Το Νέο Λύκειο «διώχνει» τους μαθητές του 10

Παγίδα για τα παιδιά των φτωχών οικογενειών είναι κατά τις εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες το νέο μοντέλο Γενικού και Τεχνολογικού Λυκείου που εισάγει από φέτος στην Α’ τάξη το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας.
Επικαλούμενη τα πορίσματα συγκριτικής μελέτης του ΚΑΝΕΠ της ΓΣΕΕ για την ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών εκτιμά ότι οι «δρακόντειοι όροι» προαγωγής των μαθητών στο Νέο Λύκειο θα οδηγήσουν στην έξοδο περίπου το ένα τρίτο του μαθητικού πληθυσμού.
Επίσημα στοιχεία
Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας τα οποία έλαβε υπόψη της η μελέτη του ΚΑΝΕΠ, στην ομάδα υψηλού κινδύνου ανήκουν περίπου 85.000 μαθητές, το 35% του πληθυσμού των Γενικών Λυκείων. Τόσοι είναι οι μαθητές που παρουσιάζουν στο σημερινό Λύκειο «χαμηλά εκπαιδευτικά αποτελέσματα», δηλαδή επαναλαμβάνουν τάξη ή προάγονται οριακά με μέσο όρο βαθμολογίας από 9,5-11. Το ποσοστό των μαθητών με «χαμηλά εκπαιδευτικά αποτελέσματα» εκτινάσσεται στο Τεχνολογικό Λύκειο, όπου ανέρχεται περίπου στο 55%.
Συνεπώς, κατά την ΟΙΕΛΕ «με την αυστηροποίηση του πλαισίου προαγωγής είναι εξαιρετικά πιθανό ότι περισσότεροι από 1 στους 3 μαθητές του Νέου Γενικού Λυκείου και περισσότεροι από τους μισούς μαθητές του Νέου Τεχνικού Λυκείου θα διατρέξουν κίνδυνο να βρεθούν εκτός εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η εφιαλτική αυτή προοπτική, επισημαίνει, ανοίγεται κατά κύριο λόγο για τους μαθητές που προέρχονται από φτωχές οικογένειες και ευάλωτες γενικότερα κοινωνικές ομάδες, οι οποίες δεν διαθέτουν την οικονομική δυνατότητα, ώστε τα παιδιά τους να μπορέσουν να ανταποκριθούν στον τριετή εξεταστικό και βαθμοθηρικό μαραθώνιο με φροντιστηριακή υποστήριξη. Με δεδομένη τη βαρύτατη οικονομική κρίση, γίνεται φανερό ότι το Νέο Λύκειο θα λειτουργήσει ως παγίδα για τα παιδιά των μη προνομιούχων και ως παράγοντας όξυνσης των εκπαιδευτικών και των κοινωνικών ανισοτήτων».

Σύστημα προαγωγής
Με βάση το ισχύον σύστημα προαγωγής μοναδικός όρος προαγωγής του μαθητή στην επόμενη τάξη του Λυκείου είναι να συγκεντρώνει μέσο όρο βαθμολογίας (προφορικής και γραπτής) 9,5. Με το νέο σύστημα ορίζονται τρεις προϋποθέσεις προαγωγής: Να συγκεντρώνει γενικό μέσο όρο τουλάχιστον 10, να έχει βαθμολογηθεί τουλάχιστον με 10 στο καθένα από τα διακριτά μαθήματα του κλάδου της Γλώσσας (Αρχαία, Νέα, Λογοτεχνία) και των Μαθηματικών (Αλγεβρα, Γεωμετρία), καθώς και να έχει βαθμολογηθεί με τουλάχιστον 8 σε καθένα από τα υπόλοιπα μαθήματα του προγράμματος της Α’ και της Β’ Λυκείου. Στη Γ’ Λυκείου, όπου κοινό μάθημα για όλες τις κατευθύνσεις είναι μόνο η Γλώσσα και όχι τα Μαθηματικά, απαιτείται ο μαθητής να έχει βαθμολογηθεί με τουλάχιστον 10 εκτός από τη Γλώσσα (χωρίς τα Αρχαία) και σε καθένα από τα υπόλοιπα τρία πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα του επιστημονικού πεδίου που καλείται να επιλέξει στην τελευταία τάξη.
Επιπροσθέτως όπως αποκάλυψε ο Τύπος της Κυριακής, το υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει να μειώσει τη συμμετοχή των προφορικών στο βαθμό προαγωγής του μαθητή. Το νομοσχέδιο, που προγραμματίζεται να ψηφιστεί από τη Βουλή την επόμενη εβδομάδα, εξουσιοδοτεί τον υπουργό Παιδείας να ορίσει με υπουργική απόφαση «τον τρόπο και το βαθμό προσαρμογής της προφορικής βαθμολογίας σε σχέση με τη γραπτή βαθμολογία». Η ρύθμιση κλείνει την τελευταία οδό διαφυγής ευρύτατων ομάδων του μαθητικού πληθυσμού των Λυκείων, οι οποίες μέχρι τώρα κατόρθωναν να πάρουν απολυτήριο χάρη στην επιείκεια των καθηγητών τους. Οπως επισημαίνει η ΟΙΕΛΕ, η οποία βρίσκεται σε κοινή γραμμή πλεύσης με την ΟΛΜΕ, το σχολείο, ιδιαίτερα σε περίοδο κρίσης, «θα έπρεπε να ενισχύσει υποστηρικτικές δομές για τους μαθητές, όπως η ενισχυτική διδασκαλία, και όχι να τους διώχνει στο περιθώριο και στην εξαθλίωση».
Γενικές συνελεύσεις
Τέλος, χαρακτηρίζει «δώρο εκατομμυρίων ευρώ σε ιδιώτες» την κατάργηση των «καλύτερων ειδικοτήτων» από τη δημόσια τεχνική εκπαίδευση, ενώ για την εισαγωγή του θεσμού της μαθητείας στο Τεχνολογικό Λύκειο σχολιάζει ότι «δεν έχει κα νένα άλλο εμφανή στόχο, πλην της χορήγησης χιλιάδων δωρεάν εργατών για να ικανοποιηθούν οι απαιτήσεις ασύδοτων επιχειρηματικών κύκλων». Οι δύο Ομοσπονδίες έχουν προαναγγείλει κοινό πλαίσιο δράσης με βάση τις αποφάσεις των καθηγητών του Δημοσίου. Ωστόσο, οι παρατάξεις στο Δ.Σ. της ΟΛΜΕ δεν κατόρθωσαν να συμφωνήσουν σε κοινή εισήγηση και πέταξαν το μπαλάκι στις γενικές συνελεύσεις των καθηγητών που συγκαλούνται αυτή την εβδομάδα.