Την καταβολή του ποσού των 600.000 ευρώ, επικύρωσε το Συμβούλιο της Επικρατείας, στους συγγενείς της 35χρονης γιατρού Σοφίας Μπεφόν, η οποία έχασε τη ζωή της στις 14 Ιανουαρίου 2001, μαζί με άλλα τέσσερα άτομα, όταν το ελικόπτερο (SX-XOT) του ΕΚΑΒ έπεσε στη θαλάσσια περιοχή επτά ναυτικά μίλια νότια του Σουνίου, την ώρα που επέστρεφε από την Πάτμο στην Αθήνα, κατά την αεροδιακομιδή ασθενούς.
To δικαστήριο εξέτασε την αίτηση συγγενών της για την αναίρεση της υπ’ αριθμ. 4319/2007 απόφασης του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, κατά το μέρος που με αυτήν απορρίφθηκε έφεση των αναιρεσειόντων και έγινε εν μέρει δεκτή έφεση του Ελληνικού Δημοσίου κατά της 6569/2006 αποφάσεως του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών.
Με την τελευταία αυτή απόφαση είχε απορριφθεί αγωγή των αναιρεσειόντων, κατά το μέρος που στρεφόταν κατά του Εθνικού Κέντρου ¶μεσης Βοήθειας (ΕΚΑΒ), είχε γίνει δεκτή παρέμβαση εταιρείας υπέρ του ΕΚΑΒ και είχε γίνει εν μέρει δεκτή αγωγή των αναιρεσειόντων κατά το μέρος που στρεφόταν κατά του Ελληνικού Δημοσίου, είχε υποχρεωθεί δε το Ελληνικό Δημόσιο να καταβάλει σε καθέναν από τους δύο πρώτους αναιρεσείοντες νομιμοτόκως το ποσό των 300.000 ευρώ (το ποσό αυτό μειώθηκε από το εφετείο σε 200.000 ευρώ) και σε καθέναν από τους τρίτη και τέταρτο αναιρεσείοντες το ποσό των 200.000 ευρώ (το ποσό αυτό μειώθηκε από το εφετείο σε 100.000 ευρώ) ως χρηματική ικανοποίηση για την αποκατάσταση της ψυχικής οδύνης λόγω του θανάτου της θυγατέρας των δύο πρώτων, αδελφής της τρίτης και συζύγου του τελευταίου των αναιρεσειόντων κατά την πτώση ελικοπτέρου του ΕΚΑΒ, στο οποίο επέβαινε η συγγενής τους με την ιδιότητα της ιατρού κατά την αεροδιακομιδή ασθενούς από την Πάτμο στην Αθήνα.
Το ιστορικό της υπόθεσης σύμφωνα με την απόφαση του ΣτΕ έχει ως εξής:
Στις 12.55΄ της 14.1.2001 ο υπάλληλος του Γραφείου Αεροδιακομιδών του ΕΚΑΒ ενημερώθηκε τηλεφωνικώς από το Συντονιστικό Κέντρο για την ανάγκη αεροδιακομιδής από την Πάτμο στην Αθήνα ασθενούς ο οποίος είχε υποστεί καρδιακό επεισόδιο. Το σχετικό αίτημα διαβιβάστηκε από τον υπάλληλο με fax στο γραφείο επιχειρήσεων της στις 12.59΄. Στις 13.18΄ ο κυβερνήτης αποδέχθηκε την αποστολή, αφού προηγουμένως ο συγκυβερνήτης ενημερώθηκε τηλεφωνικά για τον καιρό του δρομολογίου προς Πάτμο από το Μετεωρολογικό Κέντρο της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας (ΕΜΥ). Στην τηλεφωνική αυτή επαφή ο μετεωρολόγος υπηρεσίας του Μετεωρολογικού Κέντρου της ΕΜΥ ενημέρωσε το συγκυβερνήτη για επικείμενη επιδείνωση του καιρού στην Αθήνα, τονίζοντάς του την ανάγκη να επικοινωνήσει μαζί του πριν την απογείωσή του από την Πάτμο, προκειμένου να τον ενημερώσει για τον τελευταίο καιρό πριν από την πτήση του προς Αθήνα. Η απογείωση του ελικοπτέρου από το αεροδρόμιο του Ελληνικού, με πλήρωμα τέσσερα μέλη (κυβερνήτη, συγκυβερνήτη, ιατρό και νοσηλευτή), πραγματοποιήθηκε στις 13.46΄, ενώ ως χρόνος προσγείωσης στην Αθήνα προσδιορίστηκε η 15.55΄ (3 λεπτά πριν από το τελευταίο φως). Στις 14.34΄, μετά από πτήση υπό καλές μετεωρολογικές συνθήκες, το ελικόπτερο προσγειώθηκε στο αεροδρόμιο της Μυκόνου για ανεφοδιασμό καυσίμων, ενώ στις 14.47΄ απογειώθηκε για τον τελικό προορισμό του (Πάτμο). Στις 14.56΄ το Flight Information Centre/Visual Flight Rules (FIC/VFR) ενημερώνει το ελικόπτερο ότι ο καιρός του αεροδρομίου Ελληνικού είναι κάτω από τα ελάχιστα VFR (Visual Flight Rules), ενώ στις 15.22΄ το ελικόπτερο προσγειώνεται στην Πάτμο.
Στις 15.27΄ σε συνομιλία, μέσω κινητού τηλεφώνου, του συγκυβερνήτη και του βοηθού Γραφείου Επιχειρήσεων, ο τελευταίος επισημαίνει τον «πολύ άσχημο καιρό» που επικρατεί στην Αθήνα, με αποτέλεσμα ο συγκυβερνήτης να δώσει εντολή στο συνομιλητή του να μεριμνήσει για την ενεργοποίηση του αεροδρομίου της Σύρου, στο οποίο θα προσγειωνόταν το ελικόπτερο σε περίπτωση αδυναμίας συνέχισης της πτήσης προς Αθήνα, αφού εκεί υπήρχε κατάλληλο νοσοκομείο για την περίθαλψη του ασθενούς.
Μετά την απογείωση από την Πάτμο, στις 15.36΄, ο κυβερνήτης αναφέρει στον Ελεγκτή Εναερίου Κυκλοφορίας του αεροδρομίου Σάμου ως πιθανή ώρα άφιξης στην Αθήνα την 16.30΄ μ.μ.. Αφού ακολούθησαν και άλλες συνομιλίες αναφορικά με την κατάσταση του καιρού στις 16.20 το ελικόπτερο, πετώντας νοτιοδυτικά της Κέας άρχισε σταδιακή κάθοδο, από τα 2100 πόδια και έλαβε οριζόντια θέση στα 1500 πόδια στις 16.23 εν μέσω καταιγίδας, αντιμετωπίζοντας ισχυρές αναταράξεις, αστραπές, ισχυρά καθοδικά ρεύματα και ισχυρή βροχόπτωση ή χαλάζι, καιρός, ο οποίος, σύμφωνα με τις καταθέσεις δύο πεπειραμένων χειριστών της ΟΑ, που πετούσαν την ίδια χρονική στιγμή, «ήταν εξαιρετικά δυσμενής και απροσπέλαστος» με ισχυρότατες αναταράξεις «μέχρις απώλειας ελέγχου του αεροσκάφους», ισχυρή παγοποίηση και ηλεκτρικές εκκενώσεις.
Ο ίδιος καιρός επικρατούσε και στην Αίγινα, προς την οποία κατευθύνθηκε το ελικόπτερο, μετά από αλλαγή πορείας 180ο μοιρών, προκειμένου να αποφύγει τον καιρό της Αθήνας. Στις 16.24΄ το ελικόπτερο εξαφανίστηκε από τις οθόνες των τριών radars του συστήματος PALLAS (Ελληνικού, Υμηττού και Μερέντα), παύοντας κάθε εκπομπή του. Με αριστερή κλίση και μεγάλη γωνία βύθισης το ελικόπτερο προσέκρουσε με σφοδρότητα στην επιφάνεια της θάλασσας, πρόσκρουση από την οποία αποκόπηκε το ουραίο τμήμα, ενώ η καμπίνα διαλύθηκε και βυθίστηκε αμέσως. Λόγω της σφοδρότητας της σύγκρουσης (άνω των 20 g’s) οι ζώνες των επιβαινόντων έσπασαν με αποτέλεσμα να επέλθει ο ακαριαίος θάνατός τους και τα σώματά τους να παρασυρθούν από τα θαλάσσια ρεύματα, μακριά από το σημείο της πτώσης.
Το δικαστήριο έκρινε ότι ο ελεγκτής του αεροδρομίου της Μυκόνου, προκειμένου να ανταποκριθεί αμέσως στο αίτημα του ελικοπτέρου του ΕΚΑΒ, έδωσε το μετεωρολογικό της προηγούμενης ώρας (15.20΄), που είχε στη διάθεσή του. Το σημείο αυτό θεωρείται κρίσιμο, κατά την άποψη της Επιτροπής, για τη συνέχιση της πτήσης του ελικοπτέρου προς Αθήνα, θεωρείται δε πιθανόν, ότι, αν το ελικόπτερο είχε λάβει το ισχύον μετεωρολογικό δελτίο, η πτήση του θα τερματιζόταν στη Σύρο.
Το δικαστήριο έκρινε ότι εν προκειμένω έλαβαν χώρα παράνομες ενέργειες και παραλείψεις οργάνων του Δημοσίου (των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας Μυκόνου και Αθηνών), οι οποίες τελούσαν σε αιτιώδη συνάφεια με το επελθόν ζημιογόνο αποτέλεσμα.
https://www.dimokratiki.gr/arxeio/epikirothike-i-katavoli-apozimiosis-se-singenis-tis-iatrou-sofias-befon/














