Στο τέλος Φεβρουαρίου θα παρουσιαστούν τα ευρήματα της δεύτερης φάσης της σημαντικής έρευνας για τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του Δήμου Ρόδου ως τουριστικού προορισμού, η οποία διεξήχθη από τον Σύλλογο Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου σε συνεργασία με το American College of Thessaloniki (ACT), μέλος του Κολλεγίου Ανατόλια.
Όπως δήλωσε στη «δ» ο πρόεδρος του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων κ. Γ. Ματσίγκος, η έρευνα βρίσκεται στο τελικό στάδιο της επεξεργασίας των 3.000 συνολικά ερωτηματολογίων και σε ειδική εκδήλωση στο τέλος Φεβρουαρίου, θα γίνει αναλυτικά η παρουσίαση των επιμέρους αναλύσεων, που θα αποτελέσουν χρήσιμο εργαλείο στα χέρια των τοπικών φορέων του τουρισμού.
Τα πρώτα ευρήματα της μεγάλης και εν εξελίξει έρευνας για τη Ρόδο ως τουριστικού προορισμού, παρουσιάστηκαν τη Δευτέρα 30 Οκτωβρίου 2017 κατά τη διάρκεια της Ολομέλειας του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου.
Η έρευνα ξεκίνησε τον Ιούλιο του 2017 και διήρκεσε μέχρι την ολοκλήρωση της τουριστικής περιόδου, με στόχο την αναβάθμιση και βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών και υποδομών της Ρόδου, συγκεντρώνοντας και αξιολογώντας έγκυρες και επίκαιρες υποδείξεις τουριστών. Μεταξύ άλλων, επιχειρεί να εντοπίσει τα βασικά σημεία ικανοποίησης των επισκεπτών, τα σημεία που προσέλκυσαν περισσότερο το ενδιαφέρον τους, το ποσό που ξόδεψαν τόσο κατά την αγορά του πακέτου όσο και κατά την παραμονή τους στη Ρόδο, το είδος καταλύματος που επέλεξαν, τον βαθμό ικανοποίησής τους από την νέα και Μεσαιωνική Πόλη της Ρόδου, από καθαριότητα, συγκοινωνίες, εστιατόρια και ταβέρνες αλλά και από τα ίδια τα ξενοδοχεία. Τέλος, οι επισκέπτες απάντησαν αν θα ξαναέρχονταν στη Ρόδο σε κάποιο επόμενο ταξίδι τους και αν θα τη σύστηναν σε άλλους.
Η έρευνα συντονίστηκε από το ACT και ενισχύει τις συνέργειες του μη κερδοσκοπικού εκπαιδευτικού οργανισμού με φορείς και επαγγελματίες του τουριστικού κλάδου. Τα προς εξέταση θέματα αναπτύχθηκαν σε σχετικό ερωτηματολόγιο, που μεταφράστηκε σε τέσσερις γλώσσες και διανεμήθηκε σε ξενοδοχειακές μονάδες, όπου εργάζονται τα μέλη του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου, και σε σημεία αναχώρησης των τουριστών προς το αεροδρόμιο. Με τη βοήθεια τοπικών τουριστικών πρακτόρων το δείγμα των ερωτώντων έγινε ακόμα μεγαλύτερο και έχει προσεγγίσει τα 3.000 άτομα, ένα πρωτόγνωρο νούμερο για έρευνα τέτοιου αντικειμένου και κλίμακας.
Κατά τη διάρκεια της Ολομέλειας ο κ. Ανέστης Αναστασίου, υπεύθυνος Προγραμμάτων Τουρισμού του ACT παρουσίασε τα πολύ ενδιαφέροντα αποτελέσματα ανάλυσης και επεξεργασίας των πρώτων 1.700 ερωτηματολογίων σύμφωνα με τα οποία:
•το 70% των τουριστών επισκέπτεται για πρώτη φορά τη Ρόδο
•Η μέση διάρκεια παραμονής τους είναι 10 ημέρες (9 τον Ιούλιο, 10 τον Αύγουστο, 11 τον Σεπτέμβριο)
•Οι κύριες χώρες προέλευσης του δείγματος είναι Γερμανία, Ρωσία, Μ. Βρετανία
•Πηγές πληροφόρησης είναι κατά προτεραιότητα: Ίντερνετ (35%), πρακτορείο (33%), συγγενείς και φίλοι (28%)
•Κριτήρια επιλογής προορισμού κατά προτεραιότητα: παραλίες – φύση (42%), Ιστορία – Πολιτισμός (26%), σχόλια και κριτικές στο Ίντερνετ (26%), τιμή πακέτου (19%)
•Στο δείγμα το είδος πακέτου είναι κατά κύριο λόγο all inclusive (40%), ημιδιατροφή (33%), και ακολουθούν τα υπόλοιπα πακέτα
•Κόστος πακέτου. Το 32% του δείγματος επέλεξε πακέτο αξίας 1.000– 1.500 ευρώ, το 20% επέλεξε πακέτο 750 – 1.000 ευρώ και το 8% επέλεξε πακέτο άνω των 2.000 ευρώ
•Επιπλέον έξοδα κατά τη διάρκεια της παραμονής. Το 33% του δείγματος απάντησε ότι ξόδεψε 200 – 400 ευρώ, το 13% ξόδεψε 0-100 ευρώ, το 21% ξόδεψε 100 – 200 ευρώ και το 19% ξόδεψε 400 – 600 ευρώ. Μόνο το 3% του δείγματος ξόδεψε ποσό άνω των 1.000 ευρώ κατά τη διάρκεια της παραμονής του στη Ρόδο, γεγονός που σημαίνει ότι η Ρόδος έχει πολύ λίγους επισκέπτες με υψηλό οικονομικό υπόβαθρο, σε αντίθεση με τη Σαντορίνη και τη Μύκονο.
•Αναφορικά με το βαθμό ικανοποίησης (με άριστα το 9) τα ξενοδοχεία συγκεντρώνουν ένα «σκορ» της τάξης του 7,9. Ο βαθμός ικανοποίησης από το νησί είναι 7,27 ενώ τα εστιατόρια των ξενοδοχείων βαθμολογήθηκαν με 7,63. Αντίστοιχα τα εστιατόρια εκτός ξενοδοχείων βαθμολογήθηκαν με 7,29, το street food με 7,29 και οι εκδρομές με 7,3. Η Νέα Πόλη βαθμολογήθηκε από τους τουρίστες που πήραν μέρος στην έρευνα με 7,75 και η Παλιά Πόλη με 7,84. Μάλιστα αρκετοί από τους ερωτώμενους απάντησαν (χωρίς να υπάρχει σχετικό πεδίο στο ερωτηματολόγιο) ότι δεν τους άρεσαν συγκεκριμένα πράγματα στη Μεσαιωνική Πόλη, όπως η αισθητική των καταστημάτων.
•Τις χαμηλότερες βαθμολογίες συγκέντρωσαν οι δημόσιες συγκοινωνίες και η καθαριότητα (6,72 και 6,74 αντίστοιχα), ενώ κάποιοι ανέφεραν αυθόρμητα την κακή κατάσταση του οδικού δικτύου.
Πάντως η ερώτηση εάν θα συνιστούσε κανείς τη Ρόδο σε φίλους ή γνωστούς συγκέντρωσε υψηλή βαθμολογία (8,23/9). Η ερώτηση: Θα ξαναρχόσουν στη Ρόδο; Βαθμολογήθηκε με 7,44/9 και η ερώτηση εάν ανταποκρίθηκε ο προορισμός στις προσδοκίες του επισκέπτη βαθμολογήθηκε με 7,73/9.
Ενδιαφέρον προκαλεί όμως το υψηλό ποσοστό των επισκεπτών του δείγματος που δεν έχει επισκεφθεί τη Μεσαιωνική Πόλη (29%) και τη νέα πόλη (26%) αντίστοιχα. Ένας στους τρεις τουρίστες δεν επισκέφθηκε το κέντρο και την Παλιά Πόλη!
Για την παρουσίαση των περαιτέρω στοιχείων της έρευνας που θα πραγματοποιηθεί τον Φεβρουάριο πιθανότατα θα διεξαχθεί ημερίδα στη Ρόδο, με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων και των επαγγελματιών του τουρισμού προκειμένου να παρουσιαστούν τα τελικά αποτελέσματα της έρευνας ώστε να αξιοποιηθούν για τη χάραξη στρατηγικής για την ενίσχυση του τουριστικού προφίλ του προορισμού.
Προς το τέλος της εβδομάδας που διανύουμε εκτιμάται ότι θα υπάρχει μια πρώτη εικόνα για τα αποτελέσματα την οποία με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένει ο τουριστικός κόσμος του νησιού.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ