Γ. Πουσσαίος:«Η κεντρική διοίκηση έχει “καπελώσει” τις Περιφέρειες»

«Οι δεκατρείς Περιφέρειες της χώρας, στα τρία πρώτα χρόνια της λειτουργίας τους έχουν αναδείξει την αδήριτη ανάγκη υπέρβασης του παραδοσιακού συγκεντρωτικού μοντέλου αναπτυξιακού προγραμματισμού που επικράτησε τις τελευταίες δεκαετίες».
Αυτό δηλώνει, σε συνέντευξή του στη «δ», ο αντιπεριφερειάρχης κ. Γιώργος Πουσσαίος με αφορμή τη συζήτηση που έχει ανοίξει για τη βελτίωση του «Καλλικράτη» και υπογραμμίζει πως η κεντρική διοίκηση είτε αφαίρεσε σημαντικές αρμοδιότητες είτε τις παραχώρησε στην Περιφέρεια απογυμνωμένες από τους αντίστοιχους πόρους.
«Όπως έχω ξαναπεί είναι προφανείς οι ανάγκες και ακόμη πιο προφανή τα αναχώματα στα οποία προσκρούουμε, με πρωταρχικό το αίτημα για την εφαρμογή πολιτικών που αφορούν στη νησιωτικότητα», δηλώνει ο αντιπεριφερειάρχης Κυκλάδων.
Ο κ. Γιώργος Πουσσαίος εκφράζει την αντίθεσή του και για τις αλλαγές που προωθούνται στο εκλογικό νόμο.
«Όχι απλά διαφωνώ αλλά θεωρώ ότι υποκρύπτουν άλλες σκοπιμότητες που δεν έχουν καμία σχέση με την αυτοδιοίκηση. Και μόνο η επιλογή του χρόνου που ξεκίνησε μια τέτοια συζήτηση, χωρίς ουσιαστική διαβούλευση, αποτελεί ένα επιχείρημα επίρρωσης της πεποίθησής μου», υπογραμμίζει ο αντιπεριφερειάρχης.
Η συνέντευξη του κ. Γιώργου Πουσσαίου, αναλυτικά:
• Με αφορμή τη συζήτηση για την επιμήκυνση της σεζόν πιστεύετε πως είμαστε κοντά σε αυτό το ενδεχόμενο;
Η συζήτηση σχετικά με την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου αποτελεί μια χρόνια και διαρκή προσπάθεια. Απαιτεί δουλειά και συνεχείς διεργασίες με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Μπορεί να ξεκινά από τοπικό και περιφερειακό επίπεδο, δε θα πρέπει, όμως, να ξεχνάμε ότι απαιτεί την αποδοχή της κεντρικής διοίκησης, πράγμα το οποίο δεν είναι πάντα εφικτό. Η επιτυχής έκβαση των όποιων δράσεων και πρωτοβουλιών προϋποθέτει τη συνέργεια όλων, κυρίως των τοπικών κοινωνιών αλλά και του ιδιωτικού τομέα. Η σωστή προετοιμασία, ο σχεδιασμός και η παραγωγή νέων καινοτόμων υπηρεσιών και προϊόντων σε σχέση με το διεθνή ανταγωνισμό, η βελτίωση της ποιότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, οι αλλαγές στο δημόσιο τουριστικό μηχανισμό με εκσυγχρονισμό των δομών και των μηχανισμών άσκησης της τουριστικής πολιτικής είναι ζητήματα, που εφόσον ξεπεραστούν, θα οδηγήσουν στην υλοποίηση του στόχου της «βιωσιμότητας σε 12μηνη βάση».

• Έχουν αποδώσει τα ανοίγματα που έχουν γίνει σε κάποιες τουριστικές αγορές και τι πρέπει να γίνει περαιτέρω ώστε να πάνε καλύτερα τα πράγματα το καλοκαίρι του 2015;
Σαφώς τα «ανοίγματα» που έχουν γίνει στις διεθνείς τουριστικές αγορές, έχουν αρχίσει να αποδίδουν καρπούς. Θα πρέπει όμως να έχουμε υπόψη μας και τη συγκυριακή ανάκαμψη του τουρισμού λόγω των γεωπολιτικών ανακατατάξεων στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου και να μην επαναπαυθούμε αλλά να συνεχίσουμε με εντονότερους ρυθμούς τις προσπάθειες για την αύξηση του τουριστικού ρεύματος και την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Αυτό κατά τη γνώμη μου θα επιτευχθεί μόνο αν τα νησιά μας καταφέρουν να αξιοποιήσουν το brand, επιθετικά και όχι αμυνόμενα όπως συνήθιζαν μέχρι τώρα. Έχουμε όλες τις προϋποθέσεις και τα πλεονεκτήματα για να το καταφέρουμε.
• Χρήζει αλλαγών ο Καλλικράτης και σε ποιους τομείς, καθώς η Περιφέρεια πιέζεται από τους κατασταλτικούς ελέγχους; Πρέπει τα υπουργεία να έχουν τον πρώτο λόγο ή θα πρέπει αρκετές και σημαντικές αρμοδιότητες να μεταφερθούν στις Περιφέρειες για να υλοποιήσουν δράσεις;
Οι δεκατρείς Περιφέρειες της χώρας, στα τρία πρώτα χρόνια της λειτουργίας τους έχουν αναδείξει την αδήριτη ανάγκη υπέρβασης του παραδοσιακού συγκεντρωτικού μοντέλου αναπτυξιακού προγραμματισμού που επικράτησε τις τελευταίες δεκαετίες. Με τον Καλλικράτη αποδόθηκαν στις Περιφέρειες σημαντικές αρμοδιότητες που σχετίζονται με την ανάπτυξη στον πρωτογενή, δευτερογενή και τριτογενή τομέα. Έκτοτε όμως η κεντρική διοίκηση προσπάθησε να τις περιορίσει με δυο τρόπους φαινομενικά αντίθετους, αλλά στην ουσία με τον ίδιο στόχο. Αφ´ ενός αφαιρώντας αρμοδιότητες ή “καπελώνοντας” τις Περιφέρειες, αφ´ετέρου δίδοντας αρμοδιότητες απογυμνωμένες από τους αντίστοιχους πόρους. Έτσι όμως δεν προχωρά ούτε η μεταρρύθμιση ούτε η παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας. Όπως έχω ξαναπεί είναι προφανείς οι ανάγκες και ακόμη πιο προφανή τα αναχώματα στα οποία προσκρούουμε, με πρωταρχικό το αίτημα για την εφαρμογή πολιτικών που αφορούν στη νησιωτικότητα.
• Έχει ανοίξει η συζήτηση για τη δημιουργία τριών Δήμων στο νησί της Ρόδου. Ποια είναι η άποψή σας καθώς το θέμα που τέθηκε αρχικά από τη Μυτιλήνη μπορεί να φθάσει και να αγγίξει και τις Κυκλάδες;
Θεωρώ ότι η συζήτηση αυτή θα πρέπει να εξαντλείται στο διοικητικό πλαίσιο του κάθε Δήμου, αν και είμαι της άποψης ότι υπάρχουν περιθώρια προσαρμογής πολιτικών και βελτιωτικών κινήσεων προκειμένου να σταματήσει το όποιο πισωγύρισμα σε νέες κατατμήσεις.
• Συμφωνείτε με τις αλλαγές στον εκλογικό νόμο ή θα δημιουργηθούν προβλήματα με τα ξεχωριστά ψηφοδέλτια που θα πρέπει να συγκροτούνται;
Θα σας απαντήσω ευθέως. Όχι απλά διαφωνώ αλλά θεωρώ ότι υποκρύπτουν άλλες σκοπιμότητες που δεν έχουν καμία σχέση με την αυτοδιοίκηση. Και μόνο η επιλογή του χρόνου που ξεκίνησε μια τέτοια συζήτηση, χωρίς ουσιαστική διαβούλευση, αποτελεί ένα επιχείρημα επίρρωσης της πεποίθησής μου.
• Στη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στη Ρόδο παρουσία υψηλόβαθμων στελεχών της ΔΕΗ αναφέρθηκε πως οι διαδικασίες για τη διασύνδεση των Κυκλάδων θα ολοκληρωθούν σε δυο χρόνια. Ποιες προοπτικές δημιουργεί αυτό;
Μία και μόνο. Την επίτευξη του στόχου της ενεργειακής επάρκειας των νησιών μας και τον αποκλεισμό της επανάληψης φαινομένων διακοπών ρεύματος.
• Τι θα πρέπει να γίνει με το μεγάλο θέμα της διαχείρισης του νερού σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα;
Το θέμα της εξοικονόμησης και ορθολογικής χρήσης του νερού στην Περιφέρειά μας αποτελεί μια από τις πρωταρχικές προτεραιότητές μας. Η σωστή διαχείριση των υδάτινων πόρων όμως δεν θα πρέπει να εξαντλείται στην κατασκευή δικτύων υποδομής και στην ολοκλήρωση των έργων αλλά στη συντήρηση και αντικατάσταση των δικτύων ύδρευσης και άρδευσης, στον περιορισμό των απωλειών, που σε ορισμένες περιπτώσεις ξεπερνούν το 40%, στη λειτουργία των αφαλατώσεων με χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και στην αξιοποίηση των επεξεργασμένων λυμάτων. Αυτές τις πρακτικές, ορθά, κατά τη γνώμη μου, υιοθετήσαμε και υλοποιούμε ως περιφερειακή αρχή από την έναρξη ανάληψης των καθηκόντων μας ως προς τη διαχείριση των υδάτινων πόρων στην κατεύθυνση της επιτακτικής αναγκαιότητας για συστηματική και όχι αποσπασματική αντιμετώπιση των προβλημάτων.