• Αυστηρότεροι κανονισμοί, πρόστιμα, γεωεντοπισμός και όρια ηλικίας • Όσα προβλέπει το νομικό πλαίσιο για τα Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα
Τα ηλεκτρικά πατίνια (γνωστά ως Ε.Π.Η.Ο.) ήρθαν για να μείνουν στις ελληνικές πόλεις. Το θέμα απασχολεί τους επαγγελματίες οδηγούς ταξί και λεωφορείων αλλά και τους πολίτες της Ρόδου καθώς, μαζί με τη δημοφιλία τους, πολλαπλασιάστηκαν και τα προβλήματα: ατυχήματα, κακή στάθμευση, παραβιάσεις του ΚΟΚ.
Στις 22 Μαΐου 2025, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έδωσε επιτέλους μια ολοκληρωμένη απάντηση σε ερωτήματα του ΙΝΚΑ για τη χρήση των ηλεκτρικών πατινιών, ξεκαθαρίζοντας το νομικό τοπίο και προαναγγέλλοντας επικείμενες τροποποιήσεις.
Τι ισχύει σήμερα – Αναλυτικά τα βασικά σημεία του νόμου
1. Κράνος υποχρεωτικά
Όλοι οι χρήστες Ε.Π.Η.Ο. είναι υποχρεωμένοι να φορούν εγκεκριμένο κράνος, κανονικά δεμένο. Η παράλειψη επισύρει πρόστιμα, με τις Αρχές να προσανατολίζονται σε αυστηρότερη επιβολή.
2. Πρόστιμα και στάθμευση
Η στάθμευση σε πεζοδρόμια, ράμπες ΑμεΑ, και άλλους απαγορευμένους χώρους επιφέρει πρόστιμα 40-75 ευρώ. Ωστόσο, υπάρχει μια σημαντική λεπτομέρεια: η παράβαση καταλογίζεται μόνο αν ο οδηγός εντοπιστεί επ’ αυτοφώρω.
Εταιρείες ενοικίασης που παραβιάζουν τους κανόνες αντιμετωπίζουν πρόστιμα 300 ευρώ ανά παράβαση.
3. Όριο ταχύτητας
Το μέγιστο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας για τα Ε.Π.Η.Ο. είναι 25 χλμ./ώρα. Η κυκλοφορία τους σε δρόμους με όριο άνω των 50 χλμ./ώρα απαγορεύεται.
4. Μόνο ένας αναβάτης
Απαγορεύεται η μεταφορά δεύτερου ατόμου. Τα πατίνια είναι αυστηρά για ατομική χρήση.
5. Καθορισμένες ζώνες – γεωεντοπισμός
Η κίνηση των Ε.Π.Η.Ο. περιορίζεται σε ποδηλατόδρομους ή δρόμους που έχουν καθοριστεί από τις δημοτικές αρχές. Οι εταιρείες ενοικίασης οφείλουν να χρησιμοποιούν γεωεντοπισμό και να εμποδίζουν την υπέρβαση των 25 χλμ./ώρα.
6. Ηλικιακά όρια
Η χρήση ηλεκτρικού πατινιού επιτρέπεται από την ηλικία των 12 ετών (για τα πατίνια χαμηλής ταχύτητας) και από τα 15 για τα ταχύτερα μοντέλα.
Τοπική αυτοδιοίκηση: Ρυθμιστής και ελεγκτής
Η αποκέντρωση των αποφάσεων είναι ξεκάθαρη. Οι Δήμοι είναι υπεύθυνοι για τον καθορισμό ζωνών στάθμευσης, τον έλεγχο της κυκλοφορίας και τη διαχείριση παραβάσεων.
Οι αποφάσεις τους εγκρίνονται από τον συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, με χρονικά όρια για αποφυγή καθυστερήσεων.
Τι σχεδιάζεται: Νέα πρόστιμα και ενημέρωση πολιτών
Το Υπουργείο εξετάζει αύξηση των προστίμων και τροποποιήσεις του ΚΟΚ ώστε να ενισχυθεί η συμμόρφωση. Παράλληλα, έχει διανείμει έντυπο ενημερωτικό υλικό στα σχολεία για να εκπαιδευτεί η νέα γενιά χρηστών.
Το Υπουργείο δεν καταδικάζει τη μικροκινητικότητα – αντίθετα, τη στηρίζει ως μέσο βιώσιμης αστικής κινητικότητας.
Όμως, επιμένει στη συνύπαρξη με υπευθυνότητα. Η ανομία δεν είναι βιωσιμότητα.