Στo θέμα των ημερών για την κατάθεση αγωγής περισσότερων από 10.000 ευρωπαϊκών ξενοδοχείων κατά της Booking για αθέμιτες πρακτικές, παρεμβαίνει ο πολυεθνικός κολοσσός με μια σημαντική δήλωση. Ως γνωστόν η HOTREC και οι Ευρωπαίοι ξενοδόχοι θεωρούν ότι η χρήση των λεγόμενων ρητρών ισοτιμίας από την Booking.com είναι κατά του δικαίου ανταγωνισμού της ΕΕ και τα ευρωπαϊκά ξενοδοχεία δικαιούνται σε αποζημίωση. Το θέμα αποκάλυψε το ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ τον Σεπτέμβριο 2024, και το έχει καλύψει με πολλά ρεπορτάζ.
Τώρα η Booking με δήλωσή της αναφέρει ότι η επιχειρηματολογία αυτή είναι έωλη καθώς το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην απόφασή του -που δημοσίευσε αυτούσια το Χ&Τ- δεν είχε “ούτε βγάλει συμπέρασμα ούτε του ζητήθηκε να αξιολογήσει εάν οι ρήτρες ισοτιμίας ήταν αντίθετες με τον ανταγωνισμό”.
Σύμφωνα με την Booking, η απόφαση αυτή, στ οποία διάφορες ξενοδοχειακές ενώσεις ανέφεραν για να στηρίξουν μια πιθανή ομαδική αγωγή, «βασίστηκε στο συμπέρασμα ότι οι ρήτρες ισοτιμίας τιμών της Booking.com ήταν αντίθετες με τον ανταγωνισμό». Το ΔΕΚ -συνεχίζει η Booking όπως αναφέρει το έγκριτο https://www.touristik-aktuell.de δεν έχει αποφασίσει και ούτε εξετάσει, «αν οι ρήτρες ισοτιμίας των τιμών της Booking.com είχαν πραγματικά αντιανταγωνιστικά αποτελέσματα είτε είχαν οποιαδήποτε επίδραση στον ανταγωνισμό».
Επιπλέον, η ξενοδοχειακή πύλη αναφέρει: “Το ΔΕΚ κλήθηκε από το Δικαστήριο του Άμστερνταμ να διευκρινίσει εάν οι ρήτρες ισοτιμίας εμπίπτουν στο δίκαιο ανταγωνισμού της ΕΕ και απαιτούν ατομική εξέταση. Το Δικαστήριο το επιβεβαίωσε – αλλά είναι σημαντικό να μην αξιολογήσει τον αντίκτυπο των συγκεκριμένων ρητρών της Booking.com και ότι το Γενικό Δικαστήριο δεν βρήκε καμία διαπίστωση αντι-ανταγωνιστικών επιπτώσεων των ρητρών ισοτιμίας τιμών της Booking.com”.
Και καταλήγει η Booking: «Ως εκ τούτου, αυτή η απόφαση δεν ανοίγει το δρόμο για αξιώσεις αποζημίωσης και θα συνεχίσουμε να δηλώνουμε τη θέση μας στο δικαστήριο, εάν είναι απαραίτητο, ότι οι ρήτρες ισοτιμίας δεν έχουν κανένα αντι-ανταγωνιστικό αποτέλεσμα».
H αγωγή
Υπενθυμίζεται ότι η πανευρωπαϊκή συλλογική αγωγή κατά της Booking.com συνεχίζει να αποκτά δυναμική με περισσότερα από 10.000 ξενοδοχεία από όλη την Ευρώπη να έχουν ήδη εγγραφεί στην ιστοσελίδα www.mybookingclaim.com για τη διεκδίκηση αποζημιώσεων από τη Booking.com. Μάλιστα σε απάντηση του διαρκώς αυξανόμενου ενδιαφέροντος των Ευρωπαίων ξενοδόχων και προς διευκόλυνσή τους κατά τη διάρκεια της πολυάσχολης θερινής περιόδου, η προθεσμία εγγραφής παρατάθηκε από την HOTREC κατά τέσσερις εβδομάδες, έως τις 29 Αυγούστου 2025.
H συλλογική αυτή νομική ενέργεια – που υποστηρίζεται από την HOTREC και περισσότερες από 30 εθνικές ενώσεις ξενοδόχων – αποσκοπεί στην αποκατάσταση των ζημιών που υπέστησαν τα ξενοδοχεία από τις ρήτρες ισοτιμίας, οι οποίες κρίθηκαν πρόσφατα παράνομες βάσει του δικαίου περί ανταγωνισμού της ΕΕ από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ) στις 19 Σεπτεμβρίου 2024 (Υπόθεση C-264/23).
Η δράση συντονίζεται από το Ίδρυμα Hotel Claims Alliance και υποστηρίζεται από διεθνή ομάδα νομικών και οικονομικών εμπειρογνωμόνων. Χάρη στη χρηματοδότηση των δικαστικών εξόδων, η συμμετοχή παραμένει δωρεάν και χωρίς οικονομικό κίνδυνο για τα ξενοδοχεία.
Η εγγραφή των ξενοδοχείων στην συλλογική αγωγή πραγματοποιείται εύκολα μέσω της πλατφόρμας www.mybookingclaim.com.
Σημειώνεται ότι το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΞΕΕ) στηρίζει την πανευρωπαϊκή συλλογική αγωγή κατά της Booking.com και κάλεσε τα μέλη του να συμμετάσχουν στην πρωτοβουλία εμπράκτως.
Η δράση αυτή ακολουθεί την απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ) στις 19 Σεπτεμβρίου 2024, η οποία έκρινε ότι οι ρήτρες ισοτιμίας της πλατφόρμας παραβίαζαν τη νομοθεσία περί ανταγωνισμού της Ε.Ε. Η εν λόγω πρωτοβουλία υποστηρίζεται ενεργά από περισσότερες από 25 εθνικές ενώσεις ξενοδόχων σε όλη την Ευρώπη.
Όπως θυμίζει στη σχετική ανακοίνωση, το 2021, η Booking.com διέκοψε μονομερώς τις διαπραγματεύσεις για αποζημιώσεις με την Γερμανική Ένωση Ξενοδόχων (IHA) και ξεκίνησε νομικές διαδικασίες κατά εκατοντάδων γερμανικών ξενοδοχείων στο Πρωτοδικείο του Άμστερνταμ. Μάλιστα ο πρόεδρος του ΞΕΕ Αλέξανδρος Βασιλικός είχε προαναγγείλει την εξέλιξη αυτή.
Ενδιάμεσο αποτέλεσμα αυτής της (εκκρεμούς) διαδικασίας ήταν η απόφαση του Δικαστηρίου της ΕΕ στις 19 Σεπτεμβρίου 2024, η οποία επιβεβαίωσε τα πορίσματα της Ομοσπονδιακής Αρχής Ανταγωνισμού της Γερμανίας, ότι οι ρήτρες ισοτιμίας της Booking.com παραβίαζαν την ευρωπαϊκή νομοθεσία περί ανταγωνισμού. Αυτό έχει οδηγήσει στη δυνατότητα διεκδίκησης αποζημιώσεων για ξενοδοχεία σε όλη την Ευρώπη, η οποία τώρα επιδιώκεται μέσω συλλογικής αγωγής με την υποστήριξη της HOTREC.
Τα τελευταία 20 χρόνια, οι ρήτρες ισοτιμίας έθεσαν τα ελληνικά ξενοδοχεία σε σοβαρό ανταγωνιστικό μειονέκτημα, επισημαίνει το ΞΕΕ. Περιόρισαν τον ανταγωνισμό τιμών μεταξύ της Booking.com και άλλων διαδικτυακών πλατφορμών, οδηγώντας τα ξενοδοχεία σε καταβολή αυξημένων προμηθειών. Επιπλέον, οι ρήτρες περιόριζαν τα ξενοδοχεία από το να προσφέρουν καλύτερες τιμές ή διαθεσιμότητα στις δικές τους ιστοσελίδες, περιορίζοντας τις άμεσες πωλήσεις και την αυτονομία τους.
Εν συντομία: η χρήση από τη Booking.com ρητρών ισοτιμίας, που καταστρατηγούν τον ανταγωνισμό, προκάλεσε σημαντικές οικονομικές ζημιές στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις της χώρας.
Σύμφωνα με τις γενικές αρχές του ευρωπαϊκού δικαίου περί ανταγωνισμού, τα ξενοδοχεία στην Ελλάδα έχουν το δικαίωμα να διεκδικήσουν αποζημίωση από την Booking.com για τις οικονομικές ζημίες που υπέστησαν και ενδέχεται να δικαιούνται να ανακτήσουν σημαντικό μέρος των προμηθειών που κατέβαλαν στην Booking.com κατά την περίοδο 2004 έως 2024, συν τους τόκους.
«Πρόκειται για μια ουσιαστική ευκαιρία για τους Έλληνες ξενοδόχους να ασκήσουν τα νόμιμα δικαιώματά τους και να επιδιώξουν την αποκατάσταση των ζημιών που υπέστησαν, συμβάλλοντας παράλληλα στη διαμόρφωση ενός δικαιότερου ψηφιακού περιβάλλοντος στην αγορά τουριστικών υπηρεσιών», δήλωσε ο Πρόεδρος του ΞΕΕ Αλέξανδρος Βασιλικός.
Η υπόθεση θα διευθύνεται και θα υποστηρίζεται από ομάδα εξειδικευμένων και αναγνωρισμένων νομικών και οικονομολόγων του ανταγωνισμού, οι οποίοι ήδη πέτυχαν την απόφαση του ΔΕΕ στις 19 Σεπτεμβρίου 2024.
Ο Αλ. Βασιλικός
Σε μήνυμά του μάλιστα ο πρόεδρος του ΞΕΕ Αλέξανδρος Βασιλικός ανέφερε χαρακτηριστικά στα τέλη Μαϊου 2025:
“Αγαπητοί συνάδελφοι
Όπως σας είχαμε ήδη ενημερώσει στη Γενική μας Συνέλευση, το Ξ.Ε.Ε. μαζί με πάνω από 25 εθνικές ενώσεις ξενοδόχων από όλη την Ευρώπη υποστηρίζουν μια συλλογική αγωγή κατά της Booking.com. Η δράση αυτή, που έχει και την ενεργό υποστήριξη της HOTREC ( Ευρωπαϊκή Συνομοσπονδία Φιλοξενίας), βασίζεται στην απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης της 19ης Σεπτεμβρίου 2024, με την οποία το Δικαστήριο επιβεβαίωσε ότι οι ρήτρες ισοτιμίας που χρησιμοποιεί η Booking.com παραβιάζουν τη νομοθεσία περί ανταγωνισμού της ΕΕ.
Όλα τα ξενοδοχεία προσκαλούνται και ενθαρρύνονται να εγγραφούν στην ειδική πλατφόρμα: www.mybookingclaim.com, για να συμμετέχουν στην ομαδική αγωγή κατά της Booking.com.
Η Booking.com έχει εφαρμόσει ρήτρες ισοτιμίας στην Ελλάδα που καταστρατηγούν τον ανταγωνισμό από το 2004 και μετά, προκαλώντας στα ξενοδοχεία ένα σοβαρό ανταγωνιστικό μειονέκτημα. Οι ρήτρες αυτές παρέλυσαν τον ανταγωνισμό τιμών μεταξύ της Booking.com και άλλων διαδικτυακών πλατφορμών κρατήσεων, οδηγώντας στην καταβολή αυξημένων προμηθειών εκ μέρους των ξενοδοχείων. Επιπλέον, αυτές οι ρήτρες περιόρισαν και τα κανάλια άμεσης διάθεσης των ξενοδοχείων. Εν συντομία, με τη χρήση αυτών των αντιανταγωνιστικών ρητρών, η Booking.com προκάλεσε σημαντική οικονομική ζημία στα ξενοδοχεία- συνεργάτες της στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με τις γενικές αρχές του ευρωπαϊκού δικαίου ανταγωνισμού, τα ελληνικά ξενοδοχεία έχουν το δικαίωμα να διεκδικήσουν αποζημίωση από την Booking.com για τις οικονομικές απώλειες που υπέστησαν. Τα ξενοδοχεία ενδέχεται να δικαιούνται να ανακτήσουν σημαντικό μέρος των προμηθειών (τουλάχιστον 30% σύμφωνα με προκαταρκτικούς υπολογισμούς) που καταβλήθηκαν στην Booking.com τα τελευταία 20 χρόνια, συν τους τόκους.
Επιπλέον, η μαζική συμμετοχή των ξενοδόχων θα συμβάλει στην αποστολή ενός ξεκάθαρου μηνύματος ότι ο ξενοδοχειακός κλάδος είναι ενωμένος όταν πρόκειται να υπερασπιστεί τα νόμιμα δικαιώματά του έναντι κυρίαρχων παραγόντων της αγοράς.
Η συμμετοχή στη συλλογική αγωγή είναι εντελώς δωρεάν και δεν ενέχει νομικό κίνδυνο. Όλα τα έξοδα και οι κίνδυνοι καλύπτονται από χρηματοδότη δικαστικών διαφορών. Την υπόθεση θα διαχειριστεί ομάδα έμπειρων και καταξιωμένων νομικών και οικονομολόγων του ανταγωνισμού – η ίδια ομάδα που διεκδίκησε με επιτυχία την απόφαση του ΔΕΕ της 19ης Σεπτεμβρίου 2024.
Η συμμετοχή είναι απλή και διαρκεί μόνο λίγα λεπτά. Απλώς εγγραφείτε στην ιστοσελίδα www.mybookingclaim.com και η ομάδα εγγραφής θα επικοινωνήσει μαζί σας και θα σας καθοδηγήσει σε όλη τη διαδικασία.
Το Ξ.Ε.Ε. έχει αναθέσει σε έμπειρο νομικό γραφείο τη συμβουλευτική υποστήριξη των μελών για τη συμμετοχή στη συλλογική αγωγή, οπότε για οποιαδήποτε απορία, μπορείτε να απευθύνεστε στους ειδικούς νομικούς συνεργάτες στο email : bookingclaim@grhotels.gr
Η προθεσμία συμμετοχής είναι η 31η Ιουλίου 2025.
Για περισσότερες πληροφορίες, παρακαλούμε δείτε το συνημμένο ενημερωτικό φυλλάδιο.
Με συναδελφικούς χαιρετισμούς
Αλέξανδρος Βασιλικός
Πρόεδρος Δ.Σ. Ξ.Ε.Ε.”
Το σκεπτικό
Μεταξύ των 91 σημείων του σκεπτικού της απόφασης που μνημονεύει το ΔΕΕ, αναφέρονται και τα εξής, που έχουν ιδιαίτερη σημασία:
-δεν αποδεικνύεται, αντιθέτως, ότι οι ρήτρες καλύτερης τιμής, αφενός, είναι αντικειμενικώς αναγκαίες για την υλοποίηση της εν λόγω κύριας πράξης και, αφετέρου, είναι ανάλογες προς τον σκοπό που αυτή επιδιώκει.
-όσον αφορά τις ευρείες ρήτρες καλύτερης τιμής, οι οποίες απαγορεύουν στους συνεργαζόμενους ξενοδόχους που εμφανίζονται στην πλατφόρμα κρατήσεων να προσφέρουν, μέσω των δικών τους διαύλων πωλήσεων ή μέσω διαύλων πωλήσεων τους οποίους εκμεταλλεύονται τρίτοι, δωμάτια σε τιμή χαμηλότερη από την προτεινόμενη στην εν λόγω πλατφόρμα, οι ρήτρες αυτές δεν είναι αντικειμενικώς αναγκαίες για την κύρια πράξη της παροχής διαδικτυακών υπηρεσιών ξενοδοχειακών κρατήσεων ούτε ανάλογες προς τον σκοπό που αυτή επιδιώκει.
-Πράγματι, δεν υπάρχει εγγενής σχέση μεταξύ της συνέχισης της κύριας δραστηριότητας της πλατφόρμας ξενοδοχειακών κρατήσεων και της επιβολής τέτοιων ρητρών, οι οποίες σαφώς προκαλούν αισθητά περιοριστικά αποτελέσματα. Οι ρήτρες αυτές, εκτός από το γεγονός ότι ενδέχεται να μειώσουν τον ανταγωνισμό μεταξύ των διαφόρων πλατφορμών ξενοδοχειακών κρατήσεων, ενέχουν τον κίνδυνο να εκτοπίσουν τις μικρές πλατφόρμες και τις νεοεισερχόμενες πλατφόρμες.
-Το ίδιο ισχύει, υπό τις περιστάσεις της υπόθεσης της κύριας δίκης, για τις στενές ρήτρες καλύτερης τιμής οι οποίες απλώς απαγορεύουν στους συνεργαζόμενους παρόχους καταλυμάτων να προσφέρουν στο κοινό μέσω των δικών τους διαδικτυακών διαύλων διανυκτερεύσεις σε τιμή χαμηλότερη από εκείνη που προσφέρεται μέσω της πλατφόρμας ξενοδοχειακών κρατήσεων. Μολονότι οι τελευταίες αυτές ρήτρες, εκ πρώτης όψεως, έχουν σε μικρότερο βαθμό αποτέλεσμα περιοριστικό του ανταγωνισμού και αποσκοπούν στην αντιμετώπιση του κινδύνου παρασιτισμού τον οποίο επικαλείται, μεταξύ άλλων, η Booking.com στην υπόθεση της κύριας δίκης, δεν προκύπτει ότι είναι αντικειμενικώς αναγκαίες για τη διασφάλιση της οικονομικής βιωσιμότητας της πλατφόρμας ξενοδοχειακών κρατήσεων.
Η απόφαση
Υπενθυμίζεται ότι η απόφαση του ΔΕΕ το 2024 (Υπόθεση C-264/23) επιβεβαίωσε ότι οι ρήτρες ισοτιμίας της Booking.com, δηλαδή οι συμβατικοί όροι που απαγόρευαν στα ξενοδοχεία να προσφέρουν χαμηλότερες τιμές ή καλύτερη διαθεσιμότητα μέσω άλλων καναλιών, παραβίαζαν τους κανόνες ανταγωνισμού της ΕΕ. Οι ρήτρες αυτές οδήγησαν σε αυξημένα ποσοστά προμηθειών, καταστολή άμεσων κρατήσεων και στρέβλωση του ανταγωνισμού στις διαδικτυακές κρατήσεις.
Η νομική διεκδίκηση συντονίζεται από το Stichting Hotel Claims Alliance και θα κατατεθεί στα δικαστήρια της Ολλανδίας, επιτρέποντας μια ενιαία και αποδοτική προσέγγιση για την επιβολή του δικαίου σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.
Η δράση υποστηρίζεται από τις εθνικές ενώσεις ξενοδόχων των παρακάτω κρατών:
Αυστρία, Βέλγιο, Κροατία, Κύπρος, Τσεχία, Δανία, Εσθονία, Φινλανδία, Γερμανία, Ελλάδα, Ουγγαρία, Ισλανδία, Ιρλανδία, Ιταλία, Λετονία, Λιχτενστάιν, Λιθουανία, Λουξεμβούργο, Ολλανδία, Νορβηγία, Πολωνία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Σλοβακία, Σλοβενία, Ελβετία.
Νέα μαζική αγωγή κατά της Booking | “Συμμαχία” ισπανικών και γαλλικών ξενοδοχείων
Προ μηνός έγινε γνωστό ότι Ισπανοί και Γάλλοι ξενοδόχοι ετοιμάζουν προσφυγή κατά της Booking, κατηγορώντας τη δημοφιλή πλατφόρμα για αθέμιτες, επιχειρηματικές πρακτικές.
Συγκεκριμένα, δύο δικηγορικά γραφεία ενώνουν τις δυνάμεις τους για να συντονίσουν μαζικές αγωγές κατά των επιχειρηματικών πρακτικών της πλατφόρμας, με επίκεντρο τις ρήτρες καλύτερης τιμής.
Μια νέα “συμμαχία” μεταξύ της ισπανικής, δικηγορικής εταιρείας Eskariam και της γαλλικής εταιρίας Geradin Partners έχει ως στόχο να “ανοίξει” τον δρόμο στους ξενοδόχους και των δύο χωρών για την υποβολή μαζικών αγωγών κατά της Booking. Στόχος είναι να απλοποιηθούν οι νομικές διαδικασίες και να αυξηθούν οι πιθανότητες επιτυχίας για τα εμπλεκόμενα ξενοδοχεία, όπως αναφέρει η ισπανική, τουριστική πύλη Preferente.
Από κοινού, οι δικηγορικές εταιρίες θέλουν να αξιοποιήσουν αποτελεσματικά τις διασυνοριακές “πηγές”, όπως οι γνωμοδοτήσεις και οι στρατηγικές εμπειρογνωμόνων.
Οι ισχυρισμοί επικεντρώνονται στις λεγόμενες ρήτρες καλύτερης τιμής. Σύμφωνα με αυτές, τα ξενοδοχεία υποχρεούνται να μην προσφέρουν χαμηλότερες τιμές στην Booking από ό,τι σε άλλα κανάλια διανομής, μια διαδικασία που έχει πλέον χαρακτηριστεί παράνομη από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Η Ισπανία συντονίζει το πρώτο “κύμα” αγωγών
Στην Ισπανία, η Ένωση Διευθυντών Ξενοδοχείων (Asociación Española de Directores de Hotel – AEDH) οργανώνει, ήδη, το πρώτο πακέτο αγωγών. Σύμφωνα με δημοσιεύματα των μέσων ενημέρωσης, πάνω από 400 ξενοδοχεία συμμετέχουν σε μια ομαδική αγωγή. Ενώ, ανάλογα οργανώνεται και η Γαλλία. Η “συμμαχία”, που σχηματίστηκε τώρα έχει σκοπό να συγκεντρώσει αυτές τις προσπάθειες και να τις συντονίσει διεθνώς.
Αν και η “συμμαχία” περιλαμβάνει, επί του παρόντος, μόνο την Ισπανία και τη Γαλλία, ήδη, διεξάγονται συνομιλίες με δικηγορικά γραφεία στην Ιταλία και την Πορτογαλία, γεγονός που ενισχύει την επέκταση της πρωτοβουλίας σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, στο μέλλον.
Πηγή: money-tourism.gr