Στον εκσυγχρονισμό και την αναμόρφωση του δημοτικού φόρου στοχεύει η μελέτη που εκπονήθηκε με ευθύνη του Οικονομικού Επιμελητηρίου και παρουσιάστηκε χθες στους τοπικούς φορείς.
Την μελέτη παρουσίασε ο πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου κ. Μιχαήλ Μιχαήλ. Την παρουσίαση της μελέτης παρακολούθησαν οι βουλευτές κκ. Βασίλης Υψηλάντης και Δημήτρης Γάκης, ο αντιπεριφερειάρχης κ. Φώτης Χατζηδιάκος, ο δήμαρχος Ρόδου κ. Στάθης Κουσουρνάς, ο αντιδήμαρχος Οικονομικών κ. Νίκος Τσουκαλάς, ο εντεταλμένος σύμβουλος κ. Μανώλης Σαββής, ο πρόεδρος του ΤΕΕ κ. Ιάκωβος Γρύλλης, το μέλος του ΤΕΕ κ. Κώστας Σκιαδόπουλος, ο αντιπρόεδρος του ΕΒΕΔ κ. Γιάννης Κακλιός, ο Οικονομικός Επόπτης του ΟΕΕ κ. Χαρ. Λουκαράς, το μέλος του ΟΕΕ κ. Κ. Ζωγραφίδης και η περιφερειακή σύμβουλος κ. Λ. Παπατσή.
«Η συγκρότηση επιτροπής από τους φορείς με πρωτοβουλία του Οικονομικού Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου ήταν απόρροια της πεποίθησής μας για κοινή στράτευση αρχών και φορέων ώστε ο ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ. να αποτελέσει αναπτυξιακό εργαλείο για τον τόπο μας και ταυτόχρονα να εκσυγχρονιστεί», τόνισε, ξεκινώντας την παρουσίαση, ο πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου κ. Μιχαήλ Μιχαήλ.
Η ανανέωση αποτελεί όπως τόνισε ο κ. Μιχαήλ το βασικό προαπαιτούμενο για την επιβίωση κάθε θεσμού όπως συμβαίνει ακόμη και στη ζωή. «Η θεσμοθέτηση του παραπάνω νόμου, ως συνέχεια του θεσμού, που ξεκίνησε το 1938 επί ιταλικής κατοχής, συνεχίσθηκε με την απελευθέρωση με τους Α.Ν. 798/1948 άρθρο 248, και Α.Ν. 1910/1951 άρθρο 79 και αποτέλεσε πράγματι σταθμό για τον τόπο μας. Ζούμε σε μια εποχή που απαιτεί νέες δράσεις, νέα αντίληψη σχέσης κόστους- οφέλους, νέους θεσμούς διαφάνειας και ελεγκτικών μηχανισμών, όχι μόνο λόγω επιβολής εντολών από την τρόικα αλλά κυρίως διαπιστωμένης πλέον κακής λειτουργίας σχεδόν του συνόλου των διοικητικών δομών της χώρας», τόνισε ο πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου και πρόσθεσε πως μεμονωμένα γεγονότα στη διαχείρισή του, όπως το ύψος του προστίμου σήμερα 5% ανά μήνα, υπερβολική επιβάρυνση σε ορισμένα είδη (τσιγάρα, καύσιμα), απαλλαγή λόγω αλλαγών στη διαδικασία εισαγωγών (πώληση νέων αυτοκινήτων) κλπ, συνεχώς ενίσχυαν την αμφισβήτησή του και σε συνδυασμό με την υπαρκτή οικονομική κρίση κινδυνεύουν να οδηγήσουν σε απαξίωσή του και τελικά μόνος χαμένος θα είναι ο τόπος μας».
Η αναγκαία μεταρρύθμιση, όπως τόνισε ο κ. Μιχαήλ, οφείλει να συγκεράσει και να ικανοποιήσει τα ορθολογικά προαπαιτούμενα κάθε εμπλεκομένου φορέα στο θέμα:
Επιχειρήσεις: Δικαιοσύνη, αξιοπιστία στη βεβαίωση και είσπραξη, συμμετοχή στην κατανομή των πόρων για να συμβάλλει θετικά στην οικονομική ανάπτυξη.
• Τ.Α. (Δήμοι): πόροι για εκτέλεση έργων και δράσεων σε νέα όμως φιλοσοφία κόστους-ωφέλειας και ιεράρχησης με μοναδικό κριτήριο τις πραγματικές ανάγκες του τόπου.
Β. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ.
Στο μεγάλο θέμα της διαφάνειας του τρόπου διαχείρισης των πόρων προτείνεται:
Β.1) Θεσμοθετείται «ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ» που είναι πενταμελής αποφασιστικού χαρακτήρα και απαρτίζεται από
1) Εναν εκπρόσωπο όλων των ΟΤΑ Δωδεκανήσου
2) Εναν εκπρόσωπο του Ε.Β.Ε.Δ.
3) Εναν εκπρόσωπο του Οικονομικού Επιμελητηρίου Δωδ/σου
4) Εναν εκπρόσωπο του Τ.Ε.Ε. Δωδεκανήσου
5) Εναν εκπρόσωπο του Δικηγορικού Συλλόγου Ρόδου
Η επιτροπή αυτή
1) Εποπτεύει την υλοποίηση αποφάσεων ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ.
2) Προτείνει την αξιοποίηση των εσόδων ανά δράση και ανά έτος στους παρακάτω τομείς.
2.1. Πρόνοια
2.2. Πολιτισμός
2.3. Περιβάλλον
2.4. Τεχνικά έργα
2.5. Προβολή
2.6. Νέες δράσεις & καινοτομία
με ελάχιστη συμμετοχή κάθε δράσης 10% από τα έσοδα του ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ. και θα καταγράφονται με συγκεκριμένο κωδικό δαπάνης στην σύνταξη του εκάστοτε προϋπολογισμού.
3) Προτείνει την τροποποίηση των συντελεστών επιβολής του ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ και των κλιμακίων σύμφωνα με τις συνθήκες της αγοράς (όπως π.χ. μείωση σε περιόδους κρίσης). Να προβλεφθεί η δυνατότητα του εκάστοτε αρμόδιου Υπουργού (Εσωτερικών) να υλοποιεί τις τροποποιήσεις αυτές μετά από εισήγηση της «ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ» .
Β.2) Τα έσοδα του ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ κατατίθενται σε ειδικό μοναδικό λογαριασμό και απεικονίζονται στον εκάστοτε προϋπολογισμό του δήμου.
Β.3) Οι αποφάσεις της «ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ» λαμβάνονται κατά πλειοψηφία
Όλες οι προτάσεις της επιτροπής εγκρίνονται από τα αντίστοιχα συμβούλια όλων των εμπλεκομένων φορέων κατά πλειοψηφία.
Η «ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ» προεδρεύεται ανά έτος κυκλικά από τους συμμετέχοντες φορείς. Δοικητική υποστήριξη της Επιτροπής παρέχει το γραφείο ΔΗΦΟΔΩ.
ΝΕΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΥΠΟΧΡΕΟΥΣ
Γ.1) Σε όλες τους επιτηδευματίες και επιχειρήσεις κατά τα τρία πρώτα χρόνια λειτουργίας τους παρέχεται έκπτωση 30%
Γ.2) Σε περίπτωση επιπλέον και νέου επιχειρηματία μέχρι 30 ετών παρέχεται συνολικά 50% έκπτωση (τόνωση νεανικής επιχειρηματικότητας). Το μέτρο θα αφορά μόνο ατομικές επιχειρήσεις και προσωπικές εταιρείες (προϋπόθεση να ανήκει το 50% τουλάχιστον σε νέο επιχειρηματία μέχρι 30 ετών )
Γ.3) Υπόχρεος που η συνολική ετήσια οφειλή δεν ξεπερνά τα 100 ευρώ απαλλάσσεται της υποχρέωσης καταβολής. (Η παραπάνω πρόταση αποτελεί μεγάλη διευκόλυνση στην υπηρεσία αφού θα απαλλαχθεί από την υποχρέωση ελέγχου περίπου 3000 επιχειρήσεων και συμβολή στην μικροεπιχείρηση που προσπαθεί να επιβιώσει).
Οι αλλαγές κατά υφιστάμενο άρθρο :
Δ.1) ¶ρθρο 2 & 3. Τα ακαθάριστα έσοδα να ορίζονται όπως στον εκάστοτε ισχύοντα φορολογικό Νόμο. Οσοι φορολογούνται ως μισθωτοί (π.χ. μπλοκάκια ΑΠΥ μονοπρόσωπου εργοδότη) να ισχύει η απαλλαγή από καταβολή ΔΗΦΟΔΩ
Δ.2) ¶ρθρο 4. Προτείνεται νέα κλίμακα και νέοι συντελεστές υπολογισμού του ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ.
Η διεύρυνση της κλίμακας αποσκοπεί
• αφενός στο να αμβλύνει τις αδικίες που παρατηρούνται στον τρόπο φορολόγησης και ειδικότερα στις επιχειρήσεις με χαμηλό συντελεστή καθαρού κέρδους όπου η επιβάρυνση του φόρου αντιστοιχούσε έως και στο 30% των τεκμαρτών κερδών τους
• και αφετέρου να ελαφρύνει όλες τις επιχειρήσεις από την επιβάρυνση του ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ.
Η νέα κλίμακα των συντελεστών προβλέπει μέχρι 5 ΚΑΔ υπολογισμού του οφειλομένου φόρου για κάθε επιχείρηση, αντί του σημερινού όπου υπολογίζεται ο οφειλόμενος φόρος στον ΚΑΔ με τη μεγαλύτερη συμμετοχή στον κύκλο εργασιών.
Στην περίπτωση που η επιχείρηση έχει περισσότερους των 5 ΚΑΔ να γίνεται ομαδοποίηση σε 5 με βάση τον πλησιέστερο συντελεστή.
Δ.3) ¶ρθρο 5. Απαλλάσσονται μόνο επιχειρήσεις μη κερδοσκοπικές και κοινωφελείς.
Για το θέμα των απαλλαγών η επιτροπή προβληματίστηκε έντονα γνωρίζοντας τον κίνδυνο να μεροληπτήσει υπέρ συγκεκριμένων επαγγελματικών ομάδων και αποδυνάμωση της αρχής «ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΙΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΜΑΣ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΜΑΣ».
Ειδικότερα για επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας όπως ΟΤΕ, ΔΕΗ, ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΚΙΝΗΤΗΣ ΤΗΛΕΦΩΝΙΑΣ κλπ πανελλαδικής εμβέλειας προτείνεται η ετήσια εφάπαξ καταβολή συγκεκριμένου ποσού π.χ 100.000 ευρώ για το σύνολο του νομού που θα καταβάλλεται στο Δήμο Ρόδου και θα κατανέμεται στους υπόλοιπους δήμους με βάση την τελευταία απογραφή.
Δ.4) ¶ρθρο 6. Υποβολή και καταβολή του φόρου να ακολουθεί τις ημερομηνίες ΦΠΑ της επιχείρησης, με δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής και πληρωμής.
Δ.5) ¶ρθρο 7. Δυνατότητα στον ΟΤΑ μικρού νησιού να εκχωρεί την είσπραξη, βεβαίωση και απόδοση στον μεγαλύτερο Δήμο της περιοχής του (που να ανήκουν φυσικά στην ίδια ΔΟΥ) με την υπογραφή προγραμματικής σύμβασης μεταξύ τους.
Δ.6) ¶ρθρο 8. Δυνατότητα του ΟΤΑ για διασύνδεση με Δ.Ο.Υ. – ΚΕΠΥΟ ώστε να επιτυγχάνεται αξιόπιστη διασταύρωση του ελέγχου και βεβαίωση των απαιτήσεων των ΟΤΑ.
Δ.7) Προτείνεται η απαλλαγή των επιχειρήσεων που έχουν υποστεί ολική καταστροφή από ανωτέρα βία (σεισμός – κλοπή -φωτιά) για 3 έτη, με την εφαρμογή φυσικά αξιόπιστων δημοσίων και διαφανών διαδικασιών.
Δ.8) Σχετικά με το τραγελαφικό θέμα προστίμων και προσαυξήσεων, προτείνεται να ισχύουν ό,τι ισχύει και για τα Δημόσια έσοδα (Φόρος εισοδήματος, ΦΠΑ, κλπ).
Η εικόνα των επιχειρήσεων
Στην μελέτη παρουσιάστηκαν και στοιχεία που αφορούσαν τις εισπράξεις του Δημοτικού Φόρου τα προηγούμενα έτη. Μέσα από τους πίνακες αποτυπώνεται η κατάσταση στις τάξεις των επιχειρήσεων και η μείωση των εισπράξεων του Δημοτικού Φόρου. Έτσι το έτος 2012 ο τζίρος των επιχειρήσεων του νομού έφθασαν τα 1.828.817428,57 ευρώ. Οι υπόχρεοι 9.258 επιχειρηματίες κατέβαλλαν στην υπηρεσία του δημοτικού φόρου 9.061.848,67 ευρώ με την υποβολή 27.101 δηλώσεων. Αν υπολογίζονταν ο φόρος με τη νέα κλίματα οι εισπράξεις του ΔΗΦΟΔΩ θα ήταν 6.348.997,25 ευρώ. Το έτος 2011 σύμφωνα με τα στοιχεία 10.250 επιχειρηματίες πλήρωσαν 10.783.150 ευρώ και είχαν τζίρο 2.142.267.420,76. Με το νέο δημοτικό φόρο το ποσό που θα κατέβαλλαν θα ήταν 7.610. 262,49. Το 2010 από 10.891 επιχειρήσεις με τζίρο 2.141.867.918,60 ευρώ πληρώθηκαν ως δημοτικός φόρος 10.989.563,19 ευρώ. Με το νέο δημοτικό φόρο θα πλήρωναν 7.822.063 ευρώ. Το έτος που οι εισπράξεις του δημοτικού φόρου έφθασαν τα 15.288.888,74 ήταν το 2007. Τότε καταβλήθηκαν 10.896.175,48 στην υπηρεσία του Δημοτικού Φόρου.Με το νέο δημοτικό φόρο όπως τόνισε ο κ. Μιχαήλ παρατηρείται μείωση της επιβάρυνσης κατά 30% που θα αμβλυνθεί από δύο σημαντικούς παράγοντες που αποτελούν συνεισφορά στην δίκαιη κατανομή των φορολογικών βαρών δηλαδή την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και την προσέλευση περισσότερων επιχειρήσεων στην καταβολή ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ.
Ο πίνακας
Στον παρακάτω πίνακα απεικονίζονται διαχρονικά από τα έτη 2006-2012 ο τζίρος και το πλήθος των επιχειρήσεων ανά Μ.Σ.Κ.Κ. και την επιβάρυνση του ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ με την ισχύουσα και προτεινόμενη κλίμακα. Παρατηρείται μείωση της επιβάρυνσης μεσοσταθμικά 30% με τη νέα κλίμακα , η οποία μείωση θα αμβλυνθεί από δύο σημαντικούς παράγοντες που αποτελούν συνεισφορά στην δίκαιη κατανομή των φορολογικών βαρών.
1) Η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής
2) Η προσέλευση περισσότερων επιχειρήσεων στην καταβολή ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ.
Οι εκτιμήσεις
Στην τοποθέτησή του ο δήμαρχος Ρόδου κ. Στάθης Κουσουρνάς εξέφρασε την αντίθεσή του για την σύσταση επιτροπής που προτείνεται καθώς, όπως τόνισε, τον λόγο στη διαχείριση των κονδυλίων που προκύπτουν από το δημοτικό φόρο πρέπει να έχει το δημοτικό συμβούλιο. «Δημοτικός φόρος σημαίνει διάρκεια. Η λέξη ανταποδοτικός σημαίνει συγκεκριμένη χρονική διάρκεια και αναίρεση του φόρου.Προτείνεται η σύσταση επιτροπής αποφασιστικού χαρακτήρα που αναιρεί το δημοτικό συμβούλιο που πρέπει να είναι το κυρίαρχο όργανο στη διαχείριση του ΔΗΦΟΔΩ. Συμφωνώ πως οι εισπράξεις θα πρέπει να διοχετεύονται σε κάποιους τομείς. Δεν με βρίσκει σύμφωνο όμως η μείωση των εσόδων κατά 30%», δήλωσε ο κ. Κουσουρνάς και πρόσθεσε πως θα πρέπει να βρεθούν τρόποι για να καταβάλλουν το φόρο και εταιρείες που έχουν την έδρα τους στην Αθήνα αλλά δραστηριοποιούνται στη Ρόδο. Ο κ. Κουσουρνάς τόνισε πως το θέμα απαιτεί λεπτούς χειρισμούς και εξαιτίας της προσφυγής που έχει γίνει στο ΣτΕ. Η πρόταση θα πρέπει να σταλεί στην ΠΕΔ και στους δήμους που μπορούν να εισπράττουν το ΔΗΦΟΔΩ προκειμένου να γίνει η διαβούλευση πριν σταλεί η πρόταση στο υπουργείο Εσωτερικών. «Ξαναβάλαμε στο τραπέζι το διάλογο. Η κοινωνική συμφωνία που κράτησε 20 χρόνια, ήρθε η ώρα να αλλάξει γιατί η επιβίωση θέλει την ανανέωση», δήλωσε ο εντεταλμένος δημοτικός σύμβουλος κ. Μ. Σαββής. «Βασικό αίτημα των επιχειρηματιών ήταν η διαφάνεια στη διαχείριση των κονδυλίων που εισπράττονται», δήλωσε ο αντιπρόεδρος του ΕΒΕΔ κ. Γ. Κακλιός. «Εξετάσαμε τις ατέλειες και με την πρότασή μας δίνουμε μια κοινωνική διάσταση στο νόμο», δήλωσε ο εκπρόσωπος του ΤΕΕ κ. Κ. Σκιαδόπουλος.
«Μέσα από τη συνεργασία και το διάλογο επέρχεται η σύνθεση απόψεων. Απομονώνονται οι κραυγές ακροτήτων», δήλωσε ο βουλευτής κ. Β. Υψηλάντης και πρόσθεσε πως σύμπνοια και συνεργασία μπορεί να υπάρξει και σε άλλα ζητήματα.
«Είναι μια πρόταση που έχει την ομοφωνία όλων των κοινωνικών τάξεων και κινείται στην θετική κατεύθυνση. Το επόμενο βήμα ανήκει σε μας και πρέπει να το χειριστούμε με προσοχή και λεπτότητα για να μην δημιουργηθούν άλλα ζητήματα. Ο ΔΗΦΟΔΩ δεν θα πρέπει να χαθεί», δήλωσε ο βουλευτής κ. Δ. Γάκης.
«Η ΤΑ ξέρει τον προϋπολογισμό και τα κενά της. Αυτοί που υπηρετούν έχουν τις πρώτες εικόνες για την έλλειψη πόρων. Η επιτροπή που προτάθηκε να αποφασίζει μετά την πρόταση της ΠΕΔ. Να υπάρχει διαύγεια, διαφάνεια στη διαχείριση των κονδυλίων και συλλογικότητα», δήλωσε ο κ. Φώτης Χατζηδιάκος. Για την συνεργασία των επιμελητηρίων αλλά και τους κινδύνους που απειλούν τα έσοδά τους μίλησε ο πρόεδρος του ΤΕΕ Ι. Γρύλλης αφού εξήρε την προσπάθεια για την αναμόρφωση του ΔΗΦΟΔΩ.
Η επιτροπή
Η επιτροπή που ετοίμασε τη μελέτη για την αναμόρφωση του δημοτικού φόρου απαρτίζεται από τους:
Σαββής Εμμανουήλ, Δημοτικός σύμβουλος, Εκπρόσωπος Π.Ε.Δ.
Μιχαήλ Μιχαήλ, Πρόεδρος Οικονομικού Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου
Κακλιός Ιωάννης, Εκπρόσωπος Ε.Β.Ε.Δ.
Αντώνογλου Γεώργιος, Εκπρόσωπος Ε.Β.Ε.Δ.
Σκιαδόπουλος Κωνσταντίνος, Εκπρόσωπος Τεχνικού Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου
Ντάλιας Αναστάσιος, Εκπρόσωπος Δικηγορικού Συλλόγου.
Οι αλλαγές κατά υφιστάμενο άρθρο :
Δ.1) ¶ρθρο 2 & 3. Τα ακαθάριστα έσοδα να ορίζονται όπως στον εκάστοτε ισχύοντα φορολογικό Νόμο. Οσοι φορολογούνται ως μισθωτοί (π.χ. μπλοκάκια ΑΠΥ μονοπρόσωπου εργοδότη) να ισχύει η απαλλαγή από καταβολή ΔΗΦΟΔΩ
Δ.2) ¶ρθρο 4. Προτείνεται νέα κλίμακα και νέοι συντελεστές υπολογισμού του ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ.
Η διεύρυνση της κλίμακας αποσκοπεί
• αφενός στο να αμβλύνει τις αδικίες που παρατηρούνται στον τρόπο φορολόγησης και ειδικότερα στις επιχειρήσεις με χαμηλό συντελεστή καθαρού κέρδους όπου η επιβάρυνση του φόρου αντιστοιχούσε έως και στο 30% των τεκμαρτών κερδών τους
• και αφετέρου να ελαφρύνει όλες τις επιχειρήσεις από την επιβάρυνση του ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ.
Η νέα κλίμακα των συντελεστών προβλέπει μέχρι 5 ΚΑΔ υπολογισμού του οφειλομένου φόρου για κάθε επιχείρηση, αντί του σημερινού όπου υπολογίζεται ο οφειλόμενος φόρος στον ΚΑΔ με τη μεγαλύτερη συμμετοχή στον κύκλο εργασιών.
Στην περίπτωση που η επιχείρηση έχει περισσότερους των 5 ΚΑΔ να γίνεται ομαδοποίηση σε 5 με βάση τον πλησιέστερο συντελεστή.
Δ.3) ¶ρθρο 5. Απαλλάσσονται μόνο επιχειρήσεις μη κερδοσκοπικές και κοινωφελείς.
Για το θέμα των απαλλαγών η επιτροπή προβληματίστηκε έντονα γνωρίζοντας τον κίνδυνο να μεροληπτήσει υπέρ συγκεκριμένων επαγγελματικών ομάδων και αποδυνάμωση της αρχής «ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΙΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΜΑΣ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΜΑΣ».
Ειδικότερα για επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας όπως ΟΤΕ, ΔΕΗ, ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΚΙΝΗΤΗΣ ΤΗΛΕΦΩΝΙΑΣ κλπ πανελλαδικής εμβέλειας προτείνεται η ετήσια εφάπαξ καταβολή συγκεκριμένου ποσού π.χ 100.000 ευρώ για το σύνολο του νομού που θα καταβάλλεται στο Δήμο Ρόδου και θα κατανέμεται στους υπόλοιπους δήμους με βάση την τελευταία απογραφή.
Δ.4) ¶ρθρο 6. Υποβολή και καταβολή του φόρου να ακολουθεί τις ημερομηνίες ΦΠΑ της επιχείρησης, με δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής και πληρωμής.
Δ.5) ¶ρθρο 7. Δυνατότητα στον ΟΤΑ μικρού νησιού να εκχωρεί την είσπραξη, βεβαίωση και απόδοση στον μεγαλύτερο Δήμο της περιοχής του (που να ανήκουν φυσικά στην ίδια ΔΟΥ) με την υπογραφή προγραμματικής σύμβασης μεταξύ τους.
Δ.6) ¶ρθρο 8. Δυνατότητα του ΟΤΑ για διασύνδεση με Δ.Ο.Υ. – ΚΕΠΥΟ ώστε να επιτυγχάνεται αξιόπιστη διασταύρωση του ελέγχου και βεβαίωση των απαιτήσεων των ΟΤΑ.
Δ.7) Προτείνεται η απαλλαγή των επιχειρήσεων που έχουν υποστεί ολική καταστροφή από ανωτέρα βία (σεισμός – κλοπή -φωτιά) για 3 έτη, με την εφαρμογή φυσικά αξιόπιστων δημοσίων και διαφανών διαδικασιών.
Δ.8) Σχετικά με το τραγελαφικό θέμα προστίμων και προσαυξήσεων, προτείνεται να ισχύουν ό,τι ισχύει και για τα Δημόσια έσοδα (Φόρος εισοδήματος, ΦΠΑ, κλπ).
Η εικόνα των επιχειρήσεων
Στην μελέτη παρουσιάστηκαν και στοιχεία που αφορούσαν τις εισπράξεις του Δημοτικού Φόρου τα προηγούμενα έτη. Μέσα από τους πίνακες αποτυπώνεται η κατάσταση στις τάξεις των επιχειρήσεων και η μείωση των εισπράξεων του Δημοτικού Φόρου. Έτσι το έτος 2012 ο τζίρος των επιχειρήσεων του νομού έφθασαν τα 1.828.817428,57 ευρώ. Οι υπόχρεοι 9.258 επιχειρηματίες κατέβαλλαν στην υπηρεσία του δημοτικού φόρου 9.061.848,67 ευρώ με την υποβολή 27.101 δηλώσεων. Αν υπολογίζονταν ο φόρος με τη νέα κλίματα οι εισπράξεις του ΔΗΦΟΔΩ θα ήταν 6.348.997,25 ευρώ. Το έτος 2011 σύμφωνα με τα στοιχεία 10.250 επιχειρηματίες πλήρωσαν 10.783.150 ευρώ και είχαν τζίρο 2.142.267.420,76. Με το νέο δημοτικό φόρο το ποσό που θα κατέβαλλαν θα ήταν 7.610. 262,49. Το 2010 από 10.891 επιχειρήσεις με τζίρο 2.141.867.918,60 ευρώ πληρώθηκαν ως δημοτικός φόρος 10.989.563,19 ευρώ. Με το νέο δημοτικό φόρο θα πλήρωναν 7.822.063 ευρώ. Το έτος που οι εισπράξεις του δημοτικού φόρου έφθασαν τα 15.288.888,74 ήταν το 2007. Τότε καταβλήθηκαν 10.896.175,48 στην υπηρεσία του Δημοτικού Φόρου.Με το νέο δημοτικό φόρο όπως τόνισε ο κ. Μιχαήλ παρατηρείται μείωση της επιβάρυνσης κατά 30% που θα αμβλυνθεί από δύο σημαντικούς παράγοντες που αποτελούν συνεισφορά στην δίκαιη κατανομή των φορολογικών βαρών δηλαδή την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και την προσέλευση περισσότερων επιχειρήσεων στην καταβολή ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ.
Ο πίνακας
Στον παρακάτω πίνακα απεικονίζονται διαχρονικά από τα έτη 2006-2012 ο τζίρος και το πλήθος των επιχειρήσεων ανά Μ.Σ.Κ.Κ. και την επιβάρυνση του ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ με την ισχύουσα και προτεινόμενη κλίμακα. Παρατηρείται μείωση της επιβάρυνσης μεσοσταθμικά 30% με τη νέα κλίμακα , η οποία μείωση θα αμβλυνθεί από δύο σημαντικούς παράγοντες που αποτελούν συνεισφορά στην δίκαιη κατανομή των φορολογικών βαρών.
1) Η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής
2) Η προσέλευση περισσότερων επιχειρήσεων στην καταβολή ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ.
Οι εκτιμήσεις
Στην τοποθέτησή του ο δήμαρχος Ρόδου κ. Στάθης Κουσουρνάς εξέφρασε την αντίθεσή του για την σύσταση επιτροπής που προτείνεται καθώς, όπως τόνισε, τον λόγο στη διαχείριση των κονδυλίων που προκύπτουν από το δημοτικό φόρο πρέπει να έχει το δημοτικό συμβούλιο. «Δημοτικός φόρος σημαίνει διάρκεια. Η λέξη ανταποδοτικός σημαίνει συγκεκριμένη χρονική διάρκεια και αναίρεση του φόρου.Προτείνεται η σύσταση επιτροπής αποφασιστικού χαρακτήρα που αναιρεί το δημοτικό συμβούλιο που πρέπει να είναι το κυρίαρχο όργανο στη διαχείριση του ΔΗΦΟΔΩ. Συμφωνώ πως οι εισπράξεις θα πρέπει να διοχετεύονται σε κάποιους τομείς. Δεν με βρίσκει σύμφωνο όμως η μείωση των εσόδων κατά 30%», δήλωσε ο κ. Κουσουρνάς και πρόσθεσε πως θα πρέπει να βρεθούν τρόποι για να καταβάλλουν το φόρο και εταιρείες που έχουν την έδρα τους στην Αθήνα αλλά δραστηριοποιούνται στη Ρόδο. Ο κ. Κουσουρνάς τόνισε πως το θέμα απαιτεί λεπτούς χειρισμούς και εξαιτίας της προσφυγής που έχει γίνει στο ΣτΕ. Η πρόταση θα πρέπει να σταλεί στην ΠΕΔ και στους δήμους που μπορούν να εισπράττουν το ΔΗΦΟΔΩ προκειμένου να γίνει η διαβούλευση πριν σταλεί η πρόταση στο υπουργείο Εσωτερικών. «Ξαναβάλαμε στο τραπέζι το διάλογο. Η κοινωνική συμφωνία που κράτησε 20 χρόνια, ήρθε η ώρα να αλλάξει γιατί η επιβίωση θέλει την ανανέωση», δήλωσε ο εντεταλμένος δημοτικός σύμβουλος κ. Μ. Σαββής. «Βασικό αίτημα των επιχειρηματιών ήταν η διαφάνεια στη διαχείριση των κονδυλίων που εισπράττονται», δήλωσε ο αντιπρόεδρος του ΕΒΕΔ κ. Γ. Κακλιός. «Εξετάσαμε τις ατέλειες και με την πρότασή μας δίνουμε μια κοινωνική διάσταση στο νόμο», δήλωσε ο εκπρόσωπος του ΤΕΕ κ. Κ. Σκιαδόπουλος.
«Μέσα από τη συνεργασία και το διάλογο επέρχεται η σύνθεση απόψεων. Απομονώνονται οι κραυγές ακροτήτων», δήλωσε ο βουλευτής κ. Β. Υψηλάντης και πρόσθεσε πως σύμπνοια και συνεργασία μπορεί να υπάρξει και σε άλλα ζητήματα.
«Είναι μια πρόταση που έχει την ομοφωνία όλων των κοινωνικών τάξεων και κινείται στην θετική κατεύθυνση. Το επόμενο βήμα ανήκει σε μας και πρέπει να το χειριστούμε με προσοχή και λεπτότητα για να μην δημιουργηθούν άλλα ζητήματα. Ο ΔΗΦΟΔΩ δεν θα πρέπει να χαθεί», δήλωσε ο βουλευτής κ. Δ. Γάκης.
«Η ΤΑ ξέρει τον προϋπολογισμό και τα κενά της. Αυτοί που υπηρετούν έχουν τις πρώτες εικόνες για την έλλειψη πόρων. Η επιτροπή που προτάθηκε να αποφασίζει μετά την πρόταση της ΠΕΔ. Να υπάρχει διαύγεια, διαφάνεια στη διαχείριση των κονδυλίων και συλλογικότητα», δήλωσε ο κ. Φώτης Χατζηδιάκος. Για την συνεργασία των επιμελητηρίων αλλά και τους κινδύνους που απειλούν τα έσοδά τους μίλησε ο πρόεδρος του ΤΕΕ Ι. Γρύλλης αφού εξήρε την προσπάθεια για την αναμόρφωση του ΔΗΦΟΔΩ.
Η επιτροπή
Η επιτροπή που ετοίμασε τη μελέτη για την αναμόρφωση του δημοτικού φόρου απαρτίζεται από τους:
Σαββής Εμμανουήλ, Δημοτικός σύμβουλος, Εκπρόσωπος Π.Ε.Δ.
Μιχαήλ Μιχαήλ, Πρόεδρος Οικονομικού Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου
Κακλιός Ιωάννης, Εκπρόσωπος Ε.Β.Ε.Δ.
Αντώνογλου Γεώργιος, Εκπρόσωπος Ε.Β.Ε.Δ.
Σκιαδόπουλος Κωνσταντίνος, Εκπρόσωπος Τεχνικού Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου
Ντάλιας Αναστάσιος, Εκπρόσωπος Δικηγορικού Συλλόγου.