Γ. Τσακίρης:«Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου πρέπει να αποτελέσει στρατηγική επιλογή»

«Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου επιβάλλεται να αποτελέσει στρατηγική επιλογή του κλάδου και να μην συγχέεται με συγκυριακές ανακουφίσεις σαν αυτές που βοήθησαν στην φετινή θετική εξέλιξη της τουριστικής περιόδου».
Στην ανάγκη να αποτελέσει η επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν μια από τις βασικές επιλογές και στόχους για όσους ασχολούνται με τον τουρισμό και κυρίως τους ξενοδόχους, αναφέρεται μεταξύ άλλων, σε συνέντευξή του στη “δ”, ο πρόεδρος του ΞΕΕ κ. Γιώργος Τσακίρης.
Με αφορμή την επανεκλογή του στη θέση του προέδρου του ΞΕΕ, ο κ.Τσακίρης δηλώνει, πως βασική προτεραιότητα είναι και θα παραμείνει η ανάδειξη της σημαντικότητας του ελληνικού τουρισμού για την έξοδο της χώρας από την ύφεση και συγχρόνως την στήριξη της απασχόλησης και του περιφερειακού εισοδήματος.
Σε ερώτηση σχετικά με την προβολή της χώρας μας στο εξωτερικό την περίοδο 2013-2014, ο κ. Τσακίρης υπογραμμίζει, πως όλες οι επιμέρους τοπικές πρωτοβουλίες, σε επίπεδο Δήμων και Περιφέρειας, είναι απαραίτητο να συντονίζονται με τις κεντρικές προσπάθειες του Υπουργείου Τουρισμού, ώστε η τουριστική εικόνα της χώρας προς το εξωτερικό να είναι ενιαία.
“Η περίοδος που διανύουμε είναι μια περίοδος, εξαιρετικά «ισχνών αγελάδων» και τα ποσά που θα διατεθούν από την κυβέρνηση στο Υπουργείο Τουρισμού, για την τουριστική προβολή, σίγουρα δεν θα είναι αυτά που χρειαζόμαστε. Επομένως είναι η εποχή που ευδοκιμούν, η συνέπεια και η καινοτομία στην προβολή , οι προσωπικές επαφές και φυσικά οι συνέργειες”.
Η συνέντευξη του κ. Γιώργου Τσακίρη, αναλυτικά:
• Θα κλείσει τελικά με θετικό πρόσημο σε ό,τι αφορά τις αφίξεις η φετινή τουριστική σεζόν για την χώρα;
Με βάση τα μέχρι σήμερα στοιχεία, η τουριστική περίοδος, από τον Ιούνιο και μετά, εξελίχθηκε ιδανικά για τον ελληνικό τουρισμό. Βέβαια θετικό πρόσημο θα αποκτήσουν οι επιδόσεις μας, εάν και τα έσοδα κινηθούν αυξητικά σε ποσοστά αντίστοιχα αυτών των αφίξεων. Το ενθαρρυντικό στοιχείο της χρονιάς που ολοκληρώνεται είναι, σε αρκετές περιοχές, η παράταση της περιόδου με ικανοποιητικές πληρότητες, γεγονός που βοηθάει πολύ στην στήριξη της βιωσιμότητας των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων.
• Ποιοί ήταν οι τουριστικοί προορισμοί της Ελλάδος που φαίνεται πως πήγαν ιδιαίτερα καλά φέτος;
Η Κρήτη, η Σαντορίνη, η Κως και η Χαλκιδική ξεκίνησαν νωρίς την σαιζόν τους και πάνε καλά ακόμη. Τα Επτάνησα, οι Κυκλάδες, η Ρόδος έστω και σε δεύτερο χρόνο παρουσίασαν πολύ καλές επιδόσεις. Μεγάλη ζήτηση είχαν και οι οδικώς προσβάσιμοι προορισμοί καθόσον φέτος το ποσοστό των οδικώς αφικνούμενων επισκεπτών έδειξε τάσεις να πλησιάσει το 30%. Επίσης σημαντική αύξηση των τουριστικών εσόδων τους παρουσίασαν προορισμοί προσβάσιμοι από Τούρκους επισκέπτες.
• Υπήρξε μια κάποια βελτίωση στα έσοδα των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων τη φετινή σεζόν;
Αναμφισβήτητα τα ξενοδοχειακά έσοδα παρουσιάζονται αυξημένα το 2013 και ιδιαίτερα στις παραπάνω αναφερθείσες περιοχές, αλλά δεν πρέπει να παραβλέπουμε ένα ακόμη παράδοξο του ελληνικού τουρισμού. Μεταξύ των 10 φθηνότερων μεσογειακών προορισμών, συγκαταλέγονται 4 ελληνικοί με την χώρα μας να είναι ο μοναδικός στην ζώνη του Ευρώ. Η κατάσταση αυτή είναι απόρροια του γεγονότος ότι το μοναδικό εργαλείο marketing που είχε ο κλάδος στη διάθεσή του, στα πολλά τελευταία χρόνια, ήταν οι τιμές των ξενοδοχείων, οι οποίες καθ’ όλο αυτό το διάστημα συμπιέζονταν στα όρια του κόστους.
Επομένως και με τα βελτιωμένα φετινά έσοδα, τα ξενοδοχεία παίρνουν μια ανάσα αλλά δεν λύνονται τα προβλήματα βιωσιμότητας που συσσωρεύτηκαν όλα τα προηγούμενα χρόνια συνεπικουρούσης της οικονομικής κρίσης και της υπερφορολόγησης των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων.
• Μπορούν οι ξενοδόχοι να σηκώσουν όμως το βαρύ φορτίο των υποχρεώσεων που απαιτεί το κράτος;
Εξετάζοντας τους ισολογισμούς και τα οικονομικά αποτελέσματα των ελληνικών ξενοδοχειακών επιχειρήσεων καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι το φορτίο είναι δυσβάστακτο και δυστυχώς εξακολουθητικά επιβαρυνόμενο με νέες παράλογες φορολογικές υποχρεώσεις όπως για παράδειγμα το ΕΤΗΔΕ που έχει επιβληθεί ακρίτως επί όλων των εγκαταστάσεων των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων παραβλέποντας ότι τα ξενοδοχεία είναι εργαλεία δουλειάς και όχι απλά ακίνητα.
• Ποια είναι η άποψή σας για το επίδομα ανεργίας που φαίνεται πως έχει καταργηθεί για τη πλειονότητα των παλαιών εργαζομένων στα ξενοδοχεία;
Δυστυχώς είναι μια πολύ δυσάρεστη, αντικοινωνική και αντιτουριστική απόφαση των δανειστών μας. Είναι γνωστό ότι για να μπορέσουν οι εργαζόμενοι στα ξενοδοχεία να λάβουν το επίδομα ανεργίας τους 4 χειμερινούς μήνες, θα πρέπει να απασχοληθούν κατά μέσο όρο, εποχιακά, 8 μήνες. Κάτι τέτοιο βέβαια είναι αδύνατο σε μια τουριστική αγορά που μετά βίας και σε μεμονωμένες περιπτώσεις, η λειτουργία των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων ξεπερνά τους 6-7 μήνες. ¶ρα η απόφαση για τη μείωση του επιδόματος ανεργίας, στα 400 ημερήσια επιδόματα σε βάση τετραετίας, παραβλέπει την πραγματικότητα της εποχικότητας της ζήτησης του τουριστικού προϊόντος, που είναι 52% στο τρίμηνο Ιουλίου – Σεπτεμβρίου και κινείται αποκλειστικά στα πλαίσια της περιοριστικής δημοσιονομικής πολιτικής που επιβάλλεται στη χώρα μας, παραβλέποντας τις σοβαρές κοινωνικές επιπτώσεις του μέτρου.
• Είστε εκ νέου στο τιμόνι του ΞΕΕ. Ποιοι είναι οι στόχοι που έχετε θέσει για τη νέα θητεία σας; Ποιό είναι το μήνυμά σας προς τους ξενοδόχους της Ρόδου;
Κατ’ αρχάς θέλω να σταθώ στο χαρακτηριστικότερο γεγονός της επανεκλογής μου, που είναι η σύμπνοια που είχαμε όλοι μας, καθ’ όλη την διάρκεια της διαδικασίας, τόσο των εκλογών όσο και της εκλογής του προεδρείου. Για πρώτη φορά, η εκλογή του προεδρείου ήταν ομόφωνη γεγονός που επικροτεί την στάση και στρατηγική του ΞΕΕ μέχρι σήμερα και συγχρόνως καταδεικνύει την συντεταγμένη θέση και αποφασιστικότητα του κλάδου απέναντι στα μελλούμενα. Αναμφισβήτητα η βασική μας προτεραιότητα είναι και θα παραμείνει η ανάδειξη της σημαντικότητας του ελληνικού τουρισμού για την έξοδο της χώρας από την ύφεση και συγχρόνως την στήριξη της απασχόλησης και του περιφερειακού εισοδήματος.
Σύντομα προτιθέμεθα να εξειδικεύσουμε τις δράσεις μας και να οριοθετήσουμε τους στόχους και την στρατηγική μας για την επίτευξη του παραπάνω στόχου.
• Ποιες είναι οι προϋποθέσεις κατά τις οποίες μπορεί να επιτευχθεί σε μόνιμη βάση επιμήκυνση της θερινής περιόδου καθώς φέτος βοήθησαν λίγο και τα γεγονότα στην Αίγυπτο και τη Συρία για την επέκταση της σεζόν;
Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου επιβάλλεται να αποτελέσει στρατηγική επιλογή του κλάδου και να μην συγχέεται με συγκυριακές ανακουφίσεις, όπως πολύ σωστά αναφέρεστε σε αυτές που βοήθησαν στην φετινή θετική εξέλιξη της τουριστικής περιόδου. Το ΞΕΕ ήδη εκπόνησε τρεις μελέτες, που άπτονται σημαντικών δραστηριοτήτων για την αντιμετώπιση της εποχικότητας και οι οποίες απετέλεσαν το έναυσμα για μια δημόσια συζήτηση και προβληματισμό για τους όρους και τις δράσεις που ωφείλουμε πρέπει να υλοποιήσουμε ώστε να επιτύχουμε την επιμήκυνση της περιόδου. Και αναφέρομαι στις μελέτες για την “ανάπτυξη του ιατρικού τουρισμού” την προσέλκυση “τουριστών τρίτης ηλικίας” και τη βελτίωση της “προσβασιμότητας των τουριστικών υποδομών”. Οι μελέτες και συνεπακόλουθος προβληματισμός αποτελούν το πρώτο βήμα. Στην συνέχεια θα πρέπει όλοι, όσοι εμπλεκόμαστε στην διαμόρφωση και παραγωγή του τουριστικού προιόντος, τουριστικές επιχειρήςεις, αυτοδιοκητικές αρχές και κεντρική διοίκηση, να συντονιστούμε ώστε να παρουσιάσουμε και προσφέρουμε ελκυστικά τουριστικά προιόντα.

• Σε συνέντευξή του ο επίτιμος πρόεδρος της ΕΞΡ κ. Βασίλης Μηναΐδης έθεσε το θέμα της δημιουργίας παραρτήματος του ΞΕΕ στη Ρόδο και της διαχείρισης σε τοπικό επίπεδο των χρημάτων που καταβάλλουν οι ξενοδόχοι του νησιού. Ποια είναι η άποψή σας;
Ο Βασίλης Μηναΐδης είναι ένας εξαιρετικά αγαπητός, πολύπειρος συνάδελφος και συνδικαλιστής, ο οποίος τίμησε με την παρουσία του τα όργανα του κλάδου για πολλά χρόνια και βεβαίως οι όποιες θέσεις του και απόψεις τους έχουν ιδιαίτερη βαρύτητα για όλους μας. Ειδικότερα η πρότασή του για τη δημιουργία παραρτήματος του ΞΕΕ στη Δωδεκάνησο, είναι μια προοπτική που εντάσσεται στη στρατηγική μας, για μια «αποκέντρωση της διοικητικής λειτουργίας του ΞΕΕ». Για να είμαι πιο συγκεκριμένος ήδη από το 2011, με νόμο του Υπουργείου Πολιτισμού-Τουρισμού, έχει δοθεί η νομοθετική εξουσιοδότηση στο ΞΕΕ να ιδρύει παραρτήματα. Δεν προχωρήσαμε μέχρι σήμερα στην ίδρυση παραρτημάτων, διότι προϋπόθεση για τη λειτουργία τους είναι η ηλεκτρονική διασύνδεση τους με την κεντρική υπηρεσία και συγχρόνως ο ορισμός του ΞΕΕ ως «σταθμού» ΓΕΜΗ.
Με τον πρόσφατο νόμο του υπουργείου τουρισμού, του Αυγούστου του 2013, ιδρύθηκε υπηρεσία ΓΕΜΗ στο ΞΕΕ καθώς και υπηρεσία μιας στάσης. Συγχρόνως ολοκληρώνεται στο επόμενο εξάμηνο η πλήρης ηλεκτρονικοποίηση των εσωτερικών διαδικασιών του ΞΕΕ, με την ανάπτυξη της ψηφιακής βάσης του, η οποία υλοποιείται με χρηματοδότηση της ψηφιακής σύγκλισης. Όταν ολοκληρωθούν οι παραπάνω διαδικασίες, θα εξετάσουμε την δυνατότητα δημιουργίας παραρτημάτων του ΞΕΕ με βάση την οικονομική ευρωστία του ΞΕΕ και το business plan που θα εκπονήσουμε για τον σκοπό αυτό. 

• Ποιες είναι οι προτάσεις του ΞΕΕ για την προβολή της χώρας στο εξωτερικό την περίοδο 2013-2014;
Είναι μια ερώτηση πολύ ιδεαλιστική. Από προτάσεις νομίζω ότι η χώρα μας ποτέ δεν είχε έλλειψη. Αυτό που πάντα έλειπε ήταν τα χρήματα για να υλοποιηθούν. Η περίοδος που διανύουμε είναι μια περίοδος, εξαιρετικά «ισχνών αγελάδων» και τα ποσά που θα διατεθούν από την κυβέρνηση στο Υπουργείο Τουρισμού, για την τουριστική προβολή, σίγουρα δεν θα είναι αυτά που χρειαζόμαστε. Επομένως είναι η εποχή που ευδοκιμούν, η συνέπεια και η καινοτομία στην προβολή, οι προσωπικές επαφές και φυσικά οι συνέργειες. Οσον αφορά τα 2 πρώτα, οι προσπάθειες του Υπουργείου Τουρισμού δείχνουν να αποδίδουν, όσον αφορά δε τις συνέργειες, αντιπροσωπευτικό παράδειγμα τέτοιας πρωτοβουλίας είναι η Marketing Greece SA, μια εταιρεία προβολής και marketing, αποκλειστικά της τουριστικής βιομηχανίας η οποία προσδοκούμε από το νέο χρόνο να δείξει τα αποτελέσματα της πρώτης χρονιάς της λειτουργίας της. Το ΞΕΕ ήδη συμμετέχει ως εταίρος στην εταιρεία στην Marketing Greece.

Εδώ θέλω να επισημάνω για μια ακόμη φορά ότι όλες οι επιμέρους τοπικές πρωτοβουλίες, σε επίπεδο Δήμων και Περιφέρειας, είναι απαραίτητο να συντονίζονται με τις κεντρικές προσπάθειες του Υπουργείου Τουρισμού, ώστε η τουριστική εικόνα της χώρας προς το εξωτερικό να είναι ενιαία και να μην δημιουργεί συγχύσεις που οδηγούν τελικά σε μειωμένη διεισδυτικότητα και αποτελεσματικότητα των όποιων ενεργειών. Επιπλέον απαραίτητο είναι να εισάγουμε και να θεσμοθετήσουμε διαδικασίες μέτρησης της αποτελεσματικότητας των όποιων ενεργειών προβολής ώστε να είμαστε σίγουροι για την μεγιστοποίηση της απόδοσής των