Ειδήσεις

«Καπέλο» 2% στην τιμή της βενζίνης λόγω capital controls

Στην Επιτροπή Ανταγωνισμού παραπέμπεται για μια ακόμη φορά το θέμα της κερδοσκοπίας στην αγορά καυσίμων στα νησιά. Ο υπηρεσιακός υπουργός Οικονομίας, Ν. Χριστοδουλάκης, ανακοίνωσε χθες ότι οι έλεγχοι του υπουργείου έδειξαν καραμπινάτες περιπτώσεις κερδοσκοπίας στα νησιά, για τις οποίες κινητοποιήθηκε το ΣΔΟΕ, και ότι παραπέμπεται συνολικά ο φάκελος για έλεγχο στην Επιτροπή Ανταγωνισμού. Η απόφαση του κ. Χριστοδουλάκη στηρίχτηκε στους ελέγχους που πραγματοποίησε η Γ.Γ. Εμπορίου το προηγούμενο διάστημα, όπου διαπιστώθηκαν αποκλίσεις μέχρι και 20 λεπτά το λίτρο στις τιμές του υγραερίου κίνησης στις περιοχές της Κρήτης, των Δωδεκανήσων, του Ιονίου, των Κυκλάδων και του Βορείου Αιγαίου, όπως και αποκλίσεις μικρότερου εύρους στις τιμές των βενζινών. Πρόκειται για συνολικά 9 νομούς της χώρας, στους οποίους οι υψηλές τιμές αποτελούν πλέον παράδοση και εξ αυτού του λόγου έχουν παραπεμφθεί πολλάκις στην Επιτροπή Ανταγωνισμού χωρίς να υπάρξει εξυγίανση της κατάστασης. Στην παρούσα περίπτωση και σε ό,τι αφορά το υγραέριο κίνησης, η Γ.Γ. Εμπορίου εμφανίζει ως βασικό ένοχο τα αδικαιολόγητα υψηλά περιθώρια κέρδους με τα οποία δουλεύουν πρατηριούχοι και εταιρείες στις συγκεκριμένες περιοχές.

Στο μεταξύ όμως με «καπέλο» πληρώνει την τιμή της βενζίνης το σύνολο των καταναλωτών της χώρας. Οι πρατηριούχοι έχουν μεταφέρει στην κατανάλωση το κόστος προμήθειας 1,5% των συναλλαγών με πιστωτικές κάρτες στις οποίες υποχρεώθηκαν μετά την επιβολή των capital controls. Eνα ακόμη πρόσθετο ποσοστό έχουν επίσης μεταφέρει στην κατανάλωση για να καλύψουν τη στενότητα κεφαλαίων, ως αποτέλεσμα της παύσης των πιστώσεων από τις εταιρείες εμπορίας, κίνηση άμυνας έναντι του αυξημένου ρίσκου για επισφάλειες μετά την επιβολή του ελέγχου στην κίνηση κεφαλαίων.

Συνολικά τα capital controls επιβάρυναν τις τιμές των καυσίμων με ένα κόστος της τάξης τουλάχιστον 2%, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς. Οι εκτιμήσεις επιβεβαιώνονται από την εξέλιξη της τιμής της αμόλυβδης το διάστημα 3 Ιουλίου έως 28 Αυγούστου, όπου ενώ η τιμή διυλιστηρίου έχει μειωθεί σε ποσοστό 13%, η μείωση της λιανικής τιμής περιορίστηκε στο 9%. Η μέση τιμή της αμόλυβδης στην Αττική, όπου λειτουργεί ο ανταγωνισμός, διαμορφώθηκε στις 3 Ιουλίου στο 1,56 ευρώ και υποχώρησε στις 28 Αυγούστου στο 1,423 ευρώ το λίτρο. Η τιμή διυλιστηρίου (προ ΦΠΑ) στις 3 Ιουλίου ήταν 1,186 ευρώ το λίτρο και στις 28 Αυγούστου μειώθηκε στο 1,034 ευρώ το λίτρο. Το ίδιο διάστημα η τιμή του αργού υποχώρησε σε ποσοστό 19% και η τιμή platts που αποτελεί τη βάση διαμόρφωσης της διυλιστηριακής τιμής κατά 30%. Εάν συνυπολογιστεί η επίδραση των φόρων στη διαμόρφωση της διυλιστηριακής τιμής που αντιπροσωπεύει ποσοστό 64%, η διυλιστηριακή τιμή φαίνεται να ακολουθεί πλήρως τη διακύμανση της τιμής βάσης της (platts και ισοτιμία ευρώ δολαρίου).

Καθημερινή

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου