Συνεντεύξεις

Στ. Kουσουρνάς: «Η ασφάλιση είναι ο οικονομικότερος τρόπος εξασφάλισης των περιουσιακών μας στοιχείων»

Η νέα πραγματικότητα που βιώνουμε ελέω COVID-19 μας έδωσε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε, με ψηφιακά μέσα, με τον ασφαλιστικό πράκτορα Στάθη Κουσουρνά, ειδικευμένο στην διαχείριση ασφαλιστικών κινδύνων, για το πώς αντιμετωπίζει η ασφαλιστική αγορά την πρωτοφανή αυτή κατάσταση που έχει διαμορφωθεί.
Τα ερωτήματα είναι πολλά και σημαντικά, αφού αφορούν επιχειρήσεις που έχουν απώλειες κερδών λόγω της πανδημίας, ασφαλισμένους που ανησυχούν για το αν καλύπτονται τα έξοδα νοσηλείας και πολλά άλλα.
Κύριε Κουσουρνά καλημέρα σας, από την ασφάλεια που μας δίνει η συνομιλία μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή.
Καλημέρα και σε εσάς. Βλέπετε, όλα μπορούν να αλλάξουν σε μία μόνο στιγμή και πρέπει να έχουμε την δύναμη να προσαρμοζόμαστε στα νέα δεδομένα. Ανακαλύψαμε, με βίαιο είναι η αλήθεια τρόπο, νέους τρόπους επικοινωνίας και όλοι αλλάξαμε την καθημερινότητά μας με τρόπο που δεν θα μπορούσαμε ούτε να φανταστούμε λίγους μήνες πριν.
• Αλήθεια πώς έχει αντιμετωπίσει ο ασφαλιστικός κλάδος τις κοσμογονικές αυτές αλλαγές;
Για να είμαστε ειλικρινείς αρχικά με ένα μούδιασμα από το αναπάντεχο lock down. Γρήγορα όμως ξεκίνησε να οικοδομείται μια νέα καθημερινότητα που ήθελε τον ασφαλιστικό διαμεσολαβητή να είναι δίπλα στον πελάτη, έστω και από μακριά! Τα περισσότερα ασφαλιστικά γραφεία στη Ρόδο έμειναν ανοικτά, με μειωμένο βέβαια ωράριο και αυστηρές προϋποθέσεις, εξυπηρετώντας έκτακτα περιστατικά. Περάσαμε σταδιακά στην ελαχιστοποίηση της επαφής με φυσική παρουσία, δίνοντας στους πελάτες τα εργαλεία για να παραλάβουν και να εξοφλήσουν τα συμβόλαιά τους ηλεκτρονικά. Πολλές ασφαλιστικές εταιρείες έχουν ήδη την δυνατότητα να ολοκληρώνουν μια νέα ασφάλιση, ακόμα και προγραμμάτων υγείας, με ηλεκτρονικά μέσα και ψηφιακή υπογραφή.
• Οδηγούμαστε σε μια αλλαγή της σχέσης με τον παραδοσιακό ασφαλιστή;
Ο ρόλος του ασφαλιστικού διαμεσολαβητή και η σχέση του με τον πελάτη ενδυναμώνεται και ενισχύεται ακόμα περισσότερο. Η τεχνολογία δεν είναι εχθρός του επαγγελματία ασφαλιστή, είναι σύμμαχος. Ο πελάτης θέλει να μιλήσει και να συμβουλευτεί τον άνθρωπό του, τον ασφαλιστή του που τον εμπιστεύεται και ξέρει ότι θα είναι δίπλα του σε κάθε του ανάγκη. Απλά αλλάζει ο τρόπος της επικοινωνίας και κατά την άποψή μου η εξυπηρέτηση του πελάτη γίνεται ακόμα πιο απαιτητική.
• Τελικά οι ασφαλίσεις υγείας καλύπτουν νοσηλεία από Covid-19;
Τα προγράμματα των περισσότερων ασφαλιστικών εταιρειών δεν περιλαμβάνουν κάποια εξαίρεση ως προς την κάλυψη του κόστους νοσηλείας από τον κορωνοϊό Covid-19. Θα ήθελα να διευκρινίσω όμως ότι η νοσηλεία για επιβεβαιωμένα κρούσματα Covid-19, πραγματοποιείται αυτή τη στιγμή αποκλειστικά στα δημόσια νοσηλευτήρια αναφοράς ανά την Ελλάδα.
Με αφορμή την υγειονομική κρίση, πολλές εταιρείες δημιούργησαν ή σχεδιάζουν να δημιουργήσουν πλατφόρμες τηλεϊατρικής. Σε αυτές οι πελάτες μπορούν να λάβουν ιατρική καθοδήγηση και συμβουλές πρόληψης σχετικά με τον Covid-19, να πραγματοποιήσουν video κλήσεις με γιατρούς και σύντομα να προγραμματίζουν συνεδρίες και προγραμματισμένα ραντεβού. Καταλαβαίνετε κ. Αθανασίου πόσο σημαντικές είναι τέτοιου είδους δυνατότητες ειδικά για τους κατοίκους των νησιών μας με τους περιορισμούς του κρατικού συστήματος υγείας και την δυσχέρεια μετακίνησης.
• Το lockdown έχει προκαλέσει βεβαίως τεράστιες οικονομικές ζημιές στις επιχειρήσεις. Είναι κάτι που μπορεί να καλυφθεί ασφαλιστικά;
Αναφέρεστε ουσιαστικά σε συμβόλαια διακοπής εργασιών. Τα συμβόλαια αυτά συνδέονται στην συντριπτική τους πλειοψηφία με την πρόκληση υλικών ζημιών στην ασφαλιζόμενη επιχείρηση από κάποιον καλυπτόμενο κίνδυνο (πχ. φωτιά, σεισμός, νερά κτλ). Ουσιαστικά η απώλεια κερδών για να καλυφθεί θα πρέπει να είναι άμεσο αποτέλεσμα των υλικών αυτών ζημιών λόγω των οποίων διεκόπη η λειτουργίας της ασφαλισμένης επιχείρησης. Άλλου τύπου απώλειες, οι οποίες δεν σχετίζονται με άμεση υλική ζημία, θα μπορούσαν να καλυφθούν μόνο με πρόσθετους ειδικούς όρους.
• Υπήρχαν ασφαλισμένες επιχειρήσεις στην Ελλάδα για πανδημία;
Από όσο γνωρίζω όχι. Η ασφαλιστική συνείδηση του Έλληνα τώρα ξεκινά να οικοδομείται. Διαβάσαμε στον τύπο ότι το διάσημο τουρνουά τένις Wimbledon είχε ασφαλιστεί για πανδημία και θα λάβει 141 εκατ. δολάρια. Το 2003, μετά από το ξέσπασμα του ιού SARS, πρόσθεσαν στο ασφαλιστήριο συμβόλαιο ρήτρα κάλυψης έναντι κινδύνου επιδημίας. Για 17 χρόνια δεν το χρειάστηκαν, πλήρωναν ‘άσκοπα’ όπως θα μπορούσε να πει κάποιος, όμως να που ακόμα και το πιο απίθανο μπορεί να συμβεί και πρέπει να είσαι προετοιμασμένος. Τελικά αυτά τα ‘απίθανα’ γεγονότα αρχίζουν και συμβαίνουν πιο συχνά από ότι φανταζόμαστε. Πέρσι είχαμε την χρεωκοπία της Thomas Cook, πιστωτικός κίνδυνος που θα μπορούσε να είχε καλυφθεί ασφαλιστικά από μια τουριστική επιχείρηση. Του χρόνου μπορεί να έχουμε μια ευρεία κυβερνοεπίθεση στα συστήματα υπολογιστών που να προκαλέσει τεράστιες οικονομικές βλάβες. Πρέπει να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε διαφορετικά και να προετοιμαζόμαστε για το απρόοπτο.
• Θα μπορούσε να υπάρχει μια τέτοια κάλυψη από κάποιο συλλογικό φορέα;
Φορείς όπως Σύλλογοι και Επιμελητήρια θα μπορούσαν να λειτουργήσουν με θετικό τρόπο προς αυτή την κατεύθυνση, για το κοινό όφελος των επιχειρήσεων. Ενδεικτικά σας λέω ότι το Ε.Β.Ε. Δωδεκανήσου, στο οποίο είμαι εκλεγμένος σύμβουλος, έχει αγκαλιάσει και υποστηρίξει έμπρακτα δράσεις που αφορούν στην κατανόηση των νέων κινδύνων και στους τρόπους προστασίας των επιχειρήσεων. Για παράδειγμα τον Οκτώβριο του 2019 διοργάνωσε μια εξαιρετική ημερίδα με την συμμετοχή της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών, του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών και της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου με θέμα την ασφάλιση ειδικών κινδύνων των επιχειρήσεων, όπως το Cyber Risk και η ασφάλιση πιστώσεων. Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων έχει επίσης κάνει βήματα για την δημιουργία ενός ασφαλιστηρίου συμβολαίου αποκλειστικά για τα μέλη της και είμαστε ήδη σε συζητήσεις με την Ένωση Ξενοδόχων Ρόδου για να μπουν και οι δικές μας τουριστικές μονάδες σε αυτήν την κεντρική συμφωνία. Όλοι μαζί μπορούμε ευκολότερα να αντιμετωπίσουμε τους κινδύνους και τις προκλήσεις που έρχονται.
• Τι γίνεται με τις επιχειρήσεις που ήταν ασφαλισμένες, αλλά παρέμειναν κλειστές. Υπάρχει κάποια πρόνοια;
Δεν σας κρύβω ότι η αρχική αντίδραση κάποιων πελατών που είδαν τα καταστήματά τους να κλείνουν προσωρινά ήταν να ακυρώσουν ή να μην ανανεώσουν τα συμβόλαιά τους. Είναι όμως εύκολο να καταλάβει κανείς ότι οι περισσότεροι κίνδυνοι εξακολουθούν να υφίστανται, ακόμη και στις κλειστές επιχειρήσεις. Ποιός μπορεί να μας εγγυηθεί ότι δεν θα πλημμυρίσει ή δεν θα πάρει φωτιά μια επιχείρηση επειδή είναι κλειστή; Θα μπορούσε ακόμη να γίνει κάποιος μεγάλος σεισμός που θα προκαλέσει ανεπανόρθωτες ζημιές; Η ασφάλιση είναι ο καλύτερος και οικονομικότερος τρόπος εξασφάλισης των περιουσιακών μας στοιχείων ειδικά σε περίπτωση κρίσης.
Αναφορικά με την ερώτησή σας για το αν υπάρχει κάποια πρόνοια για τις επιχειρήσεις αυτές, πολλές ασφαλιστικές εταιρείες έχουν δώσει μεγαλύτερη ευελιξία στην αποπληρωμή των ασφαλίστρων και ετοιμάζουν ειδικές τιμές για την ασφάλιση των επιχειρήσεων. Αντίστοιχα και στην ασφάλιση των οχημάτων, σχεδόν το σύνολο των εταιρειών ανακοίνωσε σημαντικές εκπτώσεις, τόσο σε νέα συμβόλαια, όσο και στις ανανεώσεις.
• Θα έχει όμως ο κόσμος την δυνατότητα να πληρώνει τις ασφάλειές του;
Η κατάσταση αυτή τη στιγμή φαντάζει δύσκολη, αλλά οι Έλληνες έχουμε αποδείξει πως όσες φορές και αν πέσουμε, θα ξανασηκωθούμε ακόμα πιο δυνατοί. Πιστεύω ότι οι ασφαλιστική συνείδηση θα ενισχυθεί ακόμα περισσότερο, γιατί εξασφαλίζει μια πιο ξέγνοιαστη ζωή. Ζούμε σε έναν ευλογημένο τόπο και πιστεύω ότι με την εργατικότητα και το επιχειρηματικό δαιμόνιο που έχει ο Έλληνας, σύντομα θα το ξεπεράσουμε. Ίσως να είναι μια ευκαιρία να αλλάξουμε όλοι μας προς το καλύτερο.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου