Ρεπορτάζ

Ενδιαφέρουσα διημερίδα της ΕΥΘΥΤΑ για την οδική ασφάλεια

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, ως μέλος του Εθνικού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας του Υπουργείου Μεταφορών, πραγματοποίησε διημερίδα στις 27 και 28 Μαρτίου, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Μεταφορών αφιερωμένη στα Δέκα Χρόνια Δράσεων 2004-2014 για την Οδική Ασφάλεια και συνδιοργάνωσε με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου.

Κατά τη διάρκεια της διημερίδας παρουσιάστηκαν και αναλύθηκαν πολλά θέματα σχετικά με το μέλλον στην Ελλάδα για την οδική ασφάλεια.

Την πρώτη ημέρα αναπτύχθηκε το θέμα της Γελοιογραφίας στην εκπαίδευση. Η γελοιογραφία διαθέτει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που την κάνουν εύληπτη και κατανοητή από παιδιά κάθε ηλικίας, μεταφέρει μηνύματα με λιτό και άμεσο τρόπο, εξάπτει και διεγείρει τη δημιουργική φαντασία. Οι μαθητές ανταποκρίνονται γρήγορα και κατανοούν εύκολα τη γλώσσα της γελοιογραφίας, όπως τόνισαν ο Μιχάλης Κουντούρης, ο Νικόλαος Νίκας, Εκδότης, Υπεύθυνος Σχεδιασμού της EDUCARTOON και η Θεοδώρα Γκουτζιαμάνη, Εκπαιδευτικός, Υποδιευθύντρια 1ου Δημ. Σχολείου Κρεμαστής Ρόδου.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, συνεργάζεται με την educartoon και συμμετέχει στον 3ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Σκίτσου «Η χρήση του δρόμου… είναι στο χέρι σου – Αύριο εγώ θα οδηγώ» μαζί με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, τελεί υπό την αιγίδα των Υπουργείων Παιδείας και Θρησκευμάτων και Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων.

Τη δεύτερη ημέρα, ο κ. Κανελλαίδης Γεώργιος Καθηγητής του ΕΜΠ, ανέπτυξε το Στρατηγικό Σχέδιο για τη Βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας στην Ελλάδα, 2011 – 2020.

Αναφέρθηκε στον στόχο, στον σκοπό και στη δομή του Στρατηγικού Σχεδίου, ειδικά στην αντιμετώπιση των προβλημάτων οδικής ασφάλειας με συστημική προσέγγιση, λαμβάνοντας υπόψη ότι τα μέρη του συστήματος της οδικής κυκλοφορίας είναι αλληλένδετα και αλληλοεπηρεάζονται, ότι απαιτείται η προσαρμογή του σχεδιασμού του συστήματος στους φυσικούς, αντιληπτικούς και γνωστικούς περιορισμούς και στις ανάγκες των χρηστών καθώς και η διαμόρφωση συγχωρητικού περιβάλλοντος και συγχωρητικής συμπεριφοράς στην κυκλοφορία και ότι είναι αναγκαία η ολοκληρωμένη προσέγγιση της οδικής ασφάλειας η οποία επιτυγχάνεται με την ανάπτυξη και συντονισμένη εφαρμογή Στρατηγικών Σχεδίων Οδικής Ασφάλειας.

Επισήμανε ότι δεν είναι αποδεκτό να σημειώνονται θάνατοι ή σοβαροί τραυματισμοί στην οδική κυκλοφορία, ότι η κύρια ευθύνη για την Οδική Ασφάλεια ανήκει στους αρμόδιους για τον σχεδιασμό και τη λειτουργία του Συστήματος της Οδικής Κυκλοφορίας, υπεύθυνοι για την ασφάλεια του συστήματος είναι oι αρμόδιοι μηχανικοί για τον σχεδιασμό και τη λειτουργία των οδών, η βιομηχανία των οχημάτων, η Τροχαία και τα αρμόδια όργανα της Πολιτείας σε κεντρικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο και οι χρήστες είναι υπεύθυνοι για την τήρηση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας. Επίσης τόνισε ότι η έννοια της Παιδείας Οδικής Ασφάλειας αναφέρεται στις αξίες, στις στάσεις και στις συμπεριφορές όχι μόνο των μεμονωμένων ατόμων αλλά και της οικογένειας, της κοινότητας, των μελών των δραστηριοποιούμενων οργανισμών και φορέων και των οργάνων λήψης απόφασης σε κεντρικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο.

Η κ. Βαρδάκη Σοφία, Δρ. Αγρονόμος και Τοπογράφος Μηχανικός ΕΜΠ, Συγκοινωνιολόγος
Αναφέρθηκε στους βασικούς άξονες της προσπάθειας για την ανάπτυξη της Παιδείας Οδικής Ασφάλειας που προβλέπονται και αναπτύσσονται στο Στρατηγικό Σχέδιο, δίνοντας έμφαση στην εκπαίδευση ως διαδικασία δια βίου μάθησης. Συγκεκριμένα, παρουσιάστηκαν θέματα εκπαίδευσης παιδιών και εφήβων και ποιες προϋποθέσεις απαιτούνται προκειμένου τα προγράμματα εκπαίδευσης οδικής ασφάλειας να είναι αποτελεσματικά, επίσης έγινε αναφορά στα βασικά στοιχεία των δράσεων ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης, της εκπαίδευσης υποψηφίων οδηγών και της ευαισθητοποίησης οδηγών μεγαλύτερης ηλικίας.

Ο κ. Παπαδάτος Νίκος, Δικηγόρος Παρά Αρείω Πάγω
Αναφέρθηκε στην οικονομική κρίση όπως έχει διαμορφωθεί στην Ελλάδα και πως επιδρά εκτός άλλων και στο τροχαίο συμβάν. Επισήμανε ότι το φαινόμενο αυτό αντιμετωπίζεται σε ατομικό επίπεδο με την συνειδητοποίηση του από τους χρήστες των οδών και από την πλευρά της Πολιτείας με συγκεκριμένα πρόσθετα μέτρα προς διασφάλιση της οδικής ασφάλειας.

Ο κ. Τσαντίρης Σωκράτης, Ιατρός Δημόσιας Υγείας-Ειδικός Ιατροδικαστής, Αν. Καθηγητής στην Αστυνομική Ακαδημία Αθηνών, ανέλυσε την σπουδαιότητα της Ιατροδικαστικής διερεύνησης του οδικού τροχαίου συμβάντος, γιατί γίνεται, για ποιο σκοπό θα πρέπει προσδιορισθούν όλα τα στοιχεία από τα οποία θα κριθεί η βαρύτητα της σωματικής βλάβης και στα οποία θα βασισθεί η προσμέτρηση της ευθύνης ή στην περίπτωση που το τροχαίο είναι θανατηφόρο, να βεβαιωθεί ότι ο θάνατος ήταν αποτέλεσμα του τραυματισμού και μόνο αυτού. Επίσης, επισημάνθηκε ότι είναι σημαντικό να υπάρχουν όλα εκείνα τα ευρήματα που θα πληροφορήσουν για τα περιστατικά του τραυματισμού, τις συνθήκες τέλεσης του συμβάντος και ακόμα, αν χρειασθεί, με την άφωνη μαρτυρία των ευρημάτων να αξιολογηθεί η ακρίβεια των καταθέσεων των ζωντανών μαρτύρων.

Ο κ. Φωκίδης Εμμανουήλ, Λέκτορας ΠΤΔΕ Πανεπιστημίου Αιγαίου, ανέπτυξε το θέμα της Κυκλοφοριακής Αγωγής και της εκπαίδευσης. Παρουσίασε ερευνητική εργασία στην Κυκλοφοριακή Αγωγή, στην υλοποίηση και τα αποτελέσματα μιας ερευνητικής εφαρμογής Εικονικής Πραγματικότητας για τη διδασκαλία της Κυκλοφοριακής Αγωγής στους μαθητές των τριών τελευταίων τάξεων του δημοτικού σχολείου. Ανέλυσε ότι για την ανάπτυξή της χρειάστηκε να επαναπροσδιοριστεί το θεωρητικό πλαίσιο, οι στόχοι και οι διδακτικές ενότητες της Κυκλοφοριακής Αγωγής για τις συγκεκριμένες τάξεις. Συμμετείχαν 198 μαθητές και η διάρκεια του προγράμματος ήταν δύο μήνες. Τα αποτελέσματα κρίθηκαν απολύτως ικανοποιητικά, καταλήγοντας ότι η εφαρμογή υπερτερεί σημαντικά των συμβατικών μορφών διδασκαλίας, τόσο σε γνωστικό επίπεδο, όσο και σε επίπεδο στάσεων και συμπεριφορών.

Ο κ. Παπαδομαρκάκης Γιάννης, Διευθυντής Διεύθυνσης Β/θμιας Εκπ/σης Ν. Δωδεκανήσου, παρουσίασε την έρευνα «Οδηγική Συμπεριφορά Εφήβων» η οποία πραγματοποιήθηκε από την ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ τη σχολική χρονιά 2012-2013, σε 9 Λύκεια της Ρόδου(3 ΓΛΡόδου, ΓΛΙαλυσού, ΓΛΚρεμαστής, ΓΛΑφάντου, ΓΛΣορωνής, ΕΠΑΛΑρχαγγέλου, 4ΕΠΑΛ, Εκπαιδευτήρια ΡΟΔΙΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ, Κολλέγιο Ρόδου) σύνολο ερωτηθέντων 1.100 μαθητές. Στην έρευνα καταγράφεται ότι: 89% δεν έχει άδεια κυκλοφορίας, το 54% το δίκυκλο το αγόρασαν οι γονείς, το 62% έχει κράνος, το 19% πάντα φορά το κράνος, το 40% τρέχει με 150χλμ/ώρα, το 42% έχει καταναλώσει αλκοόλ και οδηγεί, το 42% έχει παραβιάσει κόκκινο.

Στην ερώτηση, ποια κατά την γνώμη σου είναι η αιτία ή τα αίτια του/των ατυχημάτων απαντούν, η υπερβολική ταχύτητα, η χρήση αλκοόλ, η παραβίαση σημάτων ΚΟΚ, η απροσεξία δική σου, η απροσεξία άλλου οδηγού, η χρήση του κινητού, η κακοτεχνία στο δρόμο.

Στην ερώτηση, οι οδηγοί συμπεριφέρονται στο δρόμο με τον ίδιο τρόπο που συμπεριφέρονται στη καθημερινή ζωή τους με τους φίλους και την οικογένειά τους, απαντά ναι το 47%.
Στην ερώτηση, θεωρείς ότι η υπακοή στον ΚΟΚ είναι σχετική με τον πολιτισμό και το ταμπεραμέντο του οδηγού απαντά ναι το 71%.

Στην ερώτηση, πιστεύεις ότι η οδική ασφάλεια είναι προσωπική ευθύνη του κάθε οδηγού απαντά ναι το 86%. Αντίστοιχες απαντήσεις δόθηκαν σε σχετικές ερωτήσεις σχετικά με την οδηγική συμπεριφορά.

Ο κ. Μηνούδης Γιάννης, Παιδαγωγός κυκλοφορίας Σουηδίας, αναφέρθηκε στο Εθνικό πρόγραμμα βελτίωσης της Οδικής Ασφάλειας σε μοτοσυκλέτες-μοτοποδήλατα για το 2012-2020 στη Σουηδία για τα μέτρα που έχουν ληφθεί και τα μέτρα που έπονται, τονίζοντας ότι η ουσία της Οδικής Ασφάλειας είναι η συμμετοχική ευθύνη.

Η Σουηδική Βουλή αποφάσισε ότι μακροπρόθεσμος στόχος για την Οδική Ασφάλεια είναι, να μην σκοτώνεται κανένας, ή να τραυματίζεται βαριά σε τροχαίο ατύχημα, μέσα στο οδικό μεταφορικό σύστημα. ‘’Μηδενική ανοχή’’ Η ευθύνη για την επιτυχία αυτού του στόχου βαρύνει τόσο αυτούς που σχεδιάζουν και συντηρούν το σύστημα θεσπίζοντας κανόνες όσο και τους χρήστες που έχουν ευθύνη να ακολουθούν τους κανόνες. Η Βουλή αποφάσισε, αν οι χρήστες δεν το κάνουν ή δεν προσαρμόζονται στο σύστημα ή δεν ακολουθούν τους κανόνες, επιστρέφει η βαρύτητα ευθύνης στους θεσμοφύλακες και στους σχεδιαστές του συστήματος. Σε αυτήν την βασική απόφαση της βουλής στηρίχθηκε η Διοίκηση της Οδικής Ασφάλειας για να εκπονήσει μαζί με άλλους φορείς το δεκαετές πρόγραμμα οδικής ασφάλειας για το 2011-2020 στη Σουηδία.

Η κ. Διακίδου Αλίκη, Δικηγόρος, Γενική Διεύθυνση Οδικής Ασφάλειας Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, αναφέρθηκε στις Δράσεις Οδικής Ασφάλειας του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών Και Δικτύων και συγκεκριμένα το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών & Δικτύων πρωτοστατεί σε μια προσπάθεια ανάδειξης του προβλήματος και προώθησης συντονισμένων δράσεων για την προαγωγή της Οδικής Ασφάλειας στη χώρα μας. Τόνισε ότι για λογαριασμό του Υπουργείου συντάχθηκε το Στρατηγικό Σχέδιο για την Οδική Ασφάλεια για τα έτη 2011-2020. Το Στρατηγικό Σχέδιο αποτελεί το βασικό εργαλείο της Πολιτείας για τη βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας και αφορά σε δράσεις όλων των εμπλεκόμενων φορέων που θα καταστίσουν εφικτή τη μείωση των νεκρών από τα οδικά τροχαία ατυχήματα το 2020 κατά 50% σε σχέση με το 2010.

Στη διάρκεια της Διημερίδας είχε συμπεριληφθεί και η Διαδραστική Θεατρική Παράσταση του Θεάτρου Ελεύθερη Έκφραση «Οι Περιπέτειες του Αττικούλη» την οποία χάρηκαν, έπαιξαν, έμαθαν 936 μαθητές στις δύο παραστάσεις που δόθηκαν στο ΣΙΝΕΜΑ ΜΕΤΡΟΠΟΛ.

Συγκινητική και ελπιδοφόρα για εμάς η ανταπόκριση των μαθητών και των εκπαιδευτικών στις συγχαρητήριες επιστολές που έχουμε πάρει για την Διαδραστική Θεατρική Παράσταση «Οι Περιπέτειες του Αττικούλη».

Τελειώνοντας η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, αισθάνεται την υποχρέωση να ευχαριστήσει μέσω του τύπου τον Υφυπουργό Μεταφορών κ Μ.Παπαδόπουλο, ο οποίος ανταποκρίθηκε στο αίτημά μας να είναι κοντά μας, την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και ιδιαίτερα τους χορηγούς μας: Αττικές Διαδρομές, ΕΒΕΔωδεκανήσου, BLUE STAR FERRIES, ΣΙΝΕΜΑ ΜΕΤΡΟΠΟΛ, ΤΡΟΠΑΙΟΝ-Αττιτής Φωτεινός, Mediterranean Hotel και METAXOTIPIKI, γνωρίζοντας ότι για εμάς θα ήταν δύσκολο μέχρι ακατόρθωτο να πραγματοποιήσουμε την Διημερίδα και τη θεατρική παράσταση.
Ευχαριστούμε τους εισηγητές οι οποίοι ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμά μας.

Ευχαριστούμε τα ΜΜΕ τον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο για την υποστήριξή τους.
Ευχαριστούμε όλους όσους παραβρέθηκαν στη Διημερίδα 130 συμμετοχές.

Ευχαριστούμε τους Διευθυντές και τους μαθητές των σχολείων που συμμετείχαν στην έρευνα και στην διημερίδα.
Ευχαριστούμε τους εθελοντές μας τη ψυχή της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ.
Σας υποσχόμαστε ότι η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, θα συνεχίσει ….γιατί είμαστε. Όλοι Εσείς …γιατί όλοι μαζί μπορούμε να κάνουμε τους δρόμους ασφαλείς για όλους μας. Αξίζει για την ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΖΩΗ…

ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου