Για την 25η Οκτωβρίου 2013 αναβλήθηκε χθες, από το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Ρόδου, η εξέταση της εφέσεως υπέρ του νόµου, που άσκησε ο Εισαγγελέας Πληµµελειοδικών Ρόδου κ. Κ. Μπούτσικος, κατά της απόφασης του Μονοµελούς Πληµµελειοδικείου Ρόδου µε την οποία κρίθηκαν αθώοι ένας τουριστικός πράκτορας της Ρόδου και ένας Τούρκος πλοίαρχος, του πλοίου «MARMARIS EXPRESS», που κατηγορήθηκαν για παράνοµους περιηγητικούς πλόες σε δροµολόγιο από το Μαρµαρίς προς τη Ρόδο και αντιστρόφως.
Το δικαστήριο έκανε δεκτό το αίτημα αναβολής του Τούρκου κατηγορούμενου που δεν μπορούσε να δώσει το «παρών» στη δίκη λόγω ασθένειας.
Όπως έγραψε η “δ”, η δίωξη σε βάρος των κατηγορούµενων ασκήθηκε µετά από µήνυση της ροδίτικης εταιρείας “Δωδεκάνησος Ναυτιλιακή”. Η ναυτιλιακή εταιρεία κατήγγειλε µεταξύ άλλων παραβάσεις της Συνθήκης Σένγκεν σε ό,τι αφορά τη διαχείριση της εξαίρεσης από την έκδοση visa των επιβατών των τουρκικών πλοίων αφού τα τουρκικά πλοία µε τη συνδροµή των εδώ πρακτόρων έχουν µεθοδεύσει τη διενέργεια απλών µεταβάσεων των επιβατών (one way) από τη Ρόδο στην Τουρκία χωρίς να εκδίδουν visa και χωρίς να σφραγίζονται τα διαβατήρια τους. Καταγγέλθηκε συγκεκριµένα ότι παρουσιάζουν τα ταξίδια που πραγµατοποιούν ως περιηγητικούς πλόες προκειµένου να κάνουν χρήση της δωρεάν υπηρεσίας εξαίρεσης από τη visa µε τη χρήση λίστας επιβατών.
Ο νόµος παρέχει το δικαίωµα εκτέλεσης περιηγητικών πλόων στα πλοία µε σηµαία τρίτων χωρών υπό προϋποθέσεις. Συγκεκριµένα, τα εν λόγω πλοία πρέπει να έχουν µεταφορική ικανότητα µεγαλύτερη των 49 επιβατών, να εκτελούν κυκλικό περιηγητικό ταξίδι µε αποκλειστικό σκοπό την θαλάσσια αναψυχή και περιήγηση των επιβατών έναντι ενιαίου εισιτηρίου (ναύλου) υπό τον όρο ότι εφόσον ο λιµένας της οριστικής αποβίβασης των επιβατών είναι ελληνικός, αυτός να είναι ο λιµένας επιβίβασής τους και η διάρκεια του ταξιδιού από τον λιµένα επιβίβασης των επιβατών έως και τον λιµένα αποβίβασής τους, να είναι κατ’ελάχιστον 48 ώρες.
Από την ακροαµατική διαδικασία ενώπιον του Μονομελούς Πλημμελειοδικείου προέκυψε ωστόσο ότι οι κατηγορούµενοι δεν εκτελούσαν περιηγητικούς πλόες και ότι δεν εµπίπτουν στις απαγορευτικές διατάξεις του νόµου καθώς εκτελούν δροµολογιακούς τουριστικούς πλόες.
Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι λίγη ώρα πριν τη δίκη η δικογραφία εμπλουτίστηκε και με μια νέα γνωμοδότηση του Υπουργού Ναυτιλίας κ. Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη για τη δραστηριοποίηση πλοίων στις θαλάσσιες συνδέσεις μεταξύ ελληνικών και τουρκικών λιμένων.
Στο έγγραφο, που υπεγράφη την 19η Ιουλίου 2013 από τον Υπουργό αναφέρονται τα εξής:
“Με δεδομένο το καθεστώς δραστηριοποίησης των πλοίων στις θαλάσσιες συνδέσεις μεταξύ νήσων του Ανατολικού Αιγαίου με τα έναντι τουρκικά παράλια, καθίσταται σκόπιμος ο καθορισμός συγκεκριμένων όρων εκτέλεσης των υπόψη πλόων, με σκοπό τη διασφάλιση παροχής ποιοτικών και αξιόπιστων υπηρεσιών θαλασσίων μεταφορών, προς περαιτέρω ανάπτυξη και του τουρισμού. Ειδικότερα:
Ι. ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΠΛΟΙΩΝ ΣΕ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΔΡΟΜΟΛΟΠΑΚΟΥΣ ΠΛΟΕΣ
1. Για την εκτέλεση διεθνών δρομολογιακών πλόων στις αναφερόμενες στο θέμα θαλάσσιες συνδέσεις, επτά (07) τουλάχιστον ημέρες πριν από την έναρξη των δρομολογίων ή την τυχόν τροποποίηση των αρχικών, οι πλοιοκτήτες των πλοίων ή οι νόμιμοι εκπρόσωποι αυτών θα πρέπει να δηλώνουν εγγράφως στην οικεία Λιμενική Αρχή το πρόγραμμα εκτέλεσης αυτών για κάθε πλοίο ξεχωριστά, με συγκεκριμένες ημέρες και ώρες αφιξοαναχώρησης. Έκτακτα δρομολόγια, πρέπει να δηλώνονται εγγράφως από τους ανωτέρω υπόχρεους για συγκεκριμένα πλοία, ημέρες και ώρες αφιξαναχώρησης, δέκα (10) τουλάχιστον ώρες πριν από την έναρξη αυτών. Η τήρηση των αναγγελθέντων δρομολογίων είναι υποχρεωτική (άρθρο 41 παρ. 2 του Γενικού Κανονισμού Λιμένα), πλην βεβαίως περιπτώσεων ανωτέρας βίας (ιδίως καιρικές συνθήκες, μηχανική βλάβη, ασθένεια μέλους πληρώματος).
Κατά την εκτέλεση των υπόψη δρομολογιακών πλόων, επιτρέπεται η απευθείας μεταφορά επιβατών, οχημάτων και εμπορευμάτων, ενώ για κάθε απλή διαδρομή θα πρέπει να εκδίδεται ξεχωριστό εισιτήριο επιβάτη ή απόδειξη μεταφοράς οχήματος. Σημειώνεται ότι ακόμα και στην περίπτωση έκδοσης εισιτηρίου με επιστροφή, αυθημερόν ή μη, εκδίδονται δύο εισιτήρια μονής διαδρομής (π.χ. έκδοση ξεχωριστού εισιτηρίου για τη θαλάσσια δρομολογιακή σύνδεση μεταξύ των λιμένων Ρόδος – Μαρμαρίδα και Μαρμαρίδα – Ρόδος, Σάμος -Κουσάντασι και Κουσάντασι -Σάμος κ.ο.κ.). Η έκδοση ομαδικού εισιτηρίου επιβατών ή αποδείξεων μεταφοράς οχημάτων, δεν επιτρέπεται.
2. Τα εισιτήρια των επιβατών και οι αποδείξεις μεταφοράς οχημάτων, τα οποία πρέπει να είναι θεωρημένα από την αρμόδια Δ.Ο.Υ., περιλαμβάνουν τουλάχιστον τα ακόλουθα στοιχεία:
α) Εισιτήριο επιβάτη
-Στοιχεία πλοίου (όνομα, σημαία, στοιχεία πλοιοκτήτριας εταιρείας)
-Δρομολόγιο (από-προς)
-Ημερομηνία και ώρα αναχώρησης
-Ονοματεπώνυμο επιβάτη
-Ύψος του ναύλου
-Κρατήσεις υπέρ τρίτων (αν υφίστανται)
β) Απόδειξη μεταφοράς οχήματος
-Στοιχεία πλοίου (όνομα, σημαία, στοιχεία πλοιοκτήτριας εταιρείας)
-Δρομολόγιο (από-προς)
-Ημερομηνία και ώρα αναχώρησης
-Στοιχεία και αριθμός κυκλοφορίας οχήματος
-Ύψος του ναύλου
-Κρατήσεις υπέρ τρίτων (αν υφίστανται).
II. ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΛΙΜΕΝΙΚΩΝ ΑΡΧΩΝ
Με τη λήψη της παρούσης, οι Λιμενικές Αρχές να ενημερώσουν εγγράφως όλους τους υπόχρεους (πλοιοκτήτες, νόμιμους εκπροσώπους τους, ναυτικούς πράκτορες, πλοιάρχους κ.λπ.) σχετικά με το περιεχόμενο της παρούσης, επιδίδοντας αντίγραφό της και κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στη σκοπιμότητα τήρησης των διαλαμβανομένων σε αυτή, επισημαίνοντας παράλληλα ότι η ενέργειά τους τελεί στο πλαίσιο εφαρμογής του άρθρου 296 (α) του Γενικού Κανονισμού Λιμένα.
Να διενεργούν τακτικούς και έκτακτους ελέγχους τήρησης των διαλαμβανομένων στην παρούσα καθώς και στην (α) σχετική και σε περίπτωση διαπίστωσης παράβασης ή καταστρατήγησης αυτών, να κινούν τη διαδικασία επιβολής των προβλεπόμενων κυρώσεων”.














