Η συχνότητα και ένταση των καυσώνων οδηγεί σε μια νέα παγκόσμια τάση στον τουρισμό: τις διακοπές χωρίς καύσωνα. Σε αυτή την εξέλιξη, δύο γενιές με διαμετρικά αντίθετα χαρακτηριστικά – οι Baby Boomers και η Gen Z – αναδεικνύονται σε βασικούς παράγοντες διαμόρφωσης αυτής της προσέγγισης, με κοινό στόχο την αποφυγή της ζέστης και την αναζήτηση πιο δροσερών, ευχάριστων προορισμών.
Όταν το κλίμα καθορίζει τον προορισμό
Σύμφωνα με έρευνες, οι Baby Boomers αποφεύγουν το καλοκαίρι και επιλέγουν την άνοιξη ή το φθινόπωρο για τις διακοπές τους, προτιμώντας πιο ήπιες θερμοκρασίες και λιγότερο κόσμο. Αυτή η γενιά αποζητά την άνεση, συνδυάζοντας την ησυχία με πολιτιστικά και εκπαιδευτικά στοιχεία στο ταξίδι.
Από την άλλη, η Gen Z – που είχε συνδεθεί με εμπειρίες έντονης δραστηριότητας – δείχνει πλέον αυξημένη περιβαλλοντική ευαισθησία και αποστροφή για τις ακραίες θερμοκρασίες. Έτσι, αναζητά αυθεντικούς προορισμούς με ήπιο κλίμα, όπου η εμπειρία συνδυάζεται με την ανακάλυψη και την εξερεύνηση, μακριά από τα πολυσύχναστα κέντρα.
Αντίθετες συνήθειες, ίδιος στόχος
Οι Baby Boomers έχουν τον χρόνο και την οικονομική δυνατότητα να προγραμματίζουν νωρίς, επιλέγοντας all-inclusive πακέτα σε ψυχρές ευρωπαϊκές περιοχές, όπως οι Άλπεις ή η Σκανδιναβία. Αντίθετα, η Gen Z προτιμά ευέλικτα εργαλεία κράτησης τελευταίας στιγμής μέσω εφαρμογών, ώστε να εντοπίζει προσφορές και να αλλάζει προορισμούς με βάση το κλίμα.
Συγκεκριμένα, το 54% της Gen Z δηλώνει πως η ξεκούραση στις διακοπές είναι χάσιμο χρόνου, προτιμώντας ταξίδια με έντονη δραστηριότητα και πολιτιστικό περιεχόμενο. Αντίθετα, το 57% των Boomers επιλέγει την ηρεμία και την αποφυγή της πολυκοσμίας, ακόμα και αν αυτό συνεπάγεται υψηλότερο κόστος.
Οι πλατφόρμες κρατήσεων έχουν ήδη αρχίσει να προσαρμόζονται, προσθέτοντας φίλτρα αναζήτησης που βασίζονται στον δείκτη καύσωνα ή στις μέσες θερμοκρασίες. Παράλληλα, αυξάνεται η ζήτηση για υπηρεσίες όπως «ψηφιακή αποτοξίνωση» ή «τουρισμός ύπνου», με έμφαση στη χαλάρωση και στην ποιότητα ξεκούρασης.
Επίσης, πολλοί ξενοδόχοι και τουριστικοί πράκτορες παρέχουν πλέον πληροφορίες για επικείμενα κύματα καύσωνα, επιτρέποντας στους ταξιδιώτες να τροποποιήσουν τις κρατήσεις τους χωρίς επιπλέον κόστος. Στο TikTok και σε άλλα μέσα, Gen Z influencers προωθούν ταξίδια σε δροσερούς προορισμούς, συμβάλλοντας στη διάδοση της τάσης «ψυχρής επίδειξης».
Η Gen Z χαρακτηρίζεται ως «holiday-deprived» γενιά: σύμφωνα με στοιχεία της Expedia, το 2023 άφησε αχρησιμοποίητες κατά μέσο όρο 2,8 ημέρες άδειας, λόγω φόβου για το κόστος και της πίεσης στο εργασιακό περιβάλλον. Γι’ αυτό, όταν τελικά ταξιδεύει, επιλέγει προσεκτικά προορισμούς με δροσερό κλίμα και υψηλή αξία έναντι της τιμής.
Οι Baby Boomers διαθέτουν υψηλότερο εισόδημα και επενδύουν σε πολυτελή καταλύματα, προγράμματα ευεξίας και γαστρονομικές εμπειρίες σε τοποθεσίες με θερμοκρασίες κάτω των 25 βαθμών, δίνοντας έμφαση στην ποιότητα και την άνεση.
Προσαρμογή του τουριστικού τομέα στη νέα πραγματικότητα
Η τουριστική βιομηχανία καλείται να προσαρμοστεί. Τα ξενοδοχεία πρέπει να δημιουργήσουν εξατομικευμένα πακέτα «δροσερών διακοπών», ανάλογα με τις ανάγκες κάθε γενιάς. Το προσωπικό θα πρέπει να είναι κατάλληλα εκπαιδευμένο για να προσφέρει εναλλακτικές λύσεις σε περιόδους καύσωνα, ενώ η έμφαση στη βιωσιμότητα αποκτά μεγαλύτερη σημασία. Πακέτα με χαμηλό ανθρακικό αποτύπωμα θα ανταποκρίνονται στην αυξανόμενη περιβαλλοντική συνείδηση των ταξιδιωτών.
Η απαίτηση για διακοπές χωρίς καύσωνα μετασχηματίζει τον τουρισμό. Baby Boomers και Gen Z, με διαφορετικά χαρακτηριστικά αλλά κοινή επιθυμία για δροσερές εμπειρίες, διαμορφώνουν από κοινού ένα νέο τουριστικό τοπίο. Και όλα δείχνουν πως αυτή η τάση δεν είναι παροδική – ήρθε για να μείνει.
Πηγή: newmoney.gr