Συνεντεύξεις

Γ. Πλακιωτάκης στη “δ”: «Η Ελλάδα χρειάζεται μια επίσημη και καλά σχεδιασμένη δημόσια νησιωτική πολιτική»

Τον ρόλο των τοπικών φορέων, με πρώτη την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, που σχεδίασαν και υλοποίησαν ένα συγκροτημένο πλέγμα πρωτοβουλιών και δράσεων με ιδιαιτέρως θετικά αποτελέσματα, επισημαίνει μεταξύ άλλων σε συνέντευξή του στην «δημοκρατική» ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Γιάννης Πλακιωτάκης.

Επίσης, μιλάει για τα δραστικά μέτρα που έλαβε η κυβέρνηση, για το νέο νομοσχέδιο, που πολύ σύντομα θα βρεθεί στη διαβούλευση, με τίτλο «Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική και Νησιωτικός Χώρος», για την ενίσχυση του Λιμενικού Σώματος -με αφορμή την θεαματική μείωση των μεταναστευτικών ροών προς την χώρα μας καθώς και για την δυνατότητα ψηφιακής εξυπηρέτησης των πολιτών για μια σειρά από υπηρεσίες του Λιμενικού Σώματος.
• Κύριε υπουργέ, να ξεκινήσουμε από τα νέα μέτρα τα οποία αναγκάστηκε να επιβάλει η κυβέρνηση και να σας ζητήσω να μας περιγράψετε την κατάσταση στα πλοία και τις μετακινήσεις, ακτοπλοϊκώς.
Το δεύτερο «κύμα» της πανδημίας πλήττει ολόκληρο τον κόσμο, με ιδιαίτερη ένταση. Το ίδιο συμβαίνει και στη χώρα μας. Η κυβέρνηση, όπως γνωρίζετε, συνεργάζεται από την πρώτη στιγμή με τους ειδικούς επιστήμονες, οι οποίοι υποδεικνύουν το πλαίσιο μέσα στο οποίο κινούμεθα.
Η εκθετική αύξηση των κρουσμάτων, που οδήγησε σε αύξηση των συμπατριωτών μας που νοσηλεύονται και όσων είναι διασωληνωμένοι, επέβαλε τη λήξη των μέτρων που σήμερα ισχύουν.
Όπως δήλωσε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, επιλέξαμε να πάρουμε δραστικά μέτρα νωρίτερα, παρά αργότερα. Η συνεπής εφαρμογή των μέτρων μπορεί να ανακόψει το δεύτερο κύμα της πανδημίας, ώστε να επανέρθουμε σε πιο κανονικούς ρυθμού ζωής.
Από την αρχή της πανδημίας, στόχος μας στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ήταν και παραμένει η προστασία της υγείας τόσο των επιβατών και των πληρωμάτων, όσο και των κατοίκων των νησιών μας. Τα πήγαμε καλά μέχρι τώρα και πιστεύουμε ότι η εφαρμογή των νέων μέτρων, που είναι ανάλογα με αυτά που ίσχυαν την άνοιξη, θα συνεχίσουμε να υπηρετούμε το στόχο μας.
Παράλληλα στόχος μας, είναι βεβαίως η ενίσχυση της ακτοπλοΐας, των ναυτικών και των επιχειρήσεων. Με την έγκαιρη οικονομική στήριξη που πετύχαμε, διασφαλίσαμε την απρόσκοπτη επικοινωνία των νησιών μας με την ηπειρωτική Ελλάδα. Έχουμε μάλιστα ήδη προνοήσει για νέα ενίσχυση 20 εκ. ευρώ, πέραν των 35 εκ. που έχουν ήδη διατεθεί, ώστε να μην προκύψουν προβλήματα, στον νευραλγικό για τους νησιώτες μας αυτόν τομέα.
• Αν και φέτος ήταν μια δύσκολη χρονιά για τον τουρισμό, καταφέραμε να έχουμε κίνηση, σε μερικές μάλιστα περιοχές της χώρας περισσότερο, όπως το Νότιο Αιγαίο που είναι νησιωτικό σύμπλεγμα. Είστε ικανοποιημένος από τα αποτελέσματα έστω και εν μέσω κρίσης της πανδημίας;
Μέσα στο έντονα αρνητικό περιβάλλον της πανδημίας, είναι σημαντικό ότι η χώρα μας είχε τουριστική κίνηση. Μία κίνηση που σε όγκο δεν είχε βεβαίως σχέση με εκείνη των τελευταίων ετών, ήταν όμως – με βάση τα παγκόσμια δεδομένα – αξιοπρόσεκτη.
Σωστά επισημάνατε ότι υπήρξαν σημαντικές διαφοροποιήσεις από περιοχή σε περιοχή. Είναι αλήθεια ότι Δωδεκάνησα και Κυκλάδες ανήκουν στις περιοχές με τη μεγαλύτερη κίνηση, κάτι στο οποίο συνέβαλαν όχι μόνο η φυσική ομορφιά, οι καταπληκτικές παραλίες, ο πολιτισμός και η ιστορία τους, αλλά και η φιλοξενία των κατοίκων και οι ποιοτικές υποδομές που έχουν καταστήσει τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου ελκυστικούς προορισμούς για επισκέπτες από ολόκληρο τον κόσμο.
Σημαντικός ήταν και ο ρόλος των τοπικών φορέων, με πρώτη την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, που σχεδίασαν και υλοποίησαν ένα συγκροτημένο πλέγμα πρωτοβουλιών και δράσεων με ιδιαιτέρως θετικά αποτελέσματα.
Μιλήστε μας για το νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για τη θαλάσσια νησιωτική πολιτική. Τι περιμένουμε από αυτό;
Το νομοσχέδιο, που πολύ σύντομα θα βρεθεί στη διαβούλευση, έχει τίτλο «Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική και Νησιωτικός Χώρος» και πρέπει να πω ότι ο τίτλος ανταποκρίνεται πλήρως στο περιεχόμενό του.
Η Ελλάδα χρειάζεται μια επίσημη και καλά σχεδιασμένη δημόσια Νησιωτική Πολιτική, με σαφείς στρατηγικούς στόχους, διακριτό Σχέδιο Δράσης και συγκεκριμένα μέσα και εργαλεία για να υλοποιηθεί.
Για πρώτη φορά, οι αποσπασματικές παρεμβάσεις, δίνουν τη θέση τους σε ολιστική στρατηγική προσέγγιση της Νησιωτικής Πολιτικής και της Θαλάσσιας οικονομίας. Μια στρατηγική που αναγνωρίζει τις εγγενείς χωρικές και περιβαλλοντικές ιδιαιτερότητες, αλλά και τα πολλαπλά πλεονεκτήματα της μοναδικότητας της πολυνησιακής ανάπτυξης και της διακριτής ταυτότητας των νησιών.
Πολύ σημαντικό είναι το γεγονός ότι το νομοσχέδιο περιλαμβάνει δύο ειδικά χρηματοδοτικά προγράμματα.
Το πρώτο, φέρει τον τίτλο «ΝΕΑΡΧΟΣ» και αφορά μείζονές δημόσιες νησιωτικές επενδύσεις στους τομείς των λιμενικών υποδομών και έργων, στην κυκλική́ οικονομία, σε αφαλατώσεις σε μικρά νησιά, σε παραδοσιακούς οικισμούς και νησιωτικά οικιστικά συμπλέγματα.
Το δεύτερο, θα υλοποιηθεί σε συνεργασία με την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα, αφορά τη νησιωτική επιχειρηματικότητα και τις μικρές επιχειρήσεις.
Όσον αφορά τις επιδοτούμενες γραμμές, παρατηρούμε ότι υπάρχει μεγάλη βελτίωση στις συνδέσεις των μικρών νησιών. Πού θα κινηθείτε για τους επόμενους μήνες;
Από την πρώτη στιγμή, στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, θεωρήσαμε αυτονόητη προτεραιότητα όχι μόνο τη διασφάλιση της σύνδεσης των νησιών μας, μεγάλων και μικρών, αλλά και την ενίσχυση της.
Ακριβώς γι’ αυτό, εγκρίναμε 18 νέες απομακρυσμένες άγονες γραμμές, που δημιουργούν ένα νέο ισχυρό πλέγμα ακτοπλοϊκών συνδέσεων τόσο στο Βόρειο-Ανατολικό, όσο και στο Νότιο- Ανατολικό Αιγαίο, ενώ ταυτόχρονα αυξήσαμε και τον προϋπολογισμό από 90 σε 138 εκατ. ευρώ. Στην ίδια κατεύθυνση συνεχίζουμε, αξιολογώντας τα δεδομένα και έτοιμοι να παρέμβουμε όπου κριθεί απαραίτητο.
• Δηλώστε ότι ο φετινός Σεπτέμβριος ήταν «μήνας ρεκόρ», καθώς οι μεταναστευτικές ροές, σημείωσαν μείωση 98%, έναντι του Σεπτεμβρίου του 2019. Θεωρείτε ότι έχει συμβάλει σε αυτό η ενίσχυση του Λιμενικού Σώματος;
Ασφαλώς. Η ενίσχυση του Λιμενικού Σώματος είναι συνεχής, τόσο σε τεχνικά μέσα, όσο και σε προσωπικό. Ήδη έχουν παραληφθεί και επιχειρούν τέσσερα από τα νέα περιπολικά σκάφη της δωρεάς της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, έχουμε νέες θερμικές κάμερες, νέα οχήματα, αλλά και τη δημιουργία 1.500 νέων οργανικών θέσεων, από τις οποίες οι 900 αφορούν το Αιγαίο. Προτεραιότητα μας είναι η υλοποίηση του εξοπλιστικού προγράμματος του Λιμενικού Σώματος, τόσο στην τρέχουσα χρηματοδοτική́ περίοδο (400 εκ € από ΕΣΠΑ 2014-2020 και 170 εκ € από το Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας 2014-2020), όσο και στην επομένη (Στρατηγικό Πλάνο εξοπλισμών 2021-2027).
Πέρα και πάνω από τα τεχνικά μέσα, όμως, βασικός παράγων του περιορισμού των μεταναστευτικών ροών είναι η υπερπροσπάθεια των στελεχών του Λιμενικού Σώματος. Οι γυναίκες και οι άνδρες του Λιμενικού, φυλάσσουν τα θαλάσσια σύνορα μας με αποφασιστικότητα, ψυχραιμία, αλλά και ευαισθησία σε σχέση με την ανθρώπινη ζωή. Τους ευχαριστούμε για την προσφορά τους και ενισχύουμε συνεχώς τις επιχειρησιακές τους δυνατότητες.
• Την προηγούμενη εβδομάδα, ανακοινώσατε τη δυνατότητα ψηφιακής εξυπηρέτησης των πολιτών για μια σειρά από υπηρεσίες του Λιμενικού Σώματος. Υπάρχει σχεδιασμός για συνέχεια σε αυτή την κατεύθυνση;
Όπως γνωρίζετε, ανάμεσα στους βασικούς στόχους των προσπαθειών μας, στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής, ήταν η βελτίωση της λειτουργικότητας και της αποτελεσματικότητας του, ώστε να αναβαθμιστεί το επίπεδο των υπηρεσιών που παρέχουμε στους πολίτες και τα νομικά πρόσωπα που συναλλάσσονται μαζί μας.
Ο σχεδιασμός ξεκινήσαμε εδώ και αρκετούς μήνες και αφορούσε την καταγραφή υπηρεσιών και διαδικασιών, τη μελέτη των τρόπων που μπορούν να διεκπεραιωθούν με ταχύτητα και αξιοπιστία και – τέλος – την επιλογή των μεθόδων με τις οποίες αυτό θα επιτευχθεί, προς όφελος κάθε πολίτη.
Είμαστε πλέον έτοιμοι. Η εφαρμογή e-ΔΛΑ, αποτελεί ένα ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα, μέσω του οποίου πολίτες και νομικά πρόσωπα θα μπορούν να διεκπεραιώνουν πλήρως, χωρίς να απαιτείται φυσική παρουσία, σειρά δραστηριοτήτων, για τις οποίες τώρα πρέπει να επισκεφτούν τις κατά τόπους Λιμενικές Αρχές.
Στην πρώτη φάση, την αρχική, καλύπτονται 10 δραστηριότητες, οι πλέον συνηθισμένες, για τις οποίες τα τελευταία δύο χρόνια, είχαν διεκπεραιωθεί περισσότερες από 3.500 αιτήσεις. Στην επόμενη φάση, την τελική, θα εισαχθούν στο σύστημα και άλλες δραστηριότητες, ώστε να καλυφθούν περιπτώσεις για τις οποίες τα δύο προηγούμενα χρόνια υποβλήθηκαν πάνω από 7.000 αιτήσεις.
Με την εφαρμογή e-ΔΛΑ εγκαινιάζουμε τη νέα, ψηφιακή εποχή στις σχέσεις του Λιμενικού Σώματος με την κοινωνία.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου