Ρ. Ρέτσος, Πρόεδρος ΠΟΞ: «Η εξέλιξη των κρατήσεων παραμένειακόμα ευάλωτη»

“Η τουριστική σεζόν του 2013 έχει όλες τις προοπτικές να εξελιχθεί καλά και να δώσει σημαντικό αριθμό τουριστών σε όλους τους προορισμούς της χώρας”.
Στις θετικές ενδείξεις που υπάρχουν μέχρι τώρα αναφέρεται σε συνέντευξή του στη “δ” ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων κ. Γιάννης Ρέτσος.
“Αν δε βρεθούμε ξανά στο επίκεντρο της διεθνούς επικαιρότητας με εικόνες και καταστάσεις που θορυβούν και απομακρύνουν τους δυνητικούς επισκέπτες, τότε είμαστε αισιόδοξοι ότι η περίοδος θα εξελιχθεί καλύτερα και πως θα δοθεί μία νέα μικρή ανάσα στις σκληρά δοκιμαζόμενες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις”, δηλώνει ο πρόεδρος της ΠΟΞ και προσθέτει πως η Ελλάδα πρέπει να επανέλθει ως προορισμός πρώτης προτίμησης και φυσικά όχι μόνον για πελατεία που κινείται με κριτήριο τη χαμηλή τιμή.
Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων αναφέρεται και σε καταστάσεις, που, όπως υπογραμμίζει, ουσιαστικά υπονομεύουν την προσπάθεια επιβίωσης των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων και δυναμιτίζουν τα θεμέλια της όποιας επιχειρηματικής “υγείας” του κλάδου.”Αναφέρομαι στην τραπεζική “ασφυξία” ως προς τη ρευστότητα και τη ροή κεφαλαίων, την υπερφορολόγηση, τις επιβαρύνσεις του λειτουργικού κόστους, τις οφειλές του Δημοσίου κ.ο.κ.Θεωρούμε καθοριστικής κρισιμότητας ζήτημα για την ελληνική ξενοδοχία, να αρχίσει ένας κύκλος εξισορρόπησης προς τα άνω των τιμών, εξέλιξη που θα σηματοδοτήσει την οικονομική της ανάκαμψη”, υπογραμμίζει ο κ. Γιάννης Ρέτσος.
Η συνέντευξη του πρόεδρου της ΠΟΞ κ. Γιάννη Ρέτσου, αναλυτικά:
• Ποιες είναι οι νεότερες εξελίξεις και κυρίως τα μηνύματα της φετινής τουριστικής σαιζόν;
Μέχρι στιγμής, αν και είναι ακόμα αρκετά νωρίς, τα πρώτα μηνύματα είναι γενικά αισιόδοξα. Από τις περισσότερες αγορές έχουμε ενδείξεις ότι η περίοδος των προκρατήσεων εξελίσσεται θετικά για αρκετούς από τους ελληνικούς προορισμούς, αλλά βεβαίως, σε σύγκριση πάντα με μία περίοδο πέρυσι που η κατάσταση είχε αρχίσει να γίνεται δραματική.
Οι μεγάλες προσφορές και οι τιμές που κρατήθηκαν χαμηλές από την πλευρά των ξενοδοχείων, η αναταραχή στη Β. Αφρική και στη Μέση Ανατολή από την άλλη, είναι οι κύριοι παράγοντες αυτής της ενθαρρυντικής πορείας.
Δυστυχώς, όμως, αυτό σημαίνει και ότι η εξέλιξη των κρατήσεων για την Ελλάδα παραμένει ευάλωτη σε παράγοντες που δεν μπορούμε να προβλέψουμε αυτήν τη στιγμή και η όποια ανοδική τάση δεν μπορούμε να πούμε ότι έχει σταθερή, υγιή βάση.
Αν δε βρεθούμε ξανά στο επίκεντρο της διεθνούς επικαιρότητας με εικόνες και καταστάσεις που θορυβούν και απομακρύνουν τους δυνητικούς επισκέπτες, τότε είμαστε αισιόδοξοι ότι η περίοδος θα εξελιχθεί καλύτερα και πως θα δοθεί μία νέα μικρή ανάσα στις σκληρά δοκιμαζόμενες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις.
• Παρά την αρχική αισιοδοξία που εκφράζονταν από παράγοντες του τουρισμού φαίνεται πως υπάρχουν και αγορές που δεν πάνε καλά σε ό,τι αφορά τις κρατήσεις. Πώς θα αντιμετωπιστούν τα προβλήματα;
Ακριβή στοιχεία για να σχηματίσουμε ασφαλή εικόνα, ακόμα δεν έχουμε. Στις περισσότερες αγορές προέλευσης τουριστών μας, τώρα αρχίζουμε σταδιακά να μπαίνουμε στην κύρια περίοδο πραγματοποίησης κρατήσεων. Τον επόμενο μήνα θα μπορούμε να δούμε πιο ξεκάθαρα το τοπίο που διαμορφώνεται και να καταγράψουμε αδυναμίες και κενά.
Σε κάθε περίπτωση, ας μην ξεχνάμε ότι για μεγάλο χρονικό διάστημα, ο ελληνικός τουρισμός έχει μείνει χωρίς επαρκή προβολή στις διεθνείς αγορές και χωρίς εντατικές δράσεις προώθησης του τουριστικού μας προϊόντος.
Ειδικά τις τελευταίες δύο περιόδους, μοναδικό εφόδιο και εργαλείο του «marketing» του ελληνικού τουρισμού ήταν οι τιμές των ξενοδοχείων!
Και ειδικά το 2011, η επιλογή της Ελλάδας από μεγάλο αριθμό ξένων επισκεπτών ως “εναλλακτική λύση” έναντι προορισμών πρώτης προτίμησης που είχαν προβλήματα.
Η Ελλάδα πρέπει να επανέλθει ως προορισμός πρώτης προτίμησης και φυσικά όχι μόνον για πελατεία που κινείται με κριτήριο μόνον τη χαμηλή τιμή. Τα ελληνικά ξενοδοχεία προσφέρουν εξαιρετικό «value for money» σε όλες τις κατηγορίες και για όλες τις πελατειακές ομάδες και τα ειδικά κοινά.
Έχουμε άριστες υπηρεσίες, πρέπει όμως να έχουμε και ανάλογη ποιότητα σε καθοριστικούς τομείς, όπως η προσβασιμότητα και κυρίως στρατηγική αερομεταφορών, οι δημόσιες υποδομές, οργανωμένους και φιλικούς προορισμούς.

• Υπάρχουν θετικές ενδείξεις για την τουριστική αγορά της Τουρκίας ειδικά μετά την έκθεση που διεξήχθη στην Κωνσταντινούπολη; Μπορεί να ξεπεραστεί ο σκόπελος που δημιουργήθηκε με τη βίζα;
Η Τουρκία αναδεικνύεται σε αγορά με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για τη χώρα μας και ειδικά για τους ελληνικούς προορισμούς που γειτνιάζουν με μεγάλα αστικά κέντρα της Τουρκίας.
Στον τουρισμό, δεν υπάρχει χώρος για στερεότυπα και διακρίσεις. Ο καλός επισκέπτης που προτιμά ή θέλει να ταξιδέψει στην Ελλάδα πρέπει να είναι ευπρόσδεκτος από όπου και αν προέρχεται και να διευκολύνεται στην επιθυμία του.
Το ζήτημα της βίζας παραμένει ένα αγκανθώδες θέμα. Έχουν γίνει πολλά θετικά και θα μπορούσαμε να πούμε και γενναία βήματα προς την κατεύθυνση της απλούστευσης των διαδικασιών και τη βελτίωση των χρόνων των χορηγήσεων. Και η πολιτική ηγεσία του ΥΠ.Τ. και του ΥΠ.ΕΞ. δίνουν μεγάλη βαρύτητα και ασχολούνται διεξοδικά με το ζήτημα αυτό.
Το πιλοτικό πρόγραμμα στα νησιά, ανέδειξε προβλήματα και δυσκολίες, αλλά γενικά ήταν μία εποικοδομητική πρωτοβουλία που είχε αποτέλεσμα. Πραγματικά δεν βλέπουμε τον λόγο να μην συνεχιστεί και μάλιστα σε ευρύτερο πεδίο.
• Μέσα σε μια εποχή εξαιρετικά δύσκολη θα καταφέρουν φέτος οι ξενοδόχοι να κλείσουν συμφωνίες με αυξήσεις τιμών και να σταματήσουν την οικονομική αιμορραγία των τελευταίων ετών; Εξακολουθεί να αποτελεί στοίχημα η βιωσιμότητα των επιχειρήσεων του κλάδου;
Όπως προανέφερα, ειδικά την τελευταία διετία, τα ξενοδοχεία δίνουν σταθερά εκπτώσεις και προχωρούν σε γενναίες προσφορές προκειμένου να ενισχύσουν τη ζήτηση και να προσελκύσουν πελατεία, με αποτέλεσμα, οι τιμές να βρίσκονται πια σε ιστορικά χαμηλά.Θυμίζω ότι σύμφωνα με τα στοιχεία που διαθέτουμε, στην τετραετία 2008-2012, τα έσοδα των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων της χώρας έχουν μειωθεί, κατά μέσο όρο, κατά 22,7%.
Από την άλλη πλευρά, όμως, υπάρχουν και καλά κρατούν, καταστάσεις που ουσιαστικά υπονομεύουν την προσπάθεια επιβίωσης των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων και δυναμιτίζουν τα θεμέλια της όποιας επιχειρηματικής “υγείας” του κλάδου: τραπεζική “ασφυξία” ως προς τη ρευστότητα και τη ροή κεφαλαίων, υπερφορολόγηση, επιβαρύνσεις του λειτουργικού κόστους, οφειλές του Δημοσίου κ.ο.κ.Θεωρούμε καθοριστικής κρισιμότητας ζήτημα για την ελληνική ξενοδοχία, να αρχίσει ένας κύκλος εξισορρόπησης προς τα άνω των τιμών, εξέλιξη που θα σηματοδοτήσει την οικονομική της ανάκαμψη.
Ωστόσο, αυτό είναι μία “συνθήκη” μακροπρόθεσμου αποτελέσματος, καθώς δεν μπορεί να επιτευχθεί από τη μία χρονιά στην άλλη και που φυσικά προϋποθέτει σταθεροποίηση και υψηλή ένταση πρωτογενούς ζήτησης. Παράμετρος που δεν εξαρτατάται εξ’ ολοκλήρου από τα ξενοδοχεία.
• Σας βρίσκει σύμφωνο το νομοσχέδιο για την αναδιάρθρωση του ΕΟΤ; Πώς θα πρέπει να λειτουργεί ο οργανισμός για να γίνεται σωστά η προβολή της χώρας;
Κατ΄αρχάς είναι θετικό ότι σε διάστημα λίγων μηνών η πολιτική ηγεσία του Τουρισμού παρουσίασε ένα νομοσχέδιο που καταπιάνεται με πληθώρα χρόνιων ζητημάτων και που επιχειρεί να διευθετήσει κενά και εκκρεμότητες σε σειρά τομέων.
Ως προς το θέμα της δομής της δημόσιας διοίκησης του τομέα Τουρισμού, αυτό που ενδιαφέρει τον ξενοδοχειακό κλάδο είναι να υπάρχει ένα σχήμα με ευέλικτους και αποτελεσματικούς μηχανισμούς στους καίριους τομείς: προβολή και προώθηση του τουριστικού προιόντος, διαφανές, φιλικό και απαλλαγμένο από γραφειοκρατικές αγκυλώσεις επιχειρηματικό περιβάλλον, εύρυθμη και εύνομη λειτουργία της αγοράς, συντονισμός κυβερνητικού έργου και συναρμοδιοτήτων.
Επειδή εντοπίζετε το ερώτημα στην προβολή, σας απαντώ πως αυτό που χρειαζόμαστε όλοι αυτήν τη στιγμή περισσότερο από ο,τιδήποτε άλλο, είναι μία μακροπρόθεσμη στρατηγική προβολής και «marketing», στοχευμένες και καλά μελετημένες ενέργειες προβολής και δημοσίων σχέσεων στις αγορές και στα κοινά που μας ενδιαφέρουν και ριζική αναβάθμιση της παρουσίας της χώρας στο εξωτερικό. Πιστεύω βαθιά ότι η σύσταση της «Marketing Greece», πρωτοβουλία 100% του ιδιωτικού τομέα, μπορεί να συνεισφέρει καθοριστικά σε αυτά τα ζητούμενα, δημιουργώντας έναν μηχανισμό που θα καλύψει όλες αυτές τις ανάγκες, σε συνεργασία με τον ΕΟΤ και όχι εναντίον του ή εις βάρος του.
Τις άριστες πρακτικές συνεργασίας και συντονισμού των δυνάμεων και των πόρων μας, κράτους και ιδιωτών, αναζητούμε, όχι… “παιχνίδια εξουσίας”.
• Σας βρίσκει σύμφωνο το σχέδιο «Νηρηίδες» του ΤΑΙΠΕΔ που περιλαμβάνει την αξιοποίηση 48 μαρινών στη χώρα μεταξύ των οποίων και αυτές της Ρόδου και της Κω;
Μας βρίσκει σύμφωνους το να ξεκινήσει επιτέλους ένα σοβαρό, ρεαλιστικό και αξιόπιστο πρόγραμμα δημιουργίας ή αξιοποίησης ειδικών υποδομών και εγκαταστάσεων. Τάχιστα και αποτελεσματικά.
Νηρηίδες ή Ωκεανίδες ή ό,τι άλλο, ζητούμενο είναι να μην μείνει και αυτό στη σφαίρα της “μυθολογίας”.
Εν έτει 2013 και με τη χώρα να βρίσκεται στην κατάσταση που βρίσκεται, ξεπερνάει και τη λογική μας και την αντίληψή μας το γεγονός ότι δεν αξιοποιούμε τα μοναδικά συγκριτικά πλεονεκτήματα που μπορούμε να έχουμε ως χώρα. Είναι δυνατόν να μιλάμε ακόμα για αξιοποίηση μαρίνων σε επίπεδο θεωρίας και σχεδιασμών;
Είναι δυνατόν ανταγωνιστικοί προορισμοί να δημιουργούν υποδομές από το πουθενά και στο πουθενά και εμείς, με το μοναδικό Αρχιπέλαγος στην Ευρώπη, ακόμα να “σχεδιάζουμε” ή να προσπαθούμε να προσελκύσουμε επενδυτές με πλαίσια περασμένων δεκαετιών;
Είναι δυνατόν, νησιά που είναι προορισμοί πρώτης γραμμής, όπως ακριβώς η Ρόδος και η Κως, να στερούνται δικτύου μαρινών και αντίστοιχων υποδομών που να προσφέρουν σύγχρονες, ποιοτικές υπηρεσίες και παροχές;
• Δόθηκε απάντηση από το υπουργείο Οικονομικών στο αίτημα της ΠΟΞ σχετικά με τα ξενοδοχειακά δάνεια;
Έχουμε επανειλημμένως τονίσει πως ο τουρισμός με τα 7.5 δις ευρώ δανεισμού σε σύνολο 11 περίπου δις άμεσων εσόδων, είναι ένας από τους πλέον υγιείς κλάδους της οικονομίας μας που αξίζει να στηριχθεί και να προσεχθεί, διότι είναι αυτός που μπορεί να υπεραποδώσει τα επόμενα χρόνια προς όφελος της χώρας μας. Με αυτό το δεδομένο λοιπόν και λόγω της μη λειτουργίας εδώ και μήνες του τραπεζικού μας συστήματος, που έχει ως συνέπεια την πιστωτική «ασφυξία» της αγοράς, θέσαμε το θέμα ουσιαστικής επιμήκυνσης των δανειακών υποχρεώσεων των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων προς τις τράπεζες, με προκαθορισμένο ανώτατο όριο επιτοκίου, το οποίο μπορεί να αποκλιμακώνεται ανάλογα με την επιχείρηση. Απάντηση δεν έχουμε ακόμα, δεν έχουμε όμως και άρνηση, οπότε συνεχίζουμε την πίεση, ελπίζοντας ότι κάτι θα προκύψει τελικά, όσο μάλιστα προχωρά επιτυχώς και η διαδικασία ανακεφαλαίωσης των ελληνικών τραπεζών.