Συνεντεύξεις

«Η υλοποίηση επενδύσεων στα νησιά μας καθίσταται δυσχερής»

Τον έντονο προβληματισμό του για την επικείμενη αύξηση των συντελεστών του ΦΠΑ στα νησιά εκφράζει σε συνέντευξή του στην «δημοκρατική» ο κ. Φώτης Κασέκας, Οικονομολόγος – Φοροτεχνικός, Οικονομικός Επόπτης του Οικονομικού Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου και μέλος του κεντρικού τομέα φορολογικού σχεδιασμού της Νέας Δημοκρατίας.
Παράλληλα, μιλάει για τις επαφές που είχε με τους τομεάρχες της Ν.Δ. Ντόρα Μπακογιάννη και Χρήστο Σταϊκούρα και τα θέματα που τέθηκαν στο τραπέζι του διαλόγου. Ο κ. Κασέκας, περιγράφει με ζοφερό τρόπο το τοπίο στην τοπική οικονομία της Δωδεκανήσου όπως διαμoρφώνεται, ενώ ξεκαθαρίζει πως η έξοδος από τα μνημόνια δεν θα είναι…. «καθαρή», όπως έγινε στην Πορτογαλία και την Ιρλανδία. Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η αναφορά του στην κατάσταση που τείνει να διαμορφωθεί και στην Ρόδο, με τις επιχειρήσεις που μεταφέρουν την έδρα τους σε άλλες χώρες όπως π.χ. Βουλγαρία ή Κύπρος, για να γλιτώσουν φόρους
• Κύριε Κασέκα, διαβάσαμε το δελτίο τύπου του Οικονομικού Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου σύμφωνα με το οποίο υποδεχτήκατε το κλιμάκιο της Ν.Δ. που επισκέφτηκε τη Ρόδο την εβδομάδα που μας πέρασε. Ποιο ήταν το αντικείμενο της συνάντησης;
Όπως γνωρίζετε, το αντικείμενο της επίσκεψης της κας Μπακογιάννη και του κ. Σταϊκούρα, ως καλεσμένοι της ΝΟΔΕ Δωδεκανήσου και του Βουλευτή μας κ. Μάνου Κόνσολα, ήταν η ενημέρωση για τα προβλήματα οικονομίας, ανάπτυξης και τουρισμού των Νησιών μας.
Αναγνωρίζοντας το ρόλο μας ως θεσμικού συμβούλου του Ελληνικού κράτους σε θέματα οικονομίας αποδέχτηκαν με χαρά την πρόσκληση του προέδρου μας κ. Κωστή Ζωγραφίδη σε γεύμα εργασίας.
Ο κ. Σταϊκούρας μάλιστα θα παρίστατο την επόμενη μέρα στο 2ο ετήσιο παγκόσμιο συνέδριο του ΟΕΕ που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 31.5 στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.
Ως προς το περιεχόμενο της συνάντησης, εκθέσαμε πρωτίστως τον προβληματισμό μας για τη κατάργηση του ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ από 1/7/2018 που αναπόφευκτα θα οδηγήσει:
α. Στην αύξηση του κόστους ζωής των κατοίκων των νησιών (αύξηση κόστους μεταφοράς, εμπορευμάτων και πρώτων υλών, αύξηση κόστους παρεχόμενων υπηρεσιών).
β. Στη μείωση της ανταγωνιστικότητας παραγομένων υπηρεσιών και προϊόντων, στα οποία τα συγκεκριμένα νησιά διαθέτουν συγκριτικά πλεονεκτήματα, όπως ο τουρισμός.
γ. Στη μη είσπραξη των αναμενομένων φορολογικών εσόδων, η οποία θα οφείλεται στη μείωση της ρευστότητας των επιχειρήσεων και στην αύξηση της παραοικονομίας και φοροδιαφυγής που παρατηρείται σε κάθε αύξηση φορολογικών συντελεστών.
Αναλύσαμε διεξοδικά τις συνέπειες της υπερφορολόγησης και ειδικότερα του νεοεισαχθέντος «τέλους διαμονής». Με τη συνδρομή του κ. Κόνσολα έγινε ονομαστική αναφορά σε σχέδια επενδύσεων σε όλα τα Δωδεκάνησα που δεν μπορούν να προχωρήσουν σε δανειοδότηση λόγω θεσμικών εμποδίων όπως η Αρχαιολογία.
Εντυπωσιακή ομολογώ ότι ήταν η ποσοτική αποτύπωση των επιδράσεων από την υλοποίηση των μέτρων της 4ης αξιολόγησης από τον κ. Σταικούρα.
Θα μου επιτρέψετε να σας αποκαλύψω ότι όταν έφτασαν οι επίσημοι καλεσμένοι, είχε μόλις δημοσιευθεί η «επί της αρχής» συμφωνία του Πρωθυπουργού κ. Τσίπρα με τον Πρωθυπουργό των Σκοπίων κ. Ζάεφ για την ονομασία της γείτονος χώρας. Επειδή πρόκειται περί ευαίσθητου θέματος το οποίο χειρίστηκε προσωπικά η κα Μπακογιάννη ως υπουργός εξωτερικών επί κυβερνήσεως Καραμανλή, η αντίδραση της ήταν ιδιαίτερα έντονη και ο προβληματισμός της εμφανής.
Ως προς το μεταναστευτικό, οι εκπρόσωποι από τα νησιά εξέθεσαν τις δυσχέρειες που αντιμετωπίζουν καθημερινά από τις συνεχείς αφίξεις. Έκπληξη μου προκάλεσε το γεγονός ότι ενώ ζήτησαν τη μεσολάβηση της κας Μπακογιάννη ούτως ώστε να τους επισκεφτεί ο κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, έλαβαν απάντηση ότι θα τους επισκεφτεί Η ΙΔΙΑ το συντομότερο δυνατό.
• Πώς διαμορφώνεται το τοπίο στην τοπική οικονομία της Δωδεκανήσου ένα χρόνο μετά την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, τις συνεχείς αυξήσεις στην φορολογία και το ασταθές οικονομικό περιβάλλον; Δώστε μας μια εικόνα.
Όπως λειτουργεί ο κρατικός μηχανισμός είσπραξης εσόδων σε συνδυασμό με τον εποχικό χαρακτήρα λειτουργίας των επιχειρήσεων στα Δωδεκάνησα, τα πρώτα μεγάλα ποσά φορολογικών και ασφαλιστικών επιβαρύνσεων καθίστανται απαιτητά στο τέλος Ιουνίου λόγω της ουσιαστικής έναρξης παραγωγικής λειτουργίας το Μάιο. Τότε θα κληθούν να καταβάλουν τα ξενοδοχεία το τέλος διαμονής για πλήρη μήνα λειτουργίας. Φοβάμαι ότι θα βρεθούν προ εκπλήξεως όσοι δεν έχουν καθιερώσει την είσπραξη του εν λόγω τέλους από τον πελάτη.
Τον δε Αύγουστο θα κληθούν να πληρώσουν για πρώτη φορά αυξημένο ΦΠΑ οι επιχειρήσεις που εδρεύουν στα νησιά που θα ενταχθούν πλέον στους νέους συντελεστές από 1/7/18, στα ίδια επίπεδα δηλαδή με την υπόλοιπη Ελλάδα ανεξάρτητα από το αυξημένο κόστος που έχουν προκειμένου να φτάσουν εμπορεύματα στον τόπο τους.
Θέλω να πιστεύω ότι έχουμε φτάσει στη κορύφωση της φορολόγησης σε επίπεδο νομικών προσώπων από πλευρά κυβέρνησης. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μπορούν οι επιχειρήσεις να προβλέπουν τις πραγματικές μελλοντικές τους χρηματορροές και να αποτιμούν την παρούσα αξία τους. Για το λόγο αυτό βλέπουμε και έντονη επενδυτική δραστηριότητα στην περιοχή μας. Η αφετηρία διερεύνησης μιας επένδυσης είναι η δυνατότητα αποτίμησης της. Το πρόβλημα λοιπόν μεταφέρεται στις ελλείψεις που υπάρχουν σε θεσμικό και νομοθετικό επίπεδο όπως και σε επίπεδο υποδομών με αποτέλεσμα η υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων να καθίσταται δυσχερής.
• Η κυβέρνηση επιμένει ότι τον Αύγουστο θα βγούμε από τα μνημόνια, η χώρα θα επιστρέψει στην κανονικότητα και θα έχει την δυνατότητα να σταθεί στα πόδια της. Ποια είναι η άποψή σας;
Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι η έξοδος από τα μνημόνια δεν θα είναι «καθαρή» όπως έγινε στην Πορτογαλία και την Ιρλανδία. Η Ελλάδα δεσμεύεται να εφαρμόσει μέτρα τα οποία θα σχετίζονται άμεσα με τους ρυθμούς ανάπτυξης της χώρας. Πάνω από 250 μεταρρυθμίσεις είναι προγραμματισμένες για το διάστημα 2018-2022. Ενδεικτικά, η Ελλάδα δεσμεύεται για πλεονάσματα του πραγματικού ΑΕΠ κατά 3,5% μέχρι το 2022. Υπάρχουν συγκεκριμένοι στόχοι που αφορούν τη φορολογική και δημοσιονομική πολιτική, τη βιωσιμότητα του χρέους αλλά και τις αποκρατικοποιήσεις. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι η υλοποίηση της επένδυσης στ’ Αφάντου αποτελεί μνημονιακή δέσμευση της χώρας. Αφού λοιπόν η έννοια της καθαρής εξόδου είναι ουτοπική θεωρώ ότι θα εξασφαλιστεί μια προληπτική πιστοληπτική γραμμή χρηματοδότησης σε περίπτωση που δεν μπορεί να ανταποκριθεί το ελληνικό δημόσιο στις δανειακές του υποχρεώσεις. Ήδη βλέπουμε το σκούπισμα” των ταμειακών διαθεσίμων σε φορείς του Δημοσίου να συνεχίζεται με αποτέλεσμα τα ρέπος να έχουν ξεπεράσει πλέον τα 22,5 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 7,5 δισ. ευρώ από το τέλος του 2017.
Ανυσυχώ ότι η ολοκλήρωση της 4ης αξιολόγησης, δεν θα οδηγήσει στο τέλος της λιτότητας, χωρίς ουσιαστική και εμπροσθοβαρή μείωση του χρέους αφού τα απαιτούμενα πλεονάσματα δεν είναι ρεαλιστικά.
• Πολλές επιχειρήσεις, μεταφέρουν την έδρα τους σε άλλες χώρες όπως π.χ. Βουλγαρία ή Κύπρος, για να γλιτώσουν φόρους. Στην Ρόδο τι γίνεται και πόσο είναι αυτό επικίνδυνο;
Έχουν περάσει αισίως 3 χρόνια από τότε που έφτασε τόσο έντονα και στη Ρόδο αυτή η «Μόδα». Μπορώ να πω ότι παρότι είναι βέβαιο με μαθηματική ακρίβεια ότι ΟΛΟΙ όσοι έχουν εμπλακεί σ’αυτή τη διαδικασία θα πέσουν στα δίκτυα των φορολογικών αρχών. Αυτό οφείλεται βασικά στη συμμετοχή της Ελλάδος στο common reporting standard του ΟΟΣΑ βάσει της οποίας ανταλλάσσονται σε μόνιμη βάση φορολογικά και χρηματοοικονομικά δεδομένα μεταξύ των χωρών που συμμετέχουν στον ίδιο μηχανισμό. Στο ίδιο πλαίσιο οι τράπεζες είναι υποχρεωμένες να γνωστοποιούν τα υπόλοιπα των πελατών τους που εισπράττουν «παθητικά εισοδήματα» σε μια βάση δεδομένων στην οποία έχουν πρόσβαση όλες οι χώρες που συμμετέχουν στο εν λόγω πρόγραμμα. Εφόσον ελεγχθεί ένας Έλληνας φορολογούμενος και αποδειχθεί ότι είναι πραγματικός δικαιούχος μιας εταιρείας στο εξωτερικό, η Ελληνική φορολογική αρχή θα καταλογίσει φόρους οσάν να έδρευε στην Ελλάδα η εν λόγω εταιρεία. Είναι σημαντικό να γνωρίζουν όλοι ότι ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ φορολογικό σχήμα η διευθέτηση αποδειχθεί ότι αποσκοπεί στην απόκρυψη φορολογητέας ύλης από το ελληνικό δημόσιο θα φορολογηθεί οσάν να ήταν ελληνική υποκείμενη στην ελληνική νομοθεσία εξ αρχής. Παρά ταύτα διαπιστώνω ότι όλο και περισσότερες επιχειρήσεις παροχής υπηρεσίας προσφεύγουν σε τέτοιες διαδικασίες προκειμένου να αποφύγουν ΦΠΑ (24%), ΕΦΚΑ (27-33%), τον ιδιαίτερα ψηλό συντελεστή φόρου εισοδήματος (26-29%) και την αντίστοιχη προκαταβολή (100%). Και όσο παραμένουν οι συντελεστές στα επίπεδα αυτά οι επιχειρηματίες σε αναζήτηση ευνοϊκότερου φορολογικού καθεστώτος παρά τους δεδομένους κινδύνους, θα αυξάνονται.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου