Ρεπορτάζ

Διαπιστώθηκαν υπερβάσεις σε έργο του Φράγματος Γαδουρά

Δημοσιονομική διόρθωση ύψους 5.165.959,96 ευρώ επέβαλε με την 1235/2016 απόφαση του το 1ο Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου σε υποέργο της εργολαβίας για την κατασκευή του φράγματος του Γαδουρά κρίνοντας ότι υπήρξαν υπερβάσεις στην αρχική εργολαβία, που δεν δικαιολογούνται.
Το Ελεγκτικό Συνέδριο σε δημόσια συνεδρίαση του την 1η Οκτωβρίου 2013 εξέτασε την από 13 Οκτωβρίου 2010 έφεση της Δ6 Διεύθυνσης Έργων Ύδρευσης και Αποχέτευσης της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κατά του Ελληνικού Δημοσίου.
Με την έφεση αυτή επεδίωξε την ακύρωση της 960/0052/15.4.2010 απόφασης του Υφυπουργού Οικονομικών, με την οποία επιβλήθηκε σε βάρος της δημοσιονομική διόρθωση ποσού 6.638.251,80 ευρώ, που αντιστοιχεί σε μη επιλέξιμη δαπάνη και καταβλήθηκε σ’ αυτήν, υπό την ιδιότητα του Τελικού Δικαιούχου, στο πλαίσιο χρηματοδότησης του Υποέργου 1 «Κατασκευή φράγματος Γαδουρά για την ύδρευση της ευρύτερης περιοχής Ρόδου» του Έργου «Ύδρευση ευρύτερης περιοχής Ρόδου από το Φράγμα Γαδουρά – Στάδιο: Κατασκευή» του Ε.Π. «Περιβάλλον» (συγχρηματοδότηση από το Ταμείο Συνοχής) και ο περιορισμός του προς ανάκτηση ποσού σε 5.165.959,96 ευρώ.
Πιο συγκεκριμένα με την από 29.12.2000 απόφαση της Επιτροπής των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων εγκρίθηκε η χορήγηση συνδρομής από το Ταμείο Συνοχής για την κατασκευή του Έργου «Ύδρευση ευρύτερης περιοχής Ρόδου από το Φράγμα Γαδουρά – Στάδιο Κατασκευή».
Το μέγιστο ποσό των επιλέξιμων δαπανών ορίστηκε σε 83.062.775,00 ευρώ, ενώ το μέγιστο ποσό συνδρομής από το Ταμείο Συνοχής ορίστηκε σε 62.297.081,00 ευρώ (ποσοστό κοινοτικής ενίσχυσης 75%).
Με την ίδια απόφαση ορίστηκε επίσης το χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης των εργασιών, με ημερομηνία ολοκλήρωσης την 31.12.2005, οι δείκτες βάσει των οποίων θα εξεταζόταν η πρόοδος υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του έργου, καθώς και το σχέδιο χρηματοδότησης αυτού.
Η αρχική μελέτη του έργου συντάχθηκε από ιδιώτες μηχανικούς για τη Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης Αποχέτευσης (Δ.Ε.Υ.Α.) Ρόδου και θεωρήθηκε στις 18.5.1984 από την Διεύθυνση Τ.Υ.Δ.Κ. του Υπουργείου Εσωτερικών.
Ακολούθως, η οριστική μελέτη αναμορφώθηκε από την Διεύθυνση του τέως Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων (Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε.), με τη βοήθεια Τεχνικού Συμβούλου, προκειμένου να προσαρμοστεί στις σύγχρονες τεχνολογικές εξελίξεις και εφαρμογές και να εναρμονιστεί με την ισχύουσα νομοθεσία.
Η αναμορφωμένη οριστική μελέτη εγκρίθηκε με την από 12.3.2001 απόφαση του Υπουργού ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε.
Ανάδοχος του ως άνω υποέργου αναδείχθηκε, κατόπιν διενέργειας διαγωνισμού που διεξήχθη στις 18.4.2000, εργοληπτική εταιρεία με τεκμαρτή έκπτωση 35,99%. Η οικεία σύμβαση, συνολικού ποσού 34.600.163,23 ευρώ, υπεγράφη στις 7.12.2001, αφού υποβλήθηκε στον προληπτικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Περαιτέρω, με την  από 3.11.2005 απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών συγκροτήθηκε ελεγκτική ομάδα στο πλαίσιο της Επιτροπής Δημοσιονομικού Ελέγχου (Ε.Δ.ΕΛ.), η οποία, μετά τη διενέργεια προγραμματισμένου ελέγχου στο προαναφερόμενο υποέργο κατά το χρονικό διάστημα από 18.11.2005 έως 25.11.2005, συνέταξε την από 7.3.2006 έκθεση ελέγχου.
Μέχρι την ημερομηνία του ελέγχου, για το υποέργο αυτό είχαν συνταχθεί και εξοφληθεί 33 πιστοποιήσεις, που αντιστοιχούσαν σε συνολική δαπάνη έργου 52.086.689,81 ευρώ, από τις πιστοποιήσεις δε αυτές είχαν καταχωρηθεί στο Ο.Π.Σ. 22, από τις οποίες 19 συμπεριελήφθησαν στην Αίτηση Ενδιάμεσης Πληρωμής.
Όπως προκύπτει από την έκθεση ελέγχου, για την υλοποίηση του έργου και μέχρι την ημερομηνία διενέργειας του ελέγχου είχαν συνταχθεί και εγκριθεί συνολικά 5 Ανακεφαλαιωτικοί Πίνακες Εργασιών (Α.Π.Ε.), 5 Πρωτόκολλα Κανονισμού Τιμών Μονάδος Νέων Εργασιών (Π.Κ.Τ.Μ.Ν.Ε.) και είχαν υπογραφεί 3 Συμπληρωματικές Συμβάσεις (Σ.Σ.), προκειμένου να γίνουν οι απαραίτητες προσαρμογές στις ποσότητες, εξαιτίας της αλλαγής του τρόπου εκτέλεσης των συμβατικών εργασιών, να τιμολογηθούν οι νέες εργασίες και να ενσωματωθούν οι μεταβολές και τροποποιήσεις που προέκυψαν.
Ενα σημαντικό τμήμα συμβατικών εργασιών δεν κατέστη δυνατόν να εκτελεσθούν στα πλαίσια της εργολαβίας, διότι η δαπάνη τους ξεπερνούσε το 150% της αρχικής σύμβασης.
Η εκτέλεση των υπολειπόμενων αυτών εργασιών θα έπρεπε να αποτελέσει αντικείμενο νέας εργολαβίας εντός του εγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος, ώστε να μην υπάρξουν κίνδυνοι καταστροφών και αστοχίας στα ήδη κατασκευασμένα τμήματα του έργου.
Τελικώς, η εκτέλεση των εργασιών αυτών ανατέθηκε, κατόπιν διαγωνισμού, σε νέο ανάδοχο, με τον οποίο υπεγράφη η από 15.9.2006 εργολαβική σύμβαση.
Σύμφωνα με τις παρατηρήσεις της ελεγκτικής ομάδας, ενόψει των σημαντικών μεταβολών που επήλθαν στο αρχικό συμβατικό αντικείμενο, προέκυψε υπέρβαση κόστους του συμβατικού αντικειμένου που υλοποιήθηκε κατά το ποσό των 6.638.251,80 ευρώ, το οποίο συνιστά μη επιλέξιμη δαπάνη.
Για τον λόγο αυτό προτάθηκε από την αρμόδια ελεγκτική ομάδα η ανάκτηση από τον Τελικό Δικαιούχο της μη επιλέξιμης δαπάνης ύψους 6.638.251,80 ευρώ με την έκδοση απόφασης δημοσιονομικής διόρθωσης.
Το Ελεγκτικό Συνέδριο έκρινε ότι η απόφαση του Υφυπουργού Οικονομικών δεν παρίσταται πλήρως και επαρκώς αιτιολογημένη όσον αφορά στον τρόπο υπολογισμού του προς ανάκτηση ποσού και μεταρρύθμισε την απόφαση  περιοριζομένου του ποσού της δημοσιονομικής διόρθωσης σε 5.165.959,96 ευρώ.
Η απόφαση ελήφθη την 16η Δεκεμβρίου 2014, δημοσιεύθηκε την 7 Ιουνίου 2016 και κοινοποιήθηκε αρμοδίως μόλις πρόσφατα.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου