«Δεν συζητάμε για το Μεταφορικό Ισοδύναμο, δεν μας αξίζουν τα κουπόνια και δεν πιστεύω πως θα λειτουργήσει, τελικά» δηλώνει σήμερα σε συνέντευξή του στην “δ”, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου, κ. Νίκος Μπόνης αναφορικά με το Μεταφορικό Ισοδύναμο και τις απώλειες που υπέστη η περιοχή από την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ.
Επιπλέον, εμφανίζεται απαισιόδοξος για την κίνηση στην τοπική αγορά της Ρόδου αφού το βασικό πρόβλημα είναι η υπερ-φορολόγηση, οι ασφαλιστικές εισφορές και η ασφυξία από το τραπεζικό σύστημα ενώ μιλάει για τις παρατεταμένες εκπτώσεις και τον ακατάσχετο λογαριασμό, ένα αίτημα του εμπορικού κόσμου που δεν έχει εισακουστεί.
Η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κύριε Μπόνη, θα ήθελα να ξεκινήσουμε με μια σύντομη “αποτίμηση” του 2018 για την τοπική αγορά. Πώς ήταν τα πράγματα σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια;
Γι’ άλλη μια χρονιά, όπως συμβαίνει στα τελευταία χρόνια -μπορώ να σας πω… παραδοσιακά- η αγορά κινήθηκε σε χαμηλά επίπεδα. Κι όταν μιλάμε για αγορά της Ρόδου, αναφερόμαστε στα τοπικά καταστήματα. Δε μιλάμε για τα καταστήματα των αλυσίδων τα οποία έρχονται εδώ κι έχουν την δική τους πορεία. Εμάς, καλώς ή κακώς, αυτά τα καταστήματα δεν μας αφορούν. Το μόνο που μας αφορά είναι ότι προσφέρουν εργασία σε κάποιους ροδίτες ή επισκέπτες που έρχονται για να εργαστούν στη Ρόδο.
Βέβαια, οι εργαζόμενοι αυτοί προσλαμβάνονται με τον κατώτατο μισθό -κι αυτός είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους, πραγματικά δεν φοβηθήκαμε και δεν ήμασταν κατά της αύξησης του κατώτατου μισθού. Βέβαια, όχι στο επίπεδο που ανακοινώθηκε (αύξηση του 11%) που δεν ανταποκρίνεται στις συνθήκες της αγοράς, αλλά σίγουρα έπρεπε να αυξηθεί. Ωστόσο, δεν είδαμε από την πλευρά της κυβέρνησης να κάνει αυτό το οποίο είχε υποσχεθεί. Οι υποσχέσεις του πρωθυπουργού αποδείχθηκαν γι’ ακόμη μια φορά γράμμα κενό περιεχομένου, όσον αφορά το μισθολογικό κόστος το οποίο έπρεπε να μειωθεί, ταυτόχρονα με την αύξηση του κατώτατου μισθού.
Δεν έχω ακόμη αναλυτικά τα στοιχεία και τα ποσοστά στην διάθεσή μου αλλά όπως σας είπα η αγορά της Ρόδου κινήθηκε και το 2018 σε χαμηλά επίπεδα. Περιμένουμε τα αποτελέσματα μιας έρευνας από το Ινστιτούτο της ΕΣΕΕ για την χρήση του ’18. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις μας ως ΕΣΡ, η τάση της αγοράς είναι πτωτική.
• Όσον αφορά τις αλυσίδες των καταστημάτων, παρακολουθούμε πως συνεχώς αυξάνονται. Θα μπορούσε να γίνει κάτι για να υπάρξει μια ισορροπία σε σχέση με τις επιχειρήσεις τοπικών συμφερόντων;
Ο μόνος τρόπος για να αντιμετωπιστεί αυτό, είναι ο Ροδίτης καταναλωτής να σταθεί δίπλα στον συμπολίτη του, στον γείτονά του και να τον στηρίξει. Διότι όσο εμείς οι ίδιοι το επιλέγουμε αυτό, τόσο θα υπάρχει.
Αναφορικά με το αν υπάρχει κάποιος νόμος που να τα περιορίζει, σαφώς και δεν υπάρχει και δεν θα ήταν ρεαλιστικό να συμβαίνει αυτό. Οι ίδιοι πρέπει να καταλαβαίνουμε ότι όλες οι εισπράξεις ενός καταστήματος μιας αλυσίδας, κάθε βράδυ “φεύγουν” για την Αθήνα οπότε δεν βοηθούν στην ανάπτυξη της αγοράς. Αυτό, ξέρετε, το βλέπουμε και στον εμπορικό κλάδο και στον ξενοδοχειακό κλάδο καθώς η εργοδοσία, ζει… αλλού.
• Να περάσουμε στο θέμα με τον ακατάσχετο λογαριασμό. Παραμένει ένα αίτημα του εμπορικού κόσμου κι ενώ είχε δεσμευτεί η κυβέρνηση, δεν έχει κάνει απολύτως τίποτα μέχρι σήμερα. Ποιες είναι οι συνέπειες;
Δεν είχε δεσμευτεί απλά η κυβέρνηση. Ο ίδιος ο πρωθυπουργός είχε δεσμευτεί και μάλιστα επανειλημμένως. Άλλο ένα γράμμα κενό περιεχομένου. Από την μία ζητούν να είμαστε όλοι ίσοι κι από την άλλη, όσοι ασχολούνται με το επιχειρείν, έχουν στοχοποιηθεί, θεωρούνται προνομιούχοι και σύμφωνα με τις ιδεοληψίες αυτής της κυβέρνησης, δεν ισχύει μέχρι σήμερα. Εμείς δεν ζητάμε κάτι το παράλογο. Δεν ζητάμε αυτά τα χρήματα -αν θεσμοθετηθεί ο ακατάσχετος λογαριασμός- να μπορούμε την άλλη μέρα να τα πάρουμε και να τα χρησιμοποιήσουμε. Εμείς ζητούμε να είναι ένας τροφοδότης λογαριασμός. Δηλαδή, η χρήση της πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας η οποία έχει μεγαλώσει μετά την επιβολή των capital controls αλλά και τους περιορισμούς από τις τράπεζες, έχει καταφέρει να πιάσει πάνω από το 70% στις πωλήσεις μιας επιχείρησης. Αυτό σημαίνει πως εάν ο λογαριασμός δεν είναι ακατάσχετος και τα χρήματα από τις κάρτες μπαίνουν εκεί και κατάσχονται, η επιχείρηση δεν θα μπορέσει να λειτουργήσει και να πληρώνει τις υποχρεώσεις της (μισθούς, ασφαλιστικές υποχρεώσεις, προμηθευτές κ.λπ.). Δεν βλέπω να υπάρχει δυνατότητα να θεσμοθετηθεί και δεν το περιμένουμε από αυτή την κυβέρνηση.
Κύριε Μπόνη, βλέπουμε μια παρατεταμένη περίοδο εκπτώσεων, μετά προσφορές κ.λπ. Τελικά βοηθούν στην αγοραστική κίνηση και στα έσοδα;
Έτσι όπως έχει γίνει ο θεσμός των εκπτώσεων, δεν βοηθάει. Έχει εκφυλιστεί και είναι κάτι το οποίο δεν βοηθάει σε τίποτε την αγορά αλλά ούτε και τον καταναλωτή. Κατά την δική μας άποψη, οι εκπτώσεις πρέπει να επανέλθουν σε μια περίοδο η οποία να είναι χρονικά μικρή. Δύο μήνες εκπτώσεις τον χειμώνα, δύο μήνες εκπτώσεις το καλοκαίρι, συν τις προσφορές είναι μια περίοδος πέντε μηνών. Να βάλουμε και την Black Friday που κοντεύει να γίνει αντί για μία μέρα, μία εβδομάδα ή ένας μήνας… Τελικά δεν βοηθά κανέναν.
• Τι μπορεί να περιμένει η τοπική αγορά της Ρόδου το 2019 υπό αυτές τις συνθήκες;
Μας είπαν ότι βγήκαμε από το μνημόνιο. Αυτό για την αγορά θα σήμαινε κάτι εάν μειωνόταν η φορολογία, οι ασφαλιστικές εισφορές, να μπουν δικλείδες για να ανακάμψει μία επιχείρηση και φυσικά, η κατανάλωση. Άρα η αγορά, περιμένει κάτι αντίστοιχο όπως στα προηγούμενα χρόνια μέχρι και το 2015. Δεν μιλάω για το 2014 γιατί είδαμε ανάκαμψη η οποία ανακόπηκε βιαίως, με τον ερχομό στην κυβέρνηση του κ. Βαρουφάκη που θεώρησε σκόπιμο να… κάψει την αγορά. Από τότε η πορεία είναι πτωτική γι αυτό δεν περιμένουμε κάτι διαφορετικό. Με τέτοια φορολογία και ασφαλιστικές εισφορές, η κατανάλωση θα παραμένει χαμηλή. Δεν μπορεί να αλλάξει τίποτε ούτε και θα αλλάξει, φυσικά.
• Αν και χάσαμε τον μειωμένο ΦΠΑ η κυβέρνηση, μας είπε ότι θα φέρει ως αντιστάθμισμα το Μεταφορικό Ισοδύναμο. Τελικά, μπορεί αυτό να αντικαταστήσει τις απώλειες του ΦΠΑ;
Κοιτάξτε, εμείς δεν έχουμε δει το Μεταφορικό Ισοδύναμο στην Ρόδο. Συνεπώς, δεν μας αφορά. Αλλά κι έτσι όπως είναι φτιαγμένο δεν πρέπει να μας αφορά. Είναι και ντροπή να μας πετάνε ένα κουπόνι, ένα ξεροκόμματο. Ο μειωμένος ΦΠΑ δεν ήταν ένα προνόμιο όπως το παρουσίασαν κάποιοι. Ήταν δικαίωμα και κεκτημένο των νησιωτών για να ζει με αξιοπρέπεια σε σχέση με την ηπειρωτική χώρα. Δεν συζητάμε για το Μεταφορικό Ισοδύναμο, δεν μας αξίζουν τα κουπόνια και δεν πιστεύω πως θα λειτουργήσει, τελικά.

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ