Είναι γνωστό ότι δε «μασάει τα λόγια» του, γεγονός το οποίο, πολλές φορές τον έχει οδηγήσει σε ρήξη με εκπροσώπους φορέων, κυβερνητικούς παράγοντες, αλλά ακόμη και συναδέλφους του. Ο Βάσος Μηναΐδης, σε συνέντευξή του στο «Χ&Τ», στο πλαίσιο του αφιερώματος του περιοδικού στη Ρόδο και τα Δωδεκάνησα, μιλάει για τη φετινή σεζόν, ενώ θίγει και μια σειρά ιδιαίτερα «καυτών» θεμάτων: Αναπτυξιακός, Καμποτάζ, Εργασιακές Σχέσεις, είναι μερικά μόνον από αυτά.
Για τη νέα τουριστική περίοδο εμφανίζεται αισιόδοξος, τονίζοντας ότι δεν υπάρχει λόγος για καταστροφολογία.
Για τον νέο αναπτυξιακό νόμο λέει αφοπλιστικά: «ουδέν κακόν αμιγές καλού», υποστηρίζοντας ότι μέσω του αναπτυξιακού, αυτή τη στιγμή διαθέτουμε ένα αναβαθμισμένο και σύγχρονο ξενοδοχειακό προϊόν.
Για το καμποτάζ σημειώνει πως δεν έχουμε άλλα περιθώρια, ενώ προτείνει ως λιμάνι εκκίνησης και τη Ρόδο.
Τέλος για τις εργασιακές σχέσεις υποστηρίζει ότι θα πρέπει να υπάρξει μεγαλύτερη ευελιξία.
• Κύριε πρόεδρε, ποια είναι η εκτίμησή σας για τη φετινή τουριστική περίοδο στη Ρόδο, αλλά και γενικά στην Ελλάδα;
Στο σύνολο της χώρας, η τουριστική κίνηση τη φετινή σεζόν θα διαμορφωθεί στα περυσινά επίπεδα, με κάποιες διαφοροποιήσεις κυρίως στη Χαλκιδική και στην Κρήτη, όμως στην πορεία της σεζόν και αυτοί οι προορισμοί θα ανακάμψουν.
Οσον αφορά τη Ρόδο, η τουριστική κίνηση παρουσιάζει ανοδική πορεία. Αυτό οφείλεται στην ανάκαμψη, τελευταία της γερμανικής, της αγγλικής και της ρωσικής αγοράς. Ιδιαίτερα όσον αφορά στη ρωσική, τα επόμενα τρία χρόνια προβλέπεται το νησί της Ρόδου να φιλοξενεί 200.000 Ρώσους επισκέπτες, από 40.000 που είναι σήμερα. Σύμφωνα με τις τάσεις οι οποίες διαμορφώνονται, η ρωσική αγορά στρέφεται σε προορισμούς του Αιγαίου.
• Ποιες είναι οι προβλέψεις για την επόμενη τουριστική περίοδο, αυτή του 2011, δεδομένου ότι ήδη έχουν ξεκινήσει οι συζητήσεις με τους tour operators για τα συμβόλαια;
Ηδη από πέρυσι, όλα τα στοιχεία από σχετικές μελέτες «έκαναν λόγο» για μείωση του τουρισμού σε ποσοστό 10-15%, το 2009 και επιπλέον μείωση σε ποσοστό 5% εφέτος. Τελευταία, ωστόσο, βλέπουμε ότι η αγορά έχει αρχίσει να αντιδρά και εάν δεν ερχόταν στη δημοσιότητα το θέμα του δημοσιονομικού ελλείμματος της χώρας, οι εξελίξεις θα ήταν ακόμη καλύτερες. Ωστόσο, ακόμη και έτσι, η αγορά μετά τις 20 Μαΐου δείχνει να ανακάμπτει και σε περίπτωση που δεν υπάρξουν άλλες αρνητικές εξελίξεις στην οικονομία της χώρας, τα επόμενα χρόνια η τουριστική αγορά θα έχει βρει και πάλι τους ρυθμούς και την ισορροπία της.
• Πως σχολιάζετε το θέμα των εισπράξεων των εσόδων;
Καταρχάς πρέπει να πούμε ότι όσον αφορά στο θέμα των αφίξεων, οι tour operators από την πλευρά τους καταβάλλουν προσπάθειες να μην υποχωρήσουν, αφού κάτι τέτοιο θα σήμαινε απώλειες και για εκείνους. Στο θέμα των τιμών, γνωρίζουν πως εάν ξεπεράσουμε κάποια επίπεδα, η προσφερόμενη ποιότητα δεν θα είναι η ενδεδειγμένη, κάτι το οποίο σε καμία περίπτωση δεν επιθυμούν. Με άλλα λόγια, υπάρχουν κάποια ανυπέρβλητα όρια, τα οποία κανείς δεν θέλει να υπερβαίνονται, που σημαίνει ότι, η ίδια η αγορά λειτουργεί ως ασπίδα προστασίας.
• Σε σχέση με την περιρρέουσα ατμόσφαιρα, θα έλεγα ότι ήσαστε αρκετά πιο απαισιόδοξος από ότι θα περιμέναμε…
Δεν υπάρχει λόγος καταστροφολογίας, αφού όλα τα στοιχεία συνηγορούν στο να είμαστε αισιόδοξοι. Το Μάιο καταγράφηκε αύξηση στις αφίξεις, στη Ρόδο της τάξης του 7%, σε σχέση με τον Μάιο του 2009. Η αύξηση δε αυτή έχει ακόμη μεγαλύτερη σημασία, καθώς ήρθε σε μια αρνητική συγκυρία για τη χώρα μας, η οποία έγινε αποδέκτης πληθώρας δυσφημιστικών σχολίων και δημοσιευμάτων στο εξωτερικό. Η Ρόδος δείχνει να αντιστέκεται, τουλάχιστον προς το παρόν. Εάν και τους επόμενους μήνες οι αφίξεις διαμορφωθούν με βάση τις προκρατήσεις -να σας πω ότι δεν υπάρχουν ακυρώσεις-, τότε η εφετινή δεν θα είναι κακή χρονιά για τη Ρόδο ως προορισμό διακοπών.
Διατηρούσαμε κάποιες μικρές επιφυλάξεις για την τουριστική κίνηση τον Ιούνιο, δεδομένης της διοργάνωσης του Παγκοσμίου Κυπέλλου Ποδοσφαίρου. Ωστόσο, όπως είδαμε, δεν επηρέασε σημαντικά την εξέλιξη του τουρισμού στο νησί.
• Ποια είναι η θέση σας για το νέο αναπτυξιακό νόμο; Θεωρείτε πως θα πρέπει να περιλαμβάνει την επιδότηση για την ανέγερση νέων ξενοδοχείων και ποιας μορφής θα πρέπει να είναι η επιδότηση;
Η θέση μου, η οποία αποτελεί και θέση της Ενωσης Ξενοδόχων Ρόδου, αλλά και της Πανελλήνιας Ενωσης Ξενοδόχων, όταν ήμουν πρόεδρός της, είναι ότι δεν θα πρέπει να αφορά σε επιδότηση για την ανέγερση νέων ξενοδοχείων, αφού η υπερπροσφορά κλινών αποτελεί «ωρολογιακή βόμβα» για τη βιωσιμότητα του κλάδου.
• Με αφορμή την τοποθέτησή σας αυτή, ποια πιστεύετε πως θα πρέπει να είναι η κατεύθυνση του νέου αναπτυξιακού νόμου;
Τόσο ως τοπική ένωση ξενοδόχων, όσο και ως Πανελλήνια λέμε όχι σε επιδοτήσεις νέων κλινών, αφού αυξάνουν την προσφορά, που είναι, ήδη στο κόκκινο. Ωστόσο, θα πρέπει να πούμε ότι ο αναπτυξιακός νόμος συνέβαλε σημαντικά στην αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του τουριστικού – ξενοδοχειακού μας προϊόντος και ο ελληνικός τουρισμός στο σύνολό του θα βγει κερδισμένος μέσα από αυτή την ιστορία, παρά τις όποιες, ακόμη και τις δικές μας, αντιρρήσεις. Αυτή τη στιγμή διαθέτουμε υπερπροσφορά κλινών πολυτελείας, όμως αυτό το προϊόν είναι δυνατόν να προσελκύσει νέους τουρίστες στην Ελλάδα. Σε συνδυασμό δε με τις πολύ ανταγωνιστικές τιμές, στο άμεσο μέλλον ο ελληνικός τουρισμός θα γνωρίσει σημαντικά οφέλη.
Αρα λοιπόν, ουδέν κακόν αμιγές καλού.
• Από δω και πέρα τι βλέπετε να συμβαίνει;
Αυτό το οποίο πρέπει να συνεχιστεί είναι το πρόγραμμα επιδότησης για την ανακαίνιση των ξενοδοχείων, αφού αποτελεί το πλέον σημαντικό «όπλο» μας προκειμένου να μπορέσουμε να διατηρήσουμε σε ένα πολύ καλό επίπεδο την ξενοδοχειακή μας υποδομή.
• Να έρθουμε λίγο στο θέμα του καμποτάζ, το οποίο έχει άμεση σχέση με το θέμα της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουρισμού. Ποιο είναι το σχόλιό σας;
Από τον προστατευτισμό στον τομέα της κρουαζιέρας μόνο χαμένοι μπορεί να είμαστε. Με τη μικρόμυαλη αυτή τακτική μας, τόσα χρόνια βλέπαμε το δέντρο και χάσαμε το δάσος. Επιτέλους πρέπει να αλλάξει αυτό το καθεστώς, το οποίο έχει αρνητικό αντίκτυπο στην ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουρισμού. Ο τομέας της κρουαζιέρας πρέπει να απελευθερωθεί. Το λιμάνι της Ρόδου θα μπορούσε να αναχθεί σε λιμένα εκκίνησης κρουαζιέρας, ενώ στην εξέλιξη αυτή σημαντικό ρόλο θα μπορούσαν να διαδραματίσουν με τη λειτουργία τους τα δύο αεροδρόμια του νησιού.
• Πόσο ανταγωνιστικός, ως προορισμός μπορεί να είναι η Ελλάδα, λόγω, κυρίως, κόστους και σε επίπεδο εργασιακών σχέσεων τι πρέπει να γίνει;
Θεωρώ ότι, στις εργασιακές σχέσεις θα πρέπει να υπάρξει μεγαλύτερη ευελιξία. Πιστεύω πως ο εργαζόμενος θα πρέπει να αμείβεται με βάση την παραγωγικότητά του, σε συνδυασμό με τις δυνατότητες της οικονομίας. Σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να ενεργούμε σε βάρος της χώρας. Δεν είναι δυνατόν στο πλαίσιο μιας φιλελεύθερης εργατικής πολιτικής να συντελούμε στο κλείσιμο επιχειρήσεων, με ότι αυτό σημαίνει για τον τομέα της Απασχόλησης. Δεν είναι λογικό μέσα στην επταετία 2002-2009, στη Γερμανία να έχουν δοθεί αυξήσεις 10% σωρευτικά και στην Ελλάδα 70%. Ολοι μαζί θα πρέπει να παλέψουμε να βγάλουμε τη χώρα από τη δύσκολη κατάσταση που βρίσκεται σήμερα. Προς αυτή την κατεύθυνση πιστεύω ότι θα πρέπει να λάβουμε μέτρα, που μπορεί να μην είναι αρεστά, είναι όμως για το κοινό καλό. Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να προχωρήσουμε σε μειώσεις μισθών της τάξης του 10%, τουλάχιστον.
Η Ισπανία αυτή τη στιγμή έχει προχωρήσει σε μείωση μισθών της τάξης του 6%.
• Ποιο είναι το σχόλιό σας για τη συγχώνευση των υπουργείων Πολιτισμού και Τουριστικής Ανάπτυξης σε ένα υπουργείο;
Θεωρώ πως η καλύτερη προοπτική στο θέμα αυτό για τον κλάδο μας είναι η δημιουργία ενός αυτόνομου υπουργείου τουρισμού, που θα υπάγεται στον πρωθυπουργό. Τώρα όσον αφορά στη συγχώνευση των δύο υπουργείων σε ένα, ανήκει στο πλαίσιο του κυβερνητικού σχεδιασμού για ένα ολιγομελές και πιο ευέλικτο κυβερνητικό σχήμα. Ωστόσο, πιστεύω ότι θα υπάρξει καλή συνεργασία και τα πρώτα δείγματα γραφής δεν είναι άσχημα.
• Τι σηματοδοτεί, κατά τη γνώμη σας, για την περαιτέρω ανάπτυξη του ροδιακού και εν γένει δωδεκανησιακού τουρισμού, η ανάληψη υπουργικής θέσης από τον Δωδεκανήσιο Γιώργο Νικητιάδη;
Ο Γιώργος Νικητιάδης γνωρίζει καλά το αντικείμενο του τουρισμού και πιστεύω πως θα κάνει ότι είναι δυνατόν και περνάει από το χέρι για την ανάπτυξη εν γένει του ελληνικού τουρισμού και την επίλυση χρόνιων προβλημάτων του κλάδου. Είναι ένας σεμνός άνθρωπος, ένας αγωνιστής, ο οποίος φροντίζει για το κοινό καλό. Δεν νομίζω ότι θα περιοριστεί στα της περιφέρειάς του. Η ανάληψη από τον κ. Νικητιάδη της θέσης του υφυπουργού Τουρισμού θα επιφέρει αξιόλογα αποτελέσματα στον ελληνικό τουρισμό στο σύνολό του, χωρίς βεβαίως, να θέλω να πω ότι είμαστε δυσαρεστημένοι με την προηγούμενη υφυπουργό, την κα Γκερέκου.
• Ποιες είναι οι προβλέψεις σας για το θέμα του χωροταξικού σχεδιασμού του ελληνικού τουρισμού;
Οπως φαίνεται επιλογή πλέον αποτελούν τα ξενοδοχεία δυναμικότητας 300 κλινών, δηλ. τα μεσαία ξενοδοχεία, τα οποία προτιμώνται ολοένα και περισσότερο από το κοινό. Αντίθετα, τα μεγάλα ξενοδοχεία και κυρίως εκείνα τα τεράστια των 2.000 κλινών δεν αποτελούν επιλογή. Αλλωστε, δεν μπορούν να εναρμονιστούν με το ελληνικό τοπίο και, φυσικά, δεν ταυτίζονται με τους όρους της προστασίας του περιβάλλοντος. Θεωρώ, λοιπόν, ότι τα μεσαίου μεγέθους ξενοδοχεία θα μπορέσουν να ανταγωνιστούν τα μαμούθ ξενοδοχεία της γείτονας Τουρκίας. Εάν δε κάποια ξενοδοχεία κλείσουνε στην Ελλάδα, αυτά θα είναι τα πολύ μεγάλα, των 2.000, 3.000, και 4.000 ατόμων.
• Ποιες είναι οι εξελίξεις στο θέμα του golf;
Το golf στην Ελλάδα δεν αναπτύχθηκε όταν έπρεπε. Σήμερα, δυστυχώς, θεωρείται υδροβόρο άθλημα και τα ελληνικά νησιά, όπως είναι γνωστό, υστερούν στο θέμα του νερού. Αλλωστε, η κατανάλωση μεγάλων ποσοτήτων υδάτινων πόρων δεν συνάδει με την πράσινη ανάπτυξη.
Δεν βλέπω να υπάρχει κάποια εξέλιξη στο θέμα του γκολφ.














