«Καλλικράτης: Ενα εγχείρημα δύσκολο αλλά γοητευτικό»

Τις σκέψεις και τους σχεδιασμούς του για την οργάνωση και λειτουργία του νέου ενιαίου Δήμου Ρόδου από 1ης Ιανουαρίου 2011 ξεδιπλώνει, στη συνέντευξη του προς τη «δ» ο υποψήφιος για το χρίσμα του δημάρχου, από το ΠΑΣΟΚ, κ. Φώτης Κωστόπουλος.
Με μια μακρά πορεία τόσο στον α΄ όσο και στον β΄βαθμό τοπικής αυτοδιοίκησης, που του δίνει την ανάλογη εμπειρία, ο κ. Κωστόπουλος επισημαίνει ότι «το μέλλον του τόπου μας δεν εξαρτάται από την κεντρική κυβέρνηση, αλλά κυρίως από εμάς. Με την νέα Διοικητική Δομή και την δημιουργία ενός Δήμου στο νησί ανοίγονται νέες μεγάλες προοπτικές, που αν τις αξιοποιήσουμε σωστά τα αποτελέσματα θα είναι θεαματικά».
Αναφέρει, συγκεκριμένα ότι «η συγκρότηση του ενός Δήμου στο νησί πρέπει να γίνει σταδιακά με προσεκτικά, καλά σχεδιασμένα και μελετημένα βήματα, για να μην προκαλέσει αναταράξεις». Στο πλαίσιο αυτό και για ένα διάστημα, μέχρι να οργανωθεί η δομή του ενιαίου Δήμου, θα πρέπει να συνεχίσει η υφιστάμενη λειτουργία των υπηρεσιών στους δέκα Δήμους,
Στις πρώτες ενέργειες περιλαμβάνεται η απογραφή της υπάρχουσας κατάστασης – κυρίως οικονομικής, αλλά και σε όλους τους άλλους τομείς – σε όλους τους Δήμους, έτσι ώστε να αποτυπωθεί πλήρως η εικόνα, για να μπορέσουμε μετά να σχεδιάσουμε την νέα δομή του ενιαίου Δήμου.
Στις προτεραιότητες και η θεσμοθέτηση ενός σύγχρονου και ακριβούς χωροταξικού σχεδίου, ως απαραίτητη προϋπόθεση κάθε αναπτυξιακού σχεδιασμού, με την αντίστοιχη προσέλκυση επενδύσεων
Ο κ. Κωστόπουλος πιστεύει ότι, στον ενιαίο δήμο Ρόδου, θα πρέπει να ορισθεί θεματικός αντιδήμαρχος με αρμοδιότητα τον τουρισμό, με σκοπό την καλύτερη οργάνωση των θεμάτων που άπτονται του τουρισμού.
Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
• Νοέμβριος 2010. Οι εκλογές έχουν τελειώσει και απομένουν λιγότεροι από δύο μήνες για την εφαρμογή στην πράξη της νέας διοικητικής δομής στο νησί της Ρόδου. Ποιες είναι οι πρώτες κινήσεις που πρέπει να γίνουν;
Κατ’ αρχήν πρέπει να γίνει απογραφή της υπάρχουσας κατάστασης σε όλους τους Δήμους, έτσι ώστε να αποτυπωθεί η εικόνα σε όλους τους τομείς, για να μπορέσουμε μετά να σχεδιάσουμε την νέα δομή του ενιαίου Δήμου.
Η έναρξη εφαρμογής του σχεδίου ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ δηλ. η συγκρότηση του ενός Δήμου στο νησί πρέπει να γίνει σταδιακά με προσεκτικά καλά σχεδιασμένα και μελετημένα βήματα, για να μην προκαλέσει αναταράξεις.
Είμαι σε θέση να γνωρίζω την λειτουργία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης λόγω της ενασχόλησής μου τόσο στον Α΄ όσο και στον Β΄ βαθμό.
Η δημιουργία ενός Δήμου στο νησί μας είναι ένα εγχείρημα δύσκολο, αλλά γοητευτικό, γιατί θα δοθεί η δυνατότητα να υλοποιηθούν πρωτοβουλίες και δράσεις που μέχρι τώρα δεν μπορούσαν να εφαρμοσθούν λόγω της πολυδιάσπασης.
Θα απεγκλωβισθούμε από καταστάσεις που μας κρατούσαν καθηλωμένους όλα αυτά τα χρόνια. Το γεγονός αυτό ήταν ορατό από τους πολίτες, γι’ αυτό και υπάρχει κοινωνική αποδοχή της νέας Διοικητικής Δομής.
• Από 1ης Ιανουαρίου, πως θα γίνει η μετάβαση από τους 10 στον ένα δήμο, ώστε να συνεχίσουν κατά το δυνατόν απρόσκοπτα τη λειτουργία τους οι διάφορες δημοτικές υπηρεσίες (πχ καθαριότητα);
Η μετάβαση πρέπει να γίνει, όπως σας είπα, προσεκτικά με σχέδιο και ομαλά. Γι’ αυτό πιστεύω ότι στην πρώτη φάση και για ένα διάστημα μέχρι να οργανωθεί η δομή του ενιαίου Δήμου, θα πρέπει να συνεχίσει η υφιστάμενη λειτουργία των υπηρεσιών στους δέκα Δήμους, έτσι ώστε να μην διακοπεί αυτή, ούτε να διαταραχθούν οι παρεχόμενες υπηρεσίες στους πολίτες.

• Πώς φαντάζεστε το ρόλο του δημάρχου σε σχέση με τους θεματικούς και τους τοπικούς αντιδημάρχους;

Τον περιγράφει ο νόμος. Ο Δήμαρχος προΐσταται μεν όλων των υπηρεσιών του Δήμου, όμως ο κύριος ρόλος του θα είναι να κατευθύνει τις δράσεις του Δήμου για την υλοποίηση του σχεδίου ανάπτυξης. Εξ άλλου γι’ αυτό ο νόμος δίνει την δυνατότητα 11 αντιδημάρχων εκ των οποίων αυτοί που θα έχουν χωρικές αρμοδιότητες μαζί με τα συμβούλια των Δημοτικών και Τοπικών κοινοτήτων θα ασχολούνται με τα ζητήματα της καθημερινότητας των πολιτών, ενώ οι θεματικοί αντιδήμαρχοι θα έχουν την ευθύνη των επί μέρους τομέων, όπως π.χ. είναι οι οικονομικές, διοικητικές και τεχνικές υπηρεσίες. Πιστεύω ότι θα πρέπει να ορισθεί θεματικός αντιδήμαρχος με αρμοδιότητα τον τουρισμό γιατί με τον τρόπο αυτό θα αναβαθμισθεί ο τομέας αυτός με σκοπό την καλύτερη οργάνωση των θεμάτων που άπτονται του τουρισμού. Όλες βέβαια αυτές τις λειτουργίες θα τις εποπτεύει ο Δήμαρχος, έτσι ώστε αν χρειασθεί να παρεμβαίνει σε περίπτωση παρέκκλισης από την πορεία, με γνώμονα τις αρχές της διαφάνειας και της αποτελεσματικότητας.
• Τα οικονομικά του ενιαίου δήμου υποθέτω ότι θα είναι ο πρώτος μεγάλος πονοκέφαλος της νέας δημοτικής αρχής. Έχετε εικόνα των οικονομικών των σημερινών δήμων;
Όταν μίλησα για απογραφή ένα από τα κρίσιμα ίσως το κρισιμότερο στοιχείο, θα είναι η οικονομική απογραφή.
Σίγουρα αποτελεί το δυσκολότερο κομμάτι αυτής της προσπάθειας, λαμβάνοντας υπ’ όψη και την γενικότερη κατάσταση της χώρας μας.
Όμως είμαι αισιόδοξος, αφενός γιατί θα υπάρχει συγκέντρωση πόρων, ενώ μέχρι τώρα υπήρχε πολυδιάσπαση και αφετέρου γιατί πιστεύω ότι με τον ενιαίο Δήμο θα εξοικονομηθούν σημαντικοί πόροι από την μείωση των δαπανών σε όλους τους τομείς.
• Τι θα γίνει με το πλεονάζον προσωπικό των υπό κατάργηση νομικών προσώπων των δήμων; Εν μέσω κρίσης δεν θα είναι χωρίς κόστος η απόλυσή τους για τη νέα δημοτική αρχή που θα αναλάβει. Η έναρξη του Καλλικράτη με στρατιές ανέργων, δεν είναι ότι καλύτερο.
Πιστεύω ότι δεν θα υπάρξει τέτοιο πρόβλημα.
Με σωστή και παραγωγική διάταξη του προσωπικού μπορούμε να παράγουμε σημαντικό έργο.
Η σωστή και ορθολογική αξιοποίηση του προσωπικού, που σήμερα είναι διάσπαρτο, θα μας δώσει την δυνατότητα καλύτερης αξιοποίησής του, κατά τρόπο που να είναι και παραγωγικό και χρήσιμο.
Οι ανάγκες του νέου Δήμου θα είναι μεγάλες και πιστεύω ότι δεν θα περισσέψει κανείς. Βέβαια θα χρειασθεί να μετακινηθούν κάποιοι τοπικά αλλά και υπηρεσιακά. Λογικές βολέματος δεν θα χωρούν σ’ αυτή την διαδικασία.
• Ποιοι είναι οι πρώτοι αναπτυξιακοί στόχοι που θα πρέπει να τεθούν άμεσα;
Θα πρέπει να αποφασίσουμε και να θεσμοθετήσουμε ένα σύγχρονο και ακριβές χωροταξικό σχέδιο. Χωρίς αυτό το «εργαλείο» δεν μπορούμε να μιλάμε για ανάπτυξη, γιατί αποτελεί προϋπόθεση κάθε αναπτυξιακού σχεδιασμού, μέσω του οποίου θα προσδιορίσουμε χωροταξικά τις επενδύσεις σε όλους τους τομείς (τουριστικό, πράσινη ανάπτυξη, πρωτογενή και δευτερογενή τομέα κ.τ.λ.).
Πρέπει να δημιουργήσουμε προϋποθέσεις προσέλκυσης επενδύσεων στους τομείς αυτούς.
Η Ρόδος είναι ένας ευλογημένος τόπος και το όνομα της έχει παγκόσμια αναγνωρισιμότητα (BRAND NAME).
Πιστεύω ότι σε συνεργασία με τους παραγωγικούς φορείς και όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες, μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα ισχυρό Γραφείο υποστήριξης των επενδύσεων, που θέλουν να κάνουν είτε οι συμπατριώτες μας είτε εκτός Ρόδου επενδυτές, με σκοπό την εξάλειψη των προβλημάτων από την γραφειοκρατία.
Η μαρίνα, το GOLF Αφάντου, οι ορεινοί όγκοι, οι πανέμορφες παραλίες μας, το περιβάλλον είναι χώροι και τομείς που μπορούμε και πρέπει να επενδύσουμε αναπτυξιακά. Εξ άλλου αναπτυξιακό έργο θεωρώ και την βελτίωση της εμφάνισης του νησιού μας, το οποίο σήμερα σε πολλές περιοχές, παρουσιάζει τριτοκοσμική εικόνα.
Η Βαρκελώνη π.χ. είναι μια πόλη πρότυπο για τις παρεμβάσεις πρέπει να γίνουν στον τομέα βελτίωσης της εικόνας, αφού με τον τρόπο αυτό μπορεί να προσελκύσουμε πολλούς επισκέπτες.
• Με ποια κριτήρια θα πρέπει να καταρτισθούν οι συνδυασμοί που θα πάρουν μέρος στις εκλογές ;
Με το κριτήριο της ικανότητας και της διάθεσης για προσφορά την επόμενη ημέρα, γιατί το εγχείρημα είναι μεγάλο και δύσκολο και χρειάζεται συλλογική προσπάθεια.
•Με δεδομένο το πολιτικό κλίμα, υπάρχει ο κίνδυνος η ψήφος του Νοεμβρίου να μην είναι ψήφος στην αυτοδιοίκηση αλλά ψήφος διαμαρτυρίας στην κυβέρνηση. Μήπως αυτό δημιουργεί αυτομάτως τον φόβο της «αλλοίωσης» του εκλογικού αποτελέσματος ;
Θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι το μέλλον του τόπου μας δεν εξαρτάται από την κεντρική κυβέρνηση, αλλά κυρίως από εμάς. Με την νέα Διοικητική Δομή και την δημιουργία ενός Δήμου στο νησί μας ανοίγονται νέες μεγάλες προοπτικές, που αν τις αξιοποιήσουμε σωστά τα αποτελέσματα θα είναι θεαματικά.
Το γεγονός ότι θα υπάρχει πλέον ένα ενιαίο κέντρο αποφάσεων, σε αντίθεση με ότι συνέβαινε μέχρι σήμερα, δείχνει την δυναμική που μπορεί να αναπτυχθεί.
Έτσι οι πολίτες τον Νοέμβριο πρέπει να επιλέξουν τους ικανότερους και καταλληλότερους για να υλοποιήσουν αυτό το εγχείρημα που ταυτόχρονα αποτελεί και μεγάλη αναπτυξιακή πρόκληση.
Η έκφραση ψήφου «διαμαρτυρίας» στις Δημοτικές εκλογές δεν έχει νόημα, αφού στην περίπτωση αυτή η λανθασμένη ψήφος επιστρέφει την επόμενη ημέρα στον αποστολέα (ψηφοφόρο).
• Πως σχολιάζετε το γεγονός ότι αιρετοί οι οποίοι τάχθηκαν κατά του ενιαίου δήμου στη Ρόδο, ετοιμάζονται σήμερα να διεκδικήσουν το Δήμο είτε ως επικεφαλής είτε ως μέλη παρατάξεων;
Αυτό είναι κάτι που πρέπει να αξιολογηθεί και να εκτιμηθεί από τους πολίτες – ψηφοφόρους, διότι αν δεν πιστεύεις σε κάτι δεν μπορείς να το εφαρμόσεις σωστά.