«Χαμένη χρονιά το 2020, χρονιά επιβίωσης το 2021 και ανάκαμψη από το 2022». Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), Γρηγόρης Τάσιος σε συνέντευξη που παραχώρησε στη «δ», δηλώνει ότι η πρωτοφανής αυτή κρίση που βιώνει ο τουρισμός θα διαρκέσει τουλάχιστον δύο χρόνια, γι’ αυτό και απαιτείται ένα στιβαρό σχέδιο για την επόμενη μέρα, να θεσμοθετηθούν άμεσα τα κατάλληλα μέτρα στήριξης και διευκολύνσεις από το κράτος για τις τουριστικές επιχειρήσεις που δίνουν τη μάχη της επιβίωσης.

Πέρασε ένας μήνας από το restart του τουρισμού. Πώς κύλησε αυτός ο μήνας και πόσο εύκολη ή δύσκολη ήταν τελικά, κύριε πρόεδρε, η προσαρμογή στα υγειονομικά πρωτόκολλα;
Καταρχάς ήταν ένας μήνας προσαρμογής στα υγειονομικά πρωτόκολλα. Ήταν ένα διάστημα κατά τον οποίο τεστάραμε τη διάθεση των εν δυνάμει τουριστών να ταξιδέψουν στην Ελλάδα. Αποδείχθηκε περίτρανα ότι το φοβικό κλίμα λόγω του Covid-19 δεν βοήθησε ώστε να έχουμε τον Ιούλιο τις διανυκτερεύσεις που περιμέναμε. Η μέση πληρότητα πανελλαδικά (και στη Ρόδο), ανήλθε στο 25% και ίσως σε κάποιες λίγες περιπτώσεις να έφθασε στο 30-35%.
Από τα 10.000 ξενοδοχεία πανελλαδικά, τα 6.800 έχουν λάβει τη σχετική βεβαίωση τήρησης υγειονομικών πρωτοκόλλων και από αυτά λειτουργούν περίπου τα 5.500. Η προσαρμογή στα πρωτόκολλα συνεπάγεται αύξηση του λειτουργικού κόστους κατά 5-7% και συγχρόνως νέα δεδομένα λειτουργίας. Και όλα αυτά όπως αντιλαμβάνεστε, απαιτούν χρόνο. Και ο χρόνος χρειάστηκε κυρίως για να πείσουμε τους εαυτούς μας και το προσωπικό ότι θα πρέπει να λειτουργήσουμε κάτω από αυτές τις νέες συνθήκες.
Συγχρόνως όμως, η προχθεσινή τροπολογία που πέρασε από τη Βουλή για τα εργασιακά και αφορά στις αναστολές των συμβάσεων και την κάλυψη των ασφαλιστικών εισφορών την περίοδο Ιουλίου-Σεπτεμβρίου μέσω του προγράμματος ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ αποτελεί ένα κομβικό σημείο. Όλα αυτά αποτελούν μέτρα στήριξης που περιλαμβάνονταν στο πλάνο των προτάσεών μας και αποκλιμακώνουν την πίεση.
Πλέον ο Ιούλιος πέρασε, ο Αύγουστος δείχνει μία κινητικότητα λόγω των Ελλήνων μέχρι τις 20 του μηνός, ενώ το τοπίο είναι θολό για το Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο, εάν αναλογιστούμε ότι μάλλον επιστρέφει το δεύτερο κύμα κορωνοϊού στην Ευρώπη.

• Έχετε δηλώσει ότι δεν θα εισρεύσουν χρήματα στα ταμεία πριν τον Ιούλιο του 2021. Ποια επιπλέον μέτρα θα απαιτηθούν για την επιβίωση των επιχειρήσεων;
Χρειάζονται εμπροσθοβαρή μέτρα για να αντέξουμε μέχρι τότε… Ένα αναγκαίο μέτρο είναι η κατάτμηση σε πολλές δόσεις των οφειλών προς το δημόσιο. Πρέπει να αναθεωρηθεί την πολιτική των 12 και 24 δόσεων για την αποπληρωμή χρεών προς την εφορία καθώς κανένας δεν μπορεί να ανταποκριθεί σε αντίστοιχές ρυθμίσεις όταν ο υπόχρεος δεν είχε έσοδα. Δεύτερο και εξίσου σημαντικό μέτρο, η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών και ο εξορθολογισμός των εργασιακών σχέσεων και τέλος η μείωση ΦΠΑ διαμονής στο 6% και η κατάργηση του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ. Βεβαίως θα πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος ώστε να στηριχτούν με ουσιαστικό τρόπο οι εργαζόμενοι που δεν απορροφώνται από την αγορά εργασίας.
Τα παραπάνω είναι τα βασικά μέτρα που θα πρέπει να εφαρμοστούν το 2021, αφού όλες οι συζητήσεις και συμφωνίες με τους Tour Operators κινούνται στη λογική της μηδενικής προκαταβολής και της εξόφλησης των τιμολογίων μετά την αναχώρηση του πελάτη. Γι’ αυτό το λόγο ανέφερα ότι δεν περιμένουμε να εισρεύσουν χρήματα στα ταμεία πριν τον Ιούλιο. Και μη ξεχνάμε ότι όσοι ξενοδόχοι εντάχθηκαν στο ΤΕΠΙΧ II θα πρέπει να καταβάλουν την πρώτη δόση τον Ιούνιο του 2021!
Αντιλαμβάνεστε λοιπόν την οικονομική ασφυξία που θα βιώσουν οι επιχειρήσεις στο ξεκίνημα της επόμενης σεζόν, η οποία είναι απολύτως στον αέρα εάν δεν βρεθεί το εμβόλιο κατά του κορωνοϊού.
Κανείς δεν μας διαβεβαιώνει ότι θα δουλέψουμε του χρόνου. Δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι για το ποιοι και πόσοι Tour Operators θα αντέξουν, εάν θα επιβιώσουν οι αεροπορικές εταιρείες και τα τουριστικά γραφεία, εάν ο ιός δεν εξαφανισθεί κατά τη διάρκεια του χειμώνα.Όλος ο κλάδος θα έχει πρόβλημα στην εκκίνηση του 2021, εάν δεν παρθούν τα αναγκαία μέτρα. Αυτή η κρίση θα διαρκέσει τουλάχιστον δύο χρόνια. Κινούμαστε πλέον σε πορεία επιβίωσης και μόνο. Πρέπει λοιπόν να ανοίξει ένας διάλογος με τους εργαζόμενους, την κυβέρνηση, κάθε αρμόδιο φορέα για να δούμε πώς θα επιβιώσουμε το 2021. Θα πρέπει να δημιουργήσουμε μία βάση πάνω στην οποία να στήσουμε την ανάκαμψη από το 2022 κι έπειτα.
• Παρόλα αυτά, η επιτυχής εφαρμογή των υγειονομικών πρωτοκόλλων από τα ξενοδοχεία τη φετινή σεζόν, δεν τους εξασφαλίζει το προβάδισμα για την επόμενη, εάν υποθέσουμε ότι τα μέτρα αυτά ήρθαν για να μείνουν…;
Σίγουρα η προσαρμογή των επιχειρήσεων στα υγειονομικά πρωτόκολλα σε σύντομο χρονικό διάστημα αποδεικνύει ότι οι ξενοδόχοι βάζουμε πλάτη για να περισωθεί η σεζόν. Από την άλλη, η τήρηση των μέτρων ασφαλείας στον κλάδο της φιλοξενίας και η εξασφάλιση της Υγείας του πελάτη, μπορεί να λειτουργήσει ως το βασικό μας πλεονέκτημα του χρόνου. Όμως τα υγειονομικά πρωτόκολλα πρέπει να τηρούνται παντού και όχι κατά το δοκούν. Έχει αποδειχθεί ότι τα εισαγόμενα κρούσματα δεν εντοπίστηκαν στα ξενοδοχεία αλλά στις βραχυχρόνιες μισθώσεις και στις πύλες εισόδου. Αν μη τι άλλο αποδεικνύεται ότι τηρούνται και λειτουργούν τα πρωτόκολλα στα ξενοδοχεία.
Πώς μπορεί η Ελλάδα να εξαργυρώσει την καλή φήμη που… έχτισε με την επιτυχή διαχείριση της πανδημίας και την καλή της εικόνα;
Ο FVW, ο μεγαλύτερος γερμανικός τουριστικός εκδοτικός οίκος, δίνει τα εύσημα στην Ελλάδα για τη διαχείριση της υγειονομικής κρίσης. Αυτό είναι θετικό, όμως το αποτέλεσμα θα κριθεί από πολλές άλλες παραμέτρους. θα εξαρτηθεί εν πολλοίς από την επιδημιολογική κατάσταση της κάθε χώρας. Από την άλλη αυτοί οι λίγοι τουρίστες που επιλέγουν φέτος την Ελλάδα και αποχωρούν ικανοποιημένοι, είναι η καλύτερή μας διαφήμιση.
Η επιτυχής διαχείριση της πανδημίας την περίοδο από το Μάρτιο έως το Μάιο ήταν πρώτο σοβαρό βήμα ώστε να σχηματιστεί αυτή η καλή εικόνα, όπως λέτε. Εάν καταφέρουμε να μην αυξηθούν τα κρούσματα και να διατηρηθεί στα τωρινά χαμηλά επίπεδα η καμπύλη, θα έχουμε κάνει το δεύτερο βήμα και θα ενισχύσουμε το καλό προφίλ. Και η επιτυχία θα οφείλεται στην καλή δουλειά που θα έχει κάνει ο καθένας μας. Αυτός θα πρέπει να είναι ο στόχος. Γι αυτό τονίζω ότι θα πρέπει να εφαρμόζονται παντού και από όλους τα μέτρα και όχι …επιλεκτικά. Δεν μπορούν να συνεχιστούν λ.χ. τα ανεξέλεγκτα πάρτι. Ο ξενοδόχος, υποβάλλεται σε θυσίες, έχει δανειστεί για να καλύψει το κόστος που συνεπάγεται η τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων και άλλοι, όχι μόνο δεν τηρούν τα μέτρα και συνεπώς δεν επωμίζονται τα κόστη που προκύπτουν, αλλά συμβάλλουν και στη διασπορά του ιού…!
Ποια είναι η άποψή σας για την τουριστική προβολή και προώθηση; Σε ποιους άξονες θα πρέπει να κινηθεί;
Το πρόγραμμα της προβολής χρειάζεται να προσαρμοστεί στη δύσκολη επόμενη περίοδο ανάλογα με τα επιδημιολογικά δεδομένα στο εξωτερικό. Ας πούμε… δεν έχεις λόγο να κάνεις αυτή τη στιγμή μία καμπάνια στα Βαλκάνια για τη Βόρεια Ελλάδα καθώς τα επιδημιολογικά δεδομένα των χωρών αυτών είναι τέτοια που κάθε εκστρατεία διαφήμισης θα έπεφτε απλά στο κενό. Γενικώς η προβολή θα πρέπει να κινείται παράλληλα με τα επιδημιολογικά δεδομένα της κάθε αγοράς. Οπωσδήποτε, θα πρέπει να αναδεικνύει την επιτυχή διαχείριση της πανδημίας και μάλιστα με τρόπο τέτοιο ώστε να ενισχυθεί το ενδιαφέρον κατά τη διάρκεια του χειμώνα και να ξεκινήσουν οι κρατήσεις όσο νωρίτερα γίνεται.
.

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ