Συνεντεύξεις

«Στη Ρόδο έχουμε το φαινόμενο ο τουρισμός να καταγράφει άνοδο και η τοπική αγορά να βρίσκεται σε βαθιά ύφεση»

Η τουριστική κίνηση αναμένεται και φέτος να σπάσει κάθε προηγούμενο ρεκόρ. Παρόλα αυτά, οι έμποροι της Ρόδου παραμένουν επιφυλακτικοί, γνωρίζοντας πλέον πολύ καλά ότι οι αυξημένες τουριστικές ροές δεν συνδέονται με την ενίσχυση της εμπορικής κίνησης.
Αυτό ακριβώς υποστηρίζει σε συνέντευξή του στη «δημοκρατική» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου, κ. Νίκος Μπόνης ο οποίος περιγράφει την κατάσταση που επικρατεί, επισημαίνοντας: «Στη Ρόδο έχουμε το φαινόμενο ο Τουρισμός να καταγράφει άνοδο και η τοπική αγορά να βρίσκεται σε βαθιά ύφεση. Τα τοπικά καταστήματα θα βάλουν λουκέτο με την αγορά γεμάτη από κόσμο».
Ο κ. Μπόνης κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, δηλώνοντας ότι πρέπει τα επόμενα χρόνια να γίνει και πάλι ανταγωνιστική η αγορά. «Αν δεν καταφέρουμε τα επόμενα χρόνια να βρούμε τον τρόπο να ξανακάνουμε την αγορά ανταγωνιστική, θα βλέπουμε όλο και πιο συχνά να κλείνουν εμπορικά καταστήματα και να ανοίγουν στη θέση τους καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος. Και δεν είναι ίδιον μίας εύρωστης αγοράς η πορεία αυτή. Πρέπει με κάποιο τρόπο να αναχαιτιστεί το φαινόμενο αυτό», δηλώνει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου, κ. Νίκος Μπόνης.

• Κύριε Μπόνη, πως είναι η κίνηση στην τοπική αγορά; Έχει τονωθεί λόγω του τουρισμού;
Στη Ρόδο έχουμε το φαινόμενο ο Τουρισμός να καταγράφει άνοδο και η τοπική αγορά να βρίσκεται σε βαθιά ύφεση. Κάποτε τοπικός παράγοντας του Τουρισμού είχε πει ότι τα ξενοδοχεία θα πτωχεύσουν γεμάτα, εγώ λοιπόν σήμερα σας λέω ότι τα τοπικά καταστήματα θα βάλουν λουκέτο με την αγορά γεμάτη από κόσμο.
Ας χαρτογραφήσουμε όμως την αγορά της Ρόδου η οποία έχει τα χαρακτηριστικά μιας αγοράς που για 12 μήνες τον χρόνο αναπνέει με τον τοπικό καταναλωτή και για 5 μήνες το καλοκαίρι προστίθεται ο ξένος καταναλωτής. Την περίοδο προ κρίσης βλέπαμε όταν οι πέντε μήνες που είχαμε τουρισμό ήταν καλοί όλο το δωδεκάμηνο ήταν καλό. Από την είσοδο της χώρας στην κρίση και ιδίως μετά την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, η Ρόδος έχασε την ανταγωνιστικότητα της, η αγορά έχει ακριβύνει κατά 10% και σε συνάρτηση με την μεγάλη απώλεια εισοδήματος που έχει ο ντόπιος καταναλωτής μας έχει οδηγήσει σε Βαθιά Ύφεση.
Αν δεν καταφέρουμε στα επόμενα χρόνια να βρούμε τον τρόπο να ξανακάνουμε την αγορά ανταγωνιστική, θα βλέπουμε όλο και πιο συχνά να κλείνουν εμπορικά καταστήματα και να ανοίγουν στη θέση τους καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος. Και δεν είναι ίδιον μίας εύρωστης αγοράς η πορεία αυτή. Πρέπει με κάποιο τρόπο να αναχαιτιστεί το φαινόμενο αυτό.
• Ποια καταστήματα έχουν «πληγεί» περισσότερο από την οικονομική κρίση;
Όλα τα καταστήματα ανεξαιρέτως και αυτό αποτυπώνεται κυρίως από την μείωση των καταστημάτων τροφίμων που αγγίζει το 10% συγκριτικά με αυτά που υπήρχαν την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι. Μία αγορά που βρίσκεται σε ύφεση εδώ και πάρα πολλά χρόνια, αρχίζει να χάνει τις αντιστάσεις της. Χρόνο με το χρόνο καθίσταται όλο και πιο δύσκολη η επιβίωση ακόμη και των επιχειρήσεων που πάντα ήταν τυπικές και συνεπείς στις υποχρεώσεις τους.
• Κλείνουν επιχειρήσεις; Υπάρχει κίνδυνος για νέα λουκέτα; Αντίστοιχα, υπάρχουν νέες τοπικές επιχειρήσεις;
Ναι, κλείνουν επιχειρήσεις, έχουμε λουκέτα ή έχουμε το φαινόμενο της αλλαγής χρήσης. Είναι ένας ατέρμων κύκλος. Υπάρχει δυστυχώς μία τέτοια αρνητική κινητικότητα στην αγορά.
• Ποιες είναι οι συνέπειες από την εξάπλωση των πολυεθνικών στην αγορά;
Οι πολυεθνικές ήρθαν στην αγορά της Ρόδου όταν βρισκόμασταν σε περίοδο ανάπτυξης. Έβλεπαν μια αγορά που χρόνο με τον χρόνο κατέγραφε ιστορικά κέρδη. Αυτό βέβαια σήμερα δεν ισχύει αλλά οι πολυεθνικές έμειναν και όπως αντιλαμβάνεστε, αυτό δεν είναι καλό για την κοινωνία της Ρόδου. Τα κέρδη που έχουν οι εταιρίες αυτές δεν επενδύονται στο νησί μας, δεν ξοδεύονται εδώ για να δώσουν δουλειά σε άλλους κλάδους της τοπικής οικονομίας.
• Η αύξηση του ΦΠΑ πόσο επηρεάζει τις ντόπιες επιχειρήσεις; Ο ΕΣΡ συμμετείχε στον αγώνα για τη διατήρηση του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά. Ποιες είναι οι συνθήκες σήμερα με την αυξημένη φορολογία;

Η κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ ήταν η ταφόπλακα για τις ντόπιες επιχειρήσεις και για άλλη μια φορά θα ήθελα να το εξηγήσω. Ο ΦΠΑ είναι φόρος προστιθέμενης αξίας δηλαδή είναι φόρος που το προσθέτουμε στην αξία του προϊόντος και ο οποίος εισπράττεται από τις επιχειρήσεις και αποδίδεται στο κράτος, άρα καμία αύξηση κόστους δεν είχαμε για τις επιχειρήσεις. Αυτοί που επιβαρύνθηκαν ήταν οι καταναλωτές δηλαδή οι πολίτες της Ρόδου οι οποίοι όχι μόνο έχασαν από το εισόδημα τους, είδαν όλα τα προϊόντα και τις υπηρεσίες να αυξάνονται 10%, αλλά και οι επισκέπτες μας οι οποίοι είδαν τα προϊόντα που πουλούμε στη Ρόδο να είναι πιο ακριβά από την περιοχή που ζουν.
Όσον αφορά τον αγώνα που κάναμε για την διατήρηση του μειωμένου ΦΠΑ δεν καταφέραμε να έχουμε την στήριξη της κοινωνίας. Δυστυχώς κάποιοι κατάφεραν να πείσουν ότι αυτοί που θα έχαναν θα ήταν οι επιχειρήσεις και όχι ο τελικός καταναλωτής.
Το τελευταίο σκέλος της ερώτησης δεν επιδέχεται καμία άλλη απάντηση από το ΒΑΘΙΑ ΥΦΕΣΗ. Αυτό τα περικλείει όλα.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου