Η κυκλοφορία στους δρόμους του νησιού με σημείο αιχμής το κέντρο της πόλης της Ρόδου, παραμένει –διαχρονικά- πάντα στο προσκήνιο. Η κυκλοφοριακή συμφόρηση, η έλλειψη χώρων στάθμευσης, οι παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, η έλλειψη ελέγχων, αποτελούν αναπόσπαστο μέλος της καθημερινότητάς μας.
Για όλ’ αυτά, μιλάει σήμερα στη “δ” ο πρόεδρος των Εκπαιδευτών Οδήγησης Δωδεκανήσου, κ. Στέφανος Πορτσέλλη, ξεκαθαρίζοντας πως είναι πλέον η ώρα, να ληφθούν σοβαρές αποφάσεις και να γίνει συνολικός σχεδιασμός από τώρα, για τα επόμενα χρόνια!
• Να ξεκινήσουμε από τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας από την ημέρα που ανακοινώθηκε. Πώς βλέπετε να εξελίσσεται στη Ρόδο; Εφαρμόζεται στην πράξη;
Προς το παρόν, δεν έχω δει να εφαρμόζεται ο νέος ΚΟΚ. Το μόνο που διαπιστώνω είναι ότι κάποιοι οδηγοί προσαρμόζονται σιγά σιγά με τα νέα μέτρα –ενδεχομένως από φόβο μήπως τους επιβληθούν τα νέα βαριά πρόστιμα που προβλέπονται. Ίσως και να μην είναι τόσο το ποσόν του προστίμου, όσο η αφαίρεση του διπλώματος κυκλοφορίας. Εάν λάβουμε υπόψη μας ότι είναι 350 ευρώ το πρόστιμο για τη μη χρήση ζώνης ασφαλείας και αφαίρεση του διπλώματος για 30 μέρες (το ίδιο ισχύει και για το κράνος στους δικυκλιστές), βλέπουμε ότι η εικόνα τείνει να βελτιωθεί –ως προς τη ζώνη και το κράνος. Οι επαναλήψεις επιφέρουν πρόστιμα έως 2.000 ευρώ και μεγαλύτερη αφαίρεση άδειας, με ποινικές συνέπειες σε περίπτωση ατυχήματος. Παράλληλα, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ τιμωρείται πλέον αυστηρότερα, με πρόστιμα έως 4.000 ευρώ, αφαίρεση διπλώματος για έως 10 χρόνια και ποινικές διώξεις που μπορεί να φτάσουν ακόμα και σε φυλάκιση 10 ετών, ειδικά αν προκληθεί θανατηφόρο ατύχημα. Επιπλέον, ο νέος ΚΟΚ προβλέπει αυστηρές κυρώσεις και για τη μη χρήση ζώνης και κράνους, όπου το πρόστιμο αφορά και στον οδηγό και στον συνεπιβάτη, ενώ η δεύτερη υποτροπή μπορεί να οδηγήσει σε αφαίρεση διπλώματος για έναν χρόνο. Για εξαιρετικά υψηλές ταχύτητες προβλέπονται πρόστιμα έως 8.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 4 χρόνια. Ιδιαίτερα αυστηρές ποινές επιβάλλονται και για παράνομη στάθμευση σε ράμπες ΑμεΑ, με πρόστιμα έως 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για έναν χρόνο σε περίπτωση υποτροπής. Πάντως, τώρα τιμωρείται ο οδηγός και όχι το όχημα (χωρίς π.χ. αφαίρεση πινακίδων).
Την ίδια ώρα, πρέπει να αναφέρουμε ότι δεν βλέπω να γίνονται συστηματικοί έλεγχοι –όσο θα έπρεπε, να υπάρχει η παρουσία της τροχαίας. Από το πρωί έως και το βράδυ παρατηρούμε ότι δεν υπάρχουν έλεγχοι. Ίσως περιορίζονται στις μεταμεσονύκτιες ώρες για αλκοτέστ, ταχύτητα κ.λπ.
Πάντως, δεν έχει μεταδοθεί στον πολίτη το αίσθημα ότι «ελέγχεται» για παραβάσεις του νέου ΚΟΚ. Συνεπώς, το θέμα της οδικής ασφάλειας θέλει μία ολιστική προσέγγιση. Εμείς είμαστε υπέρ των νέων μέτρων του ΚΟΚ. Γι’ αυτό ανέφερα ότι για ν’ αποκτήσει ο νέος ΚΟΚ την εμπιστοσύνη των πολιτών, θα πρέπει να εφαρμοσθεί. Και για να εφαρμοσθεί χρειαζόμαστε περισσότερη αστυνόμευση. Δεν βλέπω την Τροχαία συχνά έξω στους δρόμους, γι’ αυτό παρατηρούμε και την αναρχία που επικρατεί. Δεν μπορούμε να εφαρμόσουμε τις διατάξεις γιατί επικρατεί αναρχία. Και λέω ότι δεν είμαι ευχαριστημένος από την αστυνόμευση γιατί την βλέπω αραιά και που. Μπορεί να περάσει και μία εβδομάδα και να μην δω πουθενά την Τροχαία στον δρόμο να κυκλοφορεί για ελέγχους.
• Το βασικό πρόβλημα που συζητάμε συνεχώς είναι το κυκλοφοριακό στην πόλη της Ρόδου, τα επιμέρους προβλήματα και οι παράμετροι. Μήπως έχουμε φτάσει στο… μη περαιτέρω;
Αυτό που έχουμε πει επανειλημμένως είναι να τεθούν σε ισχύ τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (τα γνωστά ΣΒΑΚ). Μόλις πρόσφατα κλήθηκα από τις Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου Ρόδου για να συμμετέχω στο ΣΒΑΚ το οποίο θα ξεκινήσει να υλοποιείται σύντομα. Εμείς, θα συμμετέχουμε σαν σύλλογος σε μια επιτροπή που θα ασχοληθεί με αυτό το project. Πιστεύω πως έχουν καταλάβει, πλέον, οι εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης, ότι με ημίμετρα και αποσπασματικές κινήσεις κάθε χρονιά, δεν λύνεται το πρόβλημα του κυκλοφοριακού. Απαιτούνται σοβαρές παρεμβάσεις. Θα πρέπει κάθε δημοτική αρχή να συνεχίζει πάνω σε ένα συνολικό σχέδιο, στο οποίο θα συμφωνήσουν όλοι οι φορείς, οι συναρμόδιοι, μαζί με τις Τεχνικές Υπηρεσίες κ.λπ. ώστε να μπορέσουμε να σχεδιάσουμε και να δούμε τα αποτελέσματα μετά από κάποια χρόνια. Θα πρέπει κάποια στιγμή, ν’ αποφασίσουμε όλοι μαζί, εάν θέλουμε μια πόλη για το αυτοκίνητο ή εάν θέλουμε μια πόλη για τον άνθρωπο! Άλλωστε, υπάρχουν πολλές εναλλακτικές μορφές μετακίνησης, αλλά το θέμα είναι να βρούμε τον κατάλληλο τρόπο, ώστε να έχουμε το σωστό “μείγμα” -τον σωστό συνδυασμό αυτών των μέσων.
Π.χ. δεν βλέπουμε ποδήλατα στην πόλη, αλλά βλέπουμε τα πατίνια να κυκλοφορούν στους δρόμους, χωρίς να ελέγχονται από κανέναν, να παραβιάζουν τα στοπ, τα κόκκινα φανάρια, να πετιούνται ανάμεσα από παρκαρισμένα. Από την άλλη, βλέπουμε και τους πεζούς να περπατούν άναρχα στον δρόμο, ενώ πολλοί οδηγοί παραβιάζουν συστηματικά τα σήματα, τις μονοδρομήσεις κ.λπ.
Τι πρέπει να γίνει για τη Ρόδο, τελικά; Πρέπει να ληφθούν σοβαρές αποφάσεις. Για παράδειγμα, κάποιοι δρόμοι πρέπει να πεζοδρομηθούν. Μην ξεχνάτε ότι δεν έχουμε τη δυνατότητα να επεκτείνουμε τους δρόμους του νησιού. Πρέπει να σχεδιάσουμε με αυτούς που έχουμε. Επιπρόσθετα, πρέπει να δημιουργηθούν μεγάλοι χώροι στάθμευσης. Αυτή η εικόνα του εμφράγματος με τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα, τα τουριστικά λεωφορεία να συνωστίζονται μέσα στο κέντρο (μπροστά από το Δημαρχείο και την Περιφέρεια) διάφορες ώρες και άλλου είδους οχήματα, δεν μπορεί να συνεχιστεί διότι η κυκλοφορία επιβαρύνεται συνεχώς.
• Η αλήθεια είναι ότι το κυκλοφοριακό είναι ένα σύνθετο πρόβλημα. Ακόμη κι αν δημιουργηθούν χώροι στάθμευσης, θα πρέπει οι συμπολίτες μας να μάθουν να τους χρησιμοποιούν. Παράδειγμα, φέτος, το λιμάνι της Ακαντιάς απ’ όπου έφευγε το μικρό λεωφορείο, μεταφέροντας στο κέντρο, όσους είχαν παρκάρει τα αυτοκίνητά τους εκεί. Φάνηκε πως στην πράξη έγινε ένα βήμα. Επιπλέον, υπάρχουν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, τα οποία δεν εμπιστεύονται…
Οι Ροδίτες, δεν έχουμε συνηθίσει να χρησιμοποιούμε τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς για τον λόγο ότι δεν τα εμπιστευόμαστε.
Στη Ρόδο δεν έχουμε μέσα σταθερής τροχιάς, όπως είναι το μετρό, ο προαστιακός, το τράμ, οπότε πιστεύω να δοθεί περισσότερη έμφαση στη βελτιστοποίηση και ενίσχυση των λεωφορειακών μεταφορών. Να υπάρχει δηλαδή ένας συνδυασμός αστικών και υπεραστικών δρομολογίων με την (πρώην) ΡΟΔΑ και το ΚΤΕΛ και ένας ενιαίος προγραμματισμός, με συγχρονισμένα δρομολόγια αμφοτέρων των εταιρειών (χωρίς επικαλύψεις κ.λπ.) με σκοπό την ορθή εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού. Επιπλέον, υπάρχουν παρεμφερή προβλήματα όπως οι καθυστερήσεις στις στάσεις των λεωφορείων επειδή πρέπει να κοπούν εισιτήρια στους επιβάτες. Αυτό θα μπορούσε να περιοριστεί και να εξοικονομηθεί χρόνος εάν υπήρχε η σωστή ενημέρωση τόσο για τους πολίτες που χρησιμοποιούν τα λεωφορεία, όσο και για τους ξένους επισκέπτες μας.
Το σημείο αιχμής ωστόσο, παραμένει η συχνότητα και η σταθερότητα των δρομολογίων. Όταν κάποιος γνωρίζει την ακριβή ώρα, θα μπορέσει να επιλέξει το λεωφορείο. Αυτή τη στιγμή, ο κάτοικος του νησιού (σε όποιο σημείο βρίσκεται είτε στην πόλη, είτε εκτός, είτε στα χωριά) δεν έχει εμπιστοσύνη στο λεωφορείο, αφού τα δρομολόγια δεν είναι σταθερά. Ακόμη και κάποιος που θέλει να κατέβει π.χ. στην πόλη κι έχει αυτοκίνητο δεν προτιμάει το λεωφορείο αφού δεν ξέρει πότε θα περάσει. Είναι, δηλαδή, πρόβλημα εμπιστοσύνης που έχουν οι πολίτες απέναντι στα λεωφορεία. Εάν εμπιστευόμασταν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, θα τα χρησιμοποιούσαμε. Συνεπώς, η σταθερότητα, η πυκνότητα, ο προγραμματισμός των δρομολογίων θα βοηθούσε να αποσυμφορηθεί το κέντρο, θα βελτίωνε το κυκλοφοριακό και θα υπήρχε μεγαλύτερη άνεση για να βρεθούν χώροι στάθμευσης.
Επιπρόσθετα, τα 12μετρα λεωφορεία έχουν αποδειχτεί ότι είναι ακατάλληλα για το νησί. Πρέπει να υπάρχουν μικρά, ευέλικτα οχήματα διότι οι δρόμοι στη Ρόδο και κυρίως στην πόλη, ακόμη και όσοι είναι μεγαλύτεροι, με τα παράνομα σταθμευμένα οχήματα δεν αφήνουν πολύ χώρο. Θα πρέπει οι αρμόδιοι να σκεφτούν πώς θα προχωρήσουν με τη διαχείριση τέτοιων οχημάτων
Είναι σημαντικό να ανακτηθεί η εμπιστοσύνη του πολίτη προς τα (υπάρχοντα) Μέσα Μαζικής Μεταφοράς στην Ρόδο. Ο συνδυασμός αστικών και υπεραστικών δρομολογίων με την (πρώην) ΡΟΔΑ και το ΚΤΕΛ και ένας ενιαίος προγραμματισμός, με συγχρονισμένα δρομολόγια θα δώσει τη λύση στην εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού και θα αποτελέσει εφαλτήριο για την επίλυση των προβλημάτων του κυκλοφοριακού και της στάθμευσης. Καταλαβαίνουμε ότι θα υπάρχει πάντα κάποια απόκλιση σχετικά με την ώρα διέλευσης, όμως άλλο είναι να περιμένει κάποιος σε μια στάση, χωρίς να ξέρει τι θα γίνει και άλλο να υπάρχει σαφής προγραμματισμός. Εάν πρέπει να βρεθεί οριστική λύση στο κυκλοφοριακό, μπορούν να ξεκινήσουν από την εξορθολογισμό και τη σωστή οργάνωση και λειτουργία των δρομολογίων των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς στη Ρόδο ώστε να ανακτηθεί και η εμπιστοσύνη των πολιτών για να επιλέξουν την συγκοινωνία.
Στέφανος Πορτσέλλη: «Θα πρέπει να αποφασίσουμε όλοι μαζί, εάν θέλουμε μια πόλη για το αυτοκίνητο ή εάν θέλουμε μια πόλη για τον άνθρωπο!»
















