Σταδιακή μείωση στον αριθμό των νεκρών αλλά και τραυματιών από τροχαία ατυχήματα καταγράφεται στο νομό Δωδεκανήσου σύμφωνα με στοιχεία που επεξεργάστηκε και παρουσίασε προχθές στα πλαίσια ημερίδας που πραγματοποίησε η ΕΥΘΥΤΑ για την οδική ασφάλεια, ο Διοικητής του Τμήματος Τροχαίας Ρόδου κ Φώτης Νικολόπουλος.
Σύμφωνα δε με πρόσφατη μελέτη του Πολυτεχνείου Κρήτης ο νομός Δωδεκανήσου βρίσκεται πλέον στο χάρτη μέτριας επικινδυνότητας από άποψη τροχαίων ατυχημάτων.
Η μεγαλύτερη μείωση στον αριθμό τροχαίων ατυχημάτων στην Αστυνομική Διεύθυνση Δωδεκανήσου καταγράφηκε το έτος 2009.
Σημειώθηκαν συγκεκριμένα 30 θανατηφόρα ατυχήματα έναντι 40 που είχαν καταγραφεί το 2008.
Σε επίπεδο Τροχαίας Ρόδου επήλθε μείωση της τάξης του 37% ήτοι 12 νεκροί το έτος 2009 από 19 του έτους 2008.
Το Τμήμα Τροχαίας Ρόδου, όπως επεσήμανε ο κ Νικολόπουλος, έχει δύναμη 32 ανδρών και γυναικών και είναι κατά τόπο αρμόδιο για την πόλη της Ρόδου της εθνικές οδούς Ρόδου-Λίνδου Ανατολικών ακτών Αεροδρομίου και των Επαρχιακών οδών Ρόδου- Καμείρου, Ρόδου-Καλλιθέας, συνολικού μήκους 133 χλμ.
Οι στατιστικές δείχνουν ότι τα τροχαία ατυχήματα είναι η πρώτη αιτία θανάτου στις ηλικίες από 20-45 ετών .
Ο κ Νικολόπουλος επεσήμανε ακόμη ότι “το τροχαίο ατύχημα δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ως τυχαίο γεγονός, αλλά ως αποτέλεσμα της συνισταμένης των τεσσάρων παραγόντων που συνθέτουν το πρόβλημα της οδικής ασφάλειας και συγκεκριμένα του χρήστη ως υποκείμενο και συμπεριφορά, του οχήματος, της οδικής υποδομής και του οδικού περιβάλλοντος και του ελέγχου του συστήματος”.
Επεσήμανε παραπέρα ότι “η απροσεξία των οδηγών, η υπερεκτίμηση των ικανοτήτων τους, το παρορμητικό του χαρακτήρα τους και η έλλειψη σεβασμού προς τους άλλους χρήστες των δρόμων, σε συνδυασμό με την έλλειψη κυκλοφοριακής αγωγής και τις τεχνικές πλημμέλειες στο οδόστρωμα αποτελούν τις κύριες αιτίες των οδικών ατυχημάτων”.
Η Ελλάδα έχει την θλιβερή πρωτιά στην Ευρωπαϊκή Ένωση στον δείκτη τροχαίων ατυχημάτων. Κάθε χρόνο σε σύνολο 22.000 ατυχημάτων , χάνουν την ζωή τους 1.500 άνθρωποι, 4.000 περίπου τραυματίζονται σοβαρά, από τους οποίους πολλοί μένουν ανάπηροι και 32.000 τραυματίζονται ελαφρά. Πέρα από τον απέραντο ανθρώπινο πόνο και τη δυστυχία, προκύπτει ένα τεράστιο οικονομικό κόστος για την εθνική οικονομία.
Ο μέσος όρος νεκρών σε τροχαία ανά 1.000.000 κατοίκους, στην Ε.Ε. είναι 115 , στην Ελλάδα 148 και στη Ρόδο, στην εδαφική μας αρμοδιότητα συμπεριλαμβανομένων των επισκεπτών είμαστε στον μέσο όρο της Ελλάδας.
Εν πάση περιπτώσει σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ Νικολόπουλος από το έτος 1999 μέχρι και το έτος 2009 καταγράφηκαν στα Δώδεκανησα 176 θανατηφόρα ατυχήματα με 200 νεκρούς. Υπήρξαν επιπλέον 231 σοβαρά ατυχήματα με 286 σοβαρά τραυματισθέντες. 572 ελαφρά ατυχήματα με 853 ελαφρά τραυματισθέντες.
Από την ίδια στατιστική επεξεργασία προέκυψε ότι την ίδια 10ετία καταγράφηκαν 26.715 παραβάσεις για υπερβολική ταχύτητα, 7.882 παραβάσεις για μέθη, 20.139 παραβάσεις για προστατευτικό κράνος, 12.166 παραβάσεις για ζώνη ασφαλείας, 4.832 παραβάσεις επαγγελματικών οχημάτων, 6.075 για είσοδο σε αντίθετο ρεύμα και διπλή διαχωριστική γραμμή και 2.474 για παράβαση ερυθρού σηματοδότη. Συνολικά καταγράφηκαν 80.283 παραβάσεις.
Σε ότι αφορά τις οδούς που σημειώθηκαν θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα από την ίδια έρευνα προέκυψε ότι 61 ατυχήματα έγιναν στην Ρόδου Λίνδου, 48 στη Ρόδου Καμείρου, 38 εντός πόλεως 38, 14 στην εθνική οδό ανατολικών ακτών και 15 στη Ρόδου Καλλιθέας.
Αίτια των θανατηφόρων ατυχημάτων ήταν η ταχύτητα σε 56 περιπτώσεις, η μέθη σε 41, εκτροπή σε 29, παραβίαση στοπ σε 21, είσοδος σε αντίθετο ρεύμα σε 16 και είσοδος πεζού στο οδόστρωμα σε 10.
Σε ότι αφορά το χρόνο που καταγράφηκαν τα θανατηφόρα τροχαία το 45% έγινε το διάστημα των ωρών 2200 – 0600, 17% το διάστημα 0600- 1400 17% και 28% το διάστημα 1400 – 2200.
Οι εμπλεκόμενοι ήταν σε 151 περιπτώσεις άνδρες και σε 25 γυναίκες ενώ σε ότι αφορά τις ηλικίες των δραστών αυτοί ήταν σε 5 περιπτώσεις έως 17, σε 49 από 17-25, σε 60 από 25-30, σε 41 από 35-50 και άνω των 21 από 50 έως άνω.
Τα οχήματα που ενεπλάκησαν σε τροχαία είναι σε 78 περιπτώσεις αυτοκίνητα, σε 60 δίκυκλες μοτοσυκλέτες, σε 25 δίκυκλα μοτοποδήλατα και σε μια περίπτωση ποδήλατο. 25 θανατηφόρα ατυχήματα αφορούσαν πεζούς.
Στην πόλη της Ρόδου καταγράφηκαν το ίδιο διάστημα 38 θανατηφόρα ατυχήματα, 88 σοβαρά και 294 ελαφρά.
Αναφερόμενος στο έργο του Τμήματος Τροχαίας ο κ Νικολόπουλος τόνισε και τα εξής:
«για να μπορέσουμε να πετύχουμε μείωση ή περιορισμό των τροχαίων ατυχημάτων ατυχημάτων προβαίνουμε στις κάτωθι ενέργειες :
• Με συνεχή έντονη-εμφανή παρουσία περιπολικών οχημάτων στα χιλιομετρικά σημεία όπου παρατηρείται συχνότητα τροχαίων ατυχημάτων προς αποτροπή διάπραξης επικίνδυνων παραβάσεων .
• Με την χρησιμοποίηση συμβατικών αυτοκινήτων προς εντοπισμό και έλεγχο των επικίνδυνων – επιθετικών οδηγών.
• Με τη δραστηριοποίηση στον τομέα ενημέρωσης κυκλοφοριακής αγωγής με την πραγματοποίηση ομιλιών-διαλέξεων ,συμμετοχή σε ενημερωτικές εκπομπές και διανομής εντύπων με μηνύματα σε οδηγούς.
• Με την αύξηση των ελέγχων -παραβάσεων ,πρωτίστως μέθης -υπερβολικής ταχύτητας – υπέρβασης διπλής διαχωριστικής γραμμής κυριών αιτιών πρόκλησης θανατηφόρων ατυχημάτων και δευτερευόντων με τη χρήση κράνους – ζώνης .Επίσης γίνεται σχολαστικός έλεγχος (ποιοτικός) των φορτηγών αυτοκινήτων – λεωφορείων με υποχρεωτική ακινητοποίηση αυτών όπου προβλέπεται.
• Η βεβαίωση των παραβάσεων δεν είναι αυτοσκοπός και δεν θα εξαντλούμε την αυστηρότητα μας σε ήσσονος σημασίας παραβάσεις.
• Εμείς , στο μερίδιο της ευθύνης και της πρωτοβουλίας που μας ανήκει για το πρόβλημα των τροχαίων ατυχημάτων είμαστε παρόντες και ζητάμε την συμπαράσταση από όλους για να μείνουμε αποτελεσματικοί και αύριο»