΑΡΕ. Την απόσταση αυτή την διέσχιζα καθημερινά μέχρι την Ιαλυσό (όταν υπήρχαν οι σηματοδότες) σε 10 λεπτά. Όμως την παρά πάνω ημέρα για την ίδια διαδρομή την έκανα σε 1 ώρα και 20 λεπτά και ακόμα έχουμε μήνα Μάϊο. Αντιλαμβάνεστε τι θα γίνει τους μήνες που έρχονται.
5) Η κυκλοφοριακή αυτή συμφόρηση έχει αναστατώσει την ζωή των κάτοικων του νησιού μας διότι οι επινοήσαντες την λύση των ‘’κόμβων’’ δεν έλαβαν προφανώς υπόψη τους:
α) Την ταλαιπωρία κατοίκων και τουριστών οι οποίοι για να διανύσουν μία απόσταση 10-15 χιλιομέτρων θα πρέπει να χάσουν από τον πολύτιμο χρόνο τους τουλάχιστον (κατά μέσο όρο) 40-45 λεπτά.
β) Ότι η ταλαιπωρία αυτή αφορά κυρίως υπαλλήλους και επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στη πόλη αλλά κατοικούν στην Ιαλυσό, Κρεμαστή, κτλ. και είναι υποχρεωμένοι να στοιχίζονται πίσω από εκατοντάδες αυτοκίνητα που κινούνται με ρυθμό χελώνας. Μια πρόσφατη μελέτη συμπατριώτη μας κατέγραψε ότι από τον συγκεκριμένο κόμβο διέρχονται καθημερινά (15.000) οχήματα!!
γ) Η στάση και η στάθμευση ενός αυτοκινήτου ή ενός τουριστικού λεωφορείου στην λεωφόρο Ηρακλειδών για να επιβιβάσει ή να αποβιβάσει τουρίστες διακόπτει εντελώς την κυκλοφορία αφού λόγω του μικρού πλάτους της οδού (από την κατασκευή των τεράστιων πεζοδρομίων) δεν υπάρχει χώρος για την προσπέραση τους. Σημειώνεται ότι οι οδηγοί των τουριστικών λεωφορείων για την ‘’ευκολία’’ τους δεν εισέρχονται στον ακάλυπτο χώρο των ξενοδοχείων που εξυπηρετούν αλλά σταθμεύουν στην κεντρική λεωφόρο.
δ) Η πολύωρη αναμονή των βραδυπορούντων οχημάτων προκαλεί όχι μόνο ρύπανση στο περιβάλλον από τα καυσαέρια αλλά και άσκοπη σοβαρή δαπάνη από την αδικαιολόγητη κατανάλωση του πανάκριβου καυσίμου.
ε) Ο κόμβος (όπως έχει κατασκευαστεί) εμποδίζει την δυνατότητα ομαλής στροφής προς τα αριστερά σε λεωφορεία ή άλλα βαρέα οχήματα για να κατευθυνθούν προς το ΜΗΔΕΙΑ. Την ίδια δυσχέρεια αντιμετωπίζουν οχήματα που κατεβαίνουν προς Φανερωμένη που κατευθύνονται προς το Αεροδρόμιο. Όταν οι μελετητές του κόμβου αντελήφθησαν εκ των υστέρων το ‘’πρόβλημα’’ της στροφής προσπάθησαν να το λύσουν μειώνοντας σταδιακά το ύψος του τσιμεντένιου κυκλικού κόμβου στο επίπεδο του δρόμου ώστε όταν τα λεωφορεία στρίβουν αριστερά οι αριστεροί τροχοί τους να ανεβαίνουν στον κόμβο! (ωραία πατέντα!!)
στ) Λόγω του παρά πάνω σοβαρού κυκλοφοριακού προβλήματος οι επιθυμούντες να μεταβούν στο Αεροδρόμιο για να ταξιδέψουν θα πρέπει να αναχωρήσουν από την πόλη τουλάχιστον (2) ώρες πριν από την προγραμματισμένη πτήση.
Όλα τα παρά πάνω δεν αποτελούν μόνο δικές μου διαπιστώσεις αλλά χιλιάδων συμπολιτών μας οι οποίοι υφίστανται αδιαμαρτύρητα (δυστυχώς) την αποτυχημένη λειτουργία του πολυδιαφημισμένου αυτού κόμβου. Και επειδή όταν σαν πολίτες ασκούμε κριτική σε ένα κοινωνικό πρόβλημα θα πρέπει παράλληλα να προτείνουμε πρακτικές και κυρίως ΛΟΓΙΚΕΣ λύσεις. Συγκεκριμένα επιβάλλεται η λειτουργία του συγκεκριμένου κόμβου να συνδυαστεί είτε με την τοποθέτηση φωτεινών σηματοδοτών είτε με την απασχόληση (2) τροχονόμων για να ρυθμίζουν την κίνηση πεζών και οχημάτων κατά τις ώρες αιχμής δηλαδή από ώρα 08:00-10:00π.μ το πρωί και από 14:00-16:00μ.μ. το μεσημέρι σε καθημερινή βάση. Πιθανόν οι επινοήσαντες και μελετητές του κόμβου να προβάλουν το επιχείρημα ότι στην Ευρώπη σε κανένα κόμβο δεν τοποθετούνται φωτεινοί σηματοδότες. Τους απαντώ προκαταβολικά ότι οι κόμβοι στην Ευρώπη απευθύνονται σε οδηγούς και πεζούς με κυκλοφοριακή αγωγή και ότι στην Ευρώπη φτιάχνουν πλατείες, πάρκα και ευρύχωρους δρόμους ενώ εμείς στη Ρόδο καταργήσαμε τις πλατείες ΒΡΟΥΧΟΥ (στη Μητρόπολη) και ΚΩΣΤΑΡΙΔΗ (στον Άγιο ΝΙΚΟΛΑΟ). Επίσης θα πρέπει να απαγορευθεί απολύτως ακόμα και η ολιγόλεπτη στάση και στάθμευση των τουριστικών λεωφορείων και των αυτοκινήτων τροφοδοσίας των καταστημάτων και ξενοδοχείων της περιοχής στην λεωφόρο Ηρακλειδών από το πρωί ώρα 07:00 έως το βράδυ ώρα 23:00 αφού λόγω της στενότητας της οδού είναι αδύνατη η προσπέραση του σταθμευμένου αυτοκινήτου. Τέλος με την ευκαιρία του κόμβου της Φανερωμένης καλό θα είναι οι αρμόδιοι να ρίξουν και μία ματιά στον κόμβο της περιοχής ΚΟΒΑ γιατί και εκεί υπάρχει πρόβλημα αφού παραβιάζονται συστηματικά τα σήματα STOP που έχουν τοποθετηθεί. Θέλω να πιστεύω ότι η φωνή μου θα φτάσει στα ώτα ακουόντων!!
Με εκτίμηση
Εμμανουήλ Κουτσούκος Δικηγόρος