Μια ευρεία γκάμα από προϊόντα (γαλακτοκομικά, νερά, χυμοί, αναψυκτικά) που τα βλέπουμε στα ράφια των σούπερ μάρκετ της Ρόδου εδώ και χρόνια ενώ έχουν ήδη κάνει δυναμική εμφάνισή σε όλη την Ελλάδα, έχουν ονοματεπώνυμο και κυρίως, είναι δικά μας! Η εταιρεία ΒΑΠ Κουγιός, είναι ένα όνομα πολύ γνωστό σε όλους μας. Ο άνθρωπος πίσω από αυτή την επιτυχία, είναι ο κ. Παντελής Κουγιός ο οποίος μιλάει σήμερα στην «δημοκρατική» για την επιχείρησή του, τα προβλήματα λόγω κρίσης του κορωνοϊού αλλά και τα σχέδιά του που περιλαμβάνουν, την παραγωγή νέων προϊόντων όπως τυροκομικά και παγωτά ενώ την ίδια ώρα, ετοιμάζει στην Κω ένα Κέντρο Διανομής, που θα αποτελέσει το πρώτο στα Δωδεκάνησα κέντρο παραγωγής γάλακτος από τους παραγωγούς!
Σημαντική παράμετρος παραμένει για τον κ. Κουγιό η απώλεια των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά μας, καθώς το Μεταφορικό Ισοδύναμο δεν λειτουργεί όπως θα έπρεπε για τις επιχειρήσεις και συμβάλλει στην αύξηση των υποχρεώσεων και στην μείωση της ρευστότητας που τόσο πολύ ανάγκη, την έχουν οι επιχειρηματίες.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει η δήλωσή του, ότι «η ενασχόληση του κόσμου με τον πρωτογενή τομέα, στην περιοχή μας, συνεχώς φθίνει» ενώ άλλα νησιά όπως η Νάξος, αποτελούν πρότυπο και είναι αυτάρκεις στην παραγωγή.
Ο κ. Κουγιός δεν κρύβει την απογοήτευσή του για το γεγονός πως η Ρόδος και άλλα νησιά της περιοχής μας, θα μπορούσαν να είχαν ανεβάσει πολύ ψηλά τον πήχη στον πρωτογενή και δευτερογενή τομέα, αλλά παραμένουν καθηλωμένα στον τουρισμό και σε ό,τι έχει σχέση με αυτόν τον κλάδο.
«Θα πρέπει οι Δωδεκανήσιοι να μείνουμε ενωμένοι, να πιστεύει ο ένας στον άλλον και να έρθουμε πιο κοντά» δηλώνει χαρακτηριστικά καλώντας τους νησιώτες να ασχοληθούν με τον πρωτογενή τομέα, αφού ζούμε σε έναν ευλογημένο τόπο.
• Κύριε Κουγιέ, θα ήθελα να μας περιγράψετε την κατάσταση όπως έχει διαμορφωθεί με την κρίση της πανδημίας του κορωνοϊού, στον δικό σας κλάδο.
Αυτή την στιγμή, εμείς ασχολούμαστε κυρίως με καταναλωτικά αγαθά, δηλαδή προϊόντα τα οποία είναι ευρείας χρήσης και προϊόντα πρώτης ανάγκης (γαλακτοκομικά, νερά, χυμοί, αναψυκτικά). Φέτος, αντιμετωπίζουμε σοβαρό πρόβλημα με τον τουρισμό, λόγω της κατάστασης που δημιουργήθηκε με την πανδημία του κορωνοϊού. Καταλαβαίνουμε ότι από την στιγμή που μέχρι και πέρσι είχαμε νούμερα ρεκόρ και φέτος αγγίζουμε τις 600.000 τουρίστες, η μείωση επηρέασε και τον δικό μας κλάδο. Οι εταιρείες που δραστηριοποιείται η οικογένειά μου, εκτιμούμε ότι φέτος θα κλείσουμε στα μισά σε σχέση με το 2019. Αν δούμε την πορεία της κρίσης, θεωρούμε ότι προς το παρόν… αντέχουμε. Ωστόσο, δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε πού θα πάει αυτή η κατάσταση.
• Πέραν των τουριστών, όσον αφορά τον ντόπιο καταναλωτή, δείχνει προτίμηση στα προϊόντα του τόπου μας;
Για να υπάρχουμε, να επενδύουμε και να μεγαλώνουμε σαν εταιρείες σημαίνει ότι ο κόσμος, μας προτιμάει και στηρίζει τα τοπικά προϊόντα. Τουλάχιστον αυτό μπορώ να σας διαβεβαιώσω σχετικά με τα προϊόντα δικής μας παραγωγής. Μάλιστα, τα τελευταία χρόνια έχει γίνει και μια δυναμική κίνηση και τα προϊόντα μας, έχουν πάει σε όλη την Ελλάδα (ειδικά τα αναψυκτικά) ενώ στην Αθήνα έχουν πάει και τα γαλακτοκομικά, σε κάποιες μεγάλες αλυσίδες.
• Είναι δύσκολη η αγορά και ο ανταγωνισμός;
Ναι, είναι πάρα πολύ δύσκολο διότι αποτελεί τεράστιο μειονέκτημα, το να είσαι βιομήχανος στην περιφέρεια και ειδικά στη νησιωτική Ελλάδα. Κι αυτό γιατί έχουμε ένα επιπλέον κόστος που αφορά τα μεταφορικά κι ακόμη ένα μεγαλύτερο, που αφορά τον ΦΠΑ. Επίσης, το Μεταφορικό Ισοδύναμο δεν λειτουργεί όπως θα έπρεπε και δεν αποτελεί αντιστάθμισμα της απώλειας των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά μας. Να σας φέρω ένα παράδειγμα: περιμένουμε ένα χρόνο και δεν έχουμε πάρει ούτε το 10% των αιτημάτων που έχουμε κάνει. Χρειάζονται άλλοι τρόποι για το αντιστάθμισμα των απωλειών του ΦΠΑ, διότι όλοι κινδυνεύουμε λόγω ρευστότητας. Αυτό είναι που πονάει τις εταιρείες αυτή την στιγμή. Η έλλειψη ρευστότητας και πώς θα μπορέσεις να ανταποκριθείς στις υποχρεώσεις σου.
• Είναι γεγονός πως το Μεταφορικό Ισοδύναμο, η προηγούμενη κυβέρνηση, το πλασάρισε ως αντιστάθμισμα της απώλειας των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά μας. Ωστόσο, δεν είναι το ίδιο μέτρο στην πράξη –συν ότι μετατίθεται μέχρι τον καταναλωτή.
Να σκεφτείτε ότι εμείς αγοράζουμε –εκτός από το γάλα- όλες τις πρώτες μας ύλες με συντελεστή 24% και εισπράττουμε από τον πελάτη μας, 13%. Καταλαβαίνετε ότι αυτό ανεβάζει το κόστος μας. Επιπλέον, έχουμε να αντιμετωπίσουμε το κόστος μεταφοράς. Αν έφτιαχνα π.χ. το εργοστάσιο είτε στα Φάρσαλα, είτε στην Βοιωτία, είτε στην Πελοπόννησο δεν θα είχα αυτά τα τεράστια κόστη.
Και είναι πάρα πολύ βασικός αυτός ο παράγοντας, διότι δεν υπάρχει η επάρκεια σε πρώτες ύλες. Όπως καταλαβαίνετε, αναγκαζόμαστε να φέρουμε πρώτη ύλη από την ηπειρωτική Ελλάδα.
• Να μείνουμε στο θέμα που θίξατε με τις πρώτες ύλες. Αναγκαστικά αγοράζετε από άλλα μέρη της χώρας, λόγω απαιτήσεων. Περιγράψτε μας, πώς λειτουργεί αυτό;
Εμείς είχαμε ενταχθεί σε ένα πρόγραμμα παλαιότερα για την ενδυνάμωση της ζώνης γάλακτος στις νησιωτικές περιοχές. Όταν μπήκαμε στην αγορά της Ρόδου (επειδή δραστηριοποιούμεθα και στο νησί της Κω από όπου παίρνουμε το 20% του γάλακτος) τα εργοστάσια ήταν τρία. Εκείνη την εποχή η παραγωγή ήταν 400 τόνοι, συνολικά. Φέτος, μόνον εμείς (χρήση 2019) κάναμε 1.600 τόνους εκ των οποίων πήραμε και 500 τόνους από την Θεσσαλία. Δηλαδή, και 2000 τόνους να ήταν η παραγωγή σε Ρόδο και Κω, πάλι θα τους απορροφούσαμε. Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, τριπλασίασε την παραγωγή γάλακτος από τους κτηνοτρόφους. Κι αυτό απέδωσε 300% στην παραγωγή.
Να σας δώσω ένα παράδειγμα: μου κοστίζει γύρω στις 200.000 ευρώ το γάλα που φέρνω από τα Φάρσαλα (σε μεταφορικά). Αυτό το ποσόν θα μπορούσα να το είχα επενδύσει σε τοπικό επίπεδο εάν υπήρχε η προσφορά.
• Πώς θα περιγράφατε την κατάσταση του πρωτογενή τομέα στην περιοχή του Νοτίου Αιγαίου;
Κατ’ αρχήν πρέπει όλοι να σκεφτόμαστε ως πολίτες του Νοτίου Αιγαίου. Π.χ. η Νάξος είναι πάρα πολύ μπροστά στα γαλακτοκομικά και στα κτηνοτροφικά προϊόντα. Έχουν καταφέρει και είναι αυτάρκεις στην παραγωγή και είναι για εμάς, πρότυπο. Από εκεί και πέρα, παρατηρούμε ότι η ενασχόληση του κόσμου με τον πρωτογενή τομέα, στην δική μας περιοχή, συνεχώς φθίνει. Τα νέα παιδιά δεν ασχολούνται με αυτά αν και υπάρχουν κίνητρα. Έχουν εστιαστεί στον Τουρισμό και σε ό,τι έχει σχέση με αυτό τον κλάδο. Θέλω να πιστεύω ότι μετά από την κρίση του κορωνοϊού θα προσπαθήσουμε να κοιτάξουμε με άλλη ματιά τον τόπο μας, που είναι ‘ευλογημένος’. Τα προϊόντα μας, είναι πολύ ποιοτικά. Ο συνδυασμός της θάλασσας με την γη είναι ό,τι καλύτερο υπάρχει για την παραγωγή.
• Μετράτε ήδη πολλές διακρίσεις και αυτό είναι πολύ ενθαρρυντικό για μία επιχείρηση.
Η αλήθεια είναι ότι στο φρέσκο γάλα είμαστε πολύ δυνατοί ενώ στο κομμάτι του μάρκετινγκ (Απλώς) οι ετικέτες έχουν βραβευτεί σε μεγάλους διαγωνισμούς.
• Ποιες είναι οι επόμενες κινήσεις σας; Θα προχωρήσετε και σε νέα προϊόντα;
Βεβαίως! Το νέο επενδυτικό μας πρόγραμμα περιλαμβάνει το γάλα μεγαλύτερης διάρκειας ενώ θα επενδύσουμε και στο κομμάτι της παραγωγής (ζώνη γάλακτος δικό μας) ενώ θα κάνουμε μια επέκταση του εργοστασίου (2.000 μέτρα) όπου θα προχωρήσουμε σε τυροκομικά προϊόντα. Επιπλέον, θα μπούμε και στην αγορά του παγωτού. Στην Κω έχουμε ιδιόκτητο εργοστάσιο που θα γίνει Κέντρο Διανομής και θα αποτελέσει το πρώτο στα Δωδεκάνησα κέντρο παραγωγής γάλακτος από τους παραγωγούς. Κι αυτό γιατί σκοπεύουμε να ασχοληθούμε και με το αιγοπρόβειο γάλα πέραν του αγελαδινού.
• Τι μήνυμα θα στείλετε στους αναγνώστες μας;
Θα πρέπει οι Δωδεκανήσιοι να μείνουμε ενωμένοι, να πιστεύει ο ένας στον άλλον και να έρθουμε πιο κοντά. Διότι εάν δεν συνεργαστούμε τώρα, θα έχουμε πολύ σοβαρό πρόβλημα στο μέλλον. Και θα πρέπει να καταλάβουμε όλοι ότι η οικονομία αυτού του τόπου δεν είναι μόνον ο Τουρισμός. Πρέπει να στηρίζουμε τον Τουρισμό αλλά όχι μονοκαλλιέργεια. Ζούμε σε έναν ευλογημένο τόπο. Κι αυτό δεν το λέω μόνον εγώ. Οι πανελλαδικές μετρήσεις στην ζωοτροφή και στην πρώτη ύλη έχουν ήδη τους καλύτερους δείκτες από όλη την Ελλάδα. Θα έπρεπε αυτό να το αξιοποιήσουμε!

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ