Τον κώδωνα του κινδύνου για το μέλλον της Ρόδου ως τουριστικού προορισμού, κρούει ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου κ. Γιάννης Πάππου, κάνοντας, με δηλώσεις του στη «δ», τον πρώτο απολογισμό της σεζόν που ολοκληρώνεται.
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΔ, επισήμανε ότι το τουριστικό μας προϊόν έχει πλέον κουράσει και είναι ανάγκη να στραφούμε στην ποιοτική αναβάθμισή του και όχι στην επέκτασή του με την δημιουργία επιπλέον κλινών.
«Λειτουργούμε με ένα marketing το οποίο ίσως είναι της προηγούμενης 20ετίας, που τότε ενδεχομένως να υπήρχε ανάγκη για δημιουργία περισσότερων κλινών, όμως τώρα δεν έχουμε ανάγκη από κλίνες, έχουμε τεράστια ανάγκη για ποιότητα» λέει χαρακτηριστικά, ενώ εκφράζει την αγωνία του για την επάρκεια και τις αντοχές των υποδομών και των φυσικών πόρων του νησιού.
«Να επανασχεδιάσουμε
την στρατηγική μας»
Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου, χαρτογραφώντας την κατάσταση στην τοπική αγορά στο τέλος της τουριστικής περιόδου, σημειώνει ότι με θετικό κλείσιμο κλείνουν μόνον οι χονδρέμποροι και όχι οι μικρές, τοπικές επιχειρήσεις που είναι εκείνες οι οποίες στηρίζουν την τοπική οικονομία. «Επειδή υπήρξε πολύ μεγάλη προσέλευση επισκεπτών, οι χονδρέμποροι οι οποίοι τροφοδοτούσαν μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες, είχαν καλές επιδόσεις. Στον αντίποδα βρέθηκαν τα μικρότερα καταστήματα λιανικής, οι μικρότεροι έμποροι, όπου δεν είδαμε δυστυχώς τους επισκέπτες, να επενδύουν τα αναμενόμενα χρήματα στην αγορά της Ρόδου. Νομίζω ότι είναι καιρός πλέον να επανασχεδιάσουμε την στρατηγική του τουριστικού προϊόντος, τόσο κεντρικά όσο και τοπικά. Το πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει διάχυση των οικονομικών αποτελεσμάτων στην κοινωνία του νησιού. Βλέπουμε δηλαδή ότι οι μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες έχουν πληρότητες, οι μεγάλοι χονδρέμποροι που τις τροφοδοτούν έχουν καλές επιδόσεις, δυστυχώς όμως, μεγάλο κομμάτι της εμπορικής κοινωνίας δεν λαμβάνει θετικά αποτελέσματα από αυτήν την μεγάλη, την κορυφαία αύξηση, στην επισκεψιμότητα του νησιού», λέει ο κ. Πάππου.
«Εμφαση στην ποιότητα
όχι στην ποσότητα»
Μια ενδιαφέρουσα παράμετρος της τουριστικής ανάπτυξης, είναι αυτή που παραθέτει ο πρόεδρος του ΕΒΕΔ, σημειώνοντας ότι παλαιότερα με λιγότερες κλίνες τα χρήματα που έμεναν στο νησί ήταν περισσότερα, σε σχέση με σήμερα: «Στα τελευταία χρόνια βλέπουμε ότι σπάμε τα κοντέρ στις αφίξεις, δυστυχώς όμως αυτός ο πολύ μεγάλος αριθμός κλινών στο νησί, έχει προσελκύσει αριθμό επισκεπτών οι οποίοι είναι χαμηλού εισοδηματικού επιπέδου, δεν ξοδεύουν τα αναμενόμενα στην αγορά. Οταν είχαμε στο σύνολο του νησιού 150.000 κλίνες, τα οικονομικά αποτελέσματα ήταν πολλαπλάσια από τα σημερινά. Σήμερα που έχουμε ξεπεράσει τις 250.000 κλίνες στο σύνολο (ξενοδοχεία, καταλύματα, Airbnb κλπ) δεν έχουμε την αντίστοιχη αύξηση στα οικονομικά αποτελέσματα. Στα τελευταία χρόνια επιδιώκουμε μόνο μεγαλύτερο αριθμό επισκεπτών με αποτέλεσμα αυτή η αγωνία μας, να μεταφράζεται σε προσέλκυση επισκεπτών χαμηλού οικονομικού επιπέδου τουριστών οι οποίοι επισκέπτονται το νησί και περισσότερη είναι η επιβάρυνση που προκαλούν στον τόπο παρά το όφελος που αφήνουν στην τοπική οικονομία, στην αγορά».
«Δεν επαρκούν οι πόροι
και οι υποδομές»
«Πολλές φορές, και φέτος, γλιτώσαμε στο “και πέντε” το μπλακ άουτ, λόγω του ότι παρουσιάστηκε πρόβλημα στην μια γεννήτρια του ΑΗΣ Σορωνής και όλως τυχαίως εκείνο το διάστημα ήταν σε δοκιμαστική λειτουργία το νέο εργοστάσιο της ΔΕΗ κι έτσι αποφύγαμε τα χειρότερα. Το νερό μας δεν φτάνει, το αποχετευτικό μας δεν αντέχει, είναι νωπά ακόμα τα προβλήματα από το κρασάρισμα του αποχετευτικού συστήματος στην Μ. Πόλη, όπου βγήκαν τα λύματα στην επιφάνεια και περπατούσαν οι τουρίστες πάνω σε αυτά. Πρέπει να ξεφύγουμε από τη διαδικασία της συνεχούς προσπάθειας προσέλκυσης μεγαλύτερου αριθμού επισκεπτών και να πάμε στην προσπάθεια που θα έχουμε υψηλότερη αστεροποίηση στα ξενοδοχεία μας, δηλαδή ξενοδοχεία με λιγότερες κλίνες αλλά υψηλότερο επίπεδο παροχής υπηρεσιών, ούτως ώστε να διαφυλάξουμε και τους πόρους μας αλλά να έχουμε και καλύτερα οικονομικά αποτελέσματα. Δεν έχουμε ανάγκη επιδότησης για κατασκευή νέων κλινών. Τα όποια χρήματα επενδύονται στην τουριστική βιομηχανία από τα αρμόδια Υπουργεία, θα έπρεπε να διατίθενται αποκλειστικά και μόνο για την αναβάθμιση του τουριστικού μας προϊόντος και όχι την επέκτασή του. Χρειαζόμαστε λιγότερες πόρτες, χαμηλότερη δυναμικότητα, υψηλότερες τιμές. Δεν αντέχουν ούτε το οδικό μας δίκτυο, ούτε οι υδροφόροι ορίζοντες αλλά ούτε και η αποχέτευση. Οι υποδομές μας έχουν ξεπεράσει τις δυνατότητές τους, αλλιώς δεν θα έβγαιναν τα λύματα στην κεντρική είσοδο της Π. Πόλης με αποτέλεσμα να γίνουμε διεθνώς ρεζίλι. Απαιτείται διαφορετική στόχευση, είμαστε σε λάθος προορισμό. Νομίζω ότι έχει γίνει αντιληπτό αυτό, το έχουν καταλάβει πολλοί ότι πρέπει πλέον να ξεκουράσουμε και το νησί μας. Η υπεράντληση του υδροφόρου ορίζοντα θα οδηγήσει να έχουμε σε μερικά χρόνια υφάλμυρο νερό. Να φτιάξουμε λοιπόν άλλες 10.000, 20.000, 30.000 κλίνες, πού αποσκοπεί; Να εξαντλήσουμε νωρίτερα το νησί μας, αυτό εξυπηρετεί μόνο. Θα εξαντληθούν και οι κάτοικοι, και οι εργαζόμενοι και οι πόροι, με μηδαμινά οφέλη για τον τόπο», λέει ο πρόεδρος του ΕΒΕΔ.
«Το τουριστικό μας προϊόν έχει κουράσει»
«Η εικόνα της αγοράς δείχνει ότι δυστυχώς δεν υπήρξε διάχυση του παραγόμενου τουριστικού προϊόντος, στο μεγάλο κομμάτι της αγοράς. Δεν κινήθηκαν τα εμπορικά καταστήματα, δεν κινήθηκαν καταστήματα που άλλες χρονιές έσφυζαν από κόσμο είτε αυτά ήταν σούπερ μάρκετ, μίνι μάρκετ, καταστήματα με είδη ένδυσης και υπόδησης, μικρές καφετέριες, μικρά εστιατόρια ή και κέντρα διασκέδασης… Το ότι δούλεψαν οι μεγάλοι ξενοδόχοι, τα μεγάλα τουριστικά πρακτορεία, αυτό δεν συνεπάγεται και διάθεση του παραγόμενου προϊόντος στην τοπική κοινωνία. Η τοπική κοινωνία για να δει οφέλη θα πρέπει ο τουρίστας να κυκλοφορήσει έξω και να επισκεφθεί μικρά, τοπικά καταστήματα, να επενδύσει στο σύνολο της οικονομίας του νησιού και όχι το όποιο όφελος να περνά μέσα από το κανάλι των μεγάλων πρακτορείων και των μεγάλων ξενοδοχείων, διότι σε αυτή την περίπτωση το όφελος διαχέεται μόνο σε όσους συνεργάζονται με αυτές τις μεγάλες μονάδες. Αν λάβουμε υπ΄όψιν μας ότι υπάρχουν ξενοδοχεία συμφερόντων μεγάλων εταιρειών του εξωτερικού, είτε γερμανικών είτε βρετανικών συμφερόντων, τότε γίνεται αντιληπτό ότι μεγάλο μέρος των εσόδων από τον τουρισμό, καταλήγει εκτός χώρας. Εχει κουράσει το τουριστικό προϊόν το οποίο προσφέρουμε και χρειάζεται επανασχεδιασμός στο σύνολό του. Ενας προορισμός για να μπορέσει να πουλήσει ακριβά θα πρέπει να παρέχει υψηλού επιπέδου υπηρεσίες καθαριότητας, ευταξίας, φροντισμένα πεζοδρόμια και πάρκα, φωτισμό που θα αναδεικνύει τον προορισμό. Εμείς, δεν έχουμε επαρκή φωτισμό για το οδικό δίκτυο πόσω μάλλον φωτισμό που να αναδεικνύει τον προορισμό. Λειτουργούμε με ένα marketing το οποίο ίσως είναι της προηγούμενης 20ετίας, που τότε ενδεχομένως να υπήρχε ανάγκη για δημιουργία περισσότερων κλινών, όμως τώρα δεν έχουμε ανάγκη από κλίνες, έχουμε τεράστια ανάγκη για ποιότητα η οποία δεν θα προέρχεται μόνο από την ιδιωτική πρωτοβουλία – έχουμε πολλά πεντάστερα ξενοδοχεία, καλά εστιατόρια κλπ- αλλά πολύ περισσότερο χρειάζεται προσπάθεια και για την αναβάθμιση της συνολικής εικόνας του νησιού, κι αυτό είναι ευθύνη όλων όσοι διοικούμε τον τόπο», κατέληξε ο κ. Γ. Πάππου.

Σχολιασμός άρθρου

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ