Παρά τα εντυπωσιακά στατιστικά και την ανθεκτικότητα του κλάδου, πληθαίνουν οι φωνές που υποστηρίζουν ότι ο ελληνικός τουρισμός πορεύεται χωρίς όραμα.
Στη διάρκεια των τελευταίων ετών η ανάπτυξη του τομέα ήταν εντυπωσιακή, όμως, όπως τονίζεται στην πρόσφατη τριμηνιαία μελέτη της GBR Consulting για το δεύτερο τρίμηνο του 2025, η χώρα συνεχίζει να στερείται μιας μακροπρόθεσμης στρατηγικής, που θα προστατεύει και θα ενισχύει τα στοιχεία που καθιστούν την Ελλάδα παγκόσμιο τουριστικό προορισμό.
Η έλλειψη εθνικής στόχευσης, συγκεκριμένων αναπτυξιακών κριτηρίων και στρατηγικού σχεδιασμού αναδεικνύεται σε βασικό πρόβλημα για το μέλλον. Παράλληλα, η ανεπαρκής προστασία του φυσικού και πολιτιστικού κεφαλαίου και οι καθυστερήσεις σε κρίσιμες υποδομές απειλούν να αλλοιώσουν το brand Ελλάδα και να εξαντλήσουν την ανθεκτικότητα του μοντέλου που βασίζεται στην υπερεκμετάλλευση των ίδιων προορισμών.
Απαιτείται μια τουριστική ανάπτυξη που να μη διαβρώνει πλέον εκείνα τα χαρακτηριστικά που καθιστούν την Ελλάδα ελκυστική -αλλά αντιθέτως να τα προστατεύει ενεργά και να τα εμπλουτίζει. Ο τουρισμός πρέπει να υπηρετεί τις τοπικές κοινότητες, τις κοινωνίες και το περιβάλλον τους, όχι να τα εκτοπίζει.
Η μελέτη τονίζει ότι απαιτούνται άμεσα: σαφείς εθνικοί στόχοι και μετρήσιμες προτεραιότητες, ολοκλήρωση των χωροταξικών σχεδίων, βιώσιμα επενδυτικά κριτήρια, αποτελεσματική κατανομή δικαιωμάτων ανάπτυξης, εφαρμογή ουσιαστικής περιβαλλοντικής και πολιτιστικής προστασίας, αναβάθμιση κρίσιμων υποδομών, με χρηματοδότηση που να συνδέεται με την τουριστική δραστηριότητα (π.χ. μέσω ειδικών τελών).
Οι επιδόσεις του πρώτου εξαμήνου 2025
Παρά τα παραπάνω, ο ελληνικός τουρισμός διατηρεί τη δυναμική του, με θετικά μεγέθη στις περισσότερες αγορές και προορισμούς.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της GBR Consulting, οι διεθνείς αφίξεις στα ελληνικά αεροδρόμια αυξήθηκαν κατά 6,3% στο διάστημα Ιανουαρίου – Ιουνίου 2025 σε σύγκριση με το αντίστοιχο του 2024, φτάνοντας τα 12 εκατ. επιβάτες. Σημειώνεται ότι το 46% αυτών των αφίξεων αφορούσε την Αθήνα -αν και σχεδόν 1 στους 3 ήταν Έλληνες κάτοικοι που επέστρεφαν.
Ιδιαίτερη σημασία έχει η αύξηση κατά 12,7% των τουριστικών εισπράξεων στο διάστημα Ιανουαρίου – Μαΐου 2025, με τον Απρίλιο και τον Μάιο να καταγράφουν εντυπωσιακή ενίσχυση άνω του 17%. Αντιθέτως, η αύξηση στις αφίξεις περιορίστηκε στο 2,1% την ίδια περίοδο.
Αγορές-πηγές και προορισμοί
Στην περιφέρεια (εκτός Αθηνών), η αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου παραμένει η μεγαλύτερη σε όγκο, με τη Γερμανία και την Πολωνία να σημειώνουν σημαντική αύξηση. Αντιθέτως, μειώσεις καταγράφονται στις αφίξεις από τη Γαλλία, την Ιταλία, την Αυστρία και το Βέλγιο.
Στη Σαντορίνη, όπου η τουριστική εικόνα επηρεάστηκε από σεισμική δραστηριότητα τον Φεβρουάριο, καταγράφηκε πτώση αφίξεων κατά 19,1%, με τις απώλειες να είναι ιδιαίτερα έντονες από τη Γαλλία (-37,6%) και το Ηνωμένο Βασίλειο (-22,9%). Η Μύκονος παρουσίασε μεικτή εικόνα, με σημαντική άνοδο από Γερμανία (+18,1%) και πτώση από Γαλλία (-19%).
Ξενοδοχειακές επιδόσεις: Σταθεροποίηση στην Αθήνα, ανάπτυξη στη Θεσσαλονίκη
Αθήνα: Οι πρώτοι μήνες του 2025 ξεκίνησαν με θετικά μηνύματα για την αθηναϊκή ξενοδοχειακή αγορά, όμως ήδη από τον Απρίλιο παρατηρείται κόπωση. Τον Ιούνιο, η πληρότητα υποχώρησε κατά 2% και οι τιμές κατά 3,9%. Για τον Ιούλιο και τον Αύγουστο οι προβλέψεις είναι απαισιόδοξες, καθώς η αύξηση της ξενοδοχειακής προσφοράς και η άνοδος των βραχυχρόνιων μισθώσεων (+17% στην Αττική) πιέζουν την αγορά.
Θεσσαλονίκη: Σταθερή και θετική η εικόνα για το πρώτο εξάμηνο. Οι πληρότητες αυξήθηκαν κατά 4,3% και οι τιμές ανά διανυκτέρευση κατά 4,4%, με αποτέλεσμα αύξηση του RevPAR κατά 8,9%.
Resort hotels: Η τουριστική περίοδος στα resorts ξεκίνησε με μείωση πληρότητας (-4,1% τον Απρίλιο), αλλά με σημαντική αύξηση εσόδων ανά δωμάτιο (+25%). Για το σύνολο του α’ εξαμήνου 2025 η πληρότητα μειώθηκε οριακά (-1,1%), αλλά τα συνολικά έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο αυξήθηκαν κατά 9,1%, χάρη στις βελτιώσεις στις υπηρεσίες και τις τιμές.
Πηγή: powergame.gr