Ενθαρρυντικά είναι τα πρώτα στοιχεία της τουριστικής περιόδου που βρίσκεται σε εξέλιξη, παρά το γεγονός ότι η εκκίνηση έγινε μέσα σε ένα εξαιρετικά δυσμενές περιβάλλον. Από το μπαράζ δυσφημιστικών δημοσιευμάτων στο εξωτερικό και κυρίως στη Γερμανία, μέχρι τις ακυρώσεις πτήσεων λόγω ηφαιστειακής τέφρας και τα προβλήματα στην κρουαζιέρα.
Σύμφωνα με τον ΕΟΤ Δωδεκανήσου, τα στατιστικά στοιχεία κίνησης των αεροδρομίων Ρόδου και Κω για το μήνα Μάιο 2010, (αφίξεις αλλοδαπών με πτήσεις τσάρτερ), όπως αυτά προέκυψαν από τις Υπηρεσίες Πολιτικής Αεροπορίας των αεροδρομίων «Διαγόρας» της Ρόδου και «Ιπποκράτης» της Κω, είναι ενθαρρυντικά. Η τουριστική κίνηση για το μήνα Μάιο έκλεισε με θετικό πρόσημο για τη Ρόδο (+7,31%) και για τη Κω (+15,18%) σε σχέση με το 2009.
Ανοδικά κινήθηκαν οι περισσότερες αγορές για το νησί της Ρόδου, με πρωταγωνιστές τις αγορές της Ρωσίας (+67%), της Γαλλίας (+56%) και του Ισραήλ (+20%). Ανοδικά επίσης κινήθηκαν ακόμη και οι δυο μεγάλες αγορές της Ρόδου που είναι οι αγορές της Βρετανίας +2% και της Γερμανίας +6%. Αλλά και στο 5μηνο του 2010, (Ιαν-Μάιος) το σύνολο των αφίξεων 2010 σε σχέση με το 2009 έχει θετικό πρόσημο (+4,9%) με πρωταγωνιστές τους Ρώσους, τους Ισραηλινούς, τους Γάλλους.
Θα πρέπει όμως να επισημανθεί ότι η αύξηση αυτή των αφίξεων οφείλεται κυρίως στις χαμηλές τιμές των καταλυμάτων της περιοχής. Όλα δείχνουν ότι σημαντικός θα είναι ο ρόλος των κρατήσεων της «τελευταίας στιγμής», οι οποίες θα καθορίσουν το τελικό αποτέλεσμα στις αφίξεις, συρρικνώνοντας ακόμη περισσότερο τα έσοδα- που είναι το κύριο ζητούμενο-, αφού συνεπάγονται σημαντικές εκπτώσεις στις τιμές. Ερώτημα επίσης παραμένει ποιες θα είναι οι επιλογές των Ελλήνων για τις διακοπές τους που καλύπτουν ποσοστό 20%- 25% της ξενοδοχειακής αγοράς.
Μέσα σε αυτό το γενικότερο κλίμα, τουριστικοί παράγοντες της Δωδεκανήσου, καταθέτουν στη «δ» τις εκτιμήσεις τους για την εν εξελίξει τουριστική σαιζόν.
Δημήτρης Καπετάνος
Προϊστάμενος Διεύθυνσης ΕΟΤ Δωδεκανήσου:
«Με διαφήμιση δεν μπορείς να απαντήσεις στην κακή
είδηση»
Απαντώντας στην ερώτηση το πως βλέπουμε να εξελίσσεται η τουριστική κίνηση στην περιοχή μας το επόμενο διάστημα, απαντώ ναι, δηλώνω αισιόδοξος.
Πιστεύω ότι η περίοδος της δυσφήμισης της χώρας μας έκανε τον κύκλο της μετά από ένα παρατεταμένο διάστημα αρνητικών άρθρων στα διεθνή μέσα ενημέρωσης. Η εικόνα της χώρας μας αρχίζει να επανέρχεται μετά τις επαναλαμβανόμενες διαβεβαιώσεις του πρωθυπουργού και της κυβέρνησης, πως μπορούν να αλλάξουν τα πράγματα, με προσπάθεια, στρατηγική, συνέπεια και συστράτευση όλων μας.
Είναι γεγονός ότι έχει πληγεί σημαντικά η εικόνα της Ελλάδος στο εξωτερικό τους τελευταίους μήνες. Η αρθρογραφία στα διεθνή μέσα μαζικής ενημέρωσης ήταν απαξιωτική. Η χώρα μας δέχθηκε μια μοναδική σε εχθρότητα και ένταση δυσφήμιση. Στιγμιαία γεγονότα γκρέμισαν την εικόνα που τόσα χρόνια με κόπο και χρήματα έχτισαν οι Έλληνας. Δυστυχώς το πιο προβληματικό στοιχείο της σημερινής κατάστασης είναι ότι με διαφήμιση δεν μπορείς να απαντήσεις στην κακή είδηση.
Η μέσα από προβληματισμό και προσπάθεια επιτυχημένη πρωτοβουλία της ηγεσίας του Τουρισμού να αντιστρέψει το αρνητικό κλίμα με το «You in Greece», τη νέα διαδικτυακή επικοινωνιακή τουριστική προσέγγιση της Ελλάδας, έχοντας ως στόχο τη μετάβαση της χώρας από το μοντέλο ήλιος, θάλασσα, στην Ελλάδα των εμπειριών και της πολυποικιλότητας.
Το «You in Greece» είναι μια ενισχυτική συμμετοχική δραστηριότητα για τον ελληνικό τουρισμό, η οποία στηρίζεται στην καταγραφή και διαδικτυακή αναμετάδοση των προσωπικών εμπειριών των επισκεπτών της χώρας. Και το σημαντικότερο ανέφερε ο Υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού κ. Γερουλάνος, δεν κόστισε τίποτα στον έλληνα πολίτη, ενώ τα οφέλη θα είναι πολλαπλασιαστικά και σε βάθος χρόνου.
Μέσα από τις θετικές μαρτυρίες των επισκεπτών μας, θα διαδοθεί παντού ότι η Ελλάδα είναι μια ασφαλής χώρα, ένας ελκυστικός προορισμός, μια δημοκρατική χώρα, μια τουριστική χώρα και γενικότερα θα προβληθεί η αληθινή εικόνα της χώρας μας και όχι αυτή των διεθνών μέσων ενημέρωσης.
Αναφερόμενος στην εξέλιξη του τουρισμού της περιοχής μας δηλώνω αισιόδοξος και για τους επιπλέον παρακάτω αναφερόμενους λόγους:
1. Η Ρόδος έχει καλό ξενοδοχειακό προϊόν (καινούργια και ανακαινισμένα ξενοδοχεία), η ευρωπαϊκή οικονομία θα πάει καλύτερα το 2011 και η Ρόδος προσδοκά να πρωταγωνιστήσει και να είναι επικεφαλής της ελπίδας για την ανάκαμψη του ελληνικού τουρισμού.
2. Είναι θετικό ότι αποφασίσθηκε να συμπεριληφθεί στο νομοσχέδιο για τον Καλλικράτη, διάταξη σύμφωνα με την οποία οι νέοι δήμοι θα μπορούν απρόσκοπτα να επιχορηγούν δράσεις που αφορούν τον τουρισμό.
3. Σε ότι αφορά την προβλεπόμενη άνοδο της ρωσικής αγοράς τα επόμενα χρόνια είναι επιτακτική ανάγκη η μείωση του κόστους της βίζας και η επιτάχυνση του χρόνου έκδοσή της. Η Ρόδος πρέπει να ξεπεράσει σύντομα τις 100.000 ίσως και τις 200.000 αφίξεις Ρώσων επισκεπτών το χρόνο.
4. Είναι θετικό γεγονός η ταυτόχρονη δραστηριοποίηση πολλών εταιρειών χαμηλού κόστους στην περιοχή μας όπως της «Ryanair», της «Εasy Jet» εκτελώντας πολλές πτήσεις εβδομαδιαίως συνδέοντας μόνιμα τη Ρόδο και την Κω με διάφορες ευρωπαϊκές πόλεις και διακινώντας σημαντικό αριθμό ατόμων.
Ασφαλώς ο δρόμος για την επιτυχία και την σιγουριά είναι μακρύς και επίπονος, χρειάζεται χρόνο, ωριμότητα των τοπικών κοινωνιών και συσπείρωση στον στόχο της αύξησης της ανταγωνιστικότητας μας και της επανάκτησης της αξιοπιστίας μας.
Νίκος Πουλιού –
Αντιπρόεδρος ΠΟΞ:
«Ζητούμενο όχι μόνο ο
μαζικός αλλά και ο ποιοτικός τουρισμός»
Η Ελλάδα διαχρονικά έχει υποστεί κρίσεις. Έχει όμως αποδείξει, μέσα από την ιστορία της, ότι καταφέρνει να μετατρέπει μια ύφεση μαζί με τους κινδύνους της σε ευκαιρίες. Παρόλο που διανύουμε τη χειρότερη κρίση των τελευταίων δεκαετιών το κύμα τουριστών που δεχόμαστε δεν έχει ανάλογα ανακοπεί. Αποδεικνύοντας ακόμη μια φορά ότι σαν χώρα με το φυσικό μας περιβάλλον, τον πολιτισμό μας έχουμε αξία και μετράμε. Η αγοραστική δύναμη των επισκεπτών είναι σαφώς πιο περιορισμένη, αλλά αντανακλά, πέρα από τις χαμηλότερες τιμές των προσφορών των ξενοδόχων και τη γενικότερη παγκόσμια κρίση. Δεν είμαστε η μόνη χώρα με οικονομική ύφεση. Όλη η Ευρώπη αντιμετωπίζει πρόβλημα.
Το ζητούμενο μας είναι πώς μαζί με τον μαζικό τουρισμό μπορούμε να προσελκύσουμε ποιοτικό τουρισμό; Πώς μπορούμε να πετύχουμε επισκέπτες με μεγαλύτερη οικονομική ευχέρεια και για μεγαλύτερη χρονική περίοδο; Είναι καιρός να σταματήσουμε να ρίχνουμε ευθύνες στους γύρω μας. Δεν αρκεί κάθε φορά να ρίχνουμε τα βάρη στους tour operators, στα καρτέλ και στα οργανωμένα συμφέροντα. Πρέπει να ανασκουμπωθούμε και να μετρήσουμε τα δικά μας λάθη. Λάθη πολιτικής, στρατηγικής και επικοινωνίας. Είμαστε η μοναδική χώρα που μέσα σε μια δεκαετία άλλαξε εφτά φορές λογότυπο. Είχαμε ένα Υπουργείο Τουρισμού, που αντί να το δυναμώσουμε, το καλύψαμε μέσα στην ομπρέλα του πολιτισμού. Λείπει θεσμικά ένας αυτοτελής μηχανισμός marketing που θα είναι σε αυτόν ενταγμένες η έρευνα αγοράς, η διαφήμιση, οι δημόσιες σχέσεις, το branding, τα Γραφεία Εξωτερικού, το Παρατηρητήριο Τουρισμού και ο Δορυφορικός Λογαριασμός, μακριά από γραφειοκρατίες και τις άλλες αδυναμίες της δημόσιας διοίκησης της χώρας μας.
Αντα Καραγιάννη – Μέλος
ΕΞΡ και ΔΟΤ:
«Δράσεις δημοσίων σχέσεων και δύναμη πωλήσεων»
Στην έκθεση του Βερολίνου, όλα αυτά που ακολούθησαν και δημιούργησαν σύγχιση στις αγορές και κρίση ως αποτέλεσμα, δεν ήταν στον ορίζοντα. Κληθήκαμε να απαντήσουμε και να αντιδράσουμε άμεσα για να καθησυχάσουμε το φόβο των ευρωπαίων καταναλωτών και επαγγελματιών του τουρισμού.
Ad hoc ενέργειες καταγράφηκαν α)από τους ξενοδόχους με εκπτώσεις έως 20% για να στηρίξουν τις πωλήσεις των Τ.Ο., β) ο υφυπουργός τουρισμούς κ Νικητιάδης άμεσα ξεκίνησε ουσιαστικές συναντήσεις με Τ.Ο. και ΜΜΕ στην Ευρώπη, γ) ο ΔΟΤ & δ) ο ΠΡΟΤΟΥΡ προέβησαν σε δράσεις παρακίνησης της αγοράς και προβολής των νησιών διεθνώς.
Σε επίπεδο κράτους χρειαζόμαστε ενέργειες α) για την αποκατάσταση της ανταγωνιστικότητας και β) απελευθέρωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και περιορισμένο κρατισμό για να προσελκύσουμε επενδύσεις και να επιτύχουμε εξαγωγές. Οι αναπτυξιακοί νόμοι δεν βοηθούν γιατί δημιουργούν υποδομές χωρίς συνέχεια, που δεν αναπτύσσονται εύκολα, δεν ενθαρρύνουν την καινοτομία και δεν υπάρχει μηχανισμός για να προωθήσει και να προβάλλει τα προϊόντα στην παγκόσμια αγορά (τουρισμός, γεωργία κλπ).
Τι απαιτεί η σημερινή κατάσταση, το πρόβλημα:
Η αναστροφή του αρνητικού κλίματος, η ενεργοποίηση της ζήτησης, η στήριξη των πελατών μας και η επένδυση στις πωλήσεις είναι στόχοι άμεσοι για την αντιμετώπισης της κρίσης.
Απαιτούνται ενέργειες στρατηγικής επικοινωνίας & δημοσίων σχέσεων και δύναμη πωλήσεων. Η διαφήμιση παίρνει το μικρότερο μερίδιο για λόγους αποτελεσματικότητας και οικονομικούς. Εξ’ άλλου, το αρνητικό κλίμα αντιμετωπίζεται με ειλικρινή επικοινωνία, ανθρώπινες σχέσεις, πειθώ, επιχειρήματα, συνεργασία, συναλλαγές (στη συνέχεια). Το έργο της γεφύρωσης των σχέσεων, το χτίσιμο σταθερών δεσμών που βασίζονται στην ειλικρίνεια και αξιοπιστία των αγορών στην Ελλάδα, η σταθερότητα και συνέχεια ως εγγυητές συνεργασίας, είναι οι Δημόσιες Σχέσεις που όλοι μας έχουμε τη δυνατότητα και ευθύνη να αναπτύξουμε.
Τσαμπίκος Χατζημιχάλης – Τουριστικός πράκτορας:
«Δεχόμαστε τουρίστες χαμηλού επιπέδου»
Πράγματι , βρισκόμαστε σε μια πολύ δύσκολη περίοδο της Ελληνικής οικονομίας και εξέλιξης.
Η χώρα μας δέχεται αλλεπάλληλα χτυπήματα από το εξωτερικό , είναι αυτή που δέχεται οικονομικό πόλεμο προκειμένου να πληγεί η Ευρωπαϊκή Ένωση , είναι η χώρα μας που υποβαθμίζεται από οικονομικούς παράγοντες, ώστε να επωφεληθούν όλοι οι αισχροκερδείς οργανισμοί.
Μέσα σε όλο αυτό το αρνητικό κλίμα, η τουριστική σαιζόν δεν εξελίσσεται καλά για το νησί μας. Πραγματικά οι τουρίστες μας είναι χαμηλού επιπέδου και δεν έχουν καταφέρει να πείσουν με την παρουσία τους. Δεν έχουν καταφέρει να δώσουν ένα κλίμα αισιοδοξίας στους τοπικούς οικονομικούς παράγοντες. Πολλοί υπάλληλοι σε τουριστικές επιχειρήσεις είναι απλήρωτοι, υπάρχει κλίμα οικονομικής αβεβαιότητας με ακάλυπτες επιταγές, και γενικότερα μια αρνητική ψυχολογία σε όλους, πράγμα που έχει μεταδοθεί και από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης.
Σε όλο το γενικότερο κλίμα , ακόμα και ο τομέας της κρουαζιέρας δεν είναι στα ανοδικά επίπεδα των τελευταίων ετών.
Στο γενικότερο κλίμα ανταγωνισμού , το λιμάνι της Ρόδου προσπαθεί αλλά δεν καταφέρνει να σταθεί στο επίπεδο των ανταγωνιστών μας.
Οι υπηρεσίες είναι πολύ ακριβές και οι εταιρείες κρουαζιέρας στρέφουν την ρότα τους για άλλους προορισμούς.
Η γενικότερη κρίση που θα επηρεάσει τον δικό μας τουρισμό προβλέπω να είναι γύρω στο -12% με 15% , και αναφέρομαι σαν τουριστικός προορισμός.
Χρειάζεται μια οργανωμένη προσπάθεια και αποφυγή ερασιτεχνικών λύσεων , λύσεων που είχαν εφαρμοστεί τόσα χρόνια δηλαδή και μια καινούργια “τουριστική ” συνείδηση.