Ειδήσεις

Ο ελληνικός τουρισμός αισιοδοξεί εν μέσω τρομοκρατίας και γεωπολιτικής αστάθειας

Μπορεί οι μεγάλοι ξένοι tour operators και οι αεροπορικές εταιρείες να προεξοφλούν υψηλή ζήτηση για την Ελλάδα αυξάνοντας την προσφορά τους για τη σεζόν του 2016, οι Ελληνες ξενοδόχοι ωστόσο κρατούν επί του παρόντος μικρό καλάθι, με τα δεδομένα της αγοράς να αλλάζουν συνεχώς ανά εβδομάδα και τον παράγοντα «γεωπολιτικές εξελίξεις» να αναδεικνύεται μείζονος σημασίας για τις προκρατήσεις από το εξωτερικό.

Επιπλέον, το θέμα της ανταγωνιστικότητας της Ελλάδας σε σχέση με τις ανταγωνίστριές της χώρες στη Μεσόγειο, λόγω της αύξησης του ΦΠΑ στα πακέτα διαμονής και τα ελληνικά νησιά, είναι ακόμη ένα ερώτημα για το οποίο οι απαντήσεις θα δοθούν αργότερα μέσα στον Ιανουάριο, οπότε θα υπάρχουν πιο σαφείς ενδείξεις για τις κρατήσεις του 2016.

Στα συμβόλαια πάντως που έχουν υπογράψει οι Ελληνες ξενοδόχοι για την επόμενη τουριστική σεζόν και ήδη πωλούνται στις προκρατήσεις των ξένων tour operators, μεσοσταθμικά ανά την Ελλάδα, υφίσταται αύξηση της τάξης του 5%-6%, ποσοστό -φυσικά- το οποίο αυξομειώνεται ανάλογα με τον προορισμό και τις κατά τόπους συμφωνίες των Ελλήνων ξενοδόχων.

«Το ζητούμενο για εμάς, τη δεδομένη στιγμή, είναι να μη χάνει η χώρα ως τουριστικός προορισμός», επισημαίνει στο «business stories» o πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων Γιάννης Ρέτσος. «Μια αύξηση της τάξης του 5% στα πακέτα για την Ελλάδα τη σεζόν του 2016 θα ήταν ούτως ή άλλως συμβατή και θα έπρεπε να υφίσταται, δεδομένης και της δυναμικής του ελληνικού τουρισμού, αντικατοπτρίζοντας ουσιαστικά τις θετικές επιδόσεις. Λόγω ακριβώς, όμως, της αύξησης της φορολογίας και προκειμένου να παραμείνει η Ελλάδα ανταγωνιστική, οι ξενοδόχοι απορρόφησαν οι ίδιοι ένα σημαντικό ποσοστό από το επιπλέον κόστος του ΦΠΑ και δεν τιμολογούν τελικά τη δυναμική της χώρας».

Οπως αναφέρουν οι τουριστικοί φορείς, η αύξηση στα τουριστικά πακέτα για την Ελλάδα λόγω του ανεβασμένου ΦΠΑ σε διαμονή (από το 6,5% στο 13%) και εστίαση (από το 13% στο 23%) δεν ήταν ενιαία, ενώ αναντίστοιχη είναι και η επιβάρυνση που υφίστανται για την επόμενη σεζόν οι επιχειρήσεις στα νησιά όπου, βάσει της συμφωνίας της ελληνικής κυβέρνησης με τους εταίρους, καταργήθηκαν οι μειωμένοι φορολογικοί συντελεστές.

Ενδεικτικά, στη Νότια Ελλάδα, όπως επισημαίνει στο «b.s.» ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Χανίων Mανώλης Γιαννούλης, «η αύξηση του ΦΠΑ δεν πέρασε στα πακέτα, παρά μόνο σε ένα μικρό ποσοστό, με μία άνοδο, κατά μέσο όρο, κοντά στο 2%-3% και αυτό θα φανεί προσεχώς στα αποτελέσματα των ξενοδοχείων. Εστω κι αν υπάρχουν κάποιες μεμονωμένες περιπτώσεις με αυξήσεις στο 5%- 6%, ο ανταγωνισμός ανάγκασε τους ξενοδόχους της περιοχής να απορροφήσουν το μεγαλύτερο ποσοστό από την επιβάρυνση της φορολογίας: η Ισπανία, για παράδειγμα, διατηρεί σταθερές τιμές, όπως και η Κύπρος, ενώ γειτονικές χώρες όπως η Βουλγαρία προχωρούν σε μειώσεις. Το θετικό για την Κρήτη είναι ότι οι αεροπορικές έχουν αυξήσει τις θέσεις τους για το καλοκαίρι του 2016, αναμένοντας προφανώς υψηλότερη ζήτηση».

Στην άλλη άκρη της Ελλάδας, τη Χαλκιδική, οι αυξήσεις στα πακέτα για την επόμενη σεζόν κυμαίνονται από 7% έως 10%, «με την πλειονότητα να αφορά το 7%», αναφέρει στο «b.s.» ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής Γρηγόρης Τάσιος και συμπληρώνει: «Το πώς τελικά θα αντιδράσει η αγορά στις φορολογικές επιβαρύνσεις θα φανεί τον ερχόμενο Μάρτιο».

Τρομοκρατία και γεωπολιτικές εξελίξεις

Επί του παρόντος πάντως οι ξένοι τουρίστες φαίνεται να… αντιδρούν στις πρόσφατες εξελίξεις είτε πρόκειται για τις τρομοκρατικές επιθέσεις και τις προειδοποιήσεις για χτυπήματα σε άλλες ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις, είτε για τις επιπτώσεις από την κατάρριψη του ρωσικού μαχητικού την περασμένη εβδομάδα. Οι εγχώριοι τουριστικοί φορείς επισημαίνουν ότι, σε κάθε περίπτωση, το γενικότερο κλίμα αστάθειας στον ευρωπαϊκό τουρισμό δεν ευνοεί κανέναν προορισμό όσο μακριά κι αν είναι από τα γεγονότα. Παράλληλα, όπως αναφέρουν, μένει να φανεί το επόμενο διάστημα κατά πόσο οι αντιδράσεις αυτές θα έχουν βραχυπρόθεσμο χαρακτήρα, όπως συνέβη σε προηγούμενες περιπτώσεις, ή θα επηρεάσουν τις επιλογές των Ευρωπαίων και λοιπών ταξιδιωτών σε πιο μακροπρόθεσμη βάση.

Σχετικά, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) Ανδρέας Ανδρεάδης χαρακτήρισε προ ημερών εσφαλμένη την άποψη ότι οι πρόσφατες τρομοκρατικές επιθέσεις βοηθούν τον ελληνικό τουρισμό, διαπιστώνοντας φρένο στις προκρατήσεις μετά τα γεγονότα στη γαλλική πρωτεύουσα, ενώ την ίδια άποψη εκφράζει στο «b.s.» και ο κ. Τάσιος: «Μετά τα τρομοκρατικά χτυπήματα στο Παρίσι παρατηρούμε, το τελευταίο δεκαπενθήμερο, μια πτώση στις προκρατήσεις, π.χ. από τη Μεγάλη Βρετανία, η οποία είναι και από τις βασικές αγορές για τη χώρα μας».

Τα δεδομένα, λοιπόν, αλλάζουν συνεχώς βδομάδα με τη βδομάδα – δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι οι κρατήσεις για το Παρίσι τo πρώτο επταήμερο μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις ήταν μειωμένες κατά 101% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2014 (στοιχεία ForwardKeys) και ενώ τώρα οι ακυρώσεις βαίνουν μειούμενες, οι καινούριες κρατήσεις ανακάμπτουν με εξαιρετικά αργούς ρυθμούς. Αντίστοιχα, μετά τις πρόσφατες τρομοκρατικές επιθέσεις στο Παρίσι, στο Μάλι, στην Τουρκία και τη Νιγηρία, το υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ απηύθυνε την περασμένη εβδομάδα ταξιδιωτική σύσταση (travel alert) στους Αμερικανούς τουρίστες, εφιστώντας τους την προσοχή όταν βρίσκονται σε δημόσιους χώρους ή μέσα μαζικής κυκλοφορίας. Γεγονός είναι ότι η Ελλάδα θα μπορούσε ενδεχομένως να κερδίσει περισσότερα αν είχε περισσότερα ξενοδοχεία ανοιχτά αυτή την περίοδο.

Επιπλέον, οι Ρώσοι tour operators, ως πρώτη αντίδραση μετά την κατάρριψη του ρωσικού μαχητικού την περασμένη εβδομάδα, σταμάτησαν τις πωλήσεις τουριστικών πακέτων στην Τουρκία, η οποία -σημειωτέον- δέχθηκε πέρυσι 4,5 εκατομμύρια Ρώσους επισκέπτες με έσοδα 10 δισ. δολαρίων, από 40 εκατομμύρια συνολικά τουρίστες που δέχθηκε πέρυσι.

Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι οι Ρώσοι ήταν μέχρι το 2013 από τις πλέον υποσχόμενες αγορές και για τη χώρα μας (τη χρονιά-ρεκόρ του 2013 είχαν αφιχθεί στην Ελλάδα 1,35 εκατομμύριο Ρώσοι τουρίστες, με μια αύξηση 55% σε σχέση με το 2012 και συνολικά έσοδα 1,34 δισ. ευρώ), οι πολιτικές εξελίξεις ωστόσο στην περιοχή και η κρίση του ρουβλίου ανέκοψαν τη δυναμική από το 2014 τόσο προς την Ελλάδα όσο και προς άλλες ευρωπαϊκές αγορές. Στο εννεάμηνο του 2015 τα νούμερα από τη Ρωσία για τη χώρα μας είναι απογοητευτικά, αν ληφθεί υπόψη ότι η πτώση στους επισκέπτες είναι στο 62%, στις 441.300 και στις εισπράξεις στο 69% ή 342.000 ευρώ. Ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ εκτιμά ότι με τα νέα δεδομένα στις σχέσεις της Ρωσίας με την Τουρκία και την Ε.Ε. και υπό συνθήκες σταθερότητας η Ελλάδα θα μπορούσε με τις κατάλληλες κινήσεις να ανακτήσει έως 1 δισ. ευρώ απολεσθέντων τουριστικών εσόδων από τη Ρωσία το 2016.

Επί του παρόντος, κερδισμένες από τη Ρωσία, σε τουριστικό επίπεδο, βγαίνουν Κύπρος και Ισπανία, ενώ για τη χώρα μας οι τουριστικοί φορείς συνιστούν καλή προετοιμασία στα προξενεία και αυξημένη προβολή.

Μία ακόμη σημαντική παράμετρος την οποία επισημαίνουν τώρα οι εγχώριοι τουριστικοί φορείς είναι η εκτίμηση ότι, βραχυπρόθεσμα, τα πρόσφατα γεγονότα μπορεί να στρέψουν τους Ελληνες ταξιδιώτες να προτιμήσουν εγχώριους προορισμούς για την περίοδο των Χριστουγέννων. «Σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα, εγχώριοι χειμερινοί προορισμοί που προσφέρουν καλή σχέση ποιότητας – τιμής μπορεί να προσελκύσουν Ελληνες οι οποίοι, υπό διαφορετικές συνθήκες, θα επέλεγαν δημοφιλείς ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις», αναφέρουν χαρακτηριστικά.

Επισημαίνεται εδώ ότι πέρυσι τα Χριστούγεννα, με βάση τα στοιχεία της γνωστής μηχανής trivago.gr, στην πρώτη τετράδα των προτιμήσεων των Ελλήνων ταξιδιωτών ήταν η Ρώμη, το Λονδίνο, το Μπάνσκο και το Παρίσι, ενώ στη δεκάδα περιλαμβάνονταν και τρεις ελληνικοί προορισμοί (Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Αράχοβα) ένεκα της οικονομικής στενότητας και του κλίματος αβεβαιότητας. Το 2013 οι δημοφιλέστεροι προορισμοί που είχαν επιλέξει οι Ελληνες ήταν καθαρά στο εξωτερικό (Λονδίνο, Ρώμη, Παρίσι, Νέα Υόρκη, Βιέννη, Βερολίνο, Μπάνσκο, Βουδαπέστη).

Οι αεροπορικές και οι tour operators

Την ίδια στιγμή, τα μηνύματα για τον προορισμό «Ελλάδα» από το εξωτερικό για τη σεζόν του 2016 είναι παραπάνω από ενθαρρυντικά, όπως αυτά έρχονται από τα μέτωπα των αεροπορικών εταιρειών και των μεγάλων tour operators. Οι μεν αεροπορικές αυξάνουν τις θέσεις τους για Ελλάδα και ανοίγουν νέους προορισμούς, οι δε μεγάλοι τουριστικοί οργανισμοί του εξωτερικού αυξάνουν επίσης τις προσφερόμενες κλίνες και τα πακέτα για Ελλάδα, μέσω και νέων δικών τους ξενοδοχειακών μονάδων.

Ως προς τις αεροπορικές, η Aegean θα προσφέρει συνολικά 16,2 εκατομμύρια θέσεις -επιπλέον 1,1, εκατομμύριο σε σύγκριση με φέτος-, ενώ εστιάζει στην περαιτέρω ανάπτυξη του δικτύου της Αθήνας, προσθέτοντας το 2016 14 νέους προορισμούς και 6 νέες χώρες. Συνολικά η εταιρεία θα συνδέει την ελληνική πρωτεύουσα με 101 (71 εξωτερικού, 30 εσωτερικού) προορισμούς, για τους οποίους θα διαθέσει 12,5 εκατομμύρια θέσεις, 1 εκατομμύριο περισσότερες από το 2015. Πιο συγκεκριμένα, στο δίκτυο πτήσεων της Aegean για το 2016 από την Αθήνα προστίθενται 6 νέες χώρες (Ιρλανδία, Λουξεμβούργο, Πορτογαλία, Ολλανδία, Σλοβενία, Λιθουανία) και 14 διεθνείς προορισμοί (Δουβλίνο, Νίκαια, Λιλ, Νάπολη, Μπάρι, Λουξεμβούργο, Αμστερνταμ, Λισαβόνα, Πάλμα ντε Μαγιόρκα, Λουμπλιάνα, Τζέντα, Κρακοβία, Βίλνιους, Σπλιτ), ενώ αυξάνεται σημαντικά ο αριθμός των προορισμών και η συχνότητα των δρομολογίων σε χώρες που αποτελούν πηγές τουρισμού, όπως η Γαλλία, η Ιταλία, η Ισπανία και η Σαουδική Αραβία.

Η easyJet προσθέτει τρεις νέες θερινές γραμμές από το 2016 στο δίκτυό της προς την Ελλάδα (από Ρόδο προς το αεροδρόμιο Αμστερνταμ Σίπχολ και από Μύκονο προς Γαλλία – σε Λιόν και Νίκαια) και πλέον, όπως αναφέρουν οι ιθύνοντές της, «με πάνω από 70 δρομολόγια-ορόσημο από και προς την Ελλάδα επιβεβαιώνει τη δέσμευσή της για τη χώρα». Σύμφωνα με τον κ. Δημήτρη Σχοινά, Route Manager της easyJet, «υπάρχει μια αυξανόμενη ζήτηση για μικρές και μεγάλες εκδρομές στην Ελλάδα, και μόνο μέσα στο 2015 προσθέσαμε 16 νέα δρομολόγια».

Νέες απευθείας συνδέσεις με την Καλαμάτα και τα Χανιά εισάγει στο πρόγραμμα πτήσεων του 2016 από το Λονδίνο η British Airways, η οποία, επιπλέον, ενισχύει τις πτήσεις της σε Σαντορίνη και Κέρκυρα, αυξάνοντας τις εβδομαδιαίες πτήσεις σε τέσσερις και έξι, αντίστοιχα, για να καλύψει τον αυξημένο αριθμό των επιβατών κατά τους θερινούς μήνες. Εξάλλου, νέοι προορισμοί προστίθενται στη μεγάλη λίστα πτήσεων της British Airways, η οποία πλέον καλύπτει συνολικά 10 ελληνικούς προορισμούς, συμπεριλαμβανομένων αυτών της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης, της Μυκόνου, της Κω, της Ρόδου και του Ηρακλείου.

Συνολικά 14 δρομολόγια από/προς Αθήνα έχει εντάξει στο θερινό της πρόγραμμα η Ryanair για το 2016, ενώ με την προσθήκη δύο νέων προς Δουβλίνο και Βερολίνο και αυξάνοντας τις πτήσεις προς Ρόδο και Σαντορίνη συμβάλλει, σύμφωνα με την ίδια, στη διακίνηση 2,4 εκατομμυρίων επιβατών.

Περισσότερες πτήσεις και αυξημένο αριθμό θέσεων προς την Ελλάδα θα προσφέρει και η Lufthansa, η οποία προσθέτει δύο νέους νησιωτικούς προορισμούς (Σαντορίνη και Κέρκυρα) από Μόναχο, από τον Μάιο του 2016, ενώ ήδη από το καλοκαίρι του 2015 η εταιρεία είχε αυξήσει τη χωρητικότητα προς την Ελλάδα κατά 16%, με πληρότητες που προσέγγισαν το 90%. Νέα δρομολόγια προσθέτουν ακόμα στο θερινό τους πρόγραμμα πτήσεων του 2016 η Ellinair του ομίλου Μουζενίδη, η εταιρεία χαμηλού κόστους Transavia, μέλος του ομίλου Air France-KLM, η Brussels Airlines, η Luxair από το Λουξεμβούργο, η Volotea για την Κέρκυρα, τη Σκιάθο και τη Σαντορίνη κ.ά.

Από πλευράς των tour operators, ενδεικτικά η γερμανική ΤUI ήδη διαπιστώνει μεγάλη αύξηση της ζήτησης για Ελλάδα και ανεβάζει κατά 30% τα πακέτα της για τη σεζόν του 2016, ενώ ενισχύει και τις κλίνες με την προσθήκη νέων ξενοδοχείων κάτω από την ομπρέλα της στη χώρα μας («Family Life» σε Κρήτη, Ρόδο, Κω, «Sensimar Ηotels» σε Ρόδο, Κω, Κρήτη και Κέρκυρα).

Αντίστοιχα και η Thomas Cook προσθέτει πέντε νέες μονάδες στο χαρτοφυλάκιό της στην Ελλάδα για τη σεζόν του 2016 μέσω του brand «Sentido» στη Θάσο, του «Smartline» σε Κέρκυρα, Ρόδο και Κρήτη, και μέσω του νέου boho brand «Casa Cook» επίσης στη Ρόδο.

Αύξηση κατά 20% των τουριστικών πακέτων προς την Ελλάδα από τις σκανδιναβικές χώρες λόγω της αυξημένης ζήτησης έχει προγραμματίσει και ο γνωστός tour operator Apollo, με νέους προορισμούς στην Κεφαλονιά, στα Χανιά αλλά και στα νησιά του Αργοσαρωνικού.

Ενθαρρυντικές οι προβλέψεις για τη νέα σεζόν

Οι αεροπορικές εταιρείες αυξάνουν τις θέσεις τους για Ελλάδα και ανοίγουν νέους προορισμούς

ΟΙ TOUR OPERATORS
■ 30% αυξάνει τα πακέτα της για την Ελλάδα η γερμανική ΤUI, ενώ ενισχύει και τις κλίνες με την προσθήκη νέων ξενοδοχείων κάτω από την ομπρέλα της.
■ Η Thomas Cook προσθέτει πέντε νέες μονάδες στο χαρτοφυλάκιό της στην Ελλάδα για τη σεζόν του 2016.
■ Ο tour operator Apollo αυξάνει 20% τα πακέτα προς Ελλάδα από τις σκανδιναβικές χώρες.

newmoney.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου